Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Patsel
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jun 2023 20:10

Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Inlägg av Patsel »

Hej! Blev idag för ca 5h sen ägare till en MS 70d 2015. Hämtade bilen, privat bilfirma, den hade då 37% laddning, styrde kosan hemåt och till min närmsta SupC och laddade upp den till 70%. Körde hem, åt med familjen, när vi gick ut nu på kvällen och skulle köra en runda så möttes jag av felmeddelanden, -service krävs, bilen kanske inte startar igen. Sedan kom dessa varningar:
GTW_w018
DI_u014
GTW_w157
BMS_w123
BMS_f123
Självklart är det kväll nu och får inte tag på bilfirman just nu, lite stressigt dock med tanke på att jag måste köra till jobbet imorgon bitti. Nån som har klok idé om vad som skett?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Inlägg av Vindens »

Jag hade börjat med denna tråd och se om du blir klokare:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 985/page-2

Annars kan det vara bra att prova starta om allt först och se om det kan hjälpa. Både mjuk och hard reset med 12V batteriet kanske är enklast att börja med om du inte redan gjort.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Inlägg av Lerumsexpressen »

Gå in i avancerade ”service mode” för att få svar på dina frågor.
Hur? Finns på YT.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 54
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Inlägg av DanielR82 »

Fick också detta meddelande tillsammans med en mängd felkoder likt dina på min Model 3 från 2019. Det kom sen ett service meddelande att 12v batteriet snart måste bytas ut. Såklart startade inte bilen i enlighet med meddelandet ”bilen kanske inte startar igen” vid nästa körning (bilen var nu helt död). Efter bärgning och felsökning hade bilen stängt ner högvoltsbatteriet då det var isolationsfel i PTC värmaren (bilen gick inte ner i vila vilket även hade tömt 12v batteriet helt). Bilen har stått hos Tesla nu snart 3 månader på grund av komponetbrist :(
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Ägt Teslan i 5 timmar, problem

Inlägg av snowtroll »

jinx, fick fel på PTC jag med med liknade felmeddelande, 1 och halv månad jos tesla service senare var reservdelen åter tillgänglig i uppdaterad version och 12v batteri utbytt ... sedan var bilen som ny igen, funkat klockrent sedan dess.

men jag har också sett andra att när 12v batteriet börjer ge dig kommer massa skumma fel... egentligen gäller det alla morderna bilar numer
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Skriv svar