Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev: 02 maj 2024 07:50
Precis, nyckeln är dels skalan dels att de själva bygger såväl hårdvara som mjukvara.
Teslas marginaler lär vara magnituder bättre än övriga.
Jag är övertygad om att SUC dragit in bra med dollars senaste åren.
Men det är klart att det kostar att expandera ytterligare, därför drar man nu i bromsen ett tag.
Ni kan vara helt säkra på att Tesla särredovisar SuC-verksamheten i sina rapporter den dagen det är en lönsam verksamhet. Så har det inte varit de senaste tolv åren.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev: 02 maj 2024 08:31
taliz skrev: 02 maj 2024 07:50
Precis, nyckeln är dels skalan dels att de själva bygger såväl hårdvara som mjukvara.
Teslas marginaler lär vara magnituder bättre än övriga.
Jag är övertygad om att SUC dragit in bra med dollars senaste åren.
Men det är klart att det kostar att expandera ytterligare, därför drar man nu i bromsen ett tag.
Ni kan vara helt säkra på att Tesla särredovisar SuC-verksamheten i sina rapporter den dagen det är en lönsam verksamhet. Så har det inte varit de senaste tolv åren.
Håller inte med. Ser det inte som någon självklarhet överhuvudtaget att man skulle tycka det är viktigare att kunna visa lönsamhet från just SUC än från service eller begagnatförsäljningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 02 maj 2024 07:29
Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Jag tror det är relativt ofarligt ;) Att SuC skulle vara ett guldägg i portföljen verkar osannolikt.

Jag fattar inte hur du resonerar. Jag har svårt att se stora skalfördelar. Kan du argumentera för hur volym är viktigt på annat sätt än för själva laddarna? Kostnaden för R&D, hålla reservdelar för dessa är kostnad det med.

I mina ögon är etableringskostnaden är den samma, underhåll är ungefär den samma, energikostnaden är den samma, markkostnaden är den samma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 09:38
Legato skrev: 02 maj 2024 07:29
Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Jag tror det är relativt ofarligt ;) Att SuC skulle vara ett guldägg i portföljen verkar osannolikt.

Jag fattar inte hur du resonerar. Jag har svårt att se stora skalfördelar. Kan du argumentera för hur volym är viktigt på annat sätt än för själva laddarna? Kostnaden för R&D, hålla reservdelar för dessa är kostnad det med.

I mina ögon är etableringskostnaden är den samma, underhåll är ungefär den samma, energikostnaden är den samma, markkostnaden är den samma.
Har aldrig påstått att det skulle vara ett guldägg, det är en helt annan diskussion.

Jag tror själva laddarna är en stor del av totalkostnaden. Jag tror att Teslas kostnad per laddare är dramatiskt mycket lägre än för tex Ionity.

Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.

Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 02 maj 2024 10:22
Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.

Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
Elförsörjningen till snabbladdare lär ju öka i komplexitet om man har 40 jämfört med 4. Jag tror inte det är så stora skillnader per laddare, men det finns säkert en del att ta hem där.

Eftersom Tesla "bara" har totalt ca 50000 laddare globalt så tror jag att det inte finns särskilt hög lönsamhet att utveckla dem själva. Däremot är det säkert bra för UX och andra saker.

Jag har sagt det förut och säger det igen: SuC är "cost of doing business" för Tesla. Ett nollresultat vore en vinst i mina ögon.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MORGAN STANLEY: “.. The #EV industry in our view is entering a commoditized dark age, while the #AI and robotics industry is entering a renaissance. Tesla’s decision-making around what it does less of and what it does more of should be seen through this lens. .. China has already won the battle for global EV supremacy ..” [Jonas]

Jag håller med om att Kina har vunnit och att det är commodity med EV. Förstår inte vad han menar med ”dark age” och jag tror inte han har en aning om hur långt bort säkerhetskritiska ML-tillämpningar inom robotics är.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:43
MORGAN STANLEY: “.. The #EV industry in our view is entering a commoditized dark age, while the #AI and robotics industry is entering a renaissance. Tesla’s decision-making around what it does less of and what it does more of should be seen through this lens. .. China has already won the battle for global EV supremacy ..” [Jonas]

Jag håller med om att Kina har vunnit och att det är commodity med EV. Förstår inte vad han menar med ”dark age” och jag tror inte han har en aning om hur långt bort säkerhetskritiska ML-tillämpningar inom robotics är.
På vilket sätt har Kina vunnit? :?

Såvitt jag vet finns det exakt en kinesisk tillverkare som öht producerar EV i volym med positiva marginaler, och rakbladstunna i det fallet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 02 maj 2024 14:54
På vilket sätt har Kina vunnit? :?
20 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.

Kina sitter på 40-50% av marknaden på batterier och har råvaror inom gränserna.

Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:08
fth skrev: 02 maj 2024 14:54
På vilket sätt har Kina vunnit? :?
20 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.

Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
20 tillverkare, ja kanske, men hur många med positiva marginaler och betydande volym?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 02 maj 2024 15:10
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:08
fth skrev: 02 maj 2024 14:54
På vilket sätt har Kina vunnit? :?
20 tillverkare, hundratals modeller, hög andel BEV av nyförsäljning trots borttagna konsument-omställningsbidrag et.c.

Rakbladstunna marginaler är normalt på commodity-varor som tvättmaskiner och bilar. Tesla gör ett bra jobb men marginaler över 10-15% kommer inte att hända på volymmodellerna i en normal marknad.
20 tillverkare, ja kanske, men hur många med positiva marginaler och betydande volym?
"I skate to where the puck is going to be, not where it has been." / Wayne Gretzky

Det är svårt att ha marginaler innan man kommer upp i 500k-1M bilar. Kolla på Tesla. Hur många år innan vinst?

Tesla kan nog klara sig. Alla andra har massor att bevisa. Marginalerna kommer att vara runt nollan för de flesta en lång tid framöver. Tillväxt/marknadsandelar, återstår att se.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.
Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png
Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Sabbe
Inlägg: 1359
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Tanken var även att ha en ride-hailing service 2020, osv osv.
Sabbe
Inlägg: 1359
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev: 02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Användarvisningsbild
MumintrollTesla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 dec 2023 20:37

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MumintrollTesla »

Så hur röstar vi som äger via Avanza?
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 11:10
Legato skrev: 02 maj 2024 10:22
Jag tror också etableringskostnaden per laddare är dramatiskt mycket lägre när man etablerar 40 laddare jämfört med när man etablerar 4. En stor del av kostnaderna för etableringen bör vara fasta eller halvfasta.

Kostnaden för R&D är för övrigt ett typexempel på kostnad som inte påverkas av antalet laddare som etableras, och även där blir det således mycket billigare om man är en stor aktör.
Elförsörjningen till snabbladdare lär ju öka i komplexitet om man har 40 jämfört med 4. Jag tror inte det är så stora skillnader per laddare, men det finns säkert en del att ta hem där.

Eftersom Tesla "bara" har totalt ca 50000 laddare globalt så tror jag att det inte finns särskilt hög lönsamhet att utveckla dem själva. Däremot är det säkert bra för UX och andra saker.

Jag har sagt det förut och säger det igen: SuC är "cost of doing business" för Tesla. Ett nollresultat vore en vinst i mina ögon.
För att inte tala om att kostnaden för elabonnemanget lär öka påtagligt på grund av effekttariffer som garanterat finns med i bilden.
Att leverera el i låg effekt är tämligen billigt. Därför kan vi på fyra stationer dessutom halvera effekten så det blir motsvarande två fulleffektstationer, låt oss säga nu då för enkelhetens skull 250 kW/par, alltså 500 kW.
40 stationer blir helt plötsligt 20 par och därmed 5.000 kW. Då ökar dessutom förlusterna vilket gör att du behöver ha en påtagligt högre matning in.
Låt oss räkna på 10% förluster.
Alltså 550 kW i första fallet och 5.500 kW i andra fallet - bara förlusterna är alltså i storlekordning en hel laddstation med fyra platser.
Hur är sedan täckningen på denna megastation?
Inte under prime time fem gånger pr år utan över tid.
Kan vi komma upp i ett snitt på två-fyra platser på dygns och årsbasis?
Hur är täckningen på stationen med fyra?
Kanske 2-4 platser på dygs och årsbasis.

Visst, folk får vänta eller hitta annan plats under högtider men det är så sällan så det kan tillverkarna ta.
Lite svinn får man räkna med så att säga... Kostnaden är ju mångfalt lägre med en liten station.
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50
Maw skrev: 02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15
Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50
Maw skrev: 02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
:lol: :lol: :lol:

Inte för att TSLA perfekt (inget/ingen är perfekt) men undrar ändå om det inte är så att det är lite jobbigt nu när du lekt för mycket med Bear TSLA certifikat?

MVH
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15
Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50
Maw skrev: 02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26
spacecoin skrev: 02 maj 2024 15:25
För att komma upp i Morgan Stanley's Bear case och 5M bilar per år får Musk ta och lägga i en växel. Det krävs 19% tillväxt i genomsnitt per år. Det är svårt för en tillverkande verksamhet.

Screenshot 2024-05-02 at 15.25.07.png

Mitt huvudsakliga problem med Tesla är AI-hajpen och värderingen den för med sig. Sedan tycker jag Elon borde gå vidare och styrelsen måste bytas ut.
Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 03 maj 2024 17:57
Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15
Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50
Maw skrev: 02 maj 2024 19:00
Sabbe skrev: 02 maj 2024 18:26


Nästa år är tanken att växa med 50% jämfört med i år. Så runt 3 miljoner fordon under 2025
Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Xyborg skrev: 03 maj 2024 19:35
fth skrev: 03 maj 2024 17:57
Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15
Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50
Maw skrev: 02 maj 2024 19:00


Hur?
Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.
Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1293
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 03 maj 2024 20:21
Xyborg skrev: 03 maj 2024 19:35
fth skrev: 03 maj 2024 17:57
Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15
Sabbe skrev: 02 maj 2024 19:50


Börja tillverka en billigare modell redan slutet av detta år.
Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.
Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.

/fth
Inte nu såklart. Men om ett par år.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 20:26
fth skrev: 03 maj 2024 20:21
Xyborg skrev: 03 maj 2024 19:35
fth skrev: 03 maj 2024 17:57
Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:15


Eller inte..
Vad skall man spara ner på?
Halvera batterikapaciteten?
Spakställen är redan borta, parkeringssensorer är borta, radar är borta, kvalitén är på nära lägstanivå, ...
Två stolar ingår och tillbehör: Köp till stolar för baksätet?
Plåtfälgar med däck tillverkade av Kinesium - Tillval: Däck som faktiskt har grepp och inte får dig att krascha i första kurvan på fuktig asfal?
Ersätta glasen i dörrarna med polykarbonatskivor?
En öppningsbar dörr - Tillval om du vill ha fler dörrar som går att öppna?
Inget fönster går att veva ner - tillval om du vill kunna veva ner fönster?
Ta bort dörrhandtagen helt - endast app eller skärmen i mitten för att få upp dörren?
Ta bort knapparna till fönsterhissar - endast app eller skärmen i mitten?
Sätta en 12-tumsskärm i stället? Eler bara en analog hastighetsvisare och all annan info i en app?
Ta bort huvuddator och alla kameror? Men vill någon köpa den ilen då ens?
Göra som BMW - körriktningsvisare är tillval?
...?

De har inget annat än det de har, en Modell m och en modell Y (S och X kan vi räkna bort då det är så försvinnande få som tillverkas, och Cybertruck är ju mest en prototyp...). Alla tillverkningslinor är anpassade efter 3 och Y. Du kan inte modda för mycket där. Att modifiera kostar tid, och framförallt pengar. Pengar finns inte längre.
Att ta fram en ny lina kostar ännu mer och ännu mer pengar, och ja, pengar finns inte. Och inte tid heller rent krasst.

Elons sedvanliga skitsnack skulle jag våga påstå. Tesla är på väg utför och frågan är närmast:
Vem kommer köpa företaget?
Ford?
Geely?
BYD?
...?
Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.
Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.

/fth
Inte nu såklart. Men om ett par år.
Inte en chans, iaf inte om man (som jag) tror att lönsamhet för EV kommer bli viktigare med tiden.

Ford ”Model e”-divison går bara sämre och sämre för varje kvartal, det finns inget som talar för att dom skulle kunna visa positiva marginaler i det segmentet på många år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1293
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 03 maj 2024 20:38
Verdi_ skrev: 03 maj 2024 20:26
fth skrev: 03 maj 2024 20:21
Xyborg skrev: 03 maj 2024 19:35
fth skrev: 03 maj 2024 17:57

Jag tror du har missförstått Teslas ekonomi, särskilt i förhållande till dom företag du nämner, t.ex. Ford.

Per 2023-12-31 har Ford en debt to equity ratio på 2.33, dvs skulderna är 2.33 ggr större än tillgångarna, totala tillgångar är $42.8 miljarder.

Per 2023-12-31 har Tesla en debt to equity ratio på 0.05, skulderna är <5% av tillgångarna, totala tillgångar är $63.4 miljarder.

Ford har ingen som helst möjlighet att köpa Tesla, det omvända är dock fullt möjligt (jag har dock mycket svårt att tro att det finns något hos Ford som Tesla skulle vilja äga).

/fth
Debt/Equity säger dock inte allt. Som nybliven student efter lumpen hade jag en avsevärt "bättre" D/E än vad jag har idag - jag hade nämligen inga skulder. Nu har jag både bo- och studie- lån, men har trots det avsevärt mycket mer tillgångar, och starkare kassaflöde.
Nej, det säger absolut inte allt, det var bara ett (av flera) KPI som tydligt visar att tanken att Ford skulle kunna köpa Tesla är helt absurd.

/fth
Inte nu såklart. Men om ett par år.
Inte en chans, iaf inte om man (som jag) tror att lönsamhet för EV kommer bli viktigare med tiden.

Ford ”Model e”-divison går bara sämre och sämre för varje kvartal, det finns inget som talar för att dom skulle kunna visa positiva marginaler i det segmentet på många år.

/fth

Men Tesla har ju bara en modell (i två utföranden) i realiteten. Dessutom seriously flawed...

Då är det kineserna kvar då. Skitbra.

Känns som att jag börjar hata elbilar helt plötsligt. Märkligt.
Skriv svar