Det var inte jag som körde fort, det var dom andra som körde sakta.
Idag låg jag konstant i 170km/t på E18, flöt på mjukt och fint och helt avslappnat.
med nesnalubma<
Moderator: Redaktion
Det var inte jag som körde fort, det var dom andra som körde sakta.
Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.fth skrev: ↑19 apr 2023 14:22Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.
Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".
Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?
/fth
Var det före eller efter scenen där de obducerade aliens? I verklighet var det ju knappst iaf.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 20:56Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.fth skrev: ↑19 apr 2023 14:22Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.
Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".
Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?
/fth
Jag har stått där i högerfilen bakom en hobbypolis i lastbil mitt i vägen. Plötsligt kom det en civilbil, körde om i mötande fil, upp intill lastbilen och efter någon minuts diskussion flyttade han sig ut till sin fil igen. Tillfredställande.
Troligtvis var det före eventuella alienobduceringar.Bengt-re skrev: ↑19 apr 2023 21:00Var det före eller efter scenen där de obducerade aliens? I verklighet var det ju knappst iaf.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 20:56Det där är ju absurt. Naturligtvis kan inte en lastbilschaufför bestämma att bryta mot trafikreglerna bara för att han tror det hjälper trafikflödet. Hur ska det förresten bevisas i efterhand.fth skrev: ↑19 apr 2023 14:22Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.
Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".
Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?
/fth
Jag har stått där i högerfilen bakom en hobbypolis i lastbil mitt i vägen. Plötsligt kom det en civilbil, körde om i mötande fil, upp intill lastbilen och efter någon minuts diskussion flyttade han sig ut till sin fil igen. Tillfredställande.
Ingen skillnad om alla använder de filer som finns och använder blixtlåstekniken. I t ex Tyskland är det böter på att inte göra så. Detta för att kön ska bli så kort som möjligt och inte i onödan blockera ev avfart/påfart.
Den "kunniga" hovrätten, vet inte ens vad en snippa är....iAkita skrev: ↑19 apr 2023 11:58Nej, det stämmer inte. Det var en lastbilschaufför som blev åtalad för att ha agerat "hobbypolis" som du kallar det vid ett vägarbete för några år sen. Han blev friad eftersom simuleringar visade att trafiken som helhet flöt på bättre tack vare hans agerande:fth skrev: ↑19 apr 2023 08:49Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det mest irriterande i dom här situationerna är alla hobbypoliser som försöker hindra alla i vänsterfilen från att "tränga sig"
/fth
Så att köra förbi kön i ytterfilen skapar inte bara irritation hos andra, det ökar köbildningen och fördröjer trafiken. Den enda som gynnas är de som tycker sig ha rätt att köra förbi hela kön, och det på alla andras bekostnad.Bland annat har rätten tittat på en simuleringsfilm för att se hur trafiken påverkats av hans körning och konstaterar att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som
vägarbetet innebar”.
Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.ducce916m skrev: ↑24 apr 2023 15:46Ingen skillnad om alla använder de filer som finns och använder blixtlåstekniken. I t ex Tyskland är det böter på att inte göra så. Detta för att kön ska bli så kort som möjligt och inte i onödan blockera ev avfart/påfart.
Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.Brages skrev: ↑24 apr 2023 18:12Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.
Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt
Poängen är såklart att trafiken kan flöda i en hastighet högre än 5km/h men det slutar ju fungera så fort någon i vänsterfilen ska tränga sig in. Hastigheten sjunker till nära noll och kö uppstår.fth skrev: ↑24 apr 2023 19:17Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.Brages skrev: ↑24 apr 2023 18:12Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.
Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt
Väger man då dessutom in fördelen med att man halverar kölängden så har jag svårt att se vad poängen med ”enfils-modellen” skulle vara?
/fth
Alla i högerfilen måste ju byta någon gång, kö kan börja bildas oavsett när man byter via ”chockvågor” bakåt, och som sagt, den forskning som gjorts inom detta är ganska entydig: vid högre flöde är blixtlås vid hindret och fulla filer mest effektivt.
Är det faktiskt stopp så går det inte att hålla någon hög hastighet hur du än vänder på det. Det är klart att principen inte fungerar lika bra om det inte är stopp, det säger väl sig självt. Hög hastighet != hög genomströmning.
Jag har aldrig länkat till vibilägare, och skulle nog aldrig komma på tanken att göra det och kalla det för ”forskning”
Lugna ned dig, jag har inte ens argumenterat mot din ståndpunkt.
I verkligheten uppstår den låga hastigheten och upplåsningen av att bilisterna inte håller avstånd till varandra. Om de gjorde det, så hade blixtlåsprincipen inte orsakat några störningar alls. Nu som oftast måste bilen bakom den "lediga platsen" bromsa eller stanna för att det ska bildas en tillräckligt stor lucka för att bilen i vänsterfilen ska få plats att smita in.
Att det går fortare både i teori och i verkligheten.fth skrev: ↑24 apr 2023 19:17Tja, ”BS” är det nog inte, den forskning som finns på området visar att skillnaderna mellan modeller är obetydlig vid lägre trafikvolym, men med ökande volym är ”Stockholms-modellen” överlägsen.Brages skrev: ↑24 apr 2023 18:12Det här argumentet med att inte blockera avfarter köper jag, allt om att det är den mest effektiva lösningen är BS.
Det finns ett hinder som gör att bara en bil i bredd kan passera. Med två filer och blixtlås kan trafiken max passera hindret i 5-10km/h och det förutsätter att blixtlåset går som smort. Om trafiken bildar ett led tack vare tidig skyltning kan trafiken passera i vilken hastighet som helst men normalt brukar det väl vara 50km/h. Undrar vilket som är mest effektivt
Väger man då dessutom in fördelen med att man halverar kölängden så har jag svårt att se vad poängen med ”enfils-modellen” skulle vara?
/fth
Se DET finns det statistik på! Bland drygt 5k tillfrågade bilister ansåg 74% av männen att de körde bättre än genomsnittet! Tänkvärt…;)