Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippan »

Rykterna går att det är Victor Muller som skall finansiera kalaset
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Ingen Wall Street-bank som ger sig till känna. Vore riktigt tragiskt om det är Saudiska terroristpengar som är fundingen. :shock:
Låter dock väldigt osannolikt, Elon ville tydligen inte sälja några aktier till MbS, PIF fick köpa sin 3-5% position på öppna marknaden, så varför skulle han plötsligt vilja sälja hela bolaget till dom?
/fth
OK, det låter betryggande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Herr X »

Varför går han ut och berättar om sina planer så här? Tänk om han inte har några planer på att ta över Tesla, utan det bara är ett sätt att jävlas med dem som shortat Tesla...? Nu blir de oroliga och köper snabbt upp TSLA till rådande värdering.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Herr X skrev:
Varför går han ut och berättar om sina planer så här? Tänk om han inte har några planer på att ta över Tesla, utan det bara är ett sätt att jävlas med dem som shortat Tesla...? Nu blir de oroliga och köper snabbt upp TSLA till rådande värdering.
Om han inte har några planer på att ta över lär det med största sannolikhet ses som medveten kurs påverkan och då är det stor risk för fängelse i USA.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Limbster skrev:
Herr X skrev:
Varför går han ut och berättar om sina planer så här? Tänk om han inte har några planer på att ta över Tesla, utan det bara är ett sätt att jävlas med dem som shortat Tesla...? Nu blir de oroliga och köper snabbt upp TSLA till rådande värdering.
Om han inte har några planer på att ta över lär det med största sannolikhet ses som medveten kurs påverkan och då är det stor risk för fängelse i USA.
Tveksamt. Svårt att bevisa att han aldrig "övervägt" det. Påståendet att han har finansiering klar möjligen...

Tror dock inte det är kursdrivande, snarare tvärtom, om han bara återigen slant på tangentbordet... Kursen skulle ju i så fall snabbt falla tillbaka, enda skillnaden vore att hans förtroende skulle ha fått sig en ordentlig törn.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Vissa saker får han inte "skämta" om. Otillbörlig kurspåverkan är olaglig. Ni får tycka vad ni vill om de som blankar aktien men det är inte olagligt att tro att en aktie ska tappa i värde och att säga saker som får de att förlora pengar i onödan är allvarligt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Legato skrev:
Limbster skrev:
Herr X skrev:
Varför går han ut och berättar om sina planer så här? Tänk om han inte har några planer på att ta över Tesla, utan det bara är ett sätt att jävlas med dem som shortat Tesla...? Nu blir de oroliga och köper snabbt upp TSLA till rådande värdering.
Om han inte har några planer på att ta över lär det med största sannolikhet ses som medveten kurs påverkan och då är det stor risk för fängelse i USA.
Tveksamt. Svårt att bevisa att han aldrig "övervägt" det. Påståendet att han har finansiering klar möjligen...

Tror dock inte det är kursdrivande, snarare tvärtom, om han bara återigen slant på tangentbordet... Kursen skulle ju i så fall snabbt falla tillbaka, enda skillnaden vore att hans förtroende skulle ha fått sig en ordentlig törn.
Nja, han säger ju sig ha medlen för att göra det, vid eventuell tveksamhet lär han nog få vissa upp lämplig bank/borgenär/finanser. Jag utgår från att Elon är seriös med sina planer.
nöjd med min Ampera tillsvidare
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Limbster skrev:
Herr X skrev:
Varför går han ut och berättar om sina planer så här? Tänk om han inte har några planer på att ta över Tesla, utan det bara är ett sätt att jävlas med dem som shortat Tesla...? Nu blir de oroliga och köper snabbt upp TSLA till rådande värdering.
Om han inte har några planer på att ta över lär det med största sannolikhet ses som medveten kurs påverkan och då är det stor risk för fängelse i USA.
Ross Gerber (@gerberkawasaki) skriver på twitter:
Tesla has confirmed to me these are real tweets from Elon and more information may be released soon. Stay tuned this is a real story
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Kommer man se tillbaka på allt detta stormande på börsen för tesla aktien om några år som ett av många smarta PR trick från företaget? Börsnoteringen har varit en mycket avgörande kugge i att göra företaget Tesla världskänt
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

2109366B-5735-4C73-818C-B7287D96BD5C.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Aktien är stoppad sedan 20:10. Ska bli intressant att se vad som händer. Får man $420 för den så nappar jag på det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Tycker att det vore bra om de köpte loss den från börsen. Skulle ge arbetsro.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

Undrar om 420 är en referens till att bränna de som shortat Tesla. https://en.m.wikipedia.org/wiki/420_(cannabis_culture)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Herr X »

Nu är handeln igång igen. Full fart uppåt!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Hahaha, det är nu man på allvar ångrar att man inte köpte aktier i Tesla istället för att resevera en model 3 som bara drar ut på tiden :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Joel »

Någon som vet om det finns några hinder för oss som bor i Sverige att fortsätta vara delägare om det blir privat? Och hur funkar det rent praktiskt?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

Skönt att jag inte sålde igår vilket jag var på väg att göra!
Synd om man försvinner från börsen, men kan vara vettigt för att få lite arbetsro.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

https://youtu.be/-PiYgnyOUMw?t=13m33s
Mark B Spiegel är bäst. Från igår:
So you think someones gonna buy out Tesla about a 70 billion market value?
Ibland har han rätt när han tänker tvärtom.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bate
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 24 apr 2014 10:37

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bate »

Joel skrev:
Någon som vet om det finns några hinder för oss som bor i Sverige att fortsätta vara delägare om det blir privat? Och hur funkar det rent praktiskt?
Funderade också på det, jag vill verkligen fortsätta äga mina tesla aktier. Har skrivit och frågat min mäklare, Avanza. Får se om de kan svara på frågan.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av rockard »

Bate skrev:
Joel skrev:
Någon som vet om det finns några hinder för oss som bor i Sverige att fortsätta vara delägare om det blir privat? Och hur funkar det rent praktiskt?
Funderade också på det, jag vill verkligen fortsätta äga mina tesla aktier. Har skrivit och frågat min mäklare, Avanza. Får se om de kan svara på frågan.
Rapportera gärna här sen! Funderar på att sälja mina mini futures och köpa aktier istället, om man får ha kvar dem efteråt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Limbster skrev:
Kommer man se tillbaka på allt detta stormande på börsen för tesla aktien om några år som ett av många smarta PR trick från företaget? Börsnoteringen har varit en mycket avgörande kugge i att göra företaget Tesla världskänt
Osannolik hypotes. Elon var tvungen att börsnotera Tesla för att få in pengar tidigt.

Den senaste tidens skriverier om Tesla skapar mer negativ press än positiv. Folk tror ju att Tesla går jättedåligt om de bara läser tidningen.

Skönt att de lämnar börsen tycker jag. Men hoppas bara att jag kan fortsätta äga Tesla-aktier. Vet inte hur det fungerar från Sverige.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Joel skrev:
Någon som vet om det finns några hinder för oss som bor i Sverige att fortsätta vara delägare om det blir privat? Och hur funkar det rent praktiskt?
Borde inte vara några problem, åtminstone inte om du äger aktierna på en vanlig depå. Däremot är det ju ganska oskönt att äga aktier som inte handlas... Kan ju bli någon inofficiell marknad med tanke på att det säkert blir väldigt många ägare kvar men det är ju inte säkert. Dessutom antagligen svårt att som svensk kunna handla på en eventuell inofficiell marknad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Har svårt att bestämma mig om jag ska vara glad eller ledsen...

+ Det blir en väldigt fin vinst på investeringen.
+ Jag tror detta är jättebra för Tesla. Det har funnits läskigt mycket incitament där ute för att sänka aktien/bolaget.
- Jag vill gärna fortsätta äga i bolaget jag älskar, men gillar ej att äga onoterade aktier med dålig/ingen likviditet, än mindre så i ett utländskt bolag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Elon skrev ju ett brev till de anställda i Tesla och förklarade varför han ville ta bort företaget från börsen. Där skrev han också att det skulle fungera som med SpaceX som inte finns på börsen:
the structure envisioned for Tesla is similar in many ways to the SpaceX structure: external shareholders and employee shareholders have an opportunity to sell or buy approximately every six months.
Skriv svar