Fästöglor barnstol baksätet

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

AndreasTeslaY
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2023 08:40

Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av AndreasTeslaY »

Detta har diskuterats tidigare men när jag sökte på information fick jag fram lite olika uppgifter.

Enligt youtubeklipp skulle axkid standardöglor gå att montera i skenan på model y. Fick precis leverans av vår model Y -23 tillverkad 04/26. Stolsskenorna ser annorlunda ut mot hos den i filmen. Lyckades dock montera ”fästögla lång” genom att vrida fästet ca 20grader se bild. Köper man varianten som är ”extra långa” slår man i tårna i onödan. Man bör väl använda locktite blå vid återmontering av skruvarna. Torx 45passar men är inte helt rätt det är en annan typ av skruv som jag ej vet namnet på.
IMG_0699.jpeg
IMG_0697.jpeg
IMG_0693.jpeg
MY LR vit/vit -23

Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av spacecowboy »

Varför köpte du inte bara en ISOfix stol istället?
AndreasTeslaY
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2023 08:40

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av AndreasTeslaY »

spacecowboy skrev: 14 maj 2023 20:23
Varför köpte du inte bara en ISOfix stol istället?
Nackdelen med isofixstolar är att de bara är godkänd till 18 kg alt 105 cm och barn bör åka bakåt till 25 kg och ca 120 cm så man måste köpa en större bakåtvänd stol när isofixstolen är urvuxen.

Detta har diskuterats i oändlighet och är en fråga för sig.

Jag ville bara visa hur det gick att montera öglor på ett smidigt och bra sätt, då uppenbarligen många vill ha det.
MY LR vit/vit -23

Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av ErikHallq »

AndreasTeslaY skrev: 14 maj 2023 21:34
spacecowboy skrev: 14 maj 2023 20:23
Varför köpte du inte bara en ISOfix stol istället?
Nackdelen med isofixstolar är att de bara är godkänd till 18 kg alt 105 cm och barn bör åka bakåt till 25 kg och ca 120 cm så man måste köpa en större bakåtvänd stol när isofixstolen är urvuxen.

Detta har diskuterats i oändlighet och är en fråga för sig.

Jag ville bara visa hur det gick att montera öglor på ett smidigt och bra sätt, då uppenbarligen många vill ha det.
Nu kan jag inget om barn och barnstolar, men första googlingen på isofix 25kg så får jag fram denna

https://m.babyv.se/sv/articles/2.63.142 ... smos-black

Men finns säkert någon detalj jag missar
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
AndreasTeslaY
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2023 08:40

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av AndreasTeslaY »

ErikHallq skrev: 14 maj 2023 22:06
AndreasTeslaY skrev: 14 maj 2023 21:34
spacecowboy skrev: 14 maj 2023 20:23
Varför köpte du inte bara en ISOfix stol istället?
Nackdelen med isofixstolar är att de bara är godkänd till 18 kg alt 105 cm och barn bör åka bakåt till 25 kg och ca 120 cm så man måste köpa en större bakåtvänd stol när isofixstolen är urvuxen.

Detta har diskuterats i oändlighet och är en fråga för sig.

Jag ville bara visa hur det gick att montera öglor på ett smidigt och bra sätt, då uppenbarligen många vill ha det.
Nu kan jag inget om barn och barnstolar, men första googlingen på isofix 25kg så får jag fram denna

https://m.babyv.se/sv/articles/2.63.142 ... smos-black

Men finns säkert någon detalj jag missar
Det är precis en sån stol vi har och den har ej isofix😉
MY LR vit/vit -23

Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av Jaqob »

Nu är det säkert ingen fara, men jag är inte helt bekväm med att böja, och därmed försvaga, metallen så. När öglorna väl behövs så vill man att hållfastheten finns där. Nu har jag inte fått vår bil riktigt än, men enligt en del rapporter ska man kunna få in stopparna under "rälsen" om man meckar lite.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av jonasl »

En annan fördel med att inte köra Isofix är att man kan malla lite mer med stolens placering. Isofixfästena sitter grymt långt in på Teslorna så mittenplatsen blir omöjlig att använda.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av ErikHallq »

AndreasTeslaY skrev: 14 maj 2023 22:21
ErikHallq skrev: 14 maj 2023 22:06
AndreasTeslaY skrev: 14 maj 2023 21:34
spacecowboy skrev: 14 maj 2023 20:23
Varför köpte du inte bara en ISOfix stol istället?
Nackdelen med isofixstolar är att de bara är godkänd till 18 kg alt 105 cm och barn bör åka bakåt till 25 kg och ca 120 cm så man måste köpa en större bakåtvänd stol när isofixstolen är urvuxen.

Detta har diskuterats i oändlighet och är en fråga för sig.

Jag ville bara visa hur det gick att montera öglor på ett smidigt och bra sätt, då uppenbarligen många vill ha det.
Nu kan jag inget om barn och barnstolar, men första googlingen på isofix 25kg så får jag fram denna

https://m.babyv.se/sv/articles/2.63.142 ... smos-black

Men finns säkert någon detalj jag missar
Det är precis en sån stol vi har och den har ej isofix😉
Ah blev lurad av sidans beskrivning :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
AndreasTeslaY
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2023 08:40

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av AndreasTeslaY »

Jaqob skrev: 15 maj 2023 09:01
Nu är det säkert ingen fara, men jag är inte helt bekväm med att böja, och därmed försvaga, metallen så. När öglorna väl behövs så vill man att hållfastheten finns där. Nu har jag inte fått vår bil riktigt än, men enligt en del rapporter ska man kunna få in stopparna under "rälsen" om man meckar lite.
Fästena är förhållandevis mjuka i sig så att böja dem lite har jag svårt att tro skulle trötta ut materialet, sen som placeringen på själva öglan blir låser skenan bra vid krafter uppåt, öglan blir som fastkilad nästan. Detta var den lösning jag tyckte kändes bäst/säkrast.

Väljer man däremot de 4cm längre öglorna enligt youtubeklippet hade jag vart orolig då de potentiellt sett kan böjas till rejält vid en krock. Om de sticker ut 4cm till.

Endel säger man kan klämma in ett fäste under skenorna och sen skruva fast men det går inte heller då skenan går ner som en tapp där skruven sitter så går inte att kila in något vid skruvhålet (samma konstruktion på vår passat gte vi hade innan)

Att få in banden under rälsen kan gå men då hamnar banden rejält långt fram och man måste köra med framstolen i främsta läget i princip.
MY LR vit/vit -23

Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av jbark »

Nu vet jag inte längde på skruven men jag skulle inte vara helt bekväm med att lossa skenan för förar/passagerarstol, installera en distans och inte veta om gänglängden är ok efteråt. Men de kanske är standard att göra så och att skruven är ok med det.

Den skruven borde hålla i stolarna fram vid kollision framifrån. Däremot borde den inte ta last för bilbarnstol vid kollision framifrån.
AndreasTeslaY
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2023 08:40

Re: Fästöglor barnstol baksätet

Inlägg av AndreasTeslaY »

jbark skrev: 15 maj 2023 19:45
Nu vet jag inte längde på skruven men jag skulle inte vara helt bekväm med att lossa skenan för förar/passagerarstol, installera en distans och inte veta om gänglängden är ok efteråt. Men de kanske är standard att göra så och att skruven är ok med det.

Den skruven borde hålla i stolarna fram vid kollision framifrån. Däremot borde den inte ta last för bilbarnstol vid kollision framifrån.
Många märkesverkstäder eftermonterar öglor i stolsbultarna(behöver ju inte vara rätt för det). Skruvarna är dock rejält långa så känner personligen ingen oro där.
MY LR vit/vit -23

Beställd 19/4
Tillverkad 26/4
Levererad 12/5
Skriv svar