Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev: 01 feb 2024 13:10
Sabbe skrev: 01 feb 2024 11:05
Många ”experter” som ansåg det helt absurt och totalt omöjligt att Tesla skulle nå de etapper och mål som Elons kompensationspaket hade.
Tar man bort hittepå-produkter, vad får man för market cap på Tesla då? Jo långt under 500 miljarder dollar... :roll:

Det är klart att om man lyckas inbilla "marknaden" att det kommer robotaxi och robotar så blir det över 500 miljarder. Men det är ju inte fraud om man försöker eller är övertydag om att det ska gå även fast det inte går med teknik som finns att tillgå.... Eller hur var det med Theranos?
Fraud är det när man gång på gång lovar marknaden leveranser som inte kommer. Om man tror på det är man en usel företagsledare utan någon djup insikt inom det segment man försöker jobba. Elons uttalanden om FSD borde vara åtalsbara.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6202
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev: 01 feb 2024 13:30
spacecoin skrev: 01 feb 2024 13:10
Sabbe skrev: 01 feb 2024 11:05
Många ”experter” som ansåg det helt absurt och totalt omöjligt att Tesla skulle nå de etapper och mål som Elons kompensationspaket hade.
Tar man bort hittepå-produkter, vad får man för market cap på Tesla då? Jo långt under 500 miljarder dollar... :roll:

Det är klart att om man lyckas inbilla "marknaden" att det kommer robotaxi och robotar så blir det över 500 miljarder. Men det är ju inte fraud om man försöker eller är övertydag om att det ska gå även fast det inte går med teknik som finns att tillgå.... Eller hur var det med Theranos?
Fraud är det när man gång på gång lovar marknaden leveranser som inte kommer. Om man tror på det är man en usel företagsledare utan någon djup insikt inom det segment man försöker jobba. Elons uttalanden om FSD borde vara åtalsbara.
Ja. Men det finns ingen chans att det händer förrän aktiens pris justeras till verkligheten. Det är när ägare känner sig lurade som problemet uppstår. Kunder har inte samma skydd. Att han skulle bli fälld är inte säkert, men han borde bli det rent moraliskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Vad har jag missat idag då? :shock:
Resultatet av förra veckans händelser eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 05 feb 2024 17:05
Vad har jag missat idag då? :shock:
Resultatet av förra veckans händelser eller?
Någon nedgradering, och så artikeln i WSJ i lördags antar jag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

TiborBlomhall skrev: 05 feb 2024 19:29
Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.

Pengar är pengar ändå.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av martinsson »

TiborBlomhall skrev: 05 feb 2024 19:29
Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Aj. Passa på att sälj medans du kan :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6202
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 05 feb 2024 19:29
Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Grattis till bra investering. Men... Past performance osv. Jag tror inte TSLA är en bra investering de kommande 24 månaderna om inte kursen kommer ned till närmare 100.

Du kunde ju ha sålt TSLA för 24 månader sedan och köpt valfri av de andra 6 och haft minst 20x istället. Troligare 40x.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

TiborBlomhall skrev: 05 feb 2024 19:29
Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Konstig kommentar, antar att du inte är en van investerare.

Vid varje given tidpunkt bör du utvärdera om dina pengar skall ligga kvar i en position eller om det finns bättre möjligheter någon annanstans. Hur ofta du gör denna analys beror så klart på hur mycket tid/intresse/kunskap du har.

Att gifta sig med en aktie är aldrig bra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

d3marcus skrev: 06 feb 2024 08:13
TiborBlomhall skrev: 05 feb 2024 19:29
Å nej. Nu är mina TSLA aktier värda bara nio gånger så mycket som när jag köpte dem.
Konstig kommentar, antar att du inte är en van investerare.

Vid varje given tidpunkt bör du utvärdera om dina pengar skall ligga kvar i en position eller om det finns bättre möjligheter någon annanstans. Hur ofta du gör denna analys beror så klart på hur mycket tid/intresse/kunskap du har.

Att gifta sig med en aktie är aldrig bra.
Det är som ett lotteri vad man än köper och hur mycket man än analyserar. Ingen kan se in i framtiden. Apor brukar lyckas bättre än börsmäklare. Säkraste kortet är nog billiga indexfonder i långa loppet.
https://www.forbes.com/sites/rickferri/ ... he-market/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Det är lätt att vara efterklok. Det är så väldigt enkelt. frågan är nu skall man behålla eller sälja nu när aktien dalat (och därmed cementera minskningen). Jag har den tom på isk konto så betalar schablon (hugaligen)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Mickep skrev: 06 feb 2024 11:25
Det är lätt att vara efterklok. Det är så väldigt enkelt. frågan är nu skall man behålla eller sälja nu när aktien dalat (och därmed cementera minskningen). Jag har den tom på isk konto så betalar schablon (hugaligen)
1. Håller med om ISK, du skall betala för att äga en aktie som förlorat en tredjedel i börsvärde senaste tre åren. Har ingen utdelning heller.
Högrisk, idag skulle jag hellre ha den utanför ISK.

2. Beror också på hur stor andel av ditt sparande som består av TSLA.

3. Hur den går framåt vet ingen men jag ser inget direkt just nu som kan driva den uppåt närmaste tiden. Vi vet vilka fabriker som finns och vad de spottar ut och kan prestera. Alla vet redan att bilarna är bra. Marginalerna pressas. Deras övriga områden tycker jag inte man kan räkna hem just nu. Man vill se försäljningssifrror först.

Jag gillar TSLA då jag tycker de plöjer bilmarknaden på ett kul sätt, men jag är ur nu efter många års innehav.
Haft alla 3/Y
Sabbe
Inlägg: 1337
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Höjda marginaler inkommande

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Tråden är komisk
Tesla höjer priserna, bra för Teslas marginaler
Tesla sänker priserna, bra för teslas volymer

Elon andas, aktien borde gå uppåt som en raket…
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev: 01 mar 2024 11:52
Tråden är komisk
Tesla höjer priserna, bra för Teslas marginaler
Tesla sänker priserna, bra för teslas volymer

Elon andas, aktien borde gå uppåt som en raket…
Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 01 mar 2024 12:20
Remuz skrev: 01 mar 2024 11:52
Tråden är komisk
Tesla höjer priserna, bra för Teslas marginaler
Tesla sänker priserna, bra för teslas volymer

Elon andas, aktien borde gå uppåt som en raket…
Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.

Givet denna kurva får ju en höjning större effekt och en sänkning mindre mindre effekt på lönsamheten än vad "förändring/dagspris" antyder.

Sen håller jag iofs också med om att det här och var finns klara inslag av "selection bias" i rapporteringen av Teslas prisstrategier :D
tesla-cogs-q4-2023.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

fth skrev: 01 mar 2024 14:02
Fredrik j skrev: 01 mar 2024 12:20
Remuz skrev: 01 mar 2024 11:52
Tråden är komisk
Tesla höjer priserna, bra för Teslas marginaler
Tesla sänker priserna, bra för teslas volymer

Elon andas, aktien borde gå uppåt som en raket…
Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.

Givet denna kurva får ju en höjning större effekt och en sänkning mindre mindre effekt på lönsamheten än vad "förändring/dagspris" antyder.

Sen håller jag iofs också med om att det här och var finns klara inslag av "selection bias" i rapporteringen av Teslas prisstrategier :D

tesla-cogs-q4-2023.jpg
/fth
Det hade varit intressant att se grafen sträcka sig lite längre bak i tiden än drygt ett år.

Under 2021 - 2022 nånting så klagade även Tesla på ökade kostnader pga komponentbristen så de är nog inte helt immuna. Sen får man kanske också ta hänsyn till att Tesla valt att strippa bilarna från väsentlig hårdvara under senaste tiden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Maw skrev: 01 mar 2024 14:40
fth skrev: 01 mar 2024 14:02
Fredrik j skrev: 01 mar 2024 12:20
Remuz skrev: 01 mar 2024 11:52
Tråden är komisk
Tesla höjer priserna, bra för Teslas marginaler
Tesla sänker priserna, bra för teslas volymer

Elon andas, aktien borde gå uppåt som en raket…
Ja, på något märkligt sätt verkar Teslas kostnader vara konstanta oavsett omvärld så en prisökning lägger sig omedelbart på ökade marginaler.
Helt otroligt att man lyckas vara så konstant. Hur i hela friden har man lyckats ducka kostnadsökningarna som alla vi andra upplever?
Tesla har ju de facto en tydlig trend av minskad kostnad per fordon, även under dom senaste inflationsåren.

Givet denna kurva får ju en höjning större effekt och en sänkning mindre mindre effekt på lönsamheten än vad "förändring/dagspris" antyder.

Sen håller jag iofs också med om att det här och var finns klara inslag av "selection bias" i rapporteringen av Teslas prisstrategier :D

tesla-cogs-q4-2023.jpg
/fth
Det hade varit intressant att se grafen sträcka sig lite längre bak i tiden än drygt ett år.

Under 2021 - 2022 nånting så klagade även Tesla på ökade kostnader pga komponentbristen så de är nog inte helt immuna. Sen får man kanske också ta hänsyn till att Tesla valt att strippa bilarna från väsentlig hårdvara under senaste tiden.
Jag hade inte exakt samma KPI för längre period, bifogad graf är total COGS delat med antal producerade bilar, vilket förstås inte är riktigt samma sak, skilladen bör dock vara ganska liten eftersom andra kostnader (energi, tjänster etc) ännu inte utgör någon stor andel av totalen, och trenden är fortfarande väldigt tydlig.
cogs.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Maw skrev: 01 mar 2024 14:40
Under 2021 - 2022 nånting så klagade även Tesla på ökade kostnader pga komponentbristen så de är nog inte helt immuna.
Jag tycker faktiskt detta gör Teslas bedrift mer imponerande, skulle man inflationsjustera kostnaderna så blir kurvan ännu brantare, och skillnaden mot konkurrenterna sannolikt ännu större.

Man ser ofta jämförelser med Tesla mot andra OEM:s totala produktion ICE+PHEV+BEV, rätt naturligt eftersom nästan ingen särredovisar BEV, och slutsatsen blir då ofta att Tesla "bara" är en biltillverkare bland många och att Teslas marginaler snart kommer vara på samma nivå som "alla andra".

Det man då glömmer/ignorerar/mörkar är att andra tillverkare vanligen har BEV-marginaler som är i en helt annan liga än Teslas, oftast kraftigt negativa, betraktar man PHEV+ICE som död/runoff så spelar förstås Tesla i en helt egen liga, inte ens Porsche är ju ännu i närheten av sina ICE-marginaler på EV.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6202
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 mar 2024 15:12
Maw skrev: 01 mar 2024 14:40
Under 2021 - 2022 nånting så klagade även Tesla på ökade kostnader pga komponentbristen så de är nog inte helt immuna.
Jag tycker faktiskt detta gör Teslas bedrift mer imponerande, skulle man inflationsjustera kostnaderna så blir kurvan ännu brantare, och skillnaden mot konkurrenterna sannolikt ännu större.

Man ser ofta jämförelser med Tesla mot andra OEM:s totala produktion ICE+PHEV+BEV, rätt naturligt eftersom nästan ingen särredovisar BEV, och slutsatsen blir då ofta att Tesla "bara" är en biltillverkare bland många och att Teslas marginaler snart kommer vara på samma nivå som "alla andra".

Det man då glömmer/ignorerar/mörkar är att andra tillverkare vanligen har BEV-marginaler som är i en helt annan liga än Teslas, oftast kraftigt negativa, betraktar man PHEV+ICE som död/runoff så spelar förstås Tesla i en helt egen liga, inte ens Porsche är ju ännu i närheten av sina ICE-marginaler på EV.

/fth
Man växlar om försäljningen från S/X i USA till 3/Y från Kina. Det är väl inte konstigt att kostnaden per bil faller om varannan bil görs i Kina. Marginalerna faller ändå.
Användarvisningsbild
Nateer
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 feb 2024 16:51
Referralkod: ts.la/oscar429660

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nateer »

Nu är det dags å slå till!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6202
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Nateer skrev: 05 mar 2024 11:50
Nu är det dags å slå till!
Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."

Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 12:05
Nateer skrev: 05 mar 2024 11:50
Nu är det dags å slå till!
Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."

Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.

Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.

MVH
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av roffe_s »

Och stillestånd i Berlin just nu, myndigheterna misstänker anlagd brand. Av miljöaktivister :shock:

https://www.di.se/live/totalstopp-i-tys ... ter-brand/

Det kan kanske vara en bidragande orsak bakom gårdagens kursfall men lär väl knappast påverka utvecklingen på längre sikt. Huvudorsaken till nedgången igår ska enligt artikeln vara leveranssiffror i Kina, -19% för februari jämfört med föregående år.

Terminshandeln pekar på ytterligare minus dryga 2% när handeln öppnar. Så det kanske inte kommer någon större rekyl idag..?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 12:21
spacecoin skrev: 05 mar 2024 12:05
Nateer skrev: 05 mar 2024 11:50
Nu är det dags å slå till!
Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."

Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.

Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.

MVH
Beklagar sorgen.
Vore jag dig skulle jag sälja igen. Det kommer inte gå uppåt (självklart volatiliten som vi sett men ingen stadig långvarig uppgång) utan snarare nedåt. Tesla är så löjligt övervärderat så det finns inte.
Skriv svar