Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur påverkas den svenska fordonsflottan av reduktionspliktssänkningen?

Omröstningen slutade 14 maj 2023 18:11

Försäljningen av fossilbilar kommer att öka som följd
10
10%
Övergången till elbilar stoppas inte men takten minskar märkbart
25
26%
Övergången till elbilar påverkas som högst inom felmarginalen men det fördröjer elektrifieringen av tung trafik
18
19%
Elektrifieringen av fordonsflottan påverkas inte nämnvärt
43
45%
 
Antal röster: 96

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mickeisol »

Fredrik j skrev: 08 maj 2023 21:06
mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:04
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 20:59
mickeisol skrev: 08 maj 2023 20:48
Tallolja.

Jomenvisst, är det någon som har funderat hur mycket tallolja, slaktrester etc som behövs för att "exportera " reduktionen till andra länder.
Varför ska den exporteras?
Ja ifall andra länder i europa ska ha samma reduktionsprocent som sverige har, annars skulle det ju vara ganska meningslöst.
Sverige är ju väldigt litet jämfört med resten av europa.
Vad har det för betydelse för drivmedelskostnaderna i Sverige menar du?
inblandningen är dyr
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:24
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 21:06
mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:04
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 20:59
mickeisol skrev: 08 maj 2023 20:48
Tallolja.

Jomenvisst, är det någon som har funderat hur mycket tallolja, slaktrester etc som behövs för att "exportera " reduktionen till andra länder.
Varför ska den exporteras?
Ja ifall andra länder i europa ska ha samma reduktionsprocent som sverige har, annars skulle det ju vara ganska meningslöst.
Sverige är ju väldigt litet jämfört med resten av europa.
Vad har det för betydelse för drivmedelskostnaderna i Sverige menar du?
inblandningen är dyr
Blir den dyrare eller billigare om andra länder efterfrågar den?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev: 07 maj 2023 20:15
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.
Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.

Så jag vidhåller att ändring av reduktionsplikten inte kommer påverka övergången till elbilar nämnvärt.
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 08 maj 2023 22:04
Fredrik j skrev: 07 maj 2023 20:15
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.
Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.

Så jag vidhåller att ändring av reduktionsplikten inte kommer påverka övergången till elbilar nämnvärt.
Litar vi plötsligt på bensinbolagen? Samtidigt har vi hört från mobility Sweden att försäljningen av elbilar skulle drabbas negativt. Alla lobbar för sin affär.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av enoch85 »

Funderar på att proteströsta i nästa val...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av BigEasy »

Fredrik j skrev: 08 maj 2023 22:06
[
Litar vi plötsligt på bensinbolagen? Samtidigt har vi hört från mobility Sweden att försäljningen av elbilar skulle drabbas negativt. Alla lobbar för sin affär.
Ja nu när de har "rätt" åsikt så litas det minsann på dem. Sanningen är såklart att de bara försöker skrämmas för att rädda sina investeringar.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Honkan »

Men det hela beror ju väldigt mycket på vad man använder bilen till , de som har långa avstånd att pendla samt kan ladda hemma kommer köpa en elbil.

De som behöver dra tunga släp eller husvagn kommer köpa diesel ett tag till.

Det största problemet är väl att det inte är lika lukrativt att åka elbil som tjänstebil , det är ju där större delen av nyförsäljningen sker. Jag hoppas man gör det mer förmånligt med tjänstenbil även om jag själv inte har den möjligheten , det är där omställningen kommer ske om det också finns bra laddmöjligheter för tillexempel en resande säljare.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

Det handlar ju om signalerna som sänds ut. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 08:25
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.
Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mickeisol »

Noterar här att den kontroversielle Johan ehrenmark belyser en viktig faktor gällande reduktionsplikten och fördyrandet av bränslet till ingen nytta.

https://www.etc.se/kommentar/saenkt-red ... utslaeppen

och samtidigt i texas

https://www.youtube.com/watch?v=DmnNrrnXrts
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 09 maj 2023 08:34

Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)
Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag. :)
Däremot är TCO nu när tiderna är mer normala igen inte bra, om man kör normalt antal mil per år.
Vilka av mina siffror är felaktiga? Varför är det märkligt att jämföra två lika stora bilar? Det är väl framförallt det folk letar bil baserat på. Att bilen är stor nog för ens behov.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 08:49
Maw skrev: 09 maj 2023 08:34

Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)
Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag. :)
Däremot är TCO nu när tiderna är mer normala igen inte bra, om man kör normalt antal mil per år.
Vilka av mina siffror är felaktiga? Varför är det märkligt att jämföra två lika stora bilar? Det är väl framförallt det folk letar bil baserat på. Att bilen är stor nog för ens behov.
Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 09 maj 2023 09:00

Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:05
Maw skrev: 09 maj 2023 09:00

Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år.
Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:42
Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.
Dessutom tycker jag att det är ett ganska enkelriktat och smalt stöd. Visst är det bra när laddning på jobbet blir billigare. Men vad är med alla andra som inte kan ladda på jobbet, som kanske kan faktiskt ladda hemma, men som ändå inte har råd med elbil eftersom elbilar är för dyra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 09 maj 2023 10:20
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.
Dessutom tycker jag att det är ett ganska enkelriktat och smalt stöd. Visst är det bra när laddning på jobbet blir billigare. Men vad är med alla andra som inte kan ladda på jobbet, som kanske kan faktiskt ladda hemma, men som ändå inte har råd med elbil eftersom elbilar är för dyra?
Så färre får råd med elbil för att diesel blir billigare? Är det inte precis tvärtom? Inflationen går ner, räntan går ner...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mati »

Maw skrev: 09 maj 2023 10:08
Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:42
Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Du har inte funderat på att andra kan ha andra preferenser och andra förutsättningar? Priset är naturligtvis en stor faktor när folk väljer bil.
För egen del har jag alltid haft följande krav på den bil:
- Kombi
- Dragkrok
- så låg förbrukning som möjligt och billig i underhåll och försäkring
- driftsäker och krångelfri
- inköpspris så jag kan betala den utan att ta lån (max 250-tusen eller så)

Prestanda, lull-lull, utrustning, status, märke osv är totalt ointressant.

Jag tror inte att det är så udda krav. Och med dessa förutsättningar fanns och finns det massor med fossilbilar att välja. Men vill man dessutom ha en elbil så blir det omöjligt. Man får lägga 100% på det tilltänkta inköpspriset och så kan man få en hyfsat bra elbil som dock inte faller i kategori kombi. Och du får absolut inte samma TCO. Det är bara glömma.
Jag har aldrig någonsin haft så höga bilkostnader som nu när jag kör elbil. Att den kostar mycket mindre i "bränsle" ändrar inte så mycket på det. Nu är jag jäkligt envis och principfast och vill verkligen ha elbil. Så jag tar den kostnaden. Men jag är trött på att få höra hela tiden hur himla billigt det är med elbilar. Det kanske stämmer för er som alltid haft dyra och fina bilar. Men inte för oss vanliga dödliga som har köpt bil utifrån vad man har råd med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Jag betalar inte ens 1 kr/kWh på jobbet, men parkeringsavgift och vägtullar gör att det blir dyrt ändå i slutändan.
Jag har inte tagit bilen till jobbet en enda dag i år. Istället laddar jag för 4 kr/kWh i MoS eller 3 kr/kWh i närområdet (om det finns plats).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 591
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Piggelin »

Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.
Skriv svar