Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Spännande tider (obs overifierade uppgifter)


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jag trodde Zhu hade chans att bli CEO…


Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:09
Jag trodde Zhu hade chans att bli CEO…


Det är väl han som i praktiken har agerat VD under tiden som Elon varit upptagen med Twitter och MAGA?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 06 maj 2024 08:11
spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:09
Jag trodde Zhu hade chans att bli CEO…


Det är väl han som i praktiken har agerat VD under tiden som Elon varit upptagen med Twitter och MAGA?
Ja det är så jag förstått det. Det verkar som Elons strategi är att göra sig oumbärlig genom att att sparka alla/massor av SVP:s och ha 100-tals som direktrapporterar till honom? Har han tröttnat på Twitter?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:13
Maw skrev: 06 maj 2024 08:11
spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:09
Jag trodde Zhu hade chans att bli CEO…


Det är väl han som i praktiken har agerat VD under tiden som Elon varit upptagen med Twitter och MAGA?
Ja det är så jag förstått det. Det verkar som Elons strategi är att göra sig oumbärlig genom att att sparka alla/massor av SVP:s och ha 100-tals som direktrapporterar till honom? Har han tröttnat på Twitter?
Eller så är det ett sätt att sätta press på aktieägarna så att de ska ge honom 25% av Tesla.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 06 maj 2024 09:19
spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:13
Maw skrev: 06 maj 2024 08:11
spacecoin skrev: 06 maj 2024 08:09
Jag trodde Zhu hade chans att bli CEO…


Det är väl han som i praktiken har agerat VD under tiden som Elon varit upptagen med Twitter och MAGA?
Ja det är så jag förstått det. Det verkar som Elons strategi är att göra sig oumbärlig genom att att sparka alla/massor av SVP:s och ha 100-tals som direktrapporterar till honom? Har han tröttnat på Twitter?
Eller så är det ett sätt att sätta press på aktieägarna så att de ska ge honom 25% av Tesla.
Jo, tanken har slagit mig. Det vad det jag menade med oumbärlig, lagom i tid till stämman så sparkar han alla som kan ersätta honom. Jag förstår inte hur stora pensionsfonder vågar ha pengar i TSLA. Jag antar att de ser det som en PE-investering...
Sabbe
Inlägg: 1360
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tony Seba om Humanoids

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 06 maj 2024 14:49
Tony Seba om Humanoids
Seba kan inte så mycket om ML han...

The Coffee Test (Wozniak)
"A machine is required to enter an average American home and figure out how to make coffee: find the coffee machine, find the coffee, add water, find a mug, and brew the coffee by pushing the proper buttons."

Det är minst 10 år bort innan ens en specialtränad robot kan göra detta konsekvent i fem olika hem (som den inte sett förut) i rad. Antagligen mycket längre. Kanske aldrig. Att få samma robot att byta toapapper i badrummet, klippa gräset osv kräver egen träning och egna "program".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:04
Sabbe skrev: 06 maj 2024 14:49
Tony Seba om Humanoids
The Coffee Test (Wozniak)
"A machine is required to enter an average American home and figure out how to make coffee: find the coffee machine, find the coffee, add water, find a mug, and brew the coffee by pushing the proper buttons."

Det är minst 10 år bort. Antagligen mycket längre. Kanske aldrig.
Det är ju iofs ett test för AGI, det går förstås att göra en robot som kan göra nytta i många scenarios utan AGI, det är ju inte heller något mål för Optimus.

Det där testet tror jag också en ganska stor andel människor misslyckas med, hur stor andel av jordens befolkning har ens druckit kaffe och/eller ens sett en kaffemaskin i sitt liv? Hur stor andel av ens hängivet kaffedrickande svenskar kan med säkerhet få igång alla varianter på kaffemaskiner som finns i ett slumpvist utvalt hem?

Det är ju förstås ett rätt kul test, och det fick ju mycket rubriker för några år sedan, men särskilt användbart är det nog inte. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:04
Sabbe skrev: 06 maj 2024 14:49
Tony Seba om Humanoids
Seba kan inte så mycket om ML han...

The Coffee Test (Wozniak)
"A machine is required to enter an average American home and figure out how to make coffee: find the coffee machine, find the coffee, add water, find a mug, and brew the coffee by pushing the proper buttons."

Det är minst 10 år bort innan ens en specialtränad robot kan göra detta konsekvent i fem olika hem (som den inte sett förut) i rad. Antagligen mycket längre. Kanske aldrig. Att få samma robot att byta toapapper i badrummet, klippa gräset osv kräver egen träning och egna "program".
Vete fanken om jag skulle klara det. :lol:
Särskilt inte i USA.
Alltså shit... Först hitta vad de nu har för märklig kaffemanickmaskin. Sedan hitta hur deras kaffepaket ser ut (säkert typ 15-literssäck). Därefter brygga kaffet - vad fanken är en pint nu, och cup, och hur stora är deras kaffemått? Eller är det ounces, men vilket ounce? Det är ju förvisso pulver så då är det väl vanlig ounce och inte fluid ounce. Och så sklal de ju ha blaskigt också så får ju inte ha för mycket pulver. Är det ens pulver de har i sitt kaffe eller är det "You can't believe it's not coffee"?
Trycka på knappen tror jag funkar. Kanske. Fast kan ju vara en sådan där märklig spis.

Tur jag inte skall baka.

Minns jag hittade en sida som var ett recept för Lussebullar på Amerikanska.

Hysteriskt roligt skrivet!
Hittar jag tillbaka den kan jag bjuda på den för er som är roade, och jag kan säga så mycket som att en "humaniud robot" inte skulle klara av detta ens om flera decennier!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 maj 2024 15:13
Det är ju förstås ett rätt kul test, och det fick ju mycket rubriker för några år sedan, men särskilt användbart är det nog inte. ;)
Jo det är extremt användbart för att det kräver att roboten kan bryta ned instruktioner till en hierarkisk plan och anpassa denna eftersom. Det finns inga ML-system som kan något av detta idag.

Från Yann/Lex-intevjun:
"
The next decade I think is going to be really interesting in robots, the emergence of the robotics industry has been in the waiting for 10, 20 years without really emerging other than for pre-program behavior and stuff like that. And the main issue is, again, the Moravec paradox, how do we get those systems to understand how the world works and plan actions? And so we can do it for really specialized tasks. And the way Boston Dynamics goes about it is basically with a lot of handcrafted dynamical models and careful planning in advance, which is very classical robotics with a lot of innovation, a little bit of perception, but it’s still not, they can’t build a domestic robot.

We’re still some distance away from completely autonomous level five driving, and we’re certainly very far away from having level five autonomous driving by a system that can train itself by driving 20 hours like any 17-year-old. So until we have, again, world models, systems that can train themselves to understand how the world works, we’re not going to have significant progress in robotics. So a lot of the people working on robotic hardware at the moment are betting or banking on the fact that AI is going to make sufficient progress towards that,

There’s zero demonstration of hierarchical planning in AI where the various levels of representations that are necessary have been learned. We can do two level hierarchical planning when we designed the two levels. So for example, you have a dog-like robot, you want it to go from the living room to the kitchen. You can plan a path that avoids the obstacle, and then you can send this to a lower level planner that figures out how to move the legs to follow that trajectories. So that works, but that two level planning is designed by hand.
"
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

fth skrev: 06 maj 2024 15:13
spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:04
Sabbe skrev: 06 maj 2024 14:49
Tony Seba om Humanoids
The Coffee Test (Wozniak)
"A machine is required to enter an average American home and figure out how to make coffee: find the coffee machine, find the coffee, add water, find a mug, and brew the coffee by pushing the proper buttons."

Det är minst 10 år bort. Antagligen mycket längre. Kanske aldrig.
Det är ju iofs ett test för AGI, det går förstås att göra en robot som kan göra nytta i många scenarios utan AGI, det är ju inte heller något mål för Optimus.

Det där testet tror jag också en ganska stor andel människor misslyckas med, hur stor andel av jordens befolkning har ens druckit kaffe och/eller ens sett en kaffemaskin i sitt liv? Hur stor andel av ens hängivet kaffedrickande svenskar kan med säkerhet få igång alla varianter på kaffemaskiner som finns i ett slumpvist utvalt hem?

Det är ju förstås ett rätt kul test, och det fick ju mycket rubriker för några år sedan, men särskilt användbart är det nog inte. ;)

/fth
Jag tänker såhär:
Lämna instruktionsboken åtkomlig för såväl maskin som kaffe så skall du nog se att majoriteten av världens befolkning löser ut detta.
Även en genomsnittlig tioåring skulle klara av det tror jag, även om manualen var på engelska.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ett annat test är "montera en IKEA-möbel" utan att ha tränat specifikt på den möbeln.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:19
Jo det är extremt användbart för att det kräver att roboten kan bryta ned instruktioner till en hierarkisk plan och anpassa denna eftersom. Det finns inga ML-system som kan något av detta idag.
Återigen, Optimus är (nog) inte tänkt att bli en "AGI companion", tanken är förstås inte heller att släppa lös dom i någon random fabrik med enda instruktionen att "göra nytta". Tanken är (nog) att den skall vara användbar för specifika scenarios med specifik träning.

Med den bakgrunden är förstås "Coffee Test" eller andra AGI-inriktade test helt meningslösa här.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:19
Jag tänker såhär:
Lämna instruktionsboken åtkomlig för såväl maskin som kaffe så skall du nog se att majoriteten av världens befolkning löser ut detta.
Även en genomsnittlig tioåring skulle klara av det tror jag, även om manualen var på engelska.
Med motsvarande förutsättningar så tror jag nog en robot tämligen snart också kan klara testet, men hela poängen med "Coffee Test" är just att helt utan ytterligare specifika instruktioner eller specifik träning klara av detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 maj 2024 15:25
Återigen, Optimus är (nog) inte tänkt att bli en "AGI companion", tanken är förstås inte heller att släppa lös dom i någon random fabrik med enda instruktionen att "göra nytta". Tanken är (nog) att den skall vara användbar för specifika scenarios med specifik träning.
Jag pratar inte om en social robot jag pratar om en användbar robot.
En humanoid är helt idiotisk för att göra det du föreslår. Det blir dyrt och dåligt.

Ta deras demo. Det finns 95-åriga tanter som är snabbare än den där roboten.

Kan du komma på ett enda användningsfall för Optimus där den är tillräckligt snabb och inte behöver övervakning för att lösa en uppgift i en fabrik? Vi kan bortse från säkerhetsaspekterna att ha den bredvid en människa så länge.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 maj 2024 15:28
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:19
Jag tänker såhär:
Lämna instruktionsboken åtkomlig för såväl maskin som kaffe så skall du nog se att majoriteten av världens befolkning löser ut detta.
Även en genomsnittlig tioåring skulle klara av det tror jag, även om manualen var på engelska.
Med motsvarande förutsättningar så tror jag nog en robot tämligen snart också kan klara testet, men hela poängen med "Coffee Test" är just att helt utan ytterligare specifika instruktioner eller specifik träning klara av detta.

/fth
Jag håller inte med alls. Du får gärna lägga fram manualen och träna den i förväg på alla sorters kaffebryggare. Det kommer inte att hjälpa. Bara att få en robot att inte välta eller ha sönder saker på vägen fram och inte sprida ut kaffepulver i hela köket kommer inte att hända på 10 år. Det går inte att brute-force:a detta problem. Man behöver genombrott i ML.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:33
Kan du komma på ett enda användningsfall för Optimus där den är tillräckligt snabb och inte behöver övervakning för att lösa en uppgift i en fabrik? Vi kan bortse från säkerhetsaspekterna att ha den bredvid en människa så länge.
Jag är också rätt skeptisk till att Optimus kommer att bli någon succé, eller att den kommer att leverera på dom extremt högt uppsatta målen, jag är dock fortsatt imponerad av dom framsteg som gjorts på i sammanhanget väldigt kort tid.

Det jag kommenterade var egentligen bara att "Coffee Test" (eller andra "AGI-tester") inte är ett bra test för det som Optimus är avsett för, det är (nog) t.ex inte öht tänkt att den skall utsättas för obekanta miljöer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xanthopteryx »

Instämmer ovan. Och att TOLKA och FÖRSTÅ manualen är fanken inte gjort i en handvändning. Det finns inga datorer i dag som kan Tolka och förstå mänsklig text.
Lägg därtill en knepig datoröversättning från Kinesiska så blir det ju inte direkt lättare.
Och så skall man Tolka och Förstå biler och diagram.
Likaså förstå vad man INTE behöver förstå (typ åtta sidor disclaimer som om man följer dessa fullt ut innebär att du aldrig någonsin varken kan eller får använda bryggaren för det innebär att den går sönder, att du dör, att dina barn dör, att din fru skadas allvarligt, att huset brinner upp och att du dessutom kommer drabbas av cancer).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:45
Instämmer ovan. Och att TOLKA och FÖRSTÅ manualen är fanken inte gjort i en handvändning. Det finns inga datorer i dag som kan Tolka och förstå mänsklig text.
Lägg därtill en knepig datoröversättning från Kinesiska så blir det ju inte direkt lättare.
Och så skall man Tolka och Förstå biler och diagram.
Likaså förstå vad man INTE behöver förstå (typ åtta sidor disclaimer som om man följer dessa fullt ut innebär att du aldrig någonsin varken kan eller får använda bryggaren för det innebär att den går sönder, att du dör, att dina barn dör, att din fru skadas allvarligt, att huset brinner upp och att du dessutom kommer drabbas av cancer).
Eh... har du missat allt ståhej runt LLM:s dom senaste åren? ;)

Jag skickade in hela manualen till min DeLonghi maskin i ChatGPT och bad den göra en kort beskrivning av hur man gör en kopp kaffe, det var förstås inga problem (trots att ChatGPT har blivit mer och mer psykotisk på senare tid :D ).

Det är förstås långt kvar till att översätta detta till faktisk fysisk handling, men att tolka större texter, identifiera relevanta delar, och översätta dessa till direkta och koncisa instruktioner är iaf ett "löst" problem idag.
coffee.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 maj 2024 16:05
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:45
Instämmer ovan. Och att TOLKA och FÖRSTÅ manualen är fanken inte gjort i en handvändning. Det finns inga datorer i dag som kan Tolka och förstå mänsklig text.
Lägg därtill en knepig datoröversättning från Kinesiska så blir det ju inte direkt lättare.
Och så skall man Tolka och Förstå biler och diagram.
Likaså förstå vad man INTE behöver förstå (typ åtta sidor disclaimer som om man följer dessa fullt ut innebär att du aldrig någonsin varken kan eller får använda bryggaren för det innebär att den går sönder, att du dör, att dina barn dör, att din fru skadas allvarligt, att huset brinner upp och att du dessutom kommer drabbas av cancer).
Jag skickade in hela manualen till min DeLonghi maskin i ChatGPT och bad den göra en kort beskrivning av hur man gör en kopp kaffe, det var förstås inga problem (trots att ChatGPT har blivit mer och mer psykotisk på senare tid :D ).

Det är förstås långt kvar till att översätta detta till faktisk fysisk handling, men att tolka större texter, identifiera relevanta delar, och översätta dessa till direkta och koncisa instruktioner är iaf ett "löst" problem idag.
Bra argumenterat. men nu tar du allt i. Det är en förhoppning att den där instruktionen är korrekt och komplett. Om man skrapar lite på ytan så är det ofta en massa dravel som man inte kan lita på tyvärr.

Vidare, bara för att man kan sammanfatta en text betyder inte det att man förstår innehållet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

fth skrev: 06 maj 2024 15:25
spacecoin skrev: 06 maj 2024 15:19
Jo det är extremt användbart för att det kräver att roboten kan bryta ned instruktioner till en hierarkisk plan och anpassa denna eftersom. Det finns inga ML-system som kan något av detta idag.
Återigen, Optimus är (nog) inte tänkt att bli en "AGI companion", tanken är förstås inte heller att släppa lös dom i någon random fabrik med enda instruktionen att "göra nytta". Tanken är (nog) att den skall vara användbar för specifika scenarios med specifik träning.

Med den bakgrunden är förstås "Coffee Test" eller andra AGI-inriktade test helt meningslösa här.

/fth
Hela poängen med Optimus är ju att den inte ska utföra specifika uppgifter. Till specifika uppgifter finns det redan industrirobotar. Optimus är gjord som en humanoid för att kunna ersätta människor och utföra helt generella uppgifter i bl a fabriker. Vad har den annars för syfte?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 16:09
fth skrev: 06 maj 2024 16:05
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:45
Instämmer ovan. Och att TOLKA och FÖRSTÅ manualen är fanken inte gjort i en handvändning. Det finns inga datorer i dag som kan Tolka och förstå mänsklig text.
Lägg därtill en knepig datoröversättning från Kinesiska så blir det ju inte direkt lättare.
Och så skall man Tolka och Förstå biler och diagram.
Likaså förstå vad man INTE behöver förstå (typ åtta sidor disclaimer som om man följer dessa fullt ut innebär att du aldrig någonsin varken kan eller får använda bryggaren för det innebär att den går sönder, att du dör, att dina barn dör, att din fru skadas allvarligt, att huset brinner upp och att du dessutom kommer drabbas av cancer).
Jag skickade in hela manualen till min DeLonghi maskin i ChatGPT och bad den göra en kort beskrivning av hur man gör en kopp kaffe, det var förstås inga problem (trots att ChatGPT har blivit mer och mer psykotisk på senare tid :D ).

Det är förstås långt kvar till att översätta detta till faktisk fysisk handling, men att tolka större texter, identifiera relevanta delar, och översätta dessa till direkta och koncisa instruktioner är iaf ett "löst" problem idag.
Bra argumenterat. men nu tar du allt i. Det är en förhoppning att den där instruktionen är korrekt och komplett. Om man skrapar lite på ytan så är det ofta en massa dravel som man inte kan lita på tyvärr.

Vidare, bara för att man kan sammanfatta en text betyder inte det att man förstår innehållet.
Nej, som sagt är det långt kvar till att generera fysiska handlingar av detta, men jag kan intyga att instruktionerna i ChatGPT:s sammanfattning är helt korrekta, jag har alltså den maskinen själv. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 06 maj 2024 16:16
Nej, som sagt är det långt kvar till att generera fysiska handlingar av detta, men jag kan intyga att instruktionerna i ChatGPT:s sammanfattning är helt korrekta, jag har alltså den maskinen själv. ;)
Jag tror man kan göra intressanta/användbara mjukvarubaserade agenter om några år. Har man tillgång till en fine-tuned LLM till ens problemrymd, internet och lite tejp och klister så kan man nog göra en produkt som folk tycker är användbar.

Det känns som LLM-hajpen har svalnat lite, eller är det bara jag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Maw skrev: 06 maj 2024 16:16
Hela poängen med Optimus är ju att den inte ska utföra specifika uppgifter. Till specifika uppgifter finns det redan industrirobotar. Optimus är gjord som en humanoid för att kunna ersätta människor och utföra helt generella uppgifter i bl a fabriker. Vad har den annars för syfte?
Ersätta människor och utföra generella uppgifter, ja, men inte baserat på vaga instruktioner som kräver AGI och "sunt förnuft".

Tanken är (nog) att träna den på specifika uppgifter som idag görs av människor och ersätta dessa där så är möjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar