VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Det där med att ha massa olika modeller verkar inte så framgångsrikt:
the Handelsblatt report cites some figures from data service provider Marklines: according to them, VW built 97,000 units of its ID. models in Europe between January and May, but sold only 73,000 of them. Tesla came to over 100,000 sales in this period with its Model Y alone.
Buzzen säljer katastrofdåligt(inte så konstigt med hybrisprissättningen):
And even with the hopeful ID. Buzz, the plans will probably not be fulfilled; according to the report, the “meager demand” is likely to “cause pain” for the Group’s top executives: In the first five months, 9,000 units were probably built in Hanover, of which 5,577 were registered in Europe.
executives from affected plants are quoted as saying that demand for some e-models has fallen to “zero” in some cases.
https://www.electrive.com/2023/07/11/vw ... in-europe/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror dom skulle satsat hårdare på hantverkarmodellen. Och campingversionen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av bjelkeman »

En Buzz vill vi ha till företaget. Men det dröjer nog ett halvår innan det är aktuellt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av R_Edvinsson »

bjelkeman skrev: 11 jul 2023 17:35
En Buzz vill vi ha till företaget. Men det dröjer nog ett halvår innan det är aktuellt.
Dessutom är ett generationsskifte på G för ID4/5 och ID Buzz.
Inte en chans att jag skulle köpa någon av de modellerna idag innan de uppdateras med motor och mjukvara från ID7 och amerikanska modellen för Buzzen.

Ryktet säger att dessa börjar byggas v34-35 iår dessutom.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av toppo »

R_Edvinsson skrev: 11 jul 2023 19:16
Dessutom är ett generationsskifte på G för ID4/5 och ID Buzz.
Inte en chans att jag skulle köpa någon av de modellerna idag innan de uppdateras med motor och mjukvara från ID7 och amerikanska modellen för Buzzen.

Ryktet säger att dessa börjar byggas v34-35 iår dessutom.
Det sägs så men enligt de säljare jag pratat med så får nybeställningar av ID4 produktionsvecka ~40 och specen är exakt samma som årsmodell 23.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av krille »

Fredrik j skrev: 11 jul 2023 15:29
Jag tror dom skulle satsat hårdare på hantverkarmodellen. Och campingversionen.
Jag hade kanske kunnat tänka mig en Buzz att ha som camping "light".. Men när den inte ens har camping/dog-mode på klimatanläggningen så är det inte aktuellt. Att den dessutom inte har stöd för någon form av V2L utan omvägen via 12V-systemet gör den inte direkt mer intressant. Fantastiskt synd, för jag är grymt sugen på en campingbuss.. och kravet är att den ska gå på el och vara utan gasolsystem.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Fredrik j »

krille skrev: 12 jul 2023 20:38
Fredrik j skrev: 11 jul 2023 15:29
Jag tror dom skulle satsat hårdare på hantverkarmodellen. Och campingversionen.
Jag hade kanske kunnat tänka mig en Buzz att ha som camping "light".. Men när den inte ens har camping/dog-mode på klimatanläggningen så är det inte aktuellt. Att den dessutom inte har stöd för någon form av V2L utan omvägen via 12V-systemet gör den inte direkt mer intressant. Fantastiskt synd, för jag är grymt sugen på en campingbuss.. och kravet är att den ska gå på el och vara utan gasolsystem.
Det där känns ju som saker som borde gå att ordna.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Tars »

Jag har nu kört en bit över 700 mil med min buzz och är väldigt imponerad av den. Både räckviddsmässigt, laddhadtighet, bekvämlighet och det stora utrymmena. Får se hur den är i vinter.BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Tars skrev: 14 jul 2023 23:49
Jag har nu kört en bit över 700 mil med min buzz och är väldigt imponerad av den. Både räckviddsmässigt, laddhadtighet, bekvämlighet och det stora utrymmena. Får se hur den är i vinter.BildBild
290km vid 100%? Det är ju nästan vad jag har i Zoe. 😆
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Collin87 »

taliz skrev: 15 jul 2023 09:55
Tars skrev: 14 jul 2023 23:49
Jag har nu kört en bit över 700 mil med min buzz och är väldigt imponerad av den. Både räckviddsmässigt, laddhadtighet, bekvämlighet och det stora utrymmena. Får se hur den är i vinter.BildBild
290km vid 100%? Det är ju nästan vad jag har i Zoe. 😆
Tycker det är svårt att urskilja om det verkligen står 99% själva batterisymbolen visar för mycket ifrån fullt för att vara 99% tycker jag.
Snarare 79 eller 89%.
Blir fruktansvärt pixlat när man zoomar :)

Tars, va får du för räckvidd ca nu under sommaren?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Thed75 »

Vw bossen påstår att taket brinner och att det bränns mängder med pengar.
Rea på VW i en affär nära dig snart?

Fokus på bev är nog vägen framåt även om det finns starka krafter i bolaget som vill fortsätta med fossilare
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

Thed75 skrev: 15 jul 2023 10:35
Vw bossen påstår att taket brinner och att det bränns mängder med pengar.
Rea på VW i en affär nära dig snart?

Fokus på bev är nog vägen framåt även om det finns starka krafter i bolaget som vill fortsätta med fossilare
Problemet är väl att de gjorde dem så tråkiga/fula, för att inte alltför många skulle välja dem framför avgasbilarna.
En Tesla är snabb, smidig, kul... allt VW inte är.
VW sköt sig själva i foten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av BTC »

taliz skrev: 15 jul 2023 13:07
Thed75 skrev: 15 jul 2023 10:35
Vw bossen påstår att taket brinner och att det bränns mängder med pengar.
Rea på VW i en affär nära dig snart?

Fokus på bev är nog vägen framåt även om det finns starka krafter i bolaget som vill fortsätta med fossilare
Problemet är väl att de gjorde dem så tråkiga/fula, för att inte alltför många skulle välja dem framför avgasbilarna.
En Tesla är snabb, smidig, kul... allt VW inte är.
VW sköt sig själva i foten.
Tror de allra flesta kunder egentligen är ute efter ett praktiskt transportmedel till rimlig kostnad, om än med viss guldkant. Det här segmentet saknas nästan helt på elbilsmarknaden, åtminstone här i Norden. Elbilar är så jäkla dyra att de som har råd med inköpspriset sällan ser någon anledning till att köpa något annat än Tesla. När valet står mellan ett ”tråkigt” (VW) fordon för 600k och ett ”roligt” (Tesla) är valet mycket riktigt lätt för klientelet. Varför betala lika mycket/mer för tristare varumärke och sämre prestanda?

Det enda VW och övriga Legacy-tillverkare har att konkurrera med gentemot Tesla är priset. Det här måste börja gå in annars lär konkurserna börja komma på löpande band inom en relativt snar framtid.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Maw »

BTC skrev: 15 jul 2023 13:47
taliz skrev: 15 jul 2023 13:07
Thed75 skrev: 15 jul 2023 10:35
Vw bossen påstår att taket brinner och att det bränns mängder med pengar.
Rea på VW i en affär nära dig snart?

Fokus på bev är nog vägen framåt även om det finns starka krafter i bolaget som vill fortsätta med fossilare
Problemet är väl att de gjorde dem så tråkiga/fula, för att inte alltför många skulle välja dem framför avgasbilarna.
En Tesla är snabb, smidig, kul... allt VW inte är.
VW sköt sig själva i foten.
Tror de allra flesta kunder egentligen är ute efter ett praktiskt transportmedel till rimlig kostnad, om än med viss guldkant. Det här segmentet saknas nästan helt på elbilsmarknaden, åtminstone här i Norden. Elbilar är så jäkla dyra att de som har råd med inköpspriset sällan ser någon anledning till att köpa något annat än Tesla. När valet står mellan ett ”tråkigt” (VW) fordon för 600k och ett ”roligt” (Tesla) är valet mycket riktigt lätt för klientelet. Varför betala lika mycket/mer för tristare varumärke och sämre prestanda?

Det enda VW och övriga Legacy-tillverkare har att konkurrera med gentemot Tesla är priset. Det här måste börja gå in annars lär konkurserna börja komma på löpande band inom en relativt snar framtid.
Inte bara priset, funktionalitet också. Där ligger Tesla efter. Men jag håller med om att VW borde satsat mer på prestanda
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av toppo »

VW, Volvo, Kia m.fl. har ju tillsammans sålt många fler elbilar i Sverige än Tesla. Det finns en stor efterfrågan på dessa ”tråkiga” men funktionella bilar med rimlig prestanda där funktioner fungerar lika tidigare bilen, Tesla är inte svaret på allas bilönskemål även om många gillar Tesla.

Det stora problemet för VW är deras stora prishöjningar de genomförde under fjolåret på ca 80 tkr. Hade priset legat kvar som vid introduktionen av ID4 och de rabatterat från den nivån i dagens marknad hade de haft bättre läge att sälja. Nu har de ju börjat kampanja ID4 och man kan leasa en bas ID4 för under 5000kr/mån eller köpa för 525 tkr. Hade de sänkt ordinarie pris på en ID4 till 499 tkr och efter rabatt sälja den för 450-470 tkr så säljer de nog rätt hyggligt igen.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

toppo skrev: 15 jul 2023 14:28
Det stora problemet för VW är deras stora prishöjningar de genomförde under fjolåret på ca 80 tkr. Hade priset legat kvar som vid introduktionen av ID4 och de rabatterat från den nivån i dagens marknad hade de haft bättre läge att sälja. Nu har de ju börjat kampanja ID4 och man kan leasa en bas ID4 för under 5000kr/mån eller köpa för 525 tkr. Hade de sänkt ordinarie pris på en ID4 till 499 tkr och efter rabatt sälja den för 450-470 tkr så säljer de nog rätt hyggligt igen.
Gav 430 för min 1st edition efter bonus.
Idag tycker jag faktiskt en ny ID4 borde kosta mindre än så med tanke på Teslas prissänkningar.
En lager-Y för 516 känns som mkt mer bil för pengarna.
Mkt snabbare, roligare, snålare, mer premium interiör, mkt bättre ljud, mer utrymme, dragförmåga, bättre garantier etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Lurkern »

Ja, Tesla har infört en ny prisverklighet och inte minst en helt annan lägstanivå. Instegsmodellen knäcker VW top of the line. Audi har det förmodligen ännu värre. En 204 hk Q4, någon? Bara 622' naken.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av R_Edvinsson »

Märks att merparten av användarna på detta forum är här just pga att det är ett Teslaforum, och drar mänger av paralleller i livet helt baserat på det faktumet. ;)

Volkswagen fullkomligt gödslade marknaden med den sjukt tråkiga ID4an som absolut ingen ville köpa, och Teslas Take för att öka andelen av MY på vägarna och få iväg alla bilar de spottade ut var just att dumpa priserna…
Och ändå har de ännu inte lyckats sälja lika många bilar. 8-)

Visst skiljer det ljusår mellan bilarna och de har helt klart olika styrkor. (Och förmodligen kundkrets)
Men jag skulle nog säga att 90% av bilägarna i sverige (Alla med körkort inräknade) skulle kunna nöja sig med den prestanda en ID4 med ruttna 204hk har, och väldigt många skulle tycka att den gick som en rymdraket med sin direkta acceleration ut från en stoppskylt och har noll intresse av att de skall nå 100 blås på 3sekunder.

Själv är jag ruskigt bias åt andra hållet och anser min nyligen uppdaterade Max har precis allt jag just nu önskar mig i form av utrustning och prestanda/effektivitet , och väldigt mycket av det finns inte som tillbehör ens på en MY, och kommer aldrig att finnas. :|

Så att det inte finns folks som skulle välja en ID före en Tesla är nog önskedrömmar och en helt galen analys.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av toppo »

taliz skrev: 15 jul 2023 16:44
toppo skrev: 15 jul 2023 14:28
Det stora problemet för VW är deras stora prishöjningar de genomförde under fjolåret på ca 80 tkr. Hade priset legat kvar som vid introduktionen av ID4 och de rabatterat från den nivån i dagens marknad hade de haft bättre läge att sälja. Nu har de ju börjat kampanja ID4 och man kan leasa en bas ID4 för under 5000kr/mån eller köpa för 525 tkr. Hade de sänkt ordinarie pris på en ID4 till 499 tkr och efter rabatt sälja den för 450-470 tkr så säljer de nog rätt hyggligt igen.
Gav 430 för min 1st edition efter bonus.
Idag tycker jag faktiskt en ny ID4 borde kosta mindre än så med tanke på Teslas prissänkningar.
En lager-Y för 516 känns som mkt mer bil för pengarna.
Mkt snabbare, roligare, snålare, mer premium interiör, mkt bättre ljud, mer utrymme, dragförmåga, bättre garantier etc etc.
516700kr för en MY RWD gällde ett fåtal bilar i mars 2023, lägsta priset just nu är väl ~540 000kr? Jag vet att du gillar Tesla men de har också ett antal nackdelar mot ID4, och alla vill därför inte ha en Tesla. De andra biltillverkarna säljer bilar ändå, men de kan självklart inte vara hur mycket dyrare än Tesla som helst.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Lurkern »

R_Edvinsson skrev: 15 jul 2023 18:47
Märks att merparten av användarna på detta forum är här just pga att det är ett Teslaforum, och drar mänger av paralleller i livet helt baserat på det faktumet. ;)

Volkswagen fullkomligt gödslade marknaden med den sjukt tråkiga ID4an som absolut ingen ville köpa, och Teslas Take för att öka andelen av MY på vägarna och få iväg alla bilar de spottade ut var just att dumpa priserna…
Och ändå har de ännu inte lyckats sälja lika många bilar. 8-)

Visst skiljer det ljusår mellan bilarna och de har helt klart olika styrkor. (Och förmodligen kundkrets)
Men jag skulle nog säga att 90% av bilägarna i sverige (Alla med körkort inräknade) skulle kunna nöja sig med den prestanda en ID4 med ruttna 204hk har, och väldigt många skulle tycka att den gick som en rymdraket med sin direkta acceleration ut från en stoppskylt och har noll intresse av att de skall nå 100 blås på 3sekunder.

Själv är jag ruskigt bias åt andra hållet och anser min nyligen uppdaterade Max har precis allt jag just nu önskar mig i form av utrustning och prestanda/effektivitet , och väldigt mycket av det finns inte som tillbehör ens på en MY, och kommer aldrig att finnas. :|

Så att det inte finns folks som skulle välja en ID före en Tesla är nog önskedrömmar och en helt galen analys.

Klart de finns de som föredrar en ID4 före en Model Y. De vars arbetsgivare enbart erbjuder en ID4 av de två alternativen.

Sen tror jag att de som betalar 30 papp extra för de riktiga stolarna har en anledning att köpa ID4. De är sköna.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av Collin87 »

R_Edvinsson skrev: 15 jul 2023 18:47
Märks att merparten av användarna på detta forum är här just pga att det är ett Teslaforum, och drar mänger av paralleller i livet helt baserat på det faktumet. ;)

Volkswagen fullkomligt gödslade marknaden med den sjukt tråkiga ID4an som absolut ingen ville köpa, och Teslas Take för att öka andelen av MY på vägarna och få iväg alla bilar de spottade ut var just att dumpa priserna…
Och ändå har de ännu inte lyckats sälja lika många bilar. 8-)

Visst skiljer det ljusår mellan bilarna och de har helt klart olika styrkor. (Och förmodligen kundkrets)
Men jag skulle nog säga att 90% av bilägarna i sverige (Alla med körkort inräknade) skulle kunna nöja sig med den prestanda en ID4 med ruttna 204hk har, och väldigt många skulle tycka att den gick som en rymdraket med sin direkta acceleration ut från en stoppskylt och har noll intresse av att de skall nå 100 blås på 3sekunder.

Själv är jag ruskigt bias åt andra hållet och anser min nyligen uppdaterade Max har precis allt jag just nu önskar mig i form av utrustning och prestanda/effektivitet , och väldigt mycket av det finns inte som tillbehör ens på en MY, och kommer aldrig att finnas. :|

Så att det inte finns folks som skulle välja en ID före en Tesla är nog önskedrömmar och en helt galen analys.
Du är medveten om att ID.4 var tillgänglig till svenska kunder ett halvår tidigare än MY? Jag ger det ett par månader så är Tesla förbi utan minsta bekymmer.

Ska vi istället jämföra från när båda bilarna var tillgängliga så har MY sålts med ca 1300 bilar mer under den perioden.

Jag sitter på både ID.4 och MY och jag tycker redan ID.4 känns som en utdaterad bil.
Skulle säga att VW gjort en okej övergångsbil inte mer. Men den är alldeles för dyr gentemot vad man får.
För 420k som min kostade så var den okej prissatt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av mussla »

VW grupp köper sin nästa elbilsplattform av alibaba enligt denna video.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av OfarligTesla »

Är inte ID4 tystare och bekvämare? Bara kört ID3an och den var väl inget under direkt men det är ju instegsbilen också. Men det finns ju många anledningar till att välja något tystare.

Lär själv gå tillbaka till Model 3 igen med tiden mest för att det är så mycket billigare än andra alternativ och när bilen knappt används är det onödigt att spendera för mycket så det är bättre att vara lite obekväm de få gångerna den används, Men jag som haft den redan är ju inställd på att den är som en billigare bil också så vill jag lyssna på något när jag kör lär det bli via ANC-lurar om jag skall höra ordentligt över vägljudet. Så om man värderar saker annorlunda är det ju inget konstigt att gå på något som är sämre på det Tesla gör bra men bättre på det som de gör dåligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 15 jul 2023 18:47
Märks att merparten av användarna på detta forum är här just pga att det är ett Teslaforum, och drar mänger av paralleller i livet helt baserat på det faktumet. ;)

Volkswagen fullkomligt gödslade marknaden med den sjukt tråkiga ID4an som absolut ingen ville köpa, och Teslas Take för att öka andelen av MY på vägarna och få iväg alla bilar de spottade ut var just att dumpa priserna…
Och ändå har de ännu inte lyckats sälja lika många bilar. 8-)

Visst skiljer det ljusår mellan bilarna och de har helt klart olika styrkor. (Och förmodligen kundkrets)
Men jag skulle nog säga att 90% av bilägarna i sverige (Alla med körkort inräknade) skulle kunna nöja sig med den prestanda en ID4 med ruttna 204hk har, och väldigt många skulle tycka att den gick som en rymdraket med sin direkta acceleration ut från en stoppskylt och har noll intresse av att de skall nå 100 blås på 3sekunder.

Själv är jag ruskigt bias åt andra hållet och anser min nyligen uppdaterade Max har precis allt jag just nu önskar mig i form av utrustning och prestanda/effektivitet , och väldigt mycket av det finns inte som tillbehör ens på en MY, och kommer aldrig att finnas. :|

Så att det inte finns folks som skulle välja en ID före en Tesla är nog önskedrömmar och en helt galen analys.
Om det nu fanns så många som värderar ID4s "styrkor" framför MY, varför är då försäljningen av ID4 stendöd nu? Varför är t.o.m. begpriserna usla?
Jag är ju en av dem som köpte en ID4 1st. Det gjorde jag enbart för att det såg ut att vara ett ekonomiskt bra alternativ(vilket det också var).
Idag ser dock läget helt annorlunda ut, vilket försäljningen också avspeglar.

Kort sagt, att det skulle finnas massa folk som väljer en ID före en Tesla till samma pris är bara fantasier och önskedrömmar. Återigen, bara titta på försäljningssiffrorna. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW säljer dåligt, bromsar produktionen

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 16 jul 2023 10:11
Är inte ID4 tystare och bekvämare? Bara kört ID3an och den var väl inget under direkt men det är ju instegsbilen också. Men det finns ju många anledningar till att välja något tystare.

Lär själv gå tillbaka till Model 3 igen med tiden mest för att det är så mycket billigare än andra alternativ och när bilen knappt används är det onödigt att spendera för mycket så det är bättre att vara lite obekväm de få gångerna den används, Men jag som haft den redan är ju inställd på att den är som en billigare bil också så vill jag lyssna på något när jag kör lär det bli via ANC-lurar om jag skall höra ordentligt över vägljudet. Så om man värderar saker annorlunda är det ju inget konstigt att gå på något som är sämre på det Tesla gör bra men bättre på det som de gör dåligt.
ID4 är tystare än ID3, men det är ingen etron. Vägbullret vs tex Model Y är mer jämnt fördelat, Y bullrar mest bakifrån(åtminstone på den 2021 jag testade som saknade hatthylla).
Jag skulle gissa att Model 3 Highland kommer vara tystare än ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar