Kan så vara, men "Marknaden" har aldrig fel... på gott och ontdstr skrev:Lättlurade...
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Aktien TSLA
Ser vi en kombination av reaktion på leveranstesultatet och en "short squeeze"?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Aktien TSLA
Upp 7,3% nu
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Aktien TSLA
Sålde lite på 287. Får se om det var dumt eller ej men man måste ta hem vinst nån gång också. Kan alltid köpa tillbaka om aktien går ned lite framöver.
Re: Aktien TSLA
Gjorde samma sak. Tror det kan vara mentalt trögt för den att gå över 300 men jag har haft fel förrapkungen skrev:Sålde lite på 287. Får se om det var dumt eller ej men man måste ta hem vinst nån gång också. Kan alltid köpa tillbaka om aktien går ned lite framöver.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Aktien TSLA
Sålde av hela innehavet på 297, väntar in dippen ovh köper tillbaka allt då. Kanske får en aktie på köpet?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Aktien TSLA
Över 300 nu!
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aktien TSLA
Nu måste ni ändå skojja... Börjar bli löjligt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aktien TSLA
Tror ni den kommer hålla sig stabil runt 310 som den är nu, eller tror ni på att den kommer sjunka ner till mer normala nivåer innan model 3 release?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Med nuvarande hajp kring Model 3 tror iaf jag att aktiekursen kommer störtdyka efter slutliga releasen av bilen.
Hur bra den än blir kommer "marknaden" bli besvikna.
Hur bra den än blir kommer "marknaden" bli besvikna.
Re: Aktien TSLA
Ja det kan hända att den dyker, men samtidigt så behöver inte aktien luta sig enbart mot bilförsäljningen när solar roof och powerwall batterierna börjar att säljas i förhoppningsvis i stora volymer. Onekligen är det en intressant framtid vi går till mötes och vi som har Tesla aktier tycker nog att det här är extra spännande.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Aktien TSLA
Jag tänker/tror att Tesla nog lär gå med vinst och ge lite aktieutdelning framöver. Soltaken kommer att sälja som smör i min kristallkula.
Så jag tror inte på nån störtdykning. Mitt track record vad gäller rätt timing för aktieköp/sälj är dock sisådär...
Så jag tror inte på nån störtdykning. Mitt track record vad gäller rätt timing för aktieköp/sälj är dock sisådär...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Aktien TSLA
Ja så kan det bli. Då är det också ett utmärkt läge att köpa på sig om man tror att Tesla kommer hålla leveranstakten.TiborBlomhall skrev:Med nuvarande hajp kring Model 3 tror iaf jag att aktiekursen kommer störtdyka efter slutliga releasen av bilen.
Hur bra den än blir kommer "marknaden" bli besvikna.
Re: Aktien TSLA
Det lär dock inte vara dåligt för Tesla att de snart även erbjuder lastbilar!LarsL skrev:Ja så kan det bli. Då är det också ett utmärkt läge att köpa på sig om man tror att Tesla kommer hålla leveranstakten.TiborBlomhall skrev:Med nuvarande hajp kring Model 3 tror iaf jag att aktiekursen kommer störtdyka efter slutliga releasen av bilen.
Hur bra den än blir kommer "marknaden" bli besvikna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Aktien TSLA
Undrar hur många S60 Tesla har sålt? Blir en fin liten extraslant med 100% marginal från alla de som nu uppgraderar batteriet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Träffade TeslaBjörn i Lödde igen där han testkörde min Model X. Denna gång gjorde han en intervju där jag av misstag startade rykte om Tesla Trailers (semi-trucks skulle det vara).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
+1beef skrev:Träffade TeslaBjörn i Lödde igen där han testkörde min Model X. Denna gång gjorde han en intervju där jag av misstag startade rykte om Tesla Trailers (semi-trucks skulle det vara).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Du träffade också Teslabjörn i Lödde och startade ett rykte om Tesla Trailers?Bjelke skrev:+1beef skrev:Träffade TeslaBjörn i Lödde igen där han testkörde min Model X. Denna gång gjorde han en intervju där jag av misstag startade rykte om Tesla Trailers (semi-trucks skulle det vara).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Aktien TSLA
En grundregel som stora investerare som Warren Buffet med flera och svenska fondförvaltarna Didner & Gerge menar är att de klarar inte av att förutse när ett köp eller försäljning kortsiktigt är bäst.
De menar även att det är bäst att satsa på företag där du förstår vad de håller på med.
De som tror sig förstå elbilar och Teslas version av dessa, att eldrivna lastbilar skulle vara en lysande miljöförbättring, att energiutjämnande batterier för sol och vindkraft för att inte tal om solpaneler är en bra ide.
Då kan Tesla långsiktigt vara ett klok krydda i sin aktieportfölj.
Aktien är nu högt värderad, kalkyler görs hur många bilfabriker som måste till för att få lönsamhet, man förstår inte andra satsningar, en del tvivlar på kostnadsutvecklingen på batteritillverkning men ni kanske vet bättre?
Tror ni på företaget köp den nu högt värderade aktien, den kanske inte sjunker, vem vet?
Vänta 5 - 10 år och se om ni gjort rätt.
De menar även att det är bäst att satsa på företag där du förstår vad de håller på med.
De som tror sig förstå elbilar och Teslas version av dessa, att eldrivna lastbilar skulle vara en lysande miljöförbättring, att energiutjämnande batterier för sol och vindkraft för att inte tal om solpaneler är en bra ide.
Då kan Tesla långsiktigt vara ett klok krydda i sin aktieportfölj.
Aktien är nu högt värderad, kalkyler görs hur många bilfabriker som måste till för att få lönsamhet, man förstår inte andra satsningar, en del tvivlar på kostnadsutvecklingen på batteritillverkning men ni kanske vet bättre?
Tror ni på företaget köp den nu högt värderade aktien, den kanske inte sjunker, vem vet?
Vänta 5 - 10 år och se om ni gjort rätt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Aktien TSLA
Läste det här för en vecka sen:
"Just a little less than two weeks ago, I pointed out that Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) was in a better position for a breakout than it had been in years. If Tesla stock was going to work its way out of an annoying sideways rut, this was an opportunity its fans and followers couldn’t afford to ignore.
It looks like traders saw the same last week, and believed it enough to buy into it. TSLA has not only cleared the ceiling at $287 — it has followed through quite nicely without yet looking back. It looks like that old range between $179 and $287 really is in the rear-view mirror."
http://investorplace.com/2017/04/buy-te ... ling-tsla/
"Just a little less than two weeks ago, I pointed out that Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) was in a better position for a breakout than it had been in years. If Tesla stock was going to work its way out of an annoying sideways rut, this was an opportunity its fans and followers couldn’t afford to ignore.
It looks like traders saw the same last week, and believed it enough to buy into it. TSLA has not only cleared the ceiling at $287 — it has followed through quite nicely without yet looking back. It looks like that old range between $179 and $287 really is in the rear-view mirror."
http://investorplace.com/2017/04/buy-te ... ling-tsla/
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Aktien TSLA
Återigen svartmålar Dagens Industri Teslaaktien...
"Tydlig Tesla-bubbla
VÄRDERINGEN HAR TAPPAT ALL KONTAKT MED VERKLIGHETEN
Tesla gör fantastiska bilar men när marknaden får drömma fritt pådrivet av en riskvilja på topp, ett teknikskifte till elbilar, ultralåga räntor och en karismatisk ledare har en klassisk aktiebubbla skapats.
Det är bättre att köpa bilen än aktien var kontentan av min genomgång av Tesla i november i fjol. Kursen stod då i 180 dollar och börsvärdet uppgick till motsvarande 266 miljarder kronor. Nu ett halvår senare har kursen rusat till 300 dollar och börsvärdet har nått absurda 437 miljarder kronor.
Ford, som sålde 6,6 miljoner bilar förra året, har fått se sig passerat och ett tag förra veckan var Tesla även större än GM, som sålde 10 miljoner bilar förra året.
Rådet att sälja aktien för ett halvår sedan var alltså riktigt dåligt. Men aktien var en bubbla då och är en än värre bubbla nu. Värderingen bygger inte på fundamenta utan är en funktion av att riskviljan är på topp efter en sällsynt lång börsuppgång, extremt hög penningmängd i världen som centralbankerna har pumpat ut, ultralåga räntor, ett teknikskifte till elbilar och inte minst en hype runt grundaren Elon Musk.
Många av de karaktäristika som författaren och forskaren Charles Kindleberger målar upp i standardverket om finansiella bubblor ”Manias, panics and crashes” finns alltså nu samlat på ett ställe i Tesla.
Det har gått så långt att analytiker har slutat räkna och i stället hänvisar till mjuka värden. En analytiker skrev nyligen – vilket gav kusliga 1999-vibbar – att ”Tesla har sina egna regler som bygger på optimism, frihet, trots och ett knippe andra känslor som andra bolag inte kan kopiera”. Kursen ska därför fortsätta upp.
Men vad krävs egentligen för att motivera nuvarande börsvärde? Vi utgår från bilsektorns genomsnittliga p/e-tal på 7 i år och dubblar det generöst till 14, på grund av bättre tillväxtutsikter. Det innebär att Tesla måste göra nettovinst på 31 miljarder kronor i en stabilare fas för att motivera 437 miljarder kronor.
Bilsektorn väntas i snitt nå en nettomarginal på 5,3 procent i år. Antar vi att Tesla kan nå samma lönsamhet, trots att någon helårsvinst aldrig har genererats, krävs en försäljning på 600 miljarder kronor för att nå 31 miljarder. Det är ett sexfaldigande mot årets nivåer.
Säg att snittintäkten per bil faller från fjolårets 787 000 kronor till 500 000 kronor när volymbilen Model 3 börjar säljas, i så fall skulle det krävas 1,2 miljoner sålda bilar. Mot 76 285 sålda bilar i fjol.
Aktiemarknaden har alltså sprungit långt, långt i förväg men kan drömma ett tag till. Men redan 2019 och 2020 står en mängd traditionella tråkiga biltillverkare i kö för att lansera attraktiva prisvärda elbilar. Då, om inte förr, kommer aktiebubblan i Tesla att vara punkterad."
Magnus Dagel
magnus.dagel@di.se
"Tydlig Tesla-bubbla
VÄRDERINGEN HAR TAPPAT ALL KONTAKT MED VERKLIGHETEN
Tesla gör fantastiska bilar men när marknaden får drömma fritt pådrivet av en riskvilja på topp, ett teknikskifte till elbilar, ultralåga räntor och en karismatisk ledare har en klassisk aktiebubbla skapats.
Det är bättre att köpa bilen än aktien var kontentan av min genomgång av Tesla i november i fjol. Kursen stod då i 180 dollar och börsvärdet uppgick till motsvarande 266 miljarder kronor. Nu ett halvår senare har kursen rusat till 300 dollar och börsvärdet har nått absurda 437 miljarder kronor.
Ford, som sålde 6,6 miljoner bilar förra året, har fått se sig passerat och ett tag förra veckan var Tesla även större än GM, som sålde 10 miljoner bilar förra året.
Rådet att sälja aktien för ett halvår sedan var alltså riktigt dåligt. Men aktien var en bubbla då och är en än värre bubbla nu. Värderingen bygger inte på fundamenta utan är en funktion av att riskviljan är på topp efter en sällsynt lång börsuppgång, extremt hög penningmängd i världen som centralbankerna har pumpat ut, ultralåga räntor, ett teknikskifte till elbilar och inte minst en hype runt grundaren Elon Musk.
Många av de karaktäristika som författaren och forskaren Charles Kindleberger målar upp i standardverket om finansiella bubblor ”Manias, panics and crashes” finns alltså nu samlat på ett ställe i Tesla.
Det har gått så långt att analytiker har slutat räkna och i stället hänvisar till mjuka värden. En analytiker skrev nyligen – vilket gav kusliga 1999-vibbar – att ”Tesla har sina egna regler som bygger på optimism, frihet, trots och ett knippe andra känslor som andra bolag inte kan kopiera”. Kursen ska därför fortsätta upp.
Men vad krävs egentligen för att motivera nuvarande börsvärde? Vi utgår från bilsektorns genomsnittliga p/e-tal på 7 i år och dubblar det generöst till 14, på grund av bättre tillväxtutsikter. Det innebär att Tesla måste göra nettovinst på 31 miljarder kronor i en stabilare fas för att motivera 437 miljarder kronor.
Bilsektorn väntas i snitt nå en nettomarginal på 5,3 procent i år. Antar vi att Tesla kan nå samma lönsamhet, trots att någon helårsvinst aldrig har genererats, krävs en försäljning på 600 miljarder kronor för att nå 31 miljarder. Det är ett sexfaldigande mot årets nivåer.
Säg att snittintäkten per bil faller från fjolårets 787 000 kronor till 500 000 kronor när volymbilen Model 3 börjar säljas, i så fall skulle det krävas 1,2 miljoner sålda bilar. Mot 76 285 sålda bilar i fjol.
Aktiemarknaden har alltså sprungit långt, långt i förväg men kan drömma ett tag till. Men redan 2019 och 2020 står en mängd traditionella tråkiga biltillverkare i kö för att lansera attraktiva prisvärda elbilar. Då, om inte förr, kommer aktiebubblan i Tesla att vara punkterad."
Magnus Dagel
magnus.dagel@di.se
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Aktien TSLA
Självklet kommer Tesla öka försäljningen med minst 6 gånger. Och att de skulle kunna sälja 1,2 miljoner M3 per år ser jag inte heller som omöjligt. Är det bara det som krävs så är aktien lågt värderad.