taliz skrev: ↑20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.
Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.
Edit:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/
"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.
If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."
Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med