Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Vad säger ni om kursen för att köpa nu. 208 just nu, kan tänka mig att den sjunkit klart nu och dax att ta några kliv upp igen.
Vad var på gång, nya marknader, australien va.. Model X.. dax för den i USA först.. nåt mer?
Inga större bakslag ... Ingen annan tillverkare har en tesla dödare i sikte..

Edit: Jo en paramutter till är ju valutakursen som inte är till fördel för köp.. Har ju stigit konstant sen april när den låg på 6,4 till dagens 7,5..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

202 som lägst hittills.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Faktiskt desto bättre. Kan tänk mig investera snart. Måste vända nångång.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Aktien TSLA

Inlägg av matbl »

Tesla-aktien följer ofta de stora indexerna. Så håll koll på dem med.
Ibland går den åt andra hållet men faller de stora så faller Tesla också.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Måste dela med mig av nåt jag läste nu, bra citat ( http://seekingalpha.com/article/2761645 ... advantages )

Now that Tesla Motors' (NASDAQ:TSLA) stock is getting trashed, some quotes from Warren Buffett came to mind:
-- The best thing that happens to us is when a great company gets into temporary trouble...
-- We want to buy them when they're on the operating table.
Also:
-- Whether we're talking about socks or stocks, I like buying quality merchandise when it is marked down.
Or even:
-- It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.

But what are the ingredients of a "great", "quality", "wonderful" business?
Once again, we can draw upon the Master:
-- We like a business with enduring competitive advantages that is run by able and owner-oriented people.
-- When these attributes exist, and when we can make purchases at sensible prices, it is hard to go wrong.
And even more spot on:
-- The key to investing is not assessing how much an industry is going to affect society, or how much it will grow,
-- but rather determining the competitive advantage of any given company and, above all, the durability of that advantage.
-- The products or services that have wide, sustainable moats around them are the ones that deliver rewards to investors.

Many thanks, Warren.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wahll »

Var det någon som gick in under 200? Isf har man ju redan gjort en bra affär.:-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Wahll skrev:
Var det någon som gick in under 200? Isf har man ju redan gjort en bra affär.:-)
Och nu har man chansen igen.. ;) Det är ju som vi konstaterat sjukt volatilt kortsiktigt men troligen en riktigt bra investering långsiktigt.
Jag undrar lite hur hela världen mår, har vi en 2008 på gång igen? Fixade vi verkligen problemen då eller sänkte vi bara räntor och pumpade in pengar utan att lösa ett underliggande problem - vilket nu kommer ikapp oss.

Jag har turen att sitta på lite dollar som jag gärna skulle lägga in i mer tsla och scty, och jag är lätt beredd att satsa på deras framgång. Men jag är mindre säker på världsbörsen, något jag inte alls kände för ett par år sedan. Är det bara jag eller är det nån mer som har en sån känsla?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Henrik »

Är det bara jag eller är det nån mer som har en sån känsla?
Nej, du är inte den enda.

Bild

Om man tar värde-droppet med tiden så är det ett högre värde där pilarna visar än de tidigare "värde-minskningarna".

Det visar att just nu så är det känsligare att marknaden får en värdeminskning som tar rejält med stryk. Nu har det dock alltid höjts tillbaka till sitt högre värde men det kan alltid ändras.


Anledningen till att Tesla-aktien fick en värde-minskning är att Elon var på detroit-mässan och nämnde att han inte tror att Tesla kommer gå med vinst förrän år 2020 - Vilket han har sagt flera gånger, men dessa investerare verkar inte förstå det.. Men nu gjorde de det tydligen..

http://uk.businessinsider.com/heres-eve ... 015-1?r=US
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Får en nyfiken nybörjare fråga vart TSLA handlas någonstans? Vart tar man sig för att handla med denna aktie?
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SpaceAce »

Teslaspolen skrev:
Får en nyfiken nybörjare fråga vart TSLA handlas någonstans? Vart tar man sig för att handla med denna aktie?
TSLA handlas på NASDAQ i USA och på Frankfurtbörsen. Själv använder jag mig av Avanza som börsmäklare och jag tycker det fungerar mycket smidigt, bara upprätta ett konto, skriv på ett par avtal ang. utlandshandel digitalt och överför pengar till ditt Avanzakonto och sedan är det bara att börja handla! Har precis själv köpt till en liten post till 190 dollar, synd att jag nästan redan var "all in" på likvida medel - fint köpeläge nu enl. min mening!

Lycka till :D
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Ah ok, tack!

Jag aåg föresten det fanns en Tesla Bull/Bear aktie på Handelsbanken, noterad i Norge. Står att underliggande företaget är "Tsla Mtrs", dock bra mycket billigare än TSLA aktie alla pratar om.

Vad är detta för något?
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Aktien TSLA

Inlägg av EricH »

Teslaspolen skrev:
Ah ok, tack!

Jag aåg föresten det fanns en Tesla Bull/Bear aktie på Handelsbanken, noterad i Norge. Står att underliggande företaget är "Tsla Mtrs", dock bra mycket billigare än TSLA aktie alla pratar om.

Vad är detta för något?
Ett slags derivat. Du äger inte tillgången (dvs aktien) utan ett värdepapper som ges ut av emittenten (dvs Handelsbanken i det här fallet). Värdepapprets värde följer den underliggande tillgångens prisutveckling (dvs Teslaaktien här). Vanligaste certifikaten är kopplade till index och råvaror.

Bull/bear certifikaten är en särskild form av certifikat som också innehåller en hävstångseffekt. Bear-certifikaten köper man om man tror på en uppgång i den underliggande tillgången och värdet stiger med en viss faktor. Låt säga att du köper ett certifikat med faktorn 5. Om Teslaaktien går upp 1% så ökar värdet på ditt certifikat med 5%. Det är det som är hävstången. Baksidan är att samma sak sker vid en nedgång, dvs aktien ned 1% = certifikatet ned 5%.

Dessa certifikat är inte lämpade som långsiktig investering och man bör nog ha hyfsad börsvana för att handla i dom om man inte är sugen på att torska mycket pengar. Teslaaktien är ju dessutom ytterst olämplig med tanke på hur volatil den är.
Model X P100D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av EricH »

11 februari släpps resultatet för FY2014. Skall bli intressant att se hur det har gått.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

EricH skrev:
11 februari släpps resultatet för FY2014. Skall bli intressant att se hur det har gått.
Helt klart. Börsen har väl redan justerat för sämre kinasiffror (efter en halv mening i ett ut-andetag av elon på en mässa som inte hade något med det att göra). Men man vet väl ungefär vad produktionstakten är.. Så det är väl the Gig, Model 3 och kanske MX som är i fokus va? Och då är gig och m3 troligtvis inte så mycket nytt inom, det ligger lite längre fram i tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Aktien tog sig en snyting vid presskonferensen. Känns lite obefogat.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wahll »

Tja, vet inte men kan nog hålla med marknaden här idag.
Lite väl högt spelat av Musk idag tycker jag.
Presskonferens "bara" för en mjukvaruuppdatering med avancerade kartfunktioner.
Om man säger "utradera räckvidds ångest" tänker nog de flesta längre turer mellan laddningarna eller snabbare sådana.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tars »

Wahll skrev:
Tja, vet inte men kan nog hålla med marknaden här idag.
Lite väl högt spelat av Musk idag tycker jag.
Presskonferens "bara" för en mjukvaruuppdatering med avancerade kartfunktioner.
Om man säger "utradera räckvidds ångest" tänker nog de flesta längre turer mellan laddningarna eller snabbare sådana.
Jag hade hoppats på som några andra gissade att tesla nu har fått en annan biltillverkare som skulle använda sc och att på så sätt accelerera uppbyggnaden av dessa. Typ Nissan hade varit lämpligt tycker jag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Jag hade hoppats på som några andra gissade att tesla nu har fått en annan biltillverkare som skulle använda sc och att på så sätt accelerera uppbyggnaden av dessa. Typ Nissan hade varit lämpligt tycker jag.
Att antalet fördubblas i år känns som rätt bra tempo ändå.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tars »

Absolut, men med Nissan som tillverkare så skulle det bli ännu fler ännu snabbare
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredriksv »

Men förtjänar inte blind spot & nödbromsen lite uppmärksamhet. Har för mig att något test drog ner betyget på bilen för att det saknades.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Men tror du att den personen har koll på att sådant nu finns? I så fall borde ju samme person insett att allt sånt lullull var på väg och till en lägre kostnad än konkurrenterna.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Köpte några igår på 190$, känns bra att vara inne igen!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Köpte en hög på 185 förra veckan nu. Blir intressant å se vad som announcas den 30e, vad det får för påverkan, och hur de kommer gå för X't.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar