Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dinsdale »

taliz skrev: 06 apr 2024 04:28
jeppe_sthlm skrev: 05 apr 2024 23:13
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.

Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.

För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Dinsdale skrev: 06 apr 2024 05:46
taliz skrev: 06 apr 2024 04:28
jeppe_sthlm skrev: 05 apr 2024 23:13
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.

Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.

För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.
Nja, det tog väl rätt lång tid. De började ju levereras 2021, rund ratt kom först 2023 IIRC. De flesta på forumet här har väl yoke. Kanske ska skapa en omröstning. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 06 apr 2024 05:46
Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.
Jag var (väldigt) skeptisk till yoke men köpte en lagerbil med yoke. Tänkte ge det en månad och sedan byta.

Köper man med ratt har man fortfarande ingen blinkersspak utan touchknappar på ratten. Jag anser att den lösningen är problematiskt oavsett ratt-sort.

Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.


Har man bråttom att tex tuta, så är det inte lätt att lösa snabbt, och toutchlösningen gör att man ibland måste snegla inåt när man borde titta ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Klas1234 »

AAKEE skrev: 06 apr 2024 08:52
Dinsdale skrev: 06 apr 2024 05:46
Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.
Jag var (väldigt) skeptisk till yoke men köpte en lagerbil med yoke. Tänkte ge det en månad och sedan byta.

Köper man med ratt har man fortfarande ingen blinkersspak utan touchknappar på ratten. Jag anser att den lösningen är problematiskt oavsett ratt-sort.

Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.


Har man bråttom att tex tuta, så är det inte lätt att lösa snabbt, och toutchlösningen gör att man ibland måste snegla inåt när man borde titta ut.
Tesla 3 Highland har en stor tut-knapp i mitten på ratten, som en ”traditionell” bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

jeppe_sthlm skrev: 04 apr 2024 20:28
Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.

Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.

Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Kul att höra! :D

Själv älskar jag att köra (gamla) M3, och ser verkligen fram emot nya Highland när den kommer i P-version.

MY gillar jag personligen inte alls som bil. Praktiskt mycket bättre baklucka (som jag önskar att M3 hade), men körkänslan gillar jag inte alls. Inte alls en bil i min smak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 06 apr 2024 08:52
Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.
Fungerar det stabilt och laggfritt med mjukvaran för blinkers med S3XY Buttons?

Tänkte just köra på den lösningen från start (hatar touchknappar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 06 apr 2024 14:07
AAKEE skrev: 06 apr 2024 08:52
Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.
Fungerar det stabilt och laggfritt med mjukvaran för blinkers med S3XY Buttons?

Tänkte just köra på den lösningen från start (hatar touchknappar).
Jag har inte haft en issue alls på 1800 mil/9 månader. Ingen bugg heller. Riktigt nöjd.
Första trycket på en knapp efter start av bilen har en fördröjning på kanske en sekund (knappt).
Efter det är det snabbt gensvar.

Nya versionen som kom i höstas har beskrivits som snabbare!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Hertsh »

Var har du satt dina knappar?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Hertsh skrev: 06 apr 2024 15:39
Var har du satt dina knappar?
Om du frågar mig, blinkersknappar på framsidan av yoken. Ungefär där det sitter växlingspaddar på min Audi-ratt.
IMG_8068.jpeg
Sen har jag tutknappen under airbagen på yoken.
Har tre knappar som inte direkt används framför armstödet på centerkonsollen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Hertsh »

AAKEE skrev:
Hertsh skrev: 06 apr 2024 15:39
Var har du satt dina knappar?
Om du frågar mig, blinkersknappar på framsidan av yoken. Ungefär där det sitter växlingspaddar på min Audi-ratt.
IMG_8068.jpeg
Sen har jag tutknappen under airbagen på yoken.
Har tre knappar som inte direkt används framför armstödet på centerkonsollen.
Bild en bra idé
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19573
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev: 06 apr 2024 05:59
Dinsdale skrev: 06 apr 2024 05:46
taliz skrev: 06 apr 2024 04:28
jeppe_sthlm skrev: 05 apr 2024 23:13
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.

Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.

För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.
Nja, det tog väl rätt lång tid. De började ju levereras 2021, rund ratt kom först 2023 IIRC. De flesta på forumet här har väl yoke. Kanske ska skapa en omröstning. :D
Många som skulle ha klagat har väl helt enkelt skaffat sexiga knappar, för
blinkers iaf, kan man köra växelväljare med dom också förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Holve »

Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Holve skrev: 08 apr 2024 10:48
Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
För att placeringen av knapparna gör det i princip omöjligt att instinktivt "trycka rätt" när ratten är upp och ner.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 aug 2023 18:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av seaturtle »

jag ska nog provköra den när jag orkar ta mig till mos

har letat överallt efter kommentarer och det verkar som att alla tycker att det är sjukt korkat, funkar ok överallt förutom rondeller men att man kan hitta instinktivt utan att titta ner efter ca 3 månader

blinka höger som vi gör i rondeller, gör man bäst genom att söka till "vänstra ovansidan" av ratten, tex när den är upp och ner och klicka, lite sökande och pilligt, sen lär man sig förutspå vart knappen hamnar.

risken för strul med andrahandsvärde är nog postponad till 2026 också, "Euro NCAP rules for safety ratings will change in 2026, due to safety concerns over the steady loss of buttons"
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Holve »

Varför skulle andrahandsvärdet gå ner på nuvarande bilar om Euro NCAP gör en ändring 2026?

Dessutom har den ju blinkersknapp?

Nu har min beställda 3LR fått regplåt, det närmar sig 😄
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Holve skrev: 08 apr 2024 10:48
Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
Vill ha en på vänster respektive höger sida av ratten (ungefär som blinkers på en Ferrari).

Ville ha fysiska knappar (hatar touch).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Jaegaern »

seaturtle skrev: 11 apr 2024 17:04
jag ska nog provköra den när jag orkar ta mig till mos

har letat överallt efter kommentarer och det verkar som att alla tycker att det är sjukt korkat, funkar ok överallt förutom rondeller men att man kan hitta instinktivt utan att titta ner efter ca 3 månader

blinka höger som vi gör i rondeller, gör man bäst genom att söka till "vänstra ovansidan" av ratten, tex när den är upp och ner och klicka, lite sökande och pilligt, sen lär man sig förutspå vart knappen hamnar.

risken för strul med andrahandsvärde är nog postponad till 2026 också, "Euro NCAP rules for safety ratings will change in 2026, due to safety concerns over the steady loss of buttons"
Det är nog andra grejer än blinkers man avser, främst.

Där knappar ersätts av skärm eller automatik. Blinkers har bara flyttat från spak, till knapp, båda fysiska.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Klas1234 »

martinot skrev: 12 apr 2024 03:03
Holve skrev: 08 apr 2024 10:48
Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
Vill ha en på vänster respektive höger sida av ratten (ungefär som blinkers på en Ferrari).

Ville ha fysiska knappar (hatar touch).
Hej. Mycket prat om touchknappar här i Highland tråden. Vill påpeka att Highlands knappar för blinkers inte är touch. Du kan sitta och hålla fingret på knappen utan att den aktiveras. Den måste tryckas ned. Fungerar även med handskar. För vi är ju i Highland tråden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Klas1234 skrev: 12 apr 2024 10:56
martinot skrev: 12 apr 2024 03:03
Holve skrev: 08 apr 2024 10:48
Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
Vill ha en på vänster respektive höger sida av ratten (ungefär som blinkers på en Ferrari).

Ville ha fysiska knappar (hatar touch).
Hej. Mycket prat om touchknappar här i Highland tråden. Vill påpeka att Highlands knappar för blinkers inte är touch. Du kan sitta och hålla fingret på knappen utan att den aktiveras. Den måste tryckas ned. Fungerar även med handskar. För vi är ju i Highland tråden.
Ok, tack! Det var mer än jag visste.

Har inte provkört en Higland än, och hade av misstag att sett på bilderna och felaktigt antagit att de var touch.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Model 3 Highland

Inlägg av para »

Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
IMG_0193.jpeg
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

para skrev: 12 apr 2024 20:27
Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
IMG_0193.jpeg
För mig var det hopplöst även efter ett drygt år. Usel lösning helt enkelt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 12 apr 2024 20:54
para skrev: 12 apr 2024 20:27
Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
IMG_0193.jpeg
För mig var det hopplöst även efter ett drygt år. Usel lösning helt enkelt.
Jo, därför jag tror mer på den lösningen som Aake var inne på (även om det är mekaniska knappar). Känns som det är enklare att trycka på stora knappar på varsin sida av ratten, istället för så här idiotiskt nära varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

martinot skrev: 12 apr 2024 20:57
Legato skrev: 12 apr 2024 20:54
para skrev: 12 apr 2024 20:27
Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
IMG_0193.jpeg
För mig var det hopplöst även efter ett drygt år. Usel lösning helt enkelt.
Jo, därför jag tror mer på den lösningen som Aake var inne på (även om det är mekaniska knappar). Känns som det är enklare att trycka på stora knappar på varsin sida av ratten, istället för så här idiotiskt nära varandra.
Absolut mycket bättre. Men bäst av allt är den vanliga spaken ;)

Tror iofs det funkar mkt bättre för de som alltid kör med ena eller andra lösningen. För mig som gillar att växla mellan många olika bilar så funkar det dåligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Emg »

Eftersom blinkers är så problematiskt i rondeller:
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…
Fredrik j
Inlägg: 10843
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

Emg skrev: 12 apr 2024 21:13
Eftersom blinkers är så problematiskt i rondeller:
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…
Precis före skulle det ju kunna vara ett filbyte.
Skriv svar