Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av stegev »

Hej,

Blev påkörd bakifrån i mars och äntligen är nu bilen inlämnad sedan förra veckan på Werksta som de heter.

Till en början skulle det ta 7 dagar men när jag lämna in den så blev det 13 dagar.

Det är ju inte en vanlig bil utan en tesla, reservdelar tar väldigt lång tid att beställa. Ska det vara så lång väntetid på 3 månader?

Lämnade in bilen förra onsdagen (idag måndag), första dagen var den inne i verkstaden, annars har den stått ute i parkeringen på samma ställe. Har kollat flera gånger dagligen i appen. Jobbar de ens med bilen?
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av victor_passe »

När min model 3 var på werkstad för att blivit påkörd bakifrån tog det 7månader att få den lagad. Blev påkörd i 20km/h.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av Remuz »

Tog 4mån när min blev påkörd. Hyrbil under tiden för min var inte körbar
P85D svart/svart med gratis SuC
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av stegev »

Jag blev påkörd i samma hastighet ungefär, de ska byta spoiler och bagagelucka. Min Volvo hade nog svalt den där som ingenting.

Tesla är bra elbilar och deras mobila service är grym, men vissa grejer behöver bli bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av taliz »

Det är väntetid på många månader hos de flesta märken nu pga komponentbrist.
Väldigt många har samma underleverantörer.
Väntar själv på delar till min Renault. De har ingen aning om när de får leverans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av stegev »

Jo, det är ju en sak med komponentbrist. Men 3 månaders väntetid för att sedan ha bilen stillaståendes hos Werkstas utomhusparkering (vilket för mig tyder på att de inte jobbar med bilen). Den har stått stilla i 5-6 dagar nu, exakt samma position har den haft.

Nu är jag bitter, ursäktar för det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av taliz »

stegev skrev: 03 jul 2023 13:13
Jo, det är ju en sak med komponentbrist. Men 3 månaders väntetid för att sedan ha bilen stillaståendes hos Werkstas utomhusparkering (vilket för mig tyder på att de inte jobbar med bilen). Den har stått stilla i 5-6 dagar nu, exakt samma position har den haft.

Nu är jag bitter, ursäktar för det.
Det var nån här på forumet som hade sin S-klass stående på verkstad i 9 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av stegev »

Liten uppdatering:
Efter att jag ringde in till verkstaden så flyttades bilen helt magiskt. Ganska direkt efter samtalet. 😂😂
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av Bjelke »

Fast dom jobbar säkert inte med den ändå :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mackanglommen
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 maj 2023 21:42

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av mackanglommen »

Jag blev påkörd bakifrån för snart två veckor sedan, den bogserades till Werksta för lagning. Enligt Werksta så pratar vi reparation tidigast i oktober, än har de inte ens bedömt skadorna. Det som de däremot sagt, som jag blev lite förundrad över var att de inte riktigt förstår varför den är strömlös. Borde inte en auktoriserad skadeverkstad veta att Teslabilar kopplar ifrån högvoltsbatteriet i samma sekund som bältessträckarna, eller annan säkerhetsutrustning, löses ut. Bilen går sedan på 12-volts batteriet tills det tar slut.
MY RWD Svart/Svart 19" 2023
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev: 03 jul 2023 11:03
Det är väntetid på många månader hos de flesta märken nu pga komponentbrist.
Väldigt många har samma underleverantörer.
Väntar själv på delar till min Renault. De har ingen aning om när de får leverans.
Tesla slår nya rekord varje dag när det gäller att producera MY - ingen komponentbrist så långt ögat når.

Detta handlar om hur Tesla prioriterar kundvård mot nyförsäljning. Att lagerhålla reservdelar på flera platser är så klart dyrt men det blir i längden dyrt med kunder som får vänta ett halvår på simpla reparationer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bilen på lagning men jobbar de i överhuvudtaget?

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev: 01 aug 2023 19:13
taliz skrev: 03 jul 2023 11:03
Det är väntetid på många månader hos de flesta märken nu pga komponentbrist.
Väldigt många har samma underleverantörer.
Väntar själv på delar till min Renault. De har ingen aning om när de får leverans.
Tesla slår nya rekord varje dag när det gäller att producera MY - ingen komponentbrist så långt ögat når.

Detta handlar om hur Tesla prioriterar kundvård mot nyförsäljning. Att lagerhålla reservdelar på flera platser är så klart dyrt men det blir i längden dyrt med kunder som får vänta ett halvår på simpla reparationer.
Konstigt då att det är väntetider på bilar med mycket högre volymer än Model Y.
Jag har väntat på reservdelar till min Zoe(delar som även passar Clio) i 2 månader nu, forfarande inga bud överhuvudtaget när de kan tänkas dyka upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar