Bilfri stad
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Bilfri stad
Snubblade över denna kanal på youtube: https://www.youtube.com/@NotJustBikes
Har tittat på några videor och mycket verkar handla om hur dåligt planerade amerikanska städer är eftersom de är bilcentrerade:
Samt hur det är bra att Amsterdam tar bort en massa parkeringsplatser:
Kontentan verkar vara att bilar inte har något i stadsmiljö att göra och man borde prioritera gång,cykling och kollektivtrafik. Jag kan väl hålla med om att det är ohållbart om alla som bor i en stad åker bil överallt de ska och det är definitivt trevligare att gå i en stad om det inte är så mycket bilar överallt. Men är det realistiskt att skapa en helt bilfri stad? Man kan ju bara titta på Stockholm där det, ärligt talat, är svindyrt att ha bil. Men ändå så väljer många att ha en privatägd bil i Stockholms innerstad, trots dyr parkering och trängselavgift.
Har tittat på några videor och mycket verkar handla om hur dåligt planerade amerikanska städer är eftersom de är bilcentrerade:
Samt hur det är bra att Amsterdam tar bort en massa parkeringsplatser:
Kontentan verkar vara att bilar inte har något i stadsmiljö att göra och man borde prioritera gång,cykling och kollektivtrafik. Jag kan väl hålla med om att det är ohållbart om alla som bor i en stad åker bil överallt de ska och det är definitivt trevligare att gå i en stad om det inte är så mycket bilar överallt. Men är det realistiskt att skapa en helt bilfri stad? Man kan ju bara titta på Stockholm där det, ärligt talat, är svindyrt att ha bil. Men ändå så väljer många att ha en privatägd bil i Stockholms innerstad, trots dyr parkering och trängselavgift.
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Bilfri stad
Vet inte hur praktiskt genomförbart det verkligen är, men det vore coolt om det byggdes stora (helst underjordiska) garage utanför tullarna, för att sedan endast tillåta nödvändiga fordon (typ varutransporter, bussar, osv).
Skulle ju definitivt bli en trevligare stad med väldigt mycket yta över till annat än parkeringsplatser.
Skulle ju definitivt bli en trevligare stad med väldigt mycket yta över till annat än parkeringsplatser.
Svart Model Y Performance
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Bilfri stad
Det håller jag faktiskt med om. Då skulle man fortfarande kunna ta bilen till stan om det är skralt med kollektivtrafik där man bor, men sedan får man gå, cykla eller ta tunnelbana inuti staden. Byggde man tillräckligt stora garage så skulle man ju kunna ha uppgångar från garaget inne i staden till och med. Problemet är ju alltid att byggandet av sådana garage isåfall förutsätter att gatuparkering förbjuds, vilket man gjort i till exempel Tokyo. De flesta kommer alltid ställa bilen på gatan om det är billigare än att stå i garage.larjon skrev: ↑25 apr 2023 10:06Vet inte hur praktiskt genomförbart det verkligen är, men det vore coolt om det byggdes stora (helst underjordiska) garage utanför tullarna, för att sedan endast tillåta nödvändiga fordon (typ varutransporter, bussar, osv).
Skulle ju definitivt bli en trevligare stad med väldigt mycket yta över till annat än parkeringsplatser.
Re: Bilfri stad
Vore mycket bra om städer var helt bilfria. Men det behövs mer än bara kollektivtrafik. På något vis måste man hantera den slags vardagsbestyr som händer nån gång per månad. Exempelvis hur man bär hem saker från en plats till en annan. Ska allt lösas med bud-firmor, vilket vore smart, behöver det på något vis också tas med i kalkylen. Robottaxi som lämnar skrymmande föremål? Om 50% behöver ta med sig cykeln ombord på tunnelbanan blir det också ett utrymmesproblem. För mig gick det fortfarande snabbare att ta bilen än kollektivtrafik inom Stockholm, om jag tog med promenaderna som behövdes upptill, för långt ifrån allt ligger ett stenkast från linjerna..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Bilfri stad
Jag tror en bilfri stad blir en stad där färre människor bor utan bara vistas i tillfälligt för jobb eller nöjen. Man väljer att bo i förorterna istället.
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Bilfri stad
Utifrån min egen synpunkt så tror jag du har rätt. Jag har själv valt att göra så, men det beror ju också på att är en ganska inbiten bilist som i första hand försöker att gå om jag ska någonstans och är det för långt att gå tar jag bilen. Jag föredrar att bo utanför stan och ta bilen dit, istället för att försöka bo i innerstan med privatbil. Men det finns ju många som enbart ser bilen som en belastning som kostar massa pengar i service och underhåll m.m.. Dessa människor skulle väl uppskatta att bo i en blifri stad.
Re: Bilfri stad
Jag bodde i centrala London i minst tio år utan bil. Gick jättebra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilfri stad
Har länkat till den här kanalen förrut men fått mothugg av dom som köpt argumentet att bil = frihet och allt annat är kommunism eller något.
Men, Not Just Bikes är jättebra och underhållande. Finns även liknande kanaler så som City Beautiful om man är intresserade av trivsamma stadsmiljöer kontra parkeringsplatser, "lådbutiker" och s.k "stroads".
Men, Not Just Bikes är jättebra och underhållande. Finns även liknande kanaler så som City Beautiful om man är intresserade av trivsamma stadsmiljöer kontra parkeringsplatser, "lådbutiker" och s.k "stroads".
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bilfri stad
Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bilfri stad
Ja, jag kör nästan aldrig bil till jobbet, ändå får jag ihop 1500 mil per år.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bilfri stad
Jag bor central och har gångavstånd till jobbet, men min bil har rullat 2300 mil/år. Bilen behövs för att komma ut ur staden.mikebike skrev: ↑25 apr 2023 12:56Ja, jag kör nästan aldrig bil till jobbet, ändå får jag ihop 1500 mil per år.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bilfri stad
Det är rätt intressant att tänka sig bilfria städer. Ta och googla fram gamla filmer från 1900-talets början och titta på. Det myllrar av människor som går på gatorna. Spårvagnar finns och hästdragna droskor men framför allt används häst till transport av varor. Nån enstaka bil passerar. Persontransport verkar de flesta avstå ifrån. Det är apostlahästarna som gäller för merparten av stadsborna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilfri stad
Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.
Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilfri stad
Ser inte vad ändamålet skulle vara med att ha en bilfri stad, bilen är ett bra verktyg för att lämna staden med. I Sverige är det nog inte vanligt att ta bilen till jobbet ifall både bor och arbetar i stadskärnan så det är inte till den typen av resor man använder bilen. Har testat att inre ha bil flera gånger men tycker oftast vi har blivit för låsta till stan då, och då har vi ändå använt både taxi och hyrbil som också är bilar.
Som tur är så har de som bor inne i Stockholm i stor utsträckning egen bil så lär inte bli ändring på det. Tycker oftast det är folk som inte bor i stan utan i förorterna runt stan som vill att det skall bli bilfritt så de kan komma in och festa loss.
Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Som tur är så har de som bor inne i Stockholm i stor utsträckning egen bil så lär inte bli ändring på det. Tycker oftast det är folk som inte bor i stan utan i förorterna runt stan som vill att det skall bli bilfritt så de kan komma in och festa loss.
Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Bilfri stad
Jo, MP har ju haft det på förslag 2026: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholmOfarligTesla skrev: ↑25 apr 2023 15:16Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Men ärligt talat så tror jag att deras mål med detta är att minska biltrafiken i innerstan, vilket jag tror kommer slå fel, eftersom fler och fler Stockholmare går över till elbil.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Bilfri stad
Poängen är ju inte bara avgaserna utan även att enorma ytor skulle frigöras, och kunna användas till något som vi som människor uppskattar mer än parkeringsplatser.OfarligTesla skrev: ↑25 apr 2023 15:16Ser inte vad ändamålet skulle vara med att ha en bilfri stad, bilen är ett bra verktyg för att lämna staden med. I Sverige är det nog inte vanligt att ta bilen till jobbet ifall både bor och arbetar i stadskärnan så det är inte till den typen av resor man använder bilen. Har testat att inre ha bil flera gånger men tycker oftast vi har blivit för låsta till stan då, och då har vi ändå använt både taxi och hyrbil som också är bilar.
Som tur är så har de som bor inne i Stockholm i stor utsträckning egen bil så lär inte bli ändring på det. Tycker oftast det är folk som inte bor i stan utan i förorterna runt stan som vill att det skall bli bilfritt så de kan komma in och festa loss.
Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Tänker att det borde gå att lösa med stora underjordiska garage precis utanför stan, med exempelvis tunnelbana eller buss som går dit.
Eventuellt också en poolbilsfirma i anslutning till garaget så att man kan korttidshyra bil om man inte vill äga och ändå kunna åka till golfbana, Ikea, osv..
Svart Model Y Performance
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bilfri stad
Ja men nu verkar inte de som bor i stan vilja göra om sina bostadskvarter på det sättet, det ser man eftersom en så stor del har egen bil (och många utöver det utnyttjar bilpooler som parkerar i närheten). Vilket är vad jag sa, de flesta jag stöter på som vill ta bort bilarna från stan är folk som inte bor där själv men vill åka in för att festa och då vill se uteserveringar överallt istället för parkeringsplatser. Bor man där vill man nog snarare göra sitt liv smidigare vilket bilen tillåter vilket är anledningen till varför jag vill ha kvar bilarna.larjon skrev: ↑25 apr 2023 15:55
Poängen är ju inte bara avgaserna utan även att enorma ytor skulle frigöras, och kunna användas till något som vi som människor uppskattar mer än parkeringsplatser.
Tänker att det borde gå att lösa med stora underjordiska garage precis utanför stan, med exempelvis tunnelbana eller buss som går dit.
Eventuellt också en poolbilsfirma i anslutning till garaget så att man kan korttidshyra bil om man inte vill äga och ändå kunna åka till golfbana, Ikea, osv..
Kommer nog ta bort en del trafik på kort sikt iom att det blir dyrare med en modern bil jämfört med vissa av skrotbilarna man ser köra omkring.tesla newbie skrev: ↑25 apr 2023 15:53Jo, MP har ju haft det på förslag 2026: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholm
Men ärligt talat så tror jag att deras mål med detta är att minska biltrafiken i innerstan, vilket jag tror kommer slå fel, eftersom fler och fler Stockholmare går över till elbil.
Re: Bilfri stad
Jo - och intressant nog gäller samma sak om du tittar på gamla filmer från samma tid tagna på landsbygden. Det fanns helt enkelt färre bilar då och gemene man hade inte tillgång till samma utbud av transportmedel som idag. Det gjorde även att samhället var organiserat annorlunda än idag, då de flesta inte färdades långa sträckor från sitt hem varken dagligen eller på veckobasis - en längre resa var tvärtom något ovanligt och för de flesta mycket kostsamt. Något som gradvis ändrats men som syns i historien betydligt längre fram än så.Jerker skrev: ↑25 apr 2023 13:44Det är rätt intressant att tänka sig bilfria städer. Ta och googla fram gamla filmer från 1900-talets början och titta på. Det myllrar av människor som går på gatorna. Spårvagnar finns och hästdragna droskor men framför allt används häst till transport av varor. Nån enstaka bil passerar. Persontransport verkar de flesta avstå ifrån. Det är apostlahästarna som gäller för merparten av stadsborna.
Detta gjorde även att samhällsservice av olika slag fanns på närmare håll då det fanns en efterfrågan. Min far växte upp på landsbygden i norra Skåne under 40- och 50-talet, cirka 5 km utanför ett mindre stationssamhälle. I det samhället fanns då (fritt ur mitt minne efter vad han berättat) två livsmedelsbutiker, två eller tre kaféer, minst en klädbutik, ett par bensinstationer och ett mejeri. Till skolan i detta samhälle gick och senare cyklade min far och hans syskon; min far cyklade senare även dit för att ta tåget in till staden två mil bort när han senare började i realskolan.
Idag finns ingen (0) av dessa serviceinrättningar kvar, och varken tåg eller buss stannar, så de som bor i samhället är hänvisade till större samhällen en knapp mil iväg eller stan ytterligare någon mil bort.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Bilfri stad
Ja allt var mycket mer lokalt förr. Fortfarande på 80-talet handlade min mormor på bussen som körde runt i byarna med livsmedel. Tänk er en bokbuss (finns de kvar?) fast med mat. Kanske dit vi är på väg tillbaka, fast i en annan form med Foodora osv?
Re: Bilfri stad
Bokbussar finns! De utnyttjas faktiskt bra. Dels kör de runt på landsbygden, dels kör de ut till landsbygdsskolor. Det finns även några få varubussar. Jag hittade en dokumentär på Youtube om en sån och sen några artiklar om andra.
Re: Bilfri stad
Jo, men MP är ju militanta och generellt ideologiskt drivna oftast med maggropskänsla och tycker att amish är en bra förebild. Bara säger.tesla newbie skrev: ↑25 apr 2023 15:53Jo, MP har ju haft det på förslag 2026: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholmOfarligTesla skrev: ↑25 apr 2023 15:16Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Men ärligt talat så tror jag att deras mål med detta är att minska biltrafiken i innerstan, vilket jag tror kommer slå fel, eftersom fler och fler Stockholmare går över till elbil.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Bilfri stad
Även om man kan tycka det är dyrt att köra bil i en storstad så är det ofta mycket mycket dyrare att åka kollektivt. Exempelvis när vi skulle in och käka en helg här i Göteborg. Det kostar 122kr för enkel resa för en familj med två barn hos västtragik. Så istället betala 244kr för att ta bussen tog vi bilen för 5 kr elkostnad och gratis parkering i Nordstan. Jag tycker det är helt åt helvete att jag som har råd med fin bil sparar så mycket pengar på att slippa ta bussen.
Re: Bilfri stad
Det är ju helt omöjligt att ha kollektivtrafik som har täckning i både geografi och tid som täcker allas behov - såvida inte autonoma minibussar ersätter de manuellt körda trafikslagen - då kan det funka i storstäder (men fortfarande inte överallt).
Kollektivtrafik med grym täckning i de dimensionerna - kostar grymt mycket. Eftersom nyttjandegrad per resa blir låg. Lösningen är mindre fordon med större nyttjandegrad - men då måste förarna rationaliseras bort (samt tågvärdar, trygghetsvärdar och annan personal som gör det dyrt på marginalen).
Kollektivtrafik med grym täckning i de dimensionerna - kostar grymt mycket. Eftersom nyttjandegrad per resa blir låg. Lösningen är mindre fordon med större nyttjandegrad - men då måste förarna rationaliseras bort (samt tågvärdar, trygghetsvärdar och annan personal som gör det dyrt på marginalen).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilfri stad
Sen kan man ju ställa sig en annan filosofisk fråga - hur stor bör en stad vara? Är det verkligen vettigt med megastäder.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bilfri stad
Det blir ändå dyrt och autonoma bilar tror jag vi kan glömma än på ett bra tag. Iaf bilar som kan röra sig fritt och inte är låsta till ett visst område.thebishop skrev: ↑26 apr 2023 13:11Det är ju helt omöjligt att ha kollektivtrafik som har täckning i både geografi och tid som täcker allas behov - såvida inte autonoma minibussar ersätter de manuellt körda trafikslagen - då kan det funka i storstäder (men fortfarande inte överallt).
Kollektivtrafik med grym täckning i de dimensionerna - kostar grymt mycket. Eftersom nyttjandegrad per resa blir låg. Lösningen är mindre fordon med större nyttjandegrad - men då måste förarna rationaliseras bort (samt tågvärdar, trygghetsvärdar och annan personal som gör det dyrt på marginalen).