Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Morgan Stanley Tesla (TSLA) bull Adam Jonas issued an investor note late Tuesday in which he cut his Tesla 2024 earnings projections by 25%, saying that the EV giant could "potentially" lose money this year.

Tesla stock fell Wednesday, undercutting 2024 lows.

The Morgan Stanley analyst cut his Tesla price target to 320, down from 345, Tuesday but maintained an overweight rating on the shares. Jonas also whittled down his Tesla 2024 EPS projections to $1.51, his previous view was $2.04 per share, with auto gross profit margins, excluding regulatory credits, sinking to 11.4% as the analyst foresees continued demand issues for EVs.

"EV demand continues to decelerate despite continued price cuts. Fleets are dumping EVs and strong hybrid momentum is competing for the marginal EV buyer," Jonas wrote Tuesday. "If there was ever a time for Tesla to potentially post a GAAP EBIT loss in the auto business, it may be this year."

The bulk of Jonas' 320 valuation of Tesla stock includes $68 per share for the core auto business, $61 per share for Tesla mobility, $39 per share for Tesla as a third party supplier and $38 per share for Tesla's energy business. Jonas values Tesla's "network services," which include full self driving and charging infrastructure, at $108 per share.

Robotaxi $61 lol, Sälja FSD till andra: $39, FSD-subs/sales: $108. Det är mycket som hänger på FSD :D :D :D
Under tiden rullar Waymo ut förarlöst i stad #4 (Phoenix, SF+SV, LA, Austin) idag...

Det är en del fallhöjd... Vid runt $100 skulle jag kanske köpa i spekulativt syfte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

PE för 2024 på ca 120 om estimatet från en riktig TSLA-bull stämmer alltså... Stabiiiiilt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 06 mar 2024 19:26
PE för 2024 på ca 120 om estimatet från en riktig TSLA-bull stämmer alltså... Stabiiiiilt...
Japp, vad kan gå fel? :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 17:33
NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 12:21
spacecoin skrev: 05 mar 2024 12:05
Nateer skrev: 05 mar 2024 11:50
Nu är det dags å slå till!
Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."

Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.

Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.

MVH
Beklagar sorgen.
Vore jag dig skulle jag sälja igen. Det kommer inte gå uppåt (självklart volatiliten som vi sett men ingen stadig långvarig uppgång) utan snarare nedåt. Tesla är så löjligt övervärderat så det finns inte.
Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på ca 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.

Tesla är ett av dom bolagen som kommit längst med elektrifiering/elfordon mm så har svårt att se att dom kommer ha lägre omsättning om 10år än idag.

Kommer göra fler småköp när kursen går lägre i närtid.

köpt och sålt aktien i omgångar sedan 2016 (gjort rätt många tusen redan då jag sålt vid rätt tillfälle så inget att beklaga än). TSLA är bara ett av flera hundra bolag jag har min portfölj.

Om några år har vi facit på om jag gjorde rätt att köpa in mig igen igår.

MVH
Screenshot_20240307-094144.png
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

NiklasTesla skrev: 07 mar 2024 09:43
Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.
PE är inte 40. Den är 40.9 baserat på 2023 års EPS (4.30) och dagens kurs (176).

Dagens kurs beräknat på EPS-konsensus för 2024 ger ett PE på över 120. Inte ens 2025 bedömer analytikerkåren att Tesla kommer att överträffa 2023 år resultat.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/analysis/

Värt att tänka på är att analytikerna hoppas mycket på FSD. Om man är skeptisk till Robotaxi och FSD är TSLA värd ungefär $100 per aktie enligt analytikerna. Det räcker alltså inte med att öka bilförsäljningen med i genomsnitt 15% per år över fem år för att motivera dagens värdering.

Om Tesla ökar vinsten med 15% i genomsnitt varje år från 2025 och framåt kommer P/E att ligga på 20 år 2030 till dagens kurs.

Varför 15%? Det är det analytikerna tror. Om man tittar i backspegeln har tillväxten varit 70% per år i snitt mellan 2019-2023.
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mnil69 »

spacecoin skrev: 07 mar 2024 11:13
NiklasTesla skrev: 07 mar 2024 09:43
Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.
PE är inte 40. Den är 40.9 baserat på 2023 års EPS (4.30) och dagens kurs (176).

Dagens kurs beräknat på EPS-konsensus för 2024 ger ett PE på över 120. Inte ens 2025 bedömer analytikerkåren att Tesla kommer att överträffa 2023 år resultat.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/analysis/

Värt att tänka på är att analytikerna hoppas mycket på FSD. Om man är skeptisk till Robotaxi och FSD är TSLA värd ungefär $100 per aktie enligt analytikerna. Det räcker alltså inte med att öka bilförsäljningen med i genomsnitt 15% per år över fem år för att motivera dagens värdering.

Om Tesla ökar vinsten med 15% i genomsnitt varje år från 2025 och framåt kommer P/E att ligga på 20 år 2030 till dagens kurs.

Varför 15%? Det är det analytikerna tror. Om man tittar i backspegeln har tillväxten varit 70% per år i snitt mellan 2019-2023.
Då undrar jag lite försiktigt hur kommer du fram till PE 120 baserat på konsensus ? Baserat på datan i din länk är konsensus EPS 3,05 för 2024 och uträknat på dagens kurs har jag svårt att se hur PE skulle kunna bli 120. 60 möjligtvis, men det är ju rätt långt ifrån 120. Väsentligt längre än 40 från 40,9 som verkade vara värt att anmärka på.

Sen kan man också verkligen ifrågasätta analytikerkårens förmåga att korrekt förutspå Teslas utveckling för 2024 och framåt. Hittills har de inte varit speciellt framgångsrika i det avseendet och man kan nog förvänta sig både en bättre eller sämre utveckling. Jag skulle bli förvånad om EPS hamnar inom +-10% av konsensus.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ja det blev ju fel där....
Tack för att du kollar!

Nu tror ju jag att 3.05 är högt iofs för 2024 och PE 120 var baserat på mitt EPS-estimat :lol: , men hela poängen är att aktien fortsatt är dyr om man inte tror på FSD.

PE 30 till dagens kurs 2030 om man växer med 15% per år, vilket inte är helt trivialt för en tillverkningsindustri. Men det klarar säkert Tesla i snitt om de lanserar ett par bilmodeller som känns ny och läcker de kommande 3-4 åren. M2 väcker nog inga större ha-begär hos folk om de fortsätter i Teslastil och bara göra allt billigare. Jag tror det är en kass strategi att tävla med kineser i billiga bilar.
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mnil69 »

spacecoin skrev: 07 mar 2024 19:36
Ja det blev ju fel där....
Tack för att du kollar!

Nu tror ju jag att 3.05 är högt iofs för 2024 och PE 120 var baserat på mitt EPS-estimat :lol: , men hela poängen är att aktien fortsatt är dyr om man inte tror på FSD.

PE 30 till dagens kurs 2030 om man växer med 15% per år, vilket inte är helt trivialt för en tillverkningsindustri. Men det klarar säkert Tesla i snitt om de lanserar ett par bilmodeller som känns ny och läcker de kommande 3-4 åren. M2 väcker nog inga större ha-begär hos folk om de fortsätter i Teslastil och bara göra allt billigare. Jag tror det är en kass strategi att tävla med kineser i billiga bilar.
Tack för trevligt svar, uppskattas! Det händer att man räknar fel ibland.

Men då måste jag fråga hur du kommer fram till PE 30 baserat på dagens kurs och 15% tillväxt fram till 2030? Ärlig fråga, jag fattar verkligen inte, men tycker det är en intressant analys och vill gärna förstå.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Mnil69 skrev: 07 mar 2024 19:57
spacecoin skrev: 07 mar 2024 19:36
Ja det blev ju fel där....
Tack för att du kollar!

Nu tror ju jag att 3.05 är högt iofs för 2024 och PE 120 var baserat på mitt EPS-estimat :lol: , men hela poängen är att aktien fortsatt är dyr om man inte tror på FSD.

PE 30 till dagens kurs 2030 om man växer med 15% per år, vilket inte är helt trivialt för en tillverkningsindustri. Men det klarar säkert Tesla i snitt om de lanserar ett par bilmodeller som känns ny och läcker de kommande 3-4 åren. M2 väcker nog inga större ha-begär hos folk om de fortsätter i Teslastil och bara göra allt billigare. Jag tror det är en kass strategi att tävla med kineser i billiga bilar.
Tack för trevligt svar, uppskattas! Det händer att man räknar fel ibland.

Men då måste jag fråga hur du kommer fram till PE 30 baserat på dagens kurs och 15% tillväxt fram till 2030? Ärlig fråga, jag fattar verkligen inte, men tycker det är en intressant analys och vill gärna förstå.
Tack själv!

Lite överslagsräkning: 30 är hälften av dagens 60 P/E och 1.15^5 är ~2. Så EPS 2030 blir isf 6-7 dollar med en årlig EPS-ökning på 15%. Ska Tesla ned till P/E 20 på en kurs på 200 så krävs en EPS på 10 dollar. För att nå dit behövs runt 30% EPS-ökning per år.

Hoppas det blev rätt, annars får jag nog gå i säng tidigt och börja om i morgon :D
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mnil69 »

Tackar Spacecoin, då är jag med! :)
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Aktien TSLA

Inlägg av models4karl »

Ni som tycker att TSLA är övervärderad och framhärdar detta gång efter gång, lever ni som ni lär?
Om inte, varför?

Put one's money where one's mouth is…
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

models4karl skrev: 08 mar 2024 15:26
Ni som tycker att TSLA är övervärderad och framhärdar detta gång efter gång, lever ni som ni lär?
Om inte, varför?

Put one's money where one's mouth is…
Finns inga enkla sätt att vara ”kort” på lite längre sikt i från Sverige så vitt jag vet. Berätta gärna hur om det inte stämmer.

Sedan så tycker jag inte om att korta och har aldrig gjort det. Har en avkastning på 80% över tre år för övrigt.
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mnil69 »

Nu tillhör jag inte falangen som tycker att TSLA är så fruktansvärt övervärderad, utan jag är lång i aktien, men jag kan förstå att man inte handlar på att aktien ska gå ner, annat än att sälja sin långa position. Det finns nämligen ett väldigt dåligt utbud av produkter för att ta en kort position i TSLA.

Jag undersökte för ett par år sedan möjligheten att köpa och sälja optioner i TSLA eftersom jag ville 1) köpa LEAPS (optioner med lång löptid) och 2) försöka kapitalisera på och tjäna passiv inkomst mot min långa position genom att ställa ut optioner deep out of the money. Men min slutsats var att det inte är möjligt (eller väldigt svårt) för icke-institutionella investerare som inte bor i USA att få handla på den marknaden. Då återstår endast de bull- och bearcertifikat som handlas över exvis Avanza. Men min erfarenhet är att man ska passa sig för dem, då de kräver extremt god timing och tur för att ge en bra avkastning. De förlorar snabbt i värde då de är hårt belånade, och min känsla är att värdet på dem kan manipuleras friskt av diverse marknadsaktörer (exvis de som ställer ut dem) som tjänar på att de tappar delar eller hela sitt värde. Summa summarum är möjligheterna att gå kort väldigt begränsade och olämpliga för ändamålet.

PS Om någon trots allt vet hur vi som svenskar kan handla i och ställa ut rena optioner på TSLA så får man hemskt gärna höra av sig då jag fortsatt tycker det vore en intressant sak att testa, och potentiellt sett relativt lukrativ.

Good luck to all! :)

Edit: Spacecoin hann före!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Mnil69 skrev: 08 mar 2024 17:24
Nu tillhör jag inte falangen som tycker att TSLA är så fruktansvärt övervärderad, utan jag är lång i aktien, men jag kan förstå att man inte handlar på att aktien ska gå ner, annat än att sälja sin långa position. Det finns nämligen ett väldigt dåligt utbud av produkter för att ta en kort position i TSLA.
Om jag ska argumentera för att köpa TSLA så är det väl att elbilsmarknaden växer och att Tesla kanske kan fortsätta växa energy-storage-affären i hög takt. Kan man räkna hem de två delarna så har jag inget problem med att gå in.

Jag tror att det blir tufft 2024, och värre än analytikerna tror, så att köpa till sommaren kanske skulle funka om man tycker att värderingen är OK på dessa nivåer.

Ladd-nätverket tror jag kan bli lönsamt någon dag, men idag är det nog inte så eftersom Tesla inte redovisar det separat, och jag tror inte på några stora marginaler där även på sikt.

Det som talar emot är det smala modellutbudet, konkurrensen, och slutet på subventionerna i USA. Jag tycker även Elon har spelat ut sin roll ärligt talat, annat än att prata upp kursen.

När del gäller AI, dvs Dojo, FSD och Optimus så vet nog de flesta här vad jag tycker om de satsningarna och hur de marknadsförs. ;)

Trevlig helg på er!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 08 mar 2024 18:04
Ladd-nätverket tror jag kan bli lönsamt någon dag, men idag är det nog inte så eftersom Tesla inte redovisar det separat, och jag tror inte på några stora marginaler där även på sikt.
Jag minns inte när men Elon uttalade sig nån gång när de började ta betalt att de inte skulle tjäna pengar på Supercharger nätverket utan sätta priser så de skulle gå break-even. (Inkl kostnader för utbyggnad.)

De har inte nämnvärt ökat påslaget för laddning för Teslaägare sedan dess. Däremot tar de mer betalt från övriga elbilister. Därmed kan vi anta att ev vinst från Supercharger laddarna kommer från övriga elbilister.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 08 mar 2024 20:26
spacecoin skrev: 08 mar 2024 18:04
Ladd-nätverket tror jag kan bli lönsamt någon dag, men idag är det nog inte så eftersom Tesla inte redovisar det separat, och jag tror inte på några stora marginaler där även på sikt.
Jag minns inte när men Elon uttalade sig nån gång när de började ta betalt att de inte skulle tjäna pengar på Supercharger nätverket utan sätta priser så de skulle gå break-even. (Inkl kostnader för utbyggnad.)

De har inte nämnvärt ökat påslaget för laddning för Teslaägare sedan dess. Däremot tar de mer betalt från övriga elbilister. Därmed kan vi anta att ev vinst från Supercharger laddarna kommer från övriga elbilister.
Tesla har väl sagt att de har ca 10% marginal på SuC, eller minns jag fel? Jag tror att de tjänar även när betalande Teslor laddar, medlemskapet för att få det lägre priset kostar inte mycket.


Att Elon en gång i tiden sagt att de inte ska tjäna pengar på SuC tar jag lätt på. Uttalanden från Elon har kort giltighetstid och gäller i många fall inte ens när de kommer ut ur hans mun :)
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev: 08 mar 2024 20:34

Att Elon en gång i tiden sagt att de inte ska tjäna pengar på SuC tar jag lätt på. Uttalanden från Elon har kort giltighetstid och gäller i många fall inte ens när de kommer ut ur hans mun :)
Håller helt med.
Han har även sagt att SuC-nätverket ska vara till för långresor när räckvidden inte räcker till. Därför skulle de ligga längs vägarna och inte i städer där de riskerade att användas för "daglig laddning".

Men ser vi på många av de nya SuC i Sverige så ligger de i städer och i anslutning till gallerior/köpcenter, och är helt omöjliga att använda på långresa under helgerna då de är helt fullbelagda med shoppande elbilsägare.

Nä, vad Elon säger betyder ingenting.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

Sabbe skrev: 09 mar 2024 09:10
:lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 09 mar 2024 12:32
:lol:
Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...

Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 10 mar 2024 00:34
Verdi_ skrev: 09 mar 2024 12:32
:lol:
Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...

Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.
Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 år ;)

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 13 mar 2024 17:46
spacecoin skrev: 10 mar 2024 00:34
Verdi_ skrev: 09 mar 2024 12:32
:lol:
Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...

Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.
Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 år ;)

Det finns två förklaringar till att Open AI och Figure skulle göra det där på fem dagar:

1) Videon är teleoperated marketing-trams eller hårdkodad.
2) Tesla AI suger fullständigt eftersom de inte kan göra samma sak efter 2 år. ;)

Jag tror på (1). Jag ser framför mig när Elon mejlar till sina engineers och skriker åt dem för deras demo inte är lika cool.

När kommer FSD Robotaxi då? Min gissning är tidigast 2030. Roboten 2035-2040.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 13 mar 2024 17:54
Sabbe skrev: 13 mar 2024 17:46
spacecoin skrev: 10 mar 2024 00:34
Verdi_ skrev: 09 mar 2024 12:32
:lol:
Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...

Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.
Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 år ;)

Det finns två förklaringar till att Open AI och Figure skulle göra det där på fem dagar:

1) Videon är teleoperated marketing-trams eller hårdkodad.
2) Tesla AI suger fullständigt eftersom de inte kan göra samma sak efter 2 år. ;)

Jag tror på (1). Jag ser framför mig när Elon mejlar till sina engineers och skriker åt dem för deras demo inte är lika cool.

När kommer FSD Robotaxi då? Min gissning är tidigast 2030. Roboten 2035-2040.
Betyder det att du hade blivit väldigt imponerad om den inte är teleoperated och inte hårdkodad?

Tror du kommer bli väldigt överraskad de kommande åren :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 13 mar 2024 17:54

Det finns två förklaringar till att Open AI och Figure skulle göra det där på fem dagar:

1) Videon är teleoperated marketing-trams eller hårdkodad.
2) Tesla AI suger fullständigt eftersom de inte kan göra samma sak efter 2 år. ;)

Jag tror på (1).
"Everything in this video is a neural network"

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 13 mar 2024 18:35
"Everything in this video is a neural network"
Så kan det ju vara även om jag inte tror det.

Låt oss säga att det är så, vad är modellen tränad på och hur generaliserar den? Är den tränad på exakt det där bordet och objekten, eller miljoner objekt och olika variationer av tallrikar, bord, frukter osv?

Vore den användbar på det sätten vissa här verkar tro skulle de ta dit en journalist eller utomstående person för att granska den, och sedan antagligen få nobelpriset.

Meanwhile: Tesla skickar fortsatt förare till Chucks UPL. Verkar gå sådär.
Skriv svar