VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6263
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 20 jul 2023 14:48
spacecoin skrev: 20 jul 2023 11:43
taliz skrev: 20 jul 2023 11:33
Du tolkar helt fel.
Du var tydligen med på mötet, och läste tankarna på den som kommunicerade detta. /s
Det är inte så svårt att förstå vad "the roof is on fire" kombinerat med kraftigt försäljningstapp + stoppad produktion betyder.
spacecoin skrev: 20 jul 2023 11:43
taliz skrev: 20 jul 2023 11:35
Glöm det. All form av förbränning är dåligt. Punkt.
Du vet att nästan halva EU:s el kommer från LNG och kol va? 39% fossila bränslen och utöver detta 4% biomassa.
Betyder det att det är bra menar du?
Nej, det betyder att övergången till elbilar är för tidig i princip alla länder utom ett par. T ex Sverige. Holistiskt får man ju inte ihop det eftersom elbilar är "smutsigare" i tillverkningen.

Utanför EU är det värre. USA 60%, Kina 67%, Ryssland 85%, resten av världen däremellan. Elbilar är rätt meningslösa för miljön i de flesta länder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 20 jul 2023 14:54
taliz skrev: 20 jul 2023 14:48
spacecoin skrev: 20 jul 2023 11:43
taliz skrev: 20 jul 2023 11:33
Du tolkar helt fel.
Du var tydligen med på mötet, och läste tankarna på den som kommunicerade detta. /s
Det är inte så svårt att förstå vad "the roof is on fire" kombinerat med kraftigt försäljningstapp + stoppad produktion betyder.
spacecoin skrev: 20 jul 2023 11:43
taliz skrev: 20 jul 2023 11:35
Glöm det. All form av förbränning är dåligt. Punkt.
Du vet att nästan halva EU:s el kommer från LNG och kol va? 39% fossila bränslen och utöver detta 4% biomassa.
Betyder det att det är bra menar du?
Nej, det betyder att övergången till elbilar är för tidig i princip alla länder utom ett par. T ex Sverige. Holistiskt får man ju inte ihop det eftersom elbilar är "smutsigare" i tillverkningen.

Utanför EU är det värre. USA 60%, Kina 67%, Ryssland 85%, resten av världen däremellan. Elbilar är rätt meningslösa för miljön i de flesta länder.
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6263
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.

Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.

Edit: https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.

If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."

Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med :)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av vigge50 »

spacecoin skrev: 20 jul 2023 15:43
taliz skrev: 20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.

Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.

Edit: https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.

If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."

Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med :)
Om det är break even efter 10 000 mil i några av de länderna som har den smutsigaste elen så betyder ju det att de lönar sig redan idag att skaffa elbil i större delen av världen. Om vi dessutom räknar med att bilen kommer användas i 10-20 år och att de flesta länder jobbar med att stänga ner kolkraft för mer förnyelsebar elproduktionen så kommer siffrorna bara att bli bättre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6263
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av spacecoin »

vigge50 skrev: 20 jul 2023 18:50
spacecoin skrev: 20 jul 2023 15:43
taliz skrev: 20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.

Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.

Edit: https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.

If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."

Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med :)
Om det är break even efter 10 000 mil i några av de länderna som har den smutsigaste elen så betyder ju det att de lönar sig redan idag att skaffa elbil i större delen av världen. Om vi dessutom räknar med att bilen kommer användas i 10-20 år och att de flesta länder jobbar med att stänga ner kolkraft för mer förnyelsebar elproduktionen så kommer siffrorna bara att bli bättre.
Ja, vi får hoppas att omställningen av elnätet rullar på och att batteriet i elbilarna kan återvinnas bra och håller länge. Jag känner mig som en miljöbov med en Model X som går 1000-1500 mil per år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 20 jul 2023 15:43
taliz skrev: 20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.

Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.

Edit: https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.

If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."

Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med :)
Har upprepat detta i 10 år snart tror jag... det borde du ha snappat upp by now kan man tycka. Som sagt, det finns en del info i min signatur.

Anyhow, som alltid i sånna där studier så jämförs produktion av drivmedlet för elbilen med förbränning av drivmedlet för avgasbilen.
Man "glömmer" att drivmedlet för avgasbilen också måste produceras. Den produktionen ger ENORMA utsläpp.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av vigge50 »

spacecoin skrev: 20 jul 2023 19:07
vigge50 skrev: 20 jul 2023 18:50
spacecoin skrev: 20 jul 2023 15:43
taliz skrev: 20 jul 2023 15:39
Trodde faktiskt att du, efter all tid du spenderat på detta forum, visste att elbilar ger lägre utsläpp oavsett var elen kommer från.
Jag har en bra länk i min signatur som förklarar en del.
När menar du att man har miljö-ROI (CO2) på en elbil som går på 65% uppeldad fossil-el jfr en bensinbil? Om du räknar in effektförluster på eltransporten och mineralbrytningen. Efter 50 000 mil? Aldrig skulle jag tro. Jag har sett någon kalkyl på 10 000 mil break even givet en 100% ren energimix. Vet inte som det stämmer.

Men visa gärna att jag har fel. Det är kul att lära sig saker.

Edit: https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

"But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.

If the electricity to recharge the EV comes entirely from coal, which generates the majority of the power in countries such as China and Poland, you would have to drive 78,700 miles to reach carbon parity with the Corolla, according to the Reuters analysis of data generated by Argonne's model."

Så jag mindes fel. Runt 10000 mil för break-even för en Model 3 i Polen/Kina då. Vi får hoppas på en övergång inom de närmaste 100 åren innan vi brinner upp. Gärna för VW med :)
Om det är break even efter 10 000 mil i några av de länderna som har den smutsigaste elen så betyder ju det att de lönar sig redan idag att skaffa elbil i större delen av världen. Om vi dessutom räknar med att bilen kommer användas i 10-20 år och att de flesta länder jobbar med att stänga ner kolkraft för mer förnyelsebar elproduktionen så kommer siffrorna bara att bli bättre.
Ja, vi får hoppas att omställningen av elnätet rullar på och att batteriet i elbilarna kan återvinnas bra och håller länge. Jag känner mig som en miljöbov med en Model X som går 1000-1500 mil per år.
Varför känna dig som en miljöbov? Ur klimatsynpunkt så är vår el i Sverige i princip lika ren som Norges och i så fall så har du ju kört in sträckan på typ ett år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Nu börjar det ryktas om uppsägningar.
Volkswagen’s largest EV production site in Europe is at risk of losing jobs amid low demand. The automaker is holding a staff meeting on Thursday, where it’s expected to relay the news to workers.
The Volkswagen plant in Zwickau, Germany, is where MEB-based electric cars are built, including the ID.3, ID.4, and ID.5. Other VW brand EVs, such as the Audi Q4 e-tron and Cupra Born, are also manufactured here.
Volkswagen announced it was investing $1.29 billion (1.2 billion euros) in 2018 to transform the plant for EV production.
The plant was successfully converted from producing combustion-engine vehicles to EVs in 26 months to keep the workforce stable. Meanwhile, the competition, like Tesla and Chinese EV makers, are rapidly expanding on VW’s home turf (and abroad).
On top of this, higher inflation and less subsidies are weakening demand. According to the German newspaper Automobilwoche, Volkswagen is expected to cut jobs in response.
https://electrek.co/2023/09/13/volkswag ... tens-jobs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av martinot »

BTC skrev: 15 jul 2023 13:47
taliz skrev: 15 jul 2023 13:07
Thed75 skrev: 15 jul 2023 10:35
Vw bossen påstår att taket brinner och att det bränns mängder med pengar.
Rea på VW i en affär nära dig snart?

Fokus på bev är nog vägen framåt även om det finns starka krafter i bolaget som vill fortsätta med fossilare
Problemet är väl att de gjorde dem så tråkiga/fula, för att inte alltför många skulle välja dem framför avgasbilarna.
En Tesla är snabb, smidig, kul... allt VW inte är.
VW sköt sig själva i foten.
Tror de allra flesta kunder egentligen är ute efter ett praktiskt transportmedel till rimlig kostnad, om än med viss guldkant. Det här segmentet saknas nästan helt på elbilsmarknaden, åtminstone här i Norden. Elbilar är så jäkla dyra att de som har råd med inköpspriset sällan ser någon anledning till att köpa något annat än Tesla. När valet står mellan ett ”tråkigt” (VW) fordon för 600k och ett ”roligt” (Tesla) är valet mycket riktigt lätt för klientelet. Varför betala lika mycket/mer för tristare varumärke och sämre prestanda?

Det enda VW och övriga Legacy-tillverkare har att konkurrera med gentemot Tesla är priset. Det här måste börja gå in annars lär konkurserna börja komma på löpande band inom en relativt snar framtid.
Problemet för VAG är just att de har svårt att konkurrera på priset, utan att behöva gå med förlust på elbilarna.
taliz skrev: 15 jul 2023 16:44
toppo skrev: 15 jul 2023 14:28
Det stora problemet för VW är deras stora prishöjningar de genomförde under fjolåret på ca 80 tkr. Hade priset legat kvar som vid introduktionen av ID4 och de rabatterat från den nivån i dagens marknad hade de haft bättre läge att sälja. Nu har de ju börjat kampanja ID4 och man kan leasa en bas ID4 för under 5000kr/mån eller köpa för 525 tkr. Hade de sänkt ordinarie pris på en ID4 till 499 tkr och efter rabatt sälja den för 450-470 tkr så säljer de nog rätt hyggligt igen.
Gav 430 för min 1st edition efter bonus.
Idag tycker jag faktiskt en ny ID4 borde kosta mindre än så med tanke på Teslas prissänkningar.
En lager-Y för 516 känns som mkt mer bil för pengarna.
Mkt snabbare, roligare, snålare, mer premium interiör, mkt bättre ljud, mer utrymme, dragförmåga, bättre garantier etc etc.
Jag spår att VAG kommer få det tufft framåt på marknaden, och Toyota likaså. De bägge är #1 och #2 på personbilsmarknaden i dag, men tror de kommer tappa de positionerna och rasa en bit neråt inom 5-10 år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 17 jul 2023 14:23
Ja precis det Electrec skriver:
"Audi was shopping around the EV market in China in search for a new partner to purchase an advanced EV platform from. The German legacy automaker has in many ways embraced electrification, but multiple development delays due to its own software issues internally as well as even more setbacks at parent company Volkswagen Group have impeded the company’s progress."

Så Audi skaffar ryktesvis en affärsenhet i Kina precis som Tesla har en affärsenhet i Kina. Det är billigt och kompetent personal.

Reuters:
"Audi and Porsche have also been jointly developing a new EV platform called "Premium Platform Electric" (PPE), to be adopted for cars turned out from the end of 2024 at a plant the former is building in China's northeastern city of Changchun.

The plant will produce adaptations of the PPE platform tailored to the Chinese market, an Audi spokesperson said."
Skillnaden är väl att i stort sett all R&D hos Tesla är i USA, medans de har monteringsfabriker i Kina, Tyskland och Mexico?

Här verkar det vara som att VAG vill köpa sig in i kinesiska R&D-bolag då deras egna R&D kring elbilar inte är konkurrenskraftig nog, och de känner att de måste köpa upp tekniska konstruktioner som de själva inte mäktar med tillräckligt snabbt.

Tror det var en miss av de gjorde sig av med Diess.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 19 jul 2023 22:10
taliz skrev: 19 jul 2023 22:06
Du, liksom VW, vet mycket väl att framtiden inte ligger i avgasbilar.
Man måste sälja elbilar i stora volymer ASAP om man inte skall gå omkull.
VW hade knappast kommunicerat "the roof is on fire" internt till alla managers om det inte var kris.
Hur många gångar har inte Elon sagt liknande saker internt? Det där är ju standardspråk för "fokus tack".

Du, liksom alla andra, förstår väl att dels har VW befintliga fabriker, och dels kan inte alla gå över till el i morgon. Det skulle bli kaos på elnätet, på laddstationerna och det skulle inte finnas batterier ens om alla barn i Kongo grävde upp metaller.

Det här racet har knappt börjat.
Detta med att elen inte skulle räcka till för att hantera mer elbilar, eller att det är barn i Kongo som håller uppe produktionen av batterier, är lite av en myt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »


Volkswagen skrotar planer på ny elbilsfabrik

Med projektet Trinity lanserade den förre chefen för Volkswagenkoncernen Herbert Diess en storslagen plan. Projektet innefattade den nya, tekniskt avancerade plattformen SSP, en flaggskeppsmodell i form av en slank sedan med planerad lansering 2026 och bygget av en ny, effektiv elbilsfabrik i Volkswagens hemstad Wolfsburg.

Enligt uppgifter till tyska Business Insider har Volkswagens ledning skrotat planerna på Trinityfabriken.

Trinityfabriken presenterades som ett nödvändigt svar från Volkswagen på Teslas tyska fabrik utanför Berlin. Den tidigare Volkswagenchefen Herbert Diess påpekade flera gånger att Tesla har en betydligt mer effektiv tillverkning. Som exempel nämndes att Tesla skruvar ihop en Model Y på tio timmar i fabriken vid Berlin. Volkswagen uppges däremot behöva 30 timmar för en ID.4.
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-s ... ilsfabrik/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Amid several reports that Volkswagen is cutting EV production at two German plants, the automaker revealed the reason – slowing demand.

Volkswagen is struggling to attract new EV orders amid higher inflation and weaning subsidies in Europe. Europe’s largest automaker also faces a growing threat from more advanced EV competitors like Tesla and BYD.

The core Volkswagen brand faces pressure as cheaper, more advanced EVs are taking market share at home and abroad.
In Volkswagen’s largest market by revenue (China), the automaker was surpassed by BYD as the best-selling car brand earlier this year.

In the wake of slowing demand, VW slashed ID.3 and ID.4 prices in the region. But how long can VW keep this up?
Volkswagen Group CEO Oliver Blume aims to boost VW brand returns to 6.5% over the next three years. Currently, it’s around 3.6%.
With EV makers like Tesla, BYD, and several other Chinese start-ups expanding rapidly, Volkswagen will need to act urgently to risk falling further behind.
https://electrek.co/2023/09/26/volkswag ... tion-cuts/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Volkswagen’s original brand is “no longer competitive,” the company’s brand chief warned Monday, owing to high costs and low productivity.

“With many of our pre-existing structures, processes and high costs, we are no longer competitive as the Volkswagen brand,” Thomas Schaefer told staff during a meeting at the German carmaker’s headquarters in Wolfsburg, Germany, according to a post on the company’s intranet site seen by Reuters.’
https://www.cnn.com/2023/11/27/business ... index.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Volkswagen is shutting down production of the VW ID.3 and Cupra Born at its electric car plant in Zwickau and Dresden this week and will pause it until the end of the year. The reason for this is the subdued demand.

MDR and Automobilwoche also report that the job cuts at the Zwickau electric car plant will continue in 2024. According to a spokesperson, the contracts of almost 500 temporary employees will not be extended in the coming year. The contracts of 269 employees have already expired this year. Even on this occasion, it was said that possible further job cuts would depend on demand.

The MDR quotes from an article on the VW intranet, according to which VW brand boss Thomas Schäfer warns the workforce of “noticeable cuts”. The situation is critical. The letter, which also announces a works meeting for this week, states that critical issues must be addressed, including personnel.
https://www.electrive.com/2023/12/04/vw ... upra-born/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar