Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Tellus »

BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:01


Ett gott råd Tellus, stressa mindre i trafiken. Såg i vintras att du körde väldigt fort i snömodd också. Ser ett mönster formas. Ta det lugnt så mår både du och andra bättre.
Det var inte jag som körde fort, det var dom andra som körde sakta.
Idag låg jag konstant i 170km/t på E18, flöt på mjukt och fint och helt avslappnat.














med nesnalubma<
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 19 apr 2023 14:22
iAkita skrev: 19 apr 2023 13:53
Edit: Och domen är inte absurd. Han blev åtalad för att ha hindrat trafiken, vilket domen visar att han inte gjort. Tvärt om.
Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.

Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.

Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".

Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?

/fth
Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.
Jag har stått där i högerfilen bakom en hobbypolis i lastbil mitt i vägen. Plötsligt kom det en civilbil, körde om i mötande fil, upp intill lastbilen och efter någon minuts diskussion flyttade han sig ut till sin fil igen. Tillfredställande.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Bengt-re »

Fredrik j skrev: 19 apr 2023 20:56
fth skrev: 19 apr 2023 14:22
iAkita skrev: 19 apr 2023 13:53
Edit: Och domen är inte absurd. Han blev åtalad för att ha hindrat trafiken, vilket domen visar att han inte gjort. Tvärt om.
Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.

Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.

Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".

Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?

/fth
Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.
Jag har stått där i högerfilen bakom en hobbypolis i lastbil mitt i vägen. Plötsligt kom det en civilbil, körde om i mötande fil, upp intill lastbilen och efter någon minuts diskussion flyttade han sig ut till sin fil igen. Tillfredställande.
Var det före eller efter scenen där de obducerade aliens? I verklighet var det ju knappst iaf.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Fredrik j »

Bengt-re skrev: 19 apr 2023 21:00
Fredrik j skrev: 19 apr 2023 20:56
fth skrev: 19 apr 2023 14:22
iAkita skrev: 19 apr 2023 13:53
Edit: Och domen är inte absurd. Han blev åtalad för att ha hindrat trafiken, vilket domen visar att han inte gjort. Tvärt om.
Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.

Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.

Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".

Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?

/fth
Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.
Jag har stått där i högerfilen bakom en hobbypolis i lastbil mitt i vägen. Plötsligt kom det en civilbil, körde om i mötande fil, upp intill lastbilen och efter någon minuts diskussion flyttade han sig ut till sin fil igen. Tillfredställande.
Var det före eller efter scenen där de obducerade aliens? I verklighet var det ju knappst iaf.
Troligtvis var det före eventuella alienobduceringar.
Högst verklig händelse för oss som var med. Dock tror jag inte han fick böter utan bara tillsägelse. Polismans tecken trumfar ju det mesta.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av ducce916m »

BigEasy skrev: 19 apr 2023 08:40
larjon skrev: 19 apr 2023 08:38
Tellus skrev: 19 apr 2023 08:32
Håller med, finns många idioter, man får passa sig.
Men vid köbildning på motorväg ska väl båda filerna användas fram till hindret.
Exakt så. Då flyter trafiken mycket bättre än om alla lite godtyckligt vid olika tillfällen ska in i filen.
Det flyter bättre om du kan undvika att det blir stopp. Mycket lättare att hitta en lucka när trafiken rullar än om det blir helt stopp, vilket det blir om stillastående bilar ska in till höger precis vid hindret.
Ingen skillnad om alla använder de filer som finns och använder blixtlåstekniken. I t ex Tyskland är det böter på att inte göra så. Detta för att kön ska bli så kort som möjligt och inte i onödan blockera ev avfart/påfart.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av ducce916m »

iAkita skrev: 19 apr 2023 11:58
fth skrev: 19 apr 2023 08:49
zorro_nrk skrev: 19 apr 2023 08:43
Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,

Det mest irriterande i dom här situationerna är alla hobbypoliser som försöker hindra alla i vänsterfilen från att "tränga sig" :roll:

/fth
Nej, det stämmer inte. Det var en lastbilschaufför som blev åtalad för att ha agerat "hobbypolis" som du kallar det vid ett vägarbete för några år sen. Han blev friad eftersom simuleringar visade att trafiken som helhet flöt på bättre tack vare hans agerande:
Bland annat har rätten tittat på en simuleringsfilm för att se hur trafiken påverkats av hans körning och konstaterar att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som
vägarbetet innebar”.
Så att köra förbi kön i ytterfilen skapar inte bara irritation hos andra, det ökar köbildningen och fördröjer trafiken. Den enda som gynnas är de som tycker sig ha rätt att köra förbi hela kön, och det på alla andras bekostnad.
Den "kunniga" hovrätten, vet inte ens vad en snippa är....
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Brages »

ducce916m skrev: 24 apr 2023 15:46
BigEasy skrev: 19 apr 2023 08:40
larjon skrev: 19 apr 2023 08:38
Tellus skrev: 19 apr 2023 08:32
Håller med, finns många idioter, man får passa sig.
Men vid köbildning på motorväg ska väl båda filerna användas fram till hindret.
Exakt så. Då flyter trafiken mycket bättre än om alla lite godtyckligt vid olika tillfällen ska in i filen.
Det flyter bättre om du kan undvika att det blir stopp. Mycket lättare att hitta en lucka när trafiken rullar än om det blir helt stopp, vilket det blir om stillastående bilar ska in till höger precis vid hindret.
Ingen skillnad om alla använder de filer som finns och använder blixtlåstekniken. I t ex Tyskland är det böter på att inte göra så. Detta för att kön ska bli så kort som möjligt och inte i onödan blockera ev avfart/påfart.
Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.

Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt :roll:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av fth »

Brages skrev: 24 apr 2023 18:12
Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.

Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt :roll:
Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.

Väger man då dessutom in fördelen med att man halverar kölängden så har jag svårt att se vad poängen med ”enfils-modellen” skulle vara?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Brages »

fth skrev: 24 apr 2023 19:17
Brages skrev: 24 apr 2023 18:12
Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.

Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt :roll:
Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.

Väger man då dessutom in fördelen med att man halverar kölängden så har jag svårt att se vad poängen med ”enfils-modellen” skulle vara?

/fth
Poängen är såklart att trafiken kan flöda i en hastighet högre än 5km/h men det slutar ju fungera så fort någon i vänsterfilen ska tränga sig in. Hastigheten sjunker till nära noll och kö uppstår.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av fth »

Brages skrev: 24 apr 2023 20:16
Poängen är såklart att trafiken kan flöda i en hastighet högre än 5km/h men det slutar ju fungera så fort någon i vänsterfilen ska tränga sig in. Hastigheten sjunker till nära noll och kö uppstår.
Alla i högerfilen måste ju byta någon gång, kö kan börja bildas oavsett när man byter via ”chockvågor” bakåt, och som sagt, den forskning som gjorts inom detta är ganska entydig: vid högre flöde är blixtlås vid hindret och fulla filer mest effektivt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Brages »

Du har nämnt forskning en massa gånger med länkat vibilägare… ”Forskningen” förutsätter i så fall samma hastighet genom förträngningen annars är det du säger matematiskt omöjligt.

I verkligheten uppstår den låga hastigheten genom förträngningen pga blixtlåskörning.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Curik »

Brages skrev: 24 apr 2023 21:34
Du har nämnt forskning en massa gånger med länkat vibilägare… ”Forskningen” förutsätter i så fall samma hastighet genom förträngningen annars är det du säger matematiskt omöjligt.

I verkligheten uppstår den låga hastigheten genom förträngningen pga blixtlåskörning.
Är det faktiskt stopp så går det inte att hålla någon hög hastighet hur du än vänder på det. Det är klart att principen inte fungerar lika bra om det inte är stopp, det säger väl sig självt. Hög hastighet != hög genomströmning.

Låter som att du helt enkelt inte gillar det. Finns många grejer jag inte heller gillar. Att det är okej att ligga i ytterfil i cirkulationsplats hela vägen runt t.ex. tycker jag är trams - men det går ju inte att välja och vraka lagar precis :). Stötte på en bilist häromveckan (i en lastbil) som (efter att ha försökt stoppa mig genom att täppa till mellanrummet framför hans lastbil) följde efter och körde om mig tutandes när jag vävde in framför honom. Det kanske var du? :lol:

Var mycket snack om detta i USA för några år sedan (kanske fortf?):
https://www.texashighwayman.com/zipper.shtml

Studier och omnämnanden:
https://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcont ... rchreports
https://itre.ncsu.edu/itre-studying-how ... -carolina/
https://gis-t.transportation.org/wp-con ... zipper.pdf
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Brages »

Tvärt om, jag använder såklart den andra filen om den är tom. Har heller inte sagt nåt om lagstiftningen. Dina länkar verkar peka på kortare köer men längre kö-tid :lol:
IMG_2200.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av fth »

Brages skrev: 24 apr 2023 21:34
Du har nämnt forskning en massa gånger med länkat vibilägare… ”Forskningen” förutsätter i så fall samma hastighet genom förträngningen annars är det du säger matematiskt omöjligt.

I verkligheten uppstår den låga hastigheten genom förträngningen pga blixtlåskörning.
Jag har aldrig länkat till vibilägare, och skulle nog aldrig komma på tanken att göra det och kalla det för ”forskning” :D :D

Du har nog blandat ihop mig med någon annan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Curik »

Brages skrev: 24 apr 2023 22:02
Tvärt om, jag använder såklart den andra filen om den är tom. Har heller inte sagt nåt om lagstiftningen. Dina länkar verkar peka på kortare köer men längre kö-tid :lol:
IMG_2200.jpeg
Lugna ned dig, jag har inte ens argumenterat mot din ståndpunkt.
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Brages »

Jo det har du, och kryddat med lite påhopp ;)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Tellus »

Bjørn Nyland kör som en kung i bilkö i Sverige

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Dr Mabuse »

Brages skrev: 24 apr 2023 21:34
Du har nämnt forskning en massa gånger med länkat vibilägare… ”Forskningen” förutsätter i så fall samma hastighet genom förträngningen annars är det du säger matematiskt omöjligt.

I verkligheten uppstår den låga hastigheten genom förträngningen pga blixtlåskörning.
I verkligheten uppstår den låga hastigheten och upplåsningen av att bilisterna inte håller avstånd till varandra. Om de gjorde det, så hade blixtlåsprincipen inte orsakat några störningar alls. Nu som oftast måste bilen bakom den "lediga platsen" bromsa eller stanna för att det ska bildas en tillräckligt stor lucka för att bilen i vänsterfilen ska få plats att smita in.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av M3apan »

Allt jag har att säga är: tur att du kunde tuta! Jag hade förmodligen fortfarande nu letat efter tutknappen på min yoke...
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av Bengt-re »

fth skrev: 24 apr 2023 19:17
Brages skrev: 24 apr 2023 18:12
Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.

Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt :roll:
Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.

Väger man då dessutom in fördelen med att man halverar kölängden så har jag svårt att se vad poängen med ”enfils-modellen” skulle vara?

/fth
Att det går fortare både i teori och i verkligheten.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av enoch85 »

Det här med att alla andra är idioter i trafiken beror ju på att samtliga tycker att hen själv kör bäst, eller överskattar sin egen prestation.

Sen finns det ju extremfall såklart.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd

Inlägg av roffe_s »

enoch85 skrev: 27 aug 2023 16:54
Det här med att alla andra är idioter i trafiken beror ju på att samtliga tycker att hen själv kör bäst, eller överskattar sin egen prestation.

Sen finns det ju extremfall såklart.
Se DET finns det statistik på! Bland drygt 5k tillfrågade bilister ansåg 74% av männen att de körde bättre än genomsnittet! Tänkvärt…;)

https://allastudier.se/tips-o-fakta/vi- ... älva-16583
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar