Bilfri stad

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Bilfri stad

Inlägg av ONSatan »

Hur bra förberedd är en ”bilfri stad” när det brinner och brandbilar och ambulanser ska fram?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilfri stad

Inlägg av Bjelke »

Jag vill minnas att vi lärde oss ett par saker under den senaste pandemin också……..
Och pandemi eller inte så är det inte bara fördelar att packa in en massa människor
i bussar och tåg om man säger så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilfri stad

Inlägg av Teslaspolen »

ONSatan skrev: 26 apr 2023 14:11
Hur bra förberedd är en ”bilfri stad” när det brinner och brandbilar och ambulanser ska fram?
Sannolikt rejält mycket bättre eftersom det inte finns trafikstockningar och felparkerade bilar överallt.

Det handlar inte om totalförbud mot bilar, utan snarare att sätta människan och dess behov först, inte bilen och vad den kräver för att fungera.

Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Bilfri stad

Inlägg av ONSatan »

Teslaspolen skrev: 26 apr 2023 14:46
ONSatan skrev: 26 apr 2023 14:11
Hur bra förberedd är en ”bilfri stad” när det brinner och brandbilar och ambulanser ska fram?
Sannolikt rejält mycket bättre eftersom det inte finns trafikstockningar och felparkerade bilar överallt.

Det handlar inte om totalförbud mot bilar, utan snarare att sätta människan och dess behov först, inte bilen och vad den kräver för att fungera.

Kanske. Men, även ambulanser och brandbilar är ”bilar/lastbilar” …?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Bilfri stad

Inlägg av Airlift »

Bjelke skrev: 26 apr 2023 14:35
Jag vill minnas att vi lärde oss ett par saker under den senaste pandemin också……..
Och pandemi eller inte så är det inte bara fördelar att packa in en massa människor
i bussar och tåg om man säger så.
Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.

Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Bilfri stad

Inlägg av Bengt-re »

Airlift skrev: 26 apr 2023 16:12
Bjelke skrev: 26 apr 2023 14:35
Jag vill minnas att vi lärde oss ett par saker under den senaste pandemin också……..
Och pandemi eller inte så är det inte bara fördelar att packa in en massa människor
i bussar och tåg om man säger så.
Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.

Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
Staden är det enda sättet att energieffektivt hysa en växande befolkning. Förbjud klimatsvinen som bor på landet och egoistiskt gluffsar i sig omotiverad stor del av resurserna.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Bilfri stad

Inlägg av Airlift »

Bengt-re skrev: 26 apr 2023 17:38
Airlift skrev: 26 apr 2023 16:12
Bjelke skrev: 26 apr 2023 14:35
Jag vill minnas att vi lärde oss ett par saker under den senaste pandemin också……..
Och pandemi eller inte så är det inte bara fördelar att packa in en massa människor
i bussar och tåg om man säger så.
Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.

Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
Staden är det enda sättet att energieffektivt hysa en växande befolkning. Förbjud klimatsvinen som bor på landet och egoistiskt gluffsar i sig omotiverad stor del av resurserna.

Allt är inte energi. Det finns en rad andra aspekter som gör staden till ett riktigt svin.

Edit: du är just en sån, achhuuaally.. :lol:
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilfri stad

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bengt-re skrev: 26 apr 2023 17:38
Airlift skrev: 26 apr 2023 16:12
...] Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
Staden är det enda sättet att energieffektivt hysa en växande befolkning. Förbjud klimatsvinen som bor på landet och egoistiskt gluffsar i sig omotiverad stor del av resurserna.
Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...

Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilfri stad

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev: 26 apr 2023 13:11
Det är ju helt omöjligt att ha kollektivtrafik som har täckning i både geografi och tid som täcker allas behov - såvida inte autonoma minibussar ersätter de manuellt körda trafikslagen - då kan det funka i storstäder (men fortfarande inte överallt).

Kollektivtrafik med grym täckning i de dimensionerna - kostar grymt mycket. Eftersom nyttjandegrad per resa blir låg. Lösningen är mindre fordon med större nyttjandegrad - men då måste förarna rationaliseras bort (samt tågvärdar, trygghetsvärdar och annan personal som gör det dyrt på marginalen).
Om alla ska åka autonoma minibussar blir det ju inte direkt bilfritt....
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bilfri stad

Inlägg av Jerka »

thebishop skrev: 26 apr 2023 13:02
tesla newbie skrev: 25 apr 2023 15:53
OfarligTesla skrev: 25 apr 2023 15:16
Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Jo, MP har ju haft det på förslag 2026: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholm
Men ärligt talat så tror jag att deras mål med detta är att minska biltrafiken i innerstan, vilket jag tror kommer slå fel, eftersom fler och fler Stockholmare går över till elbil.
Jo, men MP är ju militanta och generellt ideologiskt drivna oftast med maggropskänsla och tycker att amish är en bra förebild. Bara säger.
Jag frågar mig återigen varifrån detta Mp-hat kommer ifrån och varför de alltid kritiseras och bedöms utifrån osanningar?

Mp är inte militanta. Vet du ens vad ordet betyder? Det är ett politiskt, demokratiskt parti, d.v.s. raka motsatsen till militanta.

Generellt ideologiskt drivna? Har du någon statistik på att de i högre grad skulle vara mer ideologiskt drivna än andra partier och är det i så fall något dåligt?

Tycker amish är en bra förebild? Källa på det? Jag hittade i alla fall noll vid en snabb googling.

Ska inte kapa tråden men nästa gång du ska kritisera Miljöpartiet kan du väl kritisera dem för något som faktiskt är sant?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Bilfri stad

Inlägg av Airlift »

Jerka skrev: 26 apr 2023 21:06
Jag frågar mig återigen varifrån detta Mp-hat kommer ifrån och varför de alltid kritiseras och bedöms utifrån osanningar?

Mp är inte militanta. Vet du ens vad ordet betyder? Det är ett politiskt, demokratiskt parti, d.v.s. raka motsatsen till militanta.

Generellt ideologiskt drivna? Har du någon statistik på att de i högre grad skulle vara mer ideologiskt drivna än andra partier och är det i så fall något dåligt?

Tycker amish är en bra förebild? Källa på det? Jag hittade i alla fall noll vid en snabb googling.

Ska inte kapa tråden men nästa gång du ska kritisera Miljöpartiet kan du väl kritisera dem för något som faktiskt är sant?

Kanske beror aversion på att MP styrt takten för ett maktberoende Sveavägen 68, och likt Die Grüne i Tyskland orsakat landet hygglig skada?



Militanta ; Framförallt då det finns verifierade beröringsytor med ex. vis extinction rebellion och Djurfront.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilfri stad

Inlägg av thebishop »

Det finns mycket att säga om vänsterextrema MP men att de är allmänt teknikfientliga och föredrar att alla odlar på bakgården om det går är väl rätt allmänt känt.

https://omni.se/mp-i-stockholm-ge-alla- ... 1e61c8dbea

https://www.gp.se/ledare/varför-delar-m ... 1.34456936

Miljöpartiet och amish-samfundet har vissa likheter, främst när det gäller deras syn på miljö och hållbarhet, även om deras kulturer och bakgrunder är väldigt olika. Här är några av de mest framträdande likheterna:

Hållbarhet och miljövänliga värderingar: Både Miljöpartiet och amish-samfundet lägger stor vikt vid att skydda miljön och leva på ett hållbart sätt. Miljöpartiet har en politisk agenda som syftar till att minska negativ miljöpåverkan och främja ekologiskt hållbara lösningar. Amish-folket har en livsstil som präglas av enkelhet och självhushållning, vilket i praktiken ofta innebär att de lever på ett miljövänligt sätt.
Gemenskap och ansvar: Båda grupperna betonar vikten av att ta ansvar för sina handlingar och att arbeta tillsammans för att skapa en bättre värld. Miljöpartiet strävar efter att skapa politiska lösningar som gynnar både människor och miljö genom kollektivt ansvarstagande. Amish-samfundet värderar gemenskap och samarbete högt och fokuserar på att stötta varandra inom sina grupper.
Livsstil: Både Miljöpartiet och amish-samfundet uppmuntrar livsstilar som minskar konsumtion och avtryck på miljön. Miljöpartiet förespråkar ekologiskt hållbara lösningar och minskad konsumtion, medan amish-folket lever enkelt och undviker mycket av den teknik och konsumtion som präglar moderna samhällen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bilfri stad

Inlägg av tesla newbie »

MP har väl liksom alla partier falanger med mer extrema åsikter än huvudfåran i partiet. Jag upplever nog egentligen Per Bolund bitvis som ganska pragmatisk och villig att lösa problem med teknik och inte bara med beteendeförändringar.
Vilket inte uppskattas av äldre medlemmar i partiet: https://www.friatider.se/bolunds-vrakig ... far-kritik

Men sen har vi ju Per Holmgren som sagt att han vill avskaffa allmänna val: http://magasinetneo.se/blogg/det-viktig ... emokratin/
och Karin Svensson Smith som vill att alla ska åka tåg: https://www.nyteknik.se/debatt/jo-vagtr ... tag/140466
samt handla med lådcykel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... kopcentret
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 754
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Bilfri stad

Inlägg av Lerumsexpressen »

ONSatan skrev: 26 apr 2023 14:11
Hur bra förberedd är en ”bilfri stad” när det brinner och brandbilar och ambulanser ska fram?
Du gör ett klassiskt tankefel då du tänker digitalt och tänker direkt på lösningen (så som många i kärnkraftstråden i detta forum)
Börja gärna med frågan om varför städerna bör vara bilfria?
Finns det alternativ till dagens sätt att bygga, bo och förflytta sig i en stad?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilfri stad

Inlägg av mikebike »

De bygger bostäder tvärsöver gatan här i Haga Norra, på Bilias gamla tomt. De gör reklam på Facebook och jag frågade hur många parkeringar det blir till dessa hundratals bostäder?
"Vi anser att det är så goda kommunikationer i området att ingen behöver bil. Dessutom finns det lediga platser i ett parkeringsgarage på andra sidan Frösundaleden."

Vi bor alltså på andra sidan Frösundaleden. Det är hyfsat svårt att hitta parkeringsplats i området, särskilt när det är något slags evenemang på Friends arena eller i Hagaparken.
I vår trappuppgång finns det 7 lägenheter och samtliga hushåll har bil. En familj har två bilar.
När det gäller platser i parkeringsgaraget så fanns det inga lediga när jag frågade senast, men nu totalrenoveras fastigheten ovanför och jag antar att det därför tillfälligt finns lediga platser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Bilfri stad

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 27 apr 2023 07:51
De bygger bostäder tvärsöver gatan här i Haga Norra, på Bilias gamla tomt. De gör reklam på Facebook och jag frågade hur många parkeringar det blir till dessa hundratals bostäder?
"Vi anser att det är så goda kommunikationer i området att ingen behöver bil. Dessutom finns det lediga platser i ett parkeringsgarage på andra sidan Frösundaleden."

Vi bor alltså på andra sidan Frösundaleden. Det är hyfsat svårt att hitta parkeringsplats i området, särskilt när det är något slags evenemang på Friends arena eller i Hagaparken.
I vår trappuppgång finns det 7 lägenheter och samtliga hushåll har bil. En familj har två bilar.
När det gäller platser i parkeringsgaraget så fanns det inga lediga när jag frågade senast, men nu totalrenoveras fastigheten ovanför och jag antar att det därför tillfälligt finns lediga platser.
Känner till det området och allt beror väl på vad man menar med behöver. Ska man ta sig in till stan så är det väl sant att man knappast behöver bil. Vill man provköra Tesla så ligger ju Mall of Scandinavia också inom gångavstånd :-) Vill man köpa möbler på IKEA i Barkarby så tar det dock nästan en timme kollektivt mot en kvart med bil. Bilisten hinner åka fram och tillbaka till IKEA och köpa klart möbler innan kollektivtrafikåkaren ens kommit fram :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilfri stad

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 27 apr 2023 10:12
mikebike skrev: 27 apr 2023 07:51
De bygger bostäder tvärsöver gatan här i Haga Norra, på Bilias gamla tomt. De gör reklam på Facebook och jag frågade hur många parkeringar det blir till dessa hundratals bostäder?
"Vi anser att det är så goda kommunikationer i området att ingen behöver bil. Dessutom finns det lediga platser i ett parkeringsgarage på andra sidan Frösundaleden."

Vi bor alltså på andra sidan Frösundaleden. Det är hyfsat svårt att hitta parkeringsplats i området, särskilt när det är något slags evenemang på Friends arena eller i Hagaparken.
I vår trappuppgång finns det 7 lägenheter och samtliga hushåll har bil. En familj har två bilar.
När det gäller platser i parkeringsgaraget så fanns det inga lediga när jag frågade senast, men nu totalrenoveras fastigheten ovanför och jag antar att det därför tillfälligt finns lediga platser.
Känner till det området och allt beror väl på vad man menar med behöver. Ska man ta sig in till stan så är det väl sant att man knappast behöver bil. Vill man provköra Tesla så ligger ju Mall of Scandinavia också inom gångavstånd :-) Vill man köpa möbler på IKEA i Barkarby så tar det dock nästan en timme kollektivt mot en kvart med bil. Bilisten hinner åka fram och tillbaka till IKEA och köpa klart möbler innan kollektivtrafikåkaren ens kommit fram :-)
Jag tror inte att man kan provköra hos Tesla i MoS längre, men även XPENG och BYD finns där.
Två av våra grannar har fritidshus, tre kör bil till jobbet. Pensionärerna hämtar och lämnar barnbarn.
Själv kör jag bil till skjutbanan, jakter samt släkt och vänner. Min Mamma och min frus syster bor 100 mil ifrån varandra, vi bor nästan i mitten.

De senaste gångerna vi köpt möbler så har vi gjort det på postorder, från IKEA, Svenssons i Lammhult och Stalands. Dock gick det åt ganska många mil för att besöka olika varuhus först. ;)

En av mina kollegor hävdade tidigare att man inte behöver bil i Stockholm, men när äldste sonen misstrivdes i närmaste skolan och bytte till en längre bort skaffade de bil för att kunna lämna och hämta honom.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Bilfri stad

Inlägg av HenrikC »

Istället för bilfria städer så skulle en storstadsfri planet vara något att sträva efter.

Minska befolkningen med 90% så att alla kan bo på landet eller i småstäder där man sätter människan och naturen i centrum.
lorrye
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 apr 2023 12:20

Re: Bilfri stad

Inlägg av lorrye »

SwedishAdvocate skrev: 26 apr 2023 17:57

Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...

Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin
Jag är chockad över denna information :o
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilfri stad

Inlägg av SwedishAdvocate »

lorrye skrev: 28 apr 2023 12:37
SwedishAdvocate skrev: 26 apr 2023 17:57

Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...

Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin
Jag är chockad över denna information :o
Säger väl en del om hur svensk media prioriterar vad de skriver om, och/eller deras allmänna kunskapsnivå...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilfri stad

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2023 12:41
lorrye skrev: 28 apr 2023 12:37
SwedishAdvocate skrev: 26 apr 2023 17:57

Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...

Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin
Jag är chockad över denna information :o
Säger väl en del om hur svensk media prioriterar vad de skriver om, och/eller deras allmänna kunskapsnivå...
Å andra sidan ser det tydligen bättre ut ifall man kollar på EU-nivå... Så vi får väl hoppas att vi skulle kunna få hjälp ifall det skulle krisa. Blir väl gissningsvis ännu bättre ifall man räknar Ukraina till den här EU-sfären.
...] Livsmedelstillgången är för tillfället inte hotad i EU, som till stor del är självförsörjande på många jordbruksprodukter. Vår jordbrukssektor är dock nettoimportör av vissa produkter, till exempel foderprotein. Denna sårbarhet, i kombination med höga insatskostnader för t.ex. gödselmedel och fossil energi, leder till produktionsutmaningar för bönderna och riskerar att driva upp livsmedelspriserna. [...

https://commission.europa.eu/strategy-a ... sprodukter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bilfri stad

Inlägg av NiklasTesla »

Teslaspolen skrev: 25 apr 2023 14:36
BigEasy skrev: 25 apr 2023 12:51
Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.

Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.

Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.


Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilfri stad

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev: 02 maj 2023 12:13
Teslaspolen skrev: 25 apr 2023 14:36
BigEasy skrev: 25 apr 2023 12:51
Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.

Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.

Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.


Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.

MVH
Det är ju så man borde göra. Istället för att krångla till det för bilkörning i tron att man i frustration istället väljer kollektivtrafiken.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Bilfri stad

Inlägg av Elbilisten »

mikebike skrev: 27 apr 2023 10:24
tesla newbie skrev: 27 apr 2023 10:12
mikebike skrev: 27 apr 2023 07:51


En av mina kollegor hävdade tidigare att man inte behöver bil i Stockholm, men när äldste sonen misstrivdes i närmaste skolan och bytte till en längre bort skaffade de bil för att kunna lämna och hämta honom.
Det måste fungera att leva i en stad även om man i en eller flera perioder måste använda en bil. Det är tufft för många barn i en skolmiljö som präglas av ständiga sparkrav. En bil är kanske enda chansen för föräldrarna att överhuvudtaget få barnet att gå in genom dörren till skolan på morgonen. Man kan även behöva bil pga dålig hälsa eller ålder. Det är lätt att säga "köp en lådcykel" när man är ung, kan jobba hemma och är frisk utan barn. Då har man säkert även råd med taxi, hemleverans och hyrbilar när det är två plusgrader, regn och motvind när man måste iväg en timme innan första bussen går.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilfri stad

Inlägg av Teslaspolen »

NiklasTesla skrev: 02 maj 2023 12:13
Teslaspolen skrev: 25 apr 2023 14:36
BigEasy skrev: 25 apr 2023 12:51
Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.

Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.

Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.


Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.

MVH
Håller ju dock inte på en systemnivå, att alla ska få gratisström på tiotals kWh per person och tillfälle. Räknar du med bilkostnaden är det knappast att du "sparar" något alls på det. Inte så bra för elnätet heller om massa bilar ska börja gratisladda med 11 kW kl 16-18 en vardag.

Men absolut ska man kunna bo på landsbygden också, det är inte där skon klämmer för dom som vill ha människoanpassade städer.
Skriv svar