Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilka mjukvaruområden tycker du Tesla borde lägga extra fokus på den närmsta tiden?

Omröstningen slutade 25 apr 2023 12:43

Appen
3
1%
Automatiskt helljus
14
4%
Automatiska vindrutetorkare
57
17%
Autoparkering
8
2%
Autopilot 2+1-vägar
21
6%
Autopilot i dåligt väder
18
5%
Autopilot med "ofördelaktig" solvinkel
10
3%
FSD-beta till Europa
16
5%
Identifiering av rådande hastighet
23
7%
Låsrelaterat (öppning av dörrar, laddlucka etc.)
1
0%
Matrix-belysning
81
24%
Mediaspelaren
2
1%
MCU-prestanda
1
0%
MCU övrigt
1
0%
Navigate-on-autopilot
3
1%
Navigation
7
2%
Sentry-mode
0
Inga röster
Spökinbromsningar
52
15%
Summon
6
2%
Systemstabilitet
3
1%
Track-mode
1
0%
Övrigt/Annat
10
3%
 
Antal röster: 338

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Franz »

Grattis! Du har precis fått bestämma ett område som Tesla skall lägga sin fokus på vad gäller mjukvara den närmsta tiden. Tanken är att de lägger så mycket tid/resurser att det sker en märkbar förbättring inom just det områden och något som du stör dig på eller önskar ny funktionalitet. Vad väljer du?

Eftersom fallet ovan kanske känns lite orealistiskt är det snarare frågan om vad du tycker att man skulle punktmarkera. Man får ange upp till 3 områden.

Det finns säkert andra områden som jag missat. Jag antar här att Tesla lägger ganska mycket resurser på FSD/Autopiloten så det är bara några specifika delar med där. Fritt fram att skriva egna förslag (som tyvärr inte kan tas med) eller preciseringar. Extra uppskattat ifall det blir mer av preciseringar snarare än diskussion i tråden :)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Franz »

3_options.png
Detta stämmer inte. Man kan ange 3 alternativ. Det går också fint att ändra/lägga till röster i efterhand ifall man bara fyllt i 1.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Kevork »

Tesla Vision?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av thebishop »

Apple CarPlay.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av kallekula »

Få pruttkudden att funka på tredje raden i MX är hög tid.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Remuz »

Ap L3 på motorväg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Trevlig »

AP stora vägar utan att röra ratten hela tiden.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av sven-labil »

Radar! Ifall den slutar användas om jag installerar en uppdatering så får det vara i fortsättningen också… (Såvida jag inte kan få en hyfsad FSD-beta, då kanske jag slutar sura.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av spacecoin »

Alla alternativ som handlar om NoA/FSD osv kan dom lägga ned tills det det finns lagstöd 2024/2025. Att Tesla skulle gå på L3 på motorväg med HW3/HW4 ser jag som osannolikt. För dåligt hårdvara och utan rengöring och ingen upside för Tesla att ta på sig liability. Sedan saknas det fortfarande lagstöd överallt utom i Tyskland. AP i dåligt väder/i motljus går inte att fixa. AP i snömodd samma sak.

Jag skulle bli glad över Carplay och torkarautomatik. Bättre skyltavläsning och bättre hastighetsanpassning till dessa. Adaptive headlights vore ju på tiden. Likaså blindspot-kameror i IC istället för på stora skärmen. Gärna på MCU2. Spakar på S/X (fast det blir ju svårt med mjukvara...)
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av tobiaslej »

1. lösa problemen med autom vindrutetorkarna
2. få ordning på hastighetsanpassningen

dom två är minimkraven tycker jag

sen kan det här vara saker jag skulle uppskatta:
1. rengöring av kamerorna (inte mjukvara men relaterat til AP/FSD)
2. göra AP:n lite smartare. Den beter sig nybörjarförarmässigt i flera lägen (stör mig på att den ligger i mitten av filen när man t ex får möte av t ex en lastbil på smal väg).
3. backa tillbaka ui:t 3 år. var enklare och cleanare då.
4. bättre spotifyimplementation
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Franz »

Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:

https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar
speedassist.png
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev: 19 apr 2023 21:04
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? ;) Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Dafro »

spacecoin skrev: 19 apr 2023 22:35
Franz skrev: 19 apr 2023 21:04
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? ;) Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Och välja själv om man skulle vilja köra X km över skyltat, självklart bara för att justera mot vad mätaren visar fel.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 19 apr 2023 22:35
Franz skrev: 19 apr 2023 21:04
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? ;) Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
"in select countries"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 20 apr 2023 06:01
spacecoin skrev: 19 apr 2023 22:35
Franz skrev: 19 apr 2023 21:04
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? ;) Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
"in select countries"
Det står bokstavligen ”available in Sweden”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 20 apr 2023 06:16
mikebike skrev: 20 apr 2023 06:01
spacecoin skrev: 19 apr 2023 22:35
Franz skrev: 19 apr 2023 21:04
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats :lol:
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? ;) Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
"in select countries"
Det står bokstavligen ”available in Sweden”
Vad skiljer detta mot det vi redan har?
Blir det riktig skyltberoende farthållare, istället "begränsad hastighet" som vi har nu?
Även på motorväg, där den hittills struntat i hastighetsskyltar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av juristen »

Jag skulle vilja att Tesla lägger ner sin attityd att de ska ta bort val från föraren.

Sluta tvinga mig använda automatik för helljus och vindrutetorkare för att få använda farthållaren och autopiloten! Särskilt när "automatiken" funkar så himla dåligt!

Gör det valbart att få köra farthållare utan att bilen ska ha möjlighet att bromsa själv, när det funkar så dåligt som det gör blir det ofta att jag väljer att inte använda farthållaren för det blir mer vilsamt att inte använda automatiken än att göra det.

Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.

Tvinga mig inte att använda funktioner, låt mig välja. I synnerhet när funktionerna fungerar undermåligt!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av taliz »

juristen skrev: 20 apr 2023 09:33
Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.
Det där är det ju tyvärr lagkrav på att man inte får välja det själv.
Lanekeep SKA enligt lag automatiskt slås på vid varje start.
Om du tycker Teslas variant är störig vänta till du provat VW...

EDIT: kan vara att det är euroncap-krav.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av themax »

Skulle önska att de åtminstone aktiverade single stack i bilarna även om de inte kan aktivera mer FSD-funktioner eftersom den tycks vara bättre på fordonsplacering där vägmarkeringar är dåliga. Kanske till och med skulle vara en väg framåt vid 2+1-vägar.

Förutom det svarar jag som många andra; Matrix, regnsensor och Apple CarPlay/Android Auto
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 20 apr 2023 10:36
Skulle önska att de åtminstone aktiverade single stack i bilarna även om de inte kan aktivera mer FSD-funktioner eftersom den tycks vara bättre på fordonsplacering där vägmarkeringar är dåliga. Kanske till och med skulle vara en väg framåt vid 2+1-vägar.

Förutom det svarar jag som många andra; Matrix, regnsensor och Apple CarPlay/Android Auto
Regnsensor är inte mjukvara.

Igår tvättade jag bilen och bytte torkarbladen. På väg ut från tvätthallen gick torkarna några gånger. Fullt rimligt.
10 minuter senare startar torkarna igen och går kontinuerligt tills jag stänger av automatiken.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Peter_D »

Håller med om Matrix-ljus och autowiper. Röstade för "annat" med min tredje röst.
Denna gäller för mig något som är specifikt för nya X och S och det är UI/UX för föraren (användargränssnitt och användarupplevelse).
Tackade precis nej till leveransen av nya S pga flera faktorer (kostnad inte minst). En av dom faktorerna är att dessa "top of the line" bilar faktiskt har ett i stora delar ofärdigt gränssnitt mot förare och ofärdig användarupplevelse.

Tesla, snälla fixa följande:
  • Tuta i mitten av ratten (som Elon lovade för läääänge sedan)
  • Styra avstånd till framförvarande bil med höger/vänster på högra scrollhjulet, så som det funkar på model Y
  • Ändrat användargränssnitt för blinkers. Knappar fungerar bra på motorväg men dåligt i rondeller. Lexus löser detta genom variabel utväxling på sin drive-by-wire yoke. Kanske något för Tesla att titta på? (har dock vissa andra nackdelar som då behöver lösas)
  • Möjligheten att styra vad som visas i förardisplayen. På gamla S och X kan man välja lite olika info men på nya S och X har dom inte orkat lägga tillbaka denna funktion ännu
  • Yoke i material som håller längre än 6 månader (ingen egen erfarenhet men internet är fullt av yoke-rattar som flagnar)
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av kaffekoko »

De borde fixa "tidur"-funktionen så man kan ställa in tid för avfärd EN gång och så man inte tvingas aktivera tiden samma dag och tid hela veckan. Lätt att stäng av och så förkonditonerar bilen batteriet trots att det inte behövs.
Användarvisningsbild
Farmerlip
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2022 16:37

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Farmerlip »

Kan man inte lägga alla tre rösterna på vindrutetorkaren?
Den är så obegripligt dålig så det trotsar all beskrivning!!
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av wannabee »

juristen skrev: 20 apr 2023 09:33
Jag skulle vilja att Tesla lägger ner sin attityd att de ska ta bort val från föraren.

Sluta tvinga mig använda automatik för helljus och vindrutetorkare för att få använda farthållaren och autopiloten! Särskilt när "automatiken" funkar så himla dåligt!

Gör det valbart att få köra farthållare utan att bilen ska ha möjlighet att bromsa själv, när det funkar så dåligt som det gör blir det ofta att jag väljer att inte använda farthållaren för det blir mer vilsamt att inte använda automatiken än att göra det.

Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.

Tvinga mig inte att använda funktioner, låt mig välja. I synnerhet när funktionerna fungerar undermåligt!
Ja, jag brukar även hålla långt till höger när jag har mötande trafik som kör nära mittlinjen, samt även när nån i mötande vill köra om bilen framför denne och gärna börjar korsa mittlinjen innan jag passerat förbi.

Den Piper då och styr emot lite när jag är nära kantlinjen, verkar inte påverkas av bredden på vägrenen.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Inlägg av Lophornis »

Vore gööt om de la lite energi på att tända bakljus i autoläget. För det är inte många Tesla ägare som växlar till halvljus i dåligt sikt eller regn.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar