Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av BigEasy »

Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 14:44
Visst håller jag med.
Definiera bra företagsledare? Bra för dig som är lat och girig? Eller bra för företaget?
För det första kommer Elon inte att kunna godkänna alla personligen alldeles oavsett så "nyheten" är inte sann.

But for the sake of argument...

En företagsledare som håller på och peta på detaljer på det sättet är en dålig företagsledare. Det är inte hans roll.

Vet inte vad du menar med "lat och girig"? Att man inte vill jobba 80-timmars veckor till för låg betalning? Ja du, vi får nog vara tacksam för våra starka löntagarorganisationer och fack här i Sverige så vi slipper slita häcken av oss för miljardärers skull mer än vi gör.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av Mickep »

Sådant kan vara befogat vid ett anställningsstopp. dvs ingen skall anställas utan vds godkännande. Det tror jag ingen tycker är förvånande.
Men när det handlar om 30 000 årligen, och ingen begränsning på vilka ex det gäller ex städare som skall anställas då går det från att vara ok till micro management. då odlar man bara en kultur av misstänksamhet. Då ber man att få anställda som kommer att bli olojala med företaget.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av fth »

Elon kommer förstås inte godkänna varje städare el dyl som anställs, det är ju nonsens.

Det ligger förstås något annat bakom detta, ett "mjukt" anställningsstopp ligger väl närmast till hands, om det öht ligger någon sanning i detta.

Precis samma sak "hände" 2019 och det har väl gått hyfsat bra för Tesla sedan dess. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av fth »

Motsvarande artikel från 2019:
https://www.inc.com/business-insider/el ... 6hra1ulmkw

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av Lerumsexpressen »

BigEasy skrev: 16 maj 2023 15:21
Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 14:44
Visst håller jag med.
Definiera bra företagsledare? Bra för dig som är lat och girig? Eller bra för företaget?
För det första kommer Elon inte att kunna godkänna alla personligen alldeles oavsett så "nyheten" är inte sann.

But for the sake of argument...

En företagsledare som håller på och peta på detaljer på det sättet är en dålig företagsledare. Det är inte hans roll.

Vet inte vad du menar med "lat och girig"? Att man inte vill jobba 80-timmars veckor till för låg betalning? Ja du, vi får nog vara tacksam för våra starka löntagarorganisationer och fack här i Sverige så vi slipper slita häcken av oss för miljardärers skull mer än vi gör.
Blev lite fel, menar inte att just du är lat och girig. Jag själv försöker jobba så få timmar som möjligt med så hög lön som möjligt. Men det gäller inte de flesta här märker jag.
Facket har nog mist sin roll för arbetarna i Sverige.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av M3apan »

Nu har jag inte satt mig in i artiklarna eller dylikt, men att tesla skulle fortsätta att anställa 30k personer per år, för alltid och för evigt kanske inte känns så sannolikt?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av BigEasy »

Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 16:10
BigEasy skrev: 16 maj 2023 15:21
Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 14:44
Visst håller jag med.
Definiera bra företagsledare? Bra för dig som är lat och girig? Eller bra för företaget?
För det första kommer Elon inte att kunna godkänna alla personligen alldeles oavsett så "nyheten" är inte sann.

But for the sake of argument...

En företagsledare som håller på och peta på detaljer på det sättet är en dålig företagsledare. Det är inte hans roll.

Vet inte vad du menar med "lat och girig"? Att man inte vill jobba 80-timmars veckor till för låg betalning? Ja du, vi får nog vara tacksam för våra starka löntagarorganisationer och fack här i Sverige så vi slipper slita häcken av oss för miljardärers skull mer än vi gör.
Blev lite fel, menar inte att just du är lat och girig. Jag själv försöker jobba så få timmar som möjligt med så hög lön som möjligt. Men det gäller inte de flesta här märker jag.
Facket har nog mist sin roll för arbetarna i Sverige.
Nej jag tog det inte personligt utan det var en generell spaning. Precis som du är jag lat och girig då jag vill ha så mycket som möjligt till lägsta möjliga insats. ;)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av iAkita »

Om Elon tycker sig ha tid med detta så kanske han ska se över sina egna arbetsuppgifter och sin egen roll i företaget när han ändå är på gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 16 maj 2023 18:09
Om Elon tycker sig ha tid med detta så kanske han ska se över sina egna arbetsuppgifter och sin egen roll i företaget när han ändå är på gång.
Gå på anställningsintervju med sig själv, undrar om han skulle godkänna sig själv? :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 16 maj 2023 18:09
Om Elon tycker sig ha tid med detta så kanske han ska se över sina egna arbetsuppgifter och sin egen roll i företaget när han ändå är på gång.
Jag skulle som sagt ta detta med en stor skopa salt, samma sak ”hände” 2019, och jag är rätt säker på att Elon inte har suttit och läst CV:s sedan dess.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Musk: Ska godkänna alla anställda själv

Inlägg av mati »

Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 14:50
mati skrev: 16 maj 2023 11:34
Varför behöver Tesla överhuvudtaget anställda när Elon egentligen ändå är bäst på att göra allting själv. Det är ju bara en massa jobb att gallra bort alla som inte kan nånting, som förmodligen är mer eller mindre alla enligt Elons egen definition. Lika bra att slippa detta.

Vilken tur att Elon inte är min chef. Det hade bara funnits två tänkbara utfall för detta, antingen hade jag tagit ihjäl karln eller så hade jag tagit mitt eget liv. På ett sånt ställe med en sådan människa kan man ju bara inte jobba.
Vad har egentligen hänt? Att bli så förbannad på en människa du inte känner eller jobbar för?
Han har ju om och om bevisat vilken syn han har på sig själv och på andra. Lite förenklat skulle jag beskriva det som att han alltid vet bäst och att han helst gör allting själv medan alla andra egentligen är totalt värdelösa och överflödiga. Enda anledningen till att han överhuvudtaget besvärar sig med att ha anställda är att till och med Elon bara är en människa och nånstans finns en gräns för hur mycket man hinner med. Men han gillar inte det. Det märks tydligt.
Det är väl okej, alla är olika. Men en sådan person ska bara inte vara chef. Tyvärr är det många gånger just dessa typer som får höga chefsposter. Det är inget unikt för Elon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar