Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

frippe skrev: 16 mar 2024 18:48
granlundii skrev: 16 mar 2024 18:36
Kanske ok att diskutera hur det går för billtillverkare överlag i denna tråd. För några år sedan pratades det ganska mycket på forumet hur traditionella biltillverkare skulle hamna i kris om några år. Detta ser idag ut att ha varit en ganska grov missbedömning, även om vissa förstås går bättre och andra sämre.

Nu är det elbilsstartup-företagen som är i kris. Tesla och BYD ser väl hyfsade ut, men annars är det många som har problem. Fisker går väl i konkurs i dagarna, Polestar har stora problem, Rivian och Lucid är troligen på väg i konkurs, många kinesiska tillverkare lär följa.

Mitt påstående är väl att det var en felbedömning att tro att det skulle vara svårare för traditionella tillverkare att ställa om till elbilstillverkning än det är för nya företag att ta fram elbilar. Jag tror att de flesta traditionella tillverkarna kommer att finnas kvar + BYD, Tesla och ett fåtal andra kinesiska tillverkare. De flesta andra nykomlingarna kommer att försvinna.
Jag vet inte om det hänger så mycket på att det inte var så svårt att ställa om för de traditionella gamla tillverkarna. Jag tror snarare det beror på tröghet hos köparna. Allt för många är vana vid att köpa samma märke eller tycker att en elbil ska vara precis som en gammal traditionell bil. Det är det som är den stora grejen.
Samt att okända märken har alltid haft svårt att slå sig in.
Instämmer helt, det är väl ingen traditionell tillverkare som lyckats uppnå EV-marginaler ens i närheten av sina ICE-marginaler?

Jag tror också att dom har ”räddats” av konservativ kundbas och konjunkturen, men jag tror också att kan komma att få stora problem om/när dessa båda vänder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Finns väl ingen som har hög marginal på elbilar idag, Tesla ligger närmast men deras marginal sjunker ju stadigt. Visst ligger det något i konservativ kundbas och konjuktur, jag ser bara inte hur denna sak skulle ändra dramatiskt de närmaste 5-10 åren. Det är lätt att leva med elbil här i norden, men det finns ju många länder där det inte alls är lika enkelt, så fossilbilar och hybrider lär nog finnas kvar rätt länge.
Nissan Leaf 2014
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Man kan ju söka här på forumet efter ordet ”konkurs” i trådämnet så får man ju se hel del 5-6år gamla trådar där man var hyfsat övertygad om att det var kört för många. Tesla skulle helt ta över. Befintliga bilar skulle vara självkörande lvl5 och börja dra in pengar till ägarna i sån omfattning att tesla skulle göra förlust på att sälja bilar som varit ute på leasing. 2019 eller möjligen 2020 skulle det ske.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

80% av alla hushåll har inte råd att köpa en bil för 600k när det är normala räntor. Om något så är Teslas framgång på grund av en 0%-räntetid. Nu kan man köpa en elbil av 20 olika märken.

Blodröd konkurrens. Det kommer att bli marginaler som de alltid har varit inom auto.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

granlundii skrev: 16 mar 2024 19:22
Finns väl ingen som har hög marginal på elbilar idag, Tesla ligger närmast men deras marginal sjunker ju stadigt. Visst ligger det något i konservativ kundbas och konjuktur, jag ser bara inte hur denna sak skulle ändra dramatiskt de närmaste 5-10 åren. Det är lätt att leva med elbil här i norden, men det finns ju många länder där det inte alls är lika enkelt, så fossilbilar och hybrider lär nog finnas kvar rätt länge.
Enorm skillnad i dom flesta europeiska länderna när det kommer till laddinfra idag jämfört med 2019 när vi plockade ut vår Model 3 (och redan 2020 körde vi ner till Gibraltar ungefär lika enkelt som att åka med bensinbil).

Ge det 5 år till och infrastrukturen för elfordon kommer vara enormt mycket bättre än idag i stort överallt där inte krig dragit fram vågar jag påstå (vi kommer på global nivå ha långt många fler elfordon i trafik år 2029 än år 2024).

Dom ungdomar man pratar med i ex Polen, Italien mm idag tycke Tesla/elfordon är grymt häftigt så räkna med att det kommer bli förändring.

Tesla är ett av dom bolagen som ligger bäst positionerade inför vad som komma skall.

Att försäljning av elbilar går lite långsammare just nu är mest pga höga räntor och i Sverige borttagen Bonus vid köp (lär spela mindre roll när ex billigare "Model 2" ID2 mfl elbilar kommer ut på marknaden som är billiga kring 300tkr men ändå har vettig räckvidd kring +30mil realistiska mil på en laddning).

Hoppas Tsla går ner ännu mer i närtid så jag kan köpa mer igen samt MVH
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:49
Dom ungdomar man pratar med i ex Polen, Italien mm idag tycke Tesla/elfordon är grymt häftigt så räkna med att det kommer bli förändring.

Tesla är ett av dom bolagen som ligger bäst positionerade inför vad som komma skall.

Att försäljning av elbilar går lite långsammare just nu är mest pga höga räntor och i Sverige borttagen Bonus vid köp (lär spela mindre roll när ex billigare "Model 2" ID2 mfl elbilar kommer ut på marknaden som är billiga kring 300tkr men ändå har vettig räckvidd kring +30mil realistiska mil på en laddning).
Har du ett statistiskt säkerställt underlag på att "ungdomar i Polen och Italien" helst vill ha en Tesla eller en elbil? Hur skedde urvalet? ;)

Att elfordon antaglien kommer att ta över för personbilar är väl ingen som direkt ifrågasätter. Det är väl mer i vilken takt det kommer att ske och hur många aktörer som finns där.

Det jag tycker att man ska ta med sig är att fordonsbranschen (inkl Tesla) har varit beroende av stora bidrag och subventioner för att fungera/överleva. Och så kommer det antagligen vara framöver med. Det är 10+ märken med snarlika produkter som ska konkurrera. Om något gör elbilen att produkterna blir ännu mer lika. Elmotorer och batterier är inte direkt raketforskning.

På samma sätt som Tesla kommer att komma upp i traditionell kvalitetskänsla för premiumbilar och ett större modellutbud, så kommer de andra att bil lika bra som Tesla inom software, direktförsäljning, modernare tillverkning et.c.

Och sedan har vi kineserna som gör att det blir dubbelt så många spelare om fem år. Spännande med nya spelare som till exempel Xiaomi och liknande. Foxconn har köpt två fabriker i USA t ex.

Att tro att någon enskild spelare kommer att "ta över" eller ha marginaler på markant över 10% tror jag är önsketänkande. Min rekommendation är att kika efter andra branscher att investera i om man har en horisont på 3-5 år.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

spacecoin skrev: 17 mar 2024 11:14
NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:49
Dom ungdomar man pratar med i ex Polen, Italien mm idag tycke Tesla/elfordon är grymt häftigt så räkna med att det kommer bli förändring.

Tesla är ett av dom bolagen som ligger bäst positionerade inför vad som komma skall.

Att försäljning av elbilar går lite långsammare just nu är mest pga höga räntor och i Sverige borttagen Bonus vid köp (lär spela mindre roll när ex billigare "Model 2" ID2 mfl elbilar kommer ut på marknaden som är billiga kring 300tkr men ändå har vettig räckvidd kring +30mil realistiska mil på en laddning).
Har du ett statistiskt säkerställt underlag på att "ungdomar i Polen och Italien" helst vill ha en Tesla eller en elbil? Hur skedde urvalet? ;)

Att elfordon antaglien kommer att ta över för personbilar är väl ingen som direkt ifrågasätter. Det är väl mer i vilken takt det kommer att ske och hur många aktörer som finns där.

Det jag tycker att man ska ta med sig är att fordonsbranschen (inkl Tesla) har varit beroende av stora bidrag och subventioner för att fungera/överleva. Och så kommer det antagligen vara framöver med. Det är 10+ märken med snarlika produkter som ska konkurrera. Om något gör elbilen att produkterna blir ännu mer lika. Elmotorer och batterier är inte direkt raketforskning.

På samma sätt som Tesla kommer att komma upp i traditionell kvalitetskänsla för premiumbilar och ett större modellutbud, så kommer de andra att bil lika bra som Tesla inom software, direktförsäljning, modernare tillverkning et.c.

Och sedan har vi kineserna som gör att det blir dubbelt så många spelare om fem år. Spännande med nya spelare som till exempel Xiaomi och liknande. Foxconn har köpt två fabriker i USA t ex.

Att tro att någon enskild spelare kommer att "ta över" eller ha marginaler på markant över 10% tror jag är önsketänkande. Min rekommendation är att kika efter andra branscher att investera i om man har en horisont på 3-5 år.
Har +200st olika bolag i portföljen från olika branscher (TSLA är bara en av många byggstenar).

MVH
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippe »

fth skrev: 16 mar 2024 19:06
frippe skrev: 16 mar 2024 18:48
granlundii skrev: 16 mar 2024 18:36
Kanske ok att diskutera hur det går för billtillverkare överlag i denna tråd. För några år sedan pratades det ganska mycket på forumet hur traditionella biltillverkare skulle hamna i kris om några år. Detta ser idag ut att ha varit en ganska grov missbedömning, även om vissa förstås går bättre och andra sämre.

Nu är det elbilsstartup-företagen som är i kris. Tesla och BYD ser väl hyfsade ut, men annars är det många som har problem. Fisker går väl i konkurs i dagarna, Polestar har stora problem, Rivian och Lucid är troligen på väg i konkurs, många kinesiska tillverkare lär följa.

Mitt påstående är väl att det var en felbedömning att tro att det skulle vara svårare för traditionella tillverkare att ställa om till elbilstillverkning än det är för nya företag att ta fram elbilar. Jag tror att de flesta traditionella tillverkarna kommer att finnas kvar + BYD, Tesla och ett fåtal andra kinesiska tillverkare. De flesta andra nykomlingarna kommer att försvinna.
Jag vet inte om det hänger så mycket på att det inte var så svårt att ställa om för de traditionella gamla tillverkarna. Jag tror snarare det beror på tröghet hos köparna. Allt för många är vana vid att köpa samma märke eller tycker att en elbil ska vara precis som en gammal traditionell bil. Det är det som är den stora grejen.
Samt att okända märken har alltid haft svårt att slå sig in.
Instämmer helt, det är väl ingen traditionell tillverkare som lyckats uppnå EV-marginaler ens i närheten av sina ICE-marginaler?

Jag tror också att dom har ”räddats” av konservativ kundbas och konjunkturen, men jag tror också att kan komma att få stora problem om/när dessa båda vänder.

/fth
Sedan är det nog också en stor anledning till tveksamheten till nya märken den osäkra lösningen med service m.m. För det stora flertalet är nyköp av bil ett otroligt stort inköp, att då ge sig hän till en nyligen introducerad biltillverkare med osäker framtid är nog ett otroligt stort steg att ta.
Trygghet i inköp gör att det är de traditionella tillverkarna som premieras.
Det är nog även så att de flesta inköp av tjänstebilar görs av märken som är välkända. Med ett vad man kan anta hyfsat säkert bedömt andrahandsvärde.
Model Y LR.
Model S70D
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Helgens utrullning av FSD 12.3 verkar vara väldigt imponerande. Forum svämmar över av entusiasm till skillnad från hur det brukar vara med massa negativa skriverier. Verkar vara ett stort kliv och nya uppdateringar verkar komma snabbare och snabbare.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 18 mar 2024 08:23
Helgens utrullning av FSD 12.3 verkar vara väldigt imponerande. Forum svämmar över av entusiasm till skillnad från hur det brukar vara med massa negativa skriverier. Verkar vara ett stort kliv och nya uppdateringar verkar komma snabbare och snabbare.
Folk verkar något mer positiva än förut, det håller jag med om. Jag tror dock det är väldigt mycket confirmation bias.

Själv är jag trött på anekdoter om FSD-beta och tittar på data här: https://www.teslafsdtracker.com/
Screenshot 2024-03-18 at 12.43.26.png
11 miles per disengagement är inte direkt något att skriva hem om och inte bättre än den bästa v11 eller någon "step-change". Det rör sig som som bäst 2x, men verkar inte ens vara det ärligt talat. Från väldigt låga nivåer.

Om det skulle vara "ett stort kliv" eller möjliggör snabbare framsteg återstår att se. Det kan vara så att nästa version blir ännu bättre, eller sämre, som det varit de senaste 2-3 åren.

Bara 1000x kvar till robotaxi. :) Håll drömmen vid liv!
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

NiklasTesla skrev: 17 mar 2024 01:49
granlundii skrev: 16 mar 2024 19:22
Finns väl ingen som har hög marginal på elbilar idag, Tesla ligger närmast men deras marginal sjunker ju stadigt. Visst ligger det något i konservativ kundbas och konjuktur, jag ser bara inte hur denna sak skulle ändra dramatiskt de närmaste 5-10 åren. Det är lätt att leva med elbil här i norden, men det finns ju många länder där det inte alls är lika enkelt, så fossilbilar och hybrider lär nog finnas kvar rätt länge.
Enorm skillnad i dom flesta europeiska länderna när det kommer till laddinfra idag jämfört med 2019 när vi plockade ut vår Model 3 (och redan 2020 körde vi ner till Gibraltar ungefär lika enkelt som att åka med bensinbil).

Ge det 5 år till och infrastrukturen för elfordon kommer vara enormt mycket bättre än idag i stort överallt där inte krig dragit fram vågar jag påstå (vi kommer på global nivå ha långt många fler elfordon i trafik år 2029 än år 2024).

Dom ungdomar man pratar med i ex Polen, Italien mm idag tycke Tesla/elfordon är grymt häftigt så räkna med att det kommer bli förändring.

Tesla är ett av dom bolagen som ligger bäst positionerade inför vad som komma skall.

Att försäljning av elbilar går lite långsammare just nu är mest pga höga räntor och i Sverige borttagen Bonus vid köp (lär spela mindre roll när ex billigare "Model 2" ID2 mfl elbilar kommer ut på marknaden som är billiga kring 300tkr men ändå har vettig räckvidd kring +30mil realistiska mil på en laddning).

Hoppas Tsla går ner ännu mer i närtid så jag kan köpa mer igen samt MVH
Det kommer inte bli någon "Billig" Tesla. Det har han pratat om länge nu. För 5 år sedan hette det 35.000-dollarTesla. Av den blev det intet. Och nu påstår han då 25.000 dollar. Rent skitsnack. Som vanligt.
Handlar bara om att försöka pousha upp aktien. Marknaden orkar inte fler lögner snart. Det börjar redan krackelera som vi ju sett. När sedan försäljningssiffrorna för första kvartelet kommer lär det väl gå utför igen. Man aviserar ju nu prishöjning på model Y, enligt klasigt maner, för att fånga FOMO-folket som står och velar om att köpa.
Och sedan sänker man priserna igen, för att sedan dra på lite skrämselpropaganda om att priserna ökar varvid man måste skynda sig att köpa.

Om och om igen, samtidigt om andrahandsvärdet urholkas fullständigt.
Finns liksom ingen långsiktighet av det här. Det fungerar ju ett tag men inte i längden och Tesla har inte så mycket annat att komma med.
Bilarna börjar bli rätt daterade utseendemässigt och den tidigare tekniska frankanten finns inte riktigt kvar längre och man blir omsprungen mer och mer av andra tillverkare, och så lägg till ekonomin, osäkerheten med mera där folk gärna väljer stabila tillverkare med bra servicenätverk och gammal hederlig diesel och bensin så...

Tesla blöder pengar, ekonomin är inte så stabil som man vill göra gällande och det börjar stagnera.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 19 mar 2024 14:07
Det kommer inte bli någon "Billig" Tesla. Det har han pratat om länge nu. För 5 år sedan hette det 35.000-dollarTesla. Av den blev det intet.
Det där stämmer ju förstås inte alls, Model 3 SR såldes redan 2019 för <$35.000.

$35.000 år 2019 motsvarar i dagens pengavärde c:a $42.500, vilket gott och väl räcker även idag till en Model 3 SR i USA, även före statliga incitament.

Att Tesla "blöder pengar" stämmer ju förstås inte heller öht. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 19 mar 2024 14:20
Xanthopteryx skrev: 19 mar 2024 14:07
Det kommer inte bli någon "Billig" Tesla. Det har han pratat om länge nu. För 5 år sedan hette det 35.000-dollarTesla. Av den blev det intet.
Det där stämmer ju förstås inte alls, Model 3 SR såldes redan 2019 för <$35.000.

$35.000 år 2019 motsvarar i dagens pengavärde c:a $42.500, vilket gott och väl räcker även idag till en Model 3 SR i USA, även före statliga incitament.

Att Tesla "blöder pengar" stämmer ju förstås inte heller öht. ;)

/fth

Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 19 mar 2024 14:41
Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
https://www.officialdata.org/us/inflati ... ount=35000

https://www.amortization.org/inflation/ ... ount=35000

https://www.dollartimes.com/inflation/i ... &year=2019

Sen så var det ju faktiskt redan 2016 som "$35.000 Tesla" utlovades, vilket idag skulle motsvara c:a $45.400.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 19 mar 2024 15:03
Verdi_ skrev: 19 mar 2024 14:41
Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
https://www.officialdata.org/us/inflati ... ount=35000

https://www.amortization.org/inflation/ ... ount=35000

https://www.dollartimes.com/inflation/i ... &year=2019

Sen så var det ju faktiskt redan 2016 som "$35.000 Tesla" utlovades, vilket idag skulle motsvara c:a $45.400.

/fth
Priserna har gått upp men folk har inte fått löneökningar i samma utsträckning. Så frågan är hur man ska värdera det där...
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

fth skrev: 19 mar 2024 15:03
Verdi_ skrev: 19 mar 2024 14:41
Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
https://www.officialdata.org/us/inflati ... ount=35000

https://www.amortization.org/inflation/ ... ount=35000

https://www.dollartimes.com/inflation/i ... &year=2019

Sen så var det ju faktiskt redan 2016 som "$35.000 Tesla" utlovades, vilket idag skulle motsvara c:a $45.400.

/fth
Vad är själva meningen med att nämna ett pris som man ändå inte ska hålla för att man släpper bilen ett antal år senare?

Så 25 000$ är egentligen 35 000$ då den inte går att köpa för den stora massan förrän 2026-2027?

Sen om man ska vara ärlig (tror jag) så är en M3 förmodligen billigare att bygga 2024 än 2016 då batteriet gått ner 60-70% i pris och man kan dra nytta av gigacast m.m.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

backe skrev: 19 mar 2024 16:19
fth skrev: 19 mar 2024 15:03
Verdi_ skrev: 19 mar 2024 14:41
Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
https://www.officialdata.org/us/inflati ... ount=35000

https://www.amortization.org/inflation/ ... ount=35000

https://www.dollartimes.com/inflation/i ... &year=2019

Sen så var det ju faktiskt redan 2016 som "$35.000 Tesla" utlovades, vilket idag skulle motsvara c:a $45.400.

/fth
Vad är själva meningen med att nämna ett pris som man ändå inte ska hålla för att man släpper bilen ett antal år senare?

Så 25 000$ är egentligen 35 000$ då den inte går att köpa för den stora massan förrän 2026-2027?

Sen om man ska vara ärlig (tror jag) så är en M3 förmodligen billigare att bygga 2024 än 2016 då batteriet gått ner 60-70% i pris och man kan dra nytta av gigacast m.m.
Model 3 SR såldes alltså för <$35.000 redan 2019.

Den inflationsjusterade siffran tog jag med mer som kuriosa. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 19 mar 2024 16:30
backe skrev: 19 mar 2024 16:19
fth skrev: 19 mar 2024 15:03
Verdi_ skrev: 19 mar 2024 14:41
Folk har ju inte fått så mycket i löneökningar så vet inte om det stämmer riktigt...
https://www.officialdata.org/us/inflati ... ount=35000

https://www.amortization.org/inflation/ ... ount=35000

https://www.dollartimes.com/inflation/i ... &year=2019

Sen så var det ju faktiskt redan 2016 som "$35.000 Tesla" utlovades, vilket idag skulle motsvara c:a $45.400.

/fth
Vad är själva meningen med att nämna ett pris som man ändå inte ska hålla för att man släpper bilen ett antal år senare?

Så 25 000$ är egentligen 35 000$ då den inte går att köpa för den stora massan förrän 2026-2027?

Sen om man ska vara ärlig (tror jag) så är en M3 förmodligen billigare att bygga 2024 än 2016 då batteriet gått ner 60-70% i pris och man kan dra nytta av gigacast m.m.
Model 3 SR såldes alltså för <$35.000 redan 2019.

Den inflationsjusterade siffran tog jag med mer som kuriosa. :)

/fth
Ja om man får räkna efter statliga bidrag :) Det var väl $7000 eller så även 2019?
Screenshot 2024-03-19 at 16.57.30.png
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1391#s0005
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 19 mar 2024 16:58
Ja om man får räkna efter statliga bidrag :) Det var väl $7000 eller så även 2019?
Nej, som sagt, Model 3 SR såldes 2019 för <$35.000 utan statliga incitament.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 19 mar 2024 17:11
spacecoin skrev: 19 mar 2024 16:58
Ja om man får räkna efter statliga bidrag :) Det var väl $7000 eller så även 2019?
Nej, som sagt, Model 3 SR såldes 2019 för <$35.000 utan statliga incitament.

/fth
Cool. Bra jobbat då isf.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 19 mar 2024 18:07
fth skrev: 19 mar 2024 17:11
spacecoin skrev: 19 mar 2024 16:58
Ja om man får räkna efter statliga bidrag :) Det var väl $7000 eller så även 2019?
Nej, som sagt, Model 3 SR såldes 2019 för <$35.000 utan statliga incitament.

/fth
Cool. Bra jobbat då isf.
Det var iofs en begränsad tid, sen var den ”off menu” ett tag, men rent formellt så levererade dom faktiskt enligt löfte, om än sent (som vanligt). ;)

Återstår att se om/när dom levererar på $25k-löftet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Den har aldrig sålts för det. Priset tesla listar i USA (och tidigare Sverige innan man fick smäll på fingrarna av lagen) är utan destinationsavgift på 1200 dollar.
Denna avgift är obligatorisk hos tesla och innebär att bilen såldes under sjukt begränsad tid för 36200 dollar.
Sedan tillkommer såklart skatter och sådant i USA för det listas inte heller.
Så 35k-bilen var ren lögn, det med.

Angående ekonomin så går det inte jättebra. Tittar man på 2023 ser det väldigt bra ut. Tills man tar bort de 5 miljarder dollar som man kammat hem skattetekniskt genom åren. Engångshändelse och man valde att ta den nu för att kunna låtsas ha bra siffror för att försöka få upp den frifallande aktien.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla har dragit ned bemanningen med 20% i Kina på grund av vikande efterfrågan och ökad konkurrens.
Personalen går från 6.5 dagar till 5 dagars arbetsvecka. (Source: Bloomberg, paywall)

Ingen kunde ha förutsett detta! ;)

"Tesla Inc. has reduced electric car production at its plant in China, according to people familiar with the matter, amid sluggish growth in new-energy vehicle sales and intense competition in the world’s biggest automobile market.

The US automaker earlier this month instructed employees at its Shanghai facility to lower production of both the Model Y sport utility vehicle and Model 3 sedan — the two types it makes in China — by working five days a week instead of the usual 6 1/2 days, the people said, asking not to be identified because they’re not authorized to speak publicly. "
https://fortune.com/asia/2024/03/22/tes ... ar-market/

Screenshot 2024-03-23 at 10.00.41.png

Kinas ekonomi kommer att vara problematisk i många år framöver, så den försäljningen måste Tesla hitta någon annanstans för att inte ha negativ tillväxt.

Från Bloomberg:
"Tesla delivered 131,812 vehicles in the first two months of 2024, a 6% drop from the same period a year ago, data released by China’s Passenger Car Association show. Only 53% of shipments went to the local market, despite price cuts Tesla has been carrying out since the start of the year.

Tesla also has continued to offer incentives for local buyers following an in-advance price-increase announcement for the Model Y in an attempt to spur sales before the first quarter wraps up.

Growth of electric-car sales in China is slowing after the government stepped away from a decade-long promotion of the sector and ditched nationwide subsidies at the end of 2022.

Shipments of new-energy vehicles to dealers are projected to increase 25% to 11 million units this year, the PCA has said. While still expanding, that’s a slowdown from 36% in 2023 and 96% in 2022."

Marknaden för NEV/BEV i Kina växer alltså med 25%, men Tesla minskar. Marknadsandelarna sjunker snabbt mao eftersom man stått still i försäljningen i flera år i en växande marknad.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Kan komma att göra stor skillnad för marginalerna framöver.

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev: 26 mar 2024 08:07
Kan komma att göra stor skillnad för marginalerna framöver.

Att tesla skulle behöva lägga så mycket tid på det här att skulle påverka marginaler negativt tycker jag låter långsökt.
Skriv svar