Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 05 maj 2023 14:59
Legato skrev: 01 maj 2023 12:04
bompa skrev: 30 apr 2023 14:23
Hej
Tack.

Då är frågan om man skall ha 5 6 eller 7 säten
Vad har alla valt o varför?
Först då angående prestanda... Den största skillnaden med en Plaid är inte någon sekund snabbare acceleration 0-100 utan den stora skillnaden är att den där "hästsparken" finns kvar även när du ligger i 120 och trycker plattan i mattan. Så är det inte i en XPL. Hur det är i nya Long Range/Dual Motor vet jag dock inte, den har jag inte testat.

Gällande säteskonfiguration så har jag haft alla varianterna:

5 Sits
Bästa alternativet om man vill ha en ren laståsna till bil och inte behöver mer än 5 sittplatser.
Bra att tänka på är dock att andrahandsvärdet historiskt har varit långt sämre än för 6 och 7-sits. De allra flesta som köper en X gör det för att ha tillgång till 6 eller 7 platser. Personligen hade jag aldrig valt en X om jag inte behövde 6 platser (den 5-sits jag ägde köpte jag pga felprissättning nedåt ;-) ).

6 Sits
Överlägset lyxigaste alternativet samt också det bekvämaste alternativet när man åker upp till 6 personer i bilen. Bakersta raden fungerar då även för tonåringar som kan sträcka ut benen i mittgången. Stora nackdelen är såklart lastande. Dels att inte kunna vika mellanraden, men också (för oss som är 6) att inte kunna vika ett av de bakersta sätena när man åker 6.

7 Sits
Mest praktisk och en bra kompromiss mellan lastmöjlighet och plats för många passagerare.

Personligen skulle jag inte köpa en 5-sits, behöver man bara 5 platser så finns det massor av trevligare bilar imo, inklusive Model S Plaid. Valet mellan 6 och 7 platser beror mycket på hur man reser IMO. Reser man sällan med mycket packning så är 6-sits mycket trevligare att åka i, både bekvämare och lyxigare. Åker man ofta med mycket packning (eller 7 personer) så är dock 7-sits smidigare. Vill kan kunna lasta riktigt mycket någon gång ibland så är också 7-sits det bättre valet.
Vänta lite nu - om jag har 6 sits (som jag ändrade till efter att Tesla meddelade att de inte sålde Plaid som 7 sits) - går det inte att fälla det ena bakersta sätet om man är fem i bilen? Så det går bara att fälla båda bakersta samtidigt? Eller inget :O?
Om du är fem i bilen kan du absolut göra det... Men: "inte kunna vika ett av de bakersta sätena när man åker 6"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Inlägg av fth »

MartinG skrev: 05 maj 2023 14:59
Vänta lite nu - om jag har 6 sits (som jag ändrade till efter att Tesla meddelade att de inte sålde Plaid som 7 sits) - går det inte att fälla det ena bakersta sätet om man är fem i bilen? Så det går bara att fälla båda bakersta samtidigt? Eller inget :O?
Tredje raden är samma i sex- och sjusitsiga, så dom går alltid att fälla individuellt eller båda.

Andra raden går däremot inte alls att fälla i sexsitsiga (eller gamla sjusitsiga som jag har) vilket begränsar lastutrymmet rejält.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Inlägg av spacecoin »

MartinG skrev: 05 maj 2023 14:59
Vänta lite nu - om jag har 6 sits (som jag ändrade till efter att Tesla meddelade att de inte sålde Plaid som 7 sits) - går det inte att fälla det ena bakersta sätet om man är fem i bilen? Så det går bara att fälla båda bakersta samtidigt? Eller inget :O?
Kaptensstolarna (som finns i 6-sits) i rad två kan inte fällas.

Se t ex:
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Inlägg av MartinG »

spacecoin skrev: 05 maj 2023 16:36
MartinG skrev: 05 maj 2023 14:59
Vänta lite nu - om jag har 6 sits (som jag ändrade till efter att Tesla meddelade att de inte sålde Plaid som 7 sits) - går det inte att fälla det ena bakersta sätet om man är fem i bilen? Så det går bara att fälla båda bakersta samtidigt? Eller inget :O?
Kaptensstolarna (som finns i 6-sits) i rad två kan inte fällas.

Se t ex:
Ah, ok, då är jag med. Det var samma i min gamla 7-sitsiga så det är vi vana med
Användarvisningsbild
Spykel
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 jan 2023 13:10
Referralkod: ts.la/henric242202

Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?

Inlägg av Spykel »

bompa skrev: 30 apr 2023 09:15
Hej

Behövde akut en ny tjänstebil då bytt jobb.
Såg att fanns Tesla X inne just nu.
Vad skall man välja Plaid eller Dual Motor?

Jag får välja helt fritt och betalar bara förmånsvärde
Dual motor, "bara" kukmäteri i en Plaid och det drar med sig högre förmånsvärde & försäkringar.
Glöm inte att använda någons, kompis/annan medlem eller min, referralkod när du beställer så kan du samla på dig lite poäng för gratis supercharger - hoppas du blir nöjd med vilken bil det nu blir :)
Skriv svar