12v kylbox

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

12v kylbox

Inlägg av John Galt »

Har köpt en kylbox för sommarens resor, https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-l-p47037

Den går in bra i lastutrymmet bak i MX. I recensionerna är det någon som satt den i frunken på en MY. Det skulle ju vara optimalt utrymmesmässigt, men jag tänker att det utrymmet är svårare (omöjligt) att hålla kylt med AC (boxen klarar bara att hålla 25° under omgivande temp). Och jag vet inte hur krångligt det är att dra dit el.

Vad har ni för lösningar och erfarenheter? Bild
Senast redigerad av John Galt, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 12v kylbox

Inlägg av fth »

John Galt skrev: 21 jun 2023 11:57
Har köpt en kylbox för sommarens resor, https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-l-p47037

Den går in bra i lastutrymmet bak i MX. I recensionerna är det någon som satt den i frunken på en MY. Det skulle ju vara optimalt utrymmesmässigt, men jag tänker att det utrymmet är svårare (omöjligt) att hålla kylt med AC (boxen klarar bara att hålla 25° under omgivande temp). Och jag vet inte hur krångligt det är att dra dit el.

Vad har ni för lösningar och erfarenheter?
En peltier-box som den där kan du som du säger absolut inte ha i frunken, den har ingen chans att hålla en bra temperatur där, iaf inte i solgasset på sommaren.

Jag har som sagt ovan själv en peltier-box sedan många år som har rest många varv runt Europa, den funkar utmärkt så länge den får vistas i rimliga temperaturer, dvs inne i bilen/hotellrummet.

Jag har många gånger varit på väg att köpa en kompressor-box, men jag har alltid backat i sista sekund eftersom min billiga helt enkelt är "good enough". Det enda jag kan störa mig på ibland är ljudet, fläkten gör att man inte vill ha den i samma rum som man sover, i bilen hörs den dock i princip aldrig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 12v kylbox

Inlägg av fth »

John Galt skrev: 21 jun 2023 11:57
Har köpt en kylbox för sommarens resor, https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-l-p47037
[snip]
P.S. du kommer inte kunna ha din box i "sub-trunken" med locket på, kylningen kräver luftcirkulation, den behöver alltså stå i kupén och inte vara täckt med packning o dyl. Jag brukar själv ha boxen i en av stolarna i baksätet med bilbälte på, då kan passagerare hala fram kall dricka etc under färd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: 12v kylbox

Inlägg av dfa »

Jag går och lurar på en Dometic Tropicool TCX i någon storlek.
Den har förvisso inte kompressor men de få gånger som jag behöver lämna den i bilen när solen lyser tänker jag använda camping mode för att hålla ambient temperatur i kupén runt 25-30 grader eller vad den nu klarar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 12v kylbox

Inlägg av fth »

dfa skrev: 21 jun 2023 13:41
Jag går och lurar på en Dometic Tropicool TCX i någon storlek.
Den har förvisso inte kompressor men de få gånger som jag behöver lämna den i bilen när solen lyser tänker jag använda camping mode för att hålla ambient temperatur i kupén runt 25-30 grader eller vad den nu klarar.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför man skulle vilja betala tusentals kronor för en peltier-box, när man kan få en "no-name" riktig kompressor-box billigare, eller en "no-name" peltier-box för typ 400:-? :?

Jag har mycket svårt att tro att Dometic skulle vara så pass mycket bättre att det motiverar typ 5-6ggr priset för en "no-name"...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3653
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 12v kylbox

Inlägg av jonasl »

Dometic har ju riktiga kompressorboxar också, antagligen ännu bättre. Men de kostar ju en slant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: 12v kylbox

Inlägg av dfa »

fth skrev: 21 jun 2023 13:51
dfa skrev: 21 jun 2023 13:41
Jag går och lurar på en Dometic Tropicool TCX i någon storlek.
Den har förvisso inte kompressor men de få gånger som jag behöver lämna den i bilen när solen lyser tänker jag använda camping mode för att hålla ambient temperatur i kupén runt 25-30 grader eller vad den nu klarar.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför man skulle vilja betala tusentals kronor för en peltier-box, när man kan få en "no-name" riktig kompressor-box billigare, eller en "no-name" peltier-box för typ 400:-? :?

Jag har mycket svårt att tro att Dometic skulle vara så pass mycket bättre att det motiverar typ 5-6ggr priset för en "no-name"...

/fth
Mest för att jag är trött på Biltema-prylar med tveksam kvalitet, livslängd och funktion. Men visst - finns det jämförbara alternativ till en billigare peng så varför inte. Vad rekommenderar du?

edit: Ytterligare en faktor är att jag tänker sova i bilen, så den behöver vara relativt tyst.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 12v kylbox

Inlägg av agehall »

Ska du sova i bilen med kylboxen igång borde en kompressorbox vara bättre. Kompressorn går igång, drar ner temperaturen och stänger sedan av. Boxar utan kompressor har fläktar som går konstant.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: 12v kylbox

Inlägg av macksie »

https://www.aliexpress.com/item/1005005261755557.html

Smart lösning. Ingen aning om den är bra.

Har för mig att jag sett den även hos nån av våra svenska återförsäljare.
MYP
X90d
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 12v kylbox

Inlägg av LarsOJ »

Jag har mellanvarianten av Makitas kylbox. Dom är grymma då de även kan gå många timmar på Makita batterier om man tex går ner på stranden. Topp kvalite såklart.

Det här är den minsta modellen:

B22C759E-F5EF-4741-BCB7-D75304769818.jpeg




https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... isQAvD_BwE
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 12v kylbox

Inlägg av frippe »

6tkr för en kylbox, du kan köpa bra mycket kall dryck för det i kiosken....

Själv valde jag en mobicool för cirka 700kr. Funkar ok så långt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 12v kylbox

Inlägg av fth »

Jag har själv en peltier-box som jag köpte på typ Jula eller Biltema för 15-20 år sedan, den funkar på både 12V och 220V med inbyggda sladdar, inga sladdar, adapters, transformatorer etc att tappa bort, jag tror den kostade 399:- och den har alltså funkat utmärkt i ett par decennier, det enda klagomålet jag har är ljudnivån på fläkten.

Skulle jag köpa en ny box idag så skulle jag alla dagar i veckan välja en billig kompressor-variant på Amazon eller Aliexpress, dom kostar från c:a 1600:- med 3-5 dagars leverans, 12V och 220V.

Att lägga tusentals kronor på en peltier-box är för mig helt obegripligt, även om den har batteristöd, behöver man kunna driva boxen på batteri så kan man ju för samma pengar få en billig kompressor-box och en rejäl power station från EcoFlow eller liknande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 12v kylbox

Inlägg av fth »

Makita-boxen verkar dock vara kompressor, det är ju förstås nästan ett krav om man ska driva med batteri, det skulle nog inte bli många timmars drift med en peltier-box.

Jag tycker fortfarande priset är lite högt, men betydligt rimligare än om det hade varit peltier, hade jag varit investerad i Makita-verktyg så hade jag nog också sneglat på den.

/fth

P.S. snygg var den ju också, och kapsylöppnaren på sidan var en "nice touch" :D
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12v kylbox

Inlägg av Bjelke »

fth skrev: 22 jun 2023 09:10
Makita-boxen verkar dock vara kompressor, det är ju förstås nästan ett krav om man ska driva med batteri, det skulle nog inte bli många timmars drift med en peltier-box.

Jag tycker fortfarande priset är lite högt, men betydligt rimligare än om det hade varit peltier, hade jag varit investerad i Makita-verktyg så hade jag nog också sneglat på den.

/fth

P.S. snygg var den ju också, och kapsylöppnaren på sidan var en "nice touch" :D
Jag har också sneglat på den men inte slagit till pga priset, men bra sugen ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 12v kylbox

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev: 22 jun 2023 09:16
fth skrev: 22 jun 2023 09:10
Makita-boxen verkar dock vara kompressor, det är ju förstås nästan ett krav om man ska driva med batteri, det skulle nog inte bli många timmars drift med en peltier-box.

Jag tycker fortfarande priset är lite högt, men betydligt rimligare än om det hade varit peltier, hade jag varit investerad i Makita-verktyg så hade jag nog också sneglat på den.

/fth

P.S. snygg var den ju också, och kapsylöppnaren på sidan var en "nice touch" :D
Jag har också sneglat på den men inte slagit till pga priset, men bra sugen ändå :)
Den lilla är ju nedsatt nu till 6000kr (från 8500kr) så bara slå till ju 8-)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: 12v kylbox

Inlägg av bjornnilsson »

Fasiken. Jag som köper precis allt som har med Makita att göra. Hade missat att de även har kylboxar. Jaha. Bara att handla då alltså.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 12v kylbox

Inlägg av Dafro »

bjornnilsson skrev: 22 jun 2023 15:36
Fasiken. Jag som köper precis allt som har med Makita att göra. Hade missat att de även har kylboxar. Jaha. Bara att handla då alltså.
Håller med, ölöppnaren gör ju att man nästan blir tvungen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: 12v kylbox

Inlägg av themax »

bjornnilsson skrev:
Fasiken. Jag som köper precis allt som har med Makita att göra. Hade missat att de även har kylboxar. Jaha. Bara att handla då alltså.
Glöm inte mikrovågsugnen då … (!!!)

https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... agsugn-40v
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: 12v kylbox

Inlägg av bjornnilsson »

themax skrev: 23 jun 2023 08:39
Glöm inte mikrovågsugnen då … (!!!)

https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... agsugn-40v
Oh noooo :shock: :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: 12v kylbox

Inlägg av John Galt »

Nu har jag inte testat så många gånger men Kjell-boxen verkar fundera bra. När jag handlar drar jag igång den (har AC på i hela bilen för säkerhets skull, får testa någon gång utan om jag står i skuggan) och när jag kommer ut är den ledigt nere på 5 grader (om nu termometern stämmer). Boxen sväljer dessutom extremt mycket.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: 12v kylbox

Inlägg av roder99 »

Själv har jag en sådan när jag teslacarglampar.
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... 0?id=13191

Batteritid - vid full kyl/frys (vid yttertemp. 25°)
5° ca 24 timmar
-6° ca 14 timmar
-12° ca 7 timmar

Fungerar fint. Har den bakom förarstolen. Hela bakdelen på bilen är en stor säng.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: 12v kylbox

Inlägg av roder99 »

bjornnilsson skrev: 23 jun 2023 09:17
themax skrev: 23 jun 2023 08:39
Glöm inte mikrovågsugnen då … (!!!)

https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... agsugn-40v
Oh noooo :shock: :D
Jag har beställt en powerstation så jag kan koppla in mina 230 volt grejer (airfryer. micro, induktionshäll, elcykelbatteriladdare).
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12v kylbox

Inlägg av martinot »

John Galt skrev: 21 jun 2023 11:57
Har köpt en kylbox för sommarens resor, https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-l-p47037

Den går in bra i lastutrymmet bak i MX. I recensionerna är det någon som satt den i frunken på en MY. Det skulle ju vara optimalt utrymmesmässigt, men jag tänker att det utrymmet är svårare (omöjligt) att hålla kylt med AC (boxen klarar bara att hålla 25° under omgivande temp). Och jag vet inte hur krångligt det är att dra dit el.

Vad har ni för lösningar och erfarenheter? Bild

Har själv en kylbox bak i min Tesla M3 (eller i våra andra bilar) från svenska Dometic som är rejält byggt, men samtidigt möjlighet till appstyrning och övervakning.

CFX3 35: https://www.dometic.com/sv-se/outdoor/k ... -35-223542

Det sagt så finns det andra bra tillverkare också (men har god erfarenhet av de med kompressor från Dometic).

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 12v kylbox

Inlägg av slugger75 »

Fan också.

Man intresserar sig för en pryl man behöver. Tänker först att det blir ju inte så dyrt. Läser på och hänger i forum. Inser att det finns fler och fler ”nödvändiga” funktioner som vore bra att ha. Priset bara ökar ju mer man lär sig.

Ju mer information man samlar desto dyrare blir det.
Bäst att slå till så fort som möjligt!

:D
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12v kylbox

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev: 24 jun 2023 12:49
Fan också.

Man intresserar sig för en pryl man behöver. Tänker först att det blir ju inte så dyrt. Läser på och hänger i forum. Inser att det finns fler och fler ”nödvändiga” funktioner som vore bra att ha. Priset bara ökar ju mer man lär sig.

Ju mer information man samlar desto dyrare blir det.
Bäst att slå till så fort som möjligt!

:D
*LOL* :D

Men det kan också kanske bli mindre slöseri i längden att inte köpa dåliga energislösande fusklösningar, utan att satsa på kvalitet från start. Har själv ägt 3-4 peltierboxar som alla gått sönder efter ett par år, dragit mycket el, höjt värmen i bilen och väsnats.

Denna boxen har inte gått sönder så här långt, drar enormt mycket mindre energi, väsnas mindre, och alstrar mindre mängd värme. Hade jag vetat vad jag vet i dag, så hade jag skippat mina alla tidigare boxar och satsat på en sådan här riktigt kompressorbox direkt från start.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar