Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 14:44
Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd?

Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av det ena eller andra bolaget? Det kan du väl visa eller förklara i så fall?

Det är klart att det finns bolag i Kina där CCP har olika nivåer av direkt eller indirekt ägande men nu diskuterar jag privatägda företag. Att CCP har större makt över bolag än i väst håller jag givetvis med om, precis som i t ex Ryssland eller andra diktaturer med svagt rättsskydd.

Men att påstå att "Staten är med och kontrollerar allt" (i alla bolag), det skulle jag säga är en rent felaktig fördom. Man behöver titta på det här från fall till fall menar de som vet något.

"A one-size-fits all approach based on outright restrictions may appear attractive but ultimately may not be the most efficient solution given the complexity and realities of the CCP’s influence over Chinese firms. Instead, U.S. national and local regulators should to the extent possible, make every effort to analyze Chinese companies on a case-by-case basis, which would allow them to carefully evaluate both the potential risks they pose as well as the potential benefits they offer."

En grundlig analys av Center for Strategic and International Studies: Can Chinese Firms Be Truly Private?
https://bigdatachina.csis.org/can-chine ... y-private/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 14:44
Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstillsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 18:17
spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48
SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 14:44
Det politiska förtrycket fortsätter i Hong Kong. Undrar varför det bara var tre som vågade protestera...
Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstillsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
1. Gör det att dom behöver inte följa CCP:s direktiv eller kinesiska lagar? Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av Tesla eller Geely? Det kan du väl visa eller förklara i så fall?

2. Ingen av de du nämner exporterar bilar från Kina till EU.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 04 mar 2024 19:57
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 18:17
spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48

Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstillsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
1. Gör det att dom behöver inte följa CCP:s direktiv eller kinesiska lagar? Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av Tesla eller Geely? Det kan du väl visa eller förklara i så fall?

2. Ingen av de du nämner exporterar bilar från Kina till EU.
BMW, Polestar och Dacia aka Renault importerar redan idag bilar byggda i Kina till Europa.
Och fler kommer de att bli.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 04 mar 2024 19:57
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 18:17
spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48

Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstilsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
1. Gör det att dom behöver inte följa CCP:s direktiv eller kinesiska lagar? [1.1] Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av Tesla eller Geely? Det kan du väl visa eller förklara i så fall?

2. Ingen av de du nämner exporterar bilar från Kina till EU.
1.1 Varför ska jag visa det? Det kan väl du visa i så fall.

1. Så här resonerar jag: Geely är ett bolag med kinesiska ägarintressen. Om de börjar bygga bilar i Europa så kommer de fortfarande vara ett bolag med kinesiska ägarintressen. Om däremot Tesla börjar bygga Model 3 i Berlin med batterier från Northvolt eller någon egen europeisk Teslafabrik så kommer de här europeiska Teslabilarna vara byggda just i Europa av ett bolag där ägarintressena finns i demokratier. Så länge Geely har kinesiska ägare så kommer det aldrig kunna finnas en europeiskbyggd Geely där ägarintressena i Geely finns i demokratier. Det här är en fundamental skillnad i min bok.

Och återigen: Det finns fler elbilstilsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).

2. Och återigen så är det företagets ägarintressen det som är av vikt för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 04 mar 2024 19:57
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 18:17
spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 29 feb 2024 09:48

Det är en trist utveckling. Men vad har det här med privata kinesiska elbilstillverkare att göra?

Är det Teslas fel att det råder abortförbud i många delstater i USA?
Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstillsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
1. Gör det att dom behöver inte följa CCP:s direktiv eller kinesiska lagar? Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av Tesla eller Geely? Det kan du väl visa eller förklara i så fall? [Min u.]

[...
Ur Kinas industriella cyberspionage från FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut:
...] Den kinesiska underrättelselagen innebär naturligtvis inte att alla kinesiska företag eller medborgare automatiskt är agenter åt kommunistpartiet. Kinesiska bolag fattar alltjämt sina egna företagsbeslut och kommersiella drivkrafter utgör grundpelare. Däremot har gränsdragningarna mellan partiet och privata företag blivit alltmer otydliga. Kinas lagstiftning, utplacerade particeller och kommittéer i företag samt oskrivna regleringar, försvårar möjligheterna att skilja på privata och statliga verksamheter. [Min u.] [...

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20MEMO%206698
Har den Kinesiska diktaturen en utplacerad particell och/eller kommitté i Teslas företagsledning?

EDIT:
Och ett tack till Sportbilsentusiasten för referensen från FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 22:09
Har den Kinesiska diktaturen en utplacerad particell och/eller kommitté i Teslas företagsledning?
Antagligen inte i moderbolaget Tesla men kanske i Tesla Shanghai Co., Ltd?

Tesla har bland annat fått förmånliga lån, lån av mark och lägre skatter än normalt av Kina (15% istället för normala 25%), något mer har nog Kinesiska myndigheter fått tillbaka från Tesla än enbart hyllningar från Elon Musk av det fantastiska Kinesiska systemet som verkar helt fläckfritt i hans ögon :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av TiborBlomhall »

Städat bort en massa personpåhopp och pajkastning.

Försök respektera folk med andra åsikter. Avkräv inte svar och håll respektfull ton. Att enas om att man är oense är en svår konstform.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Om jag försöker mig på att sammanfatta mina intryck:
De flesta argumenten mot att köpa "elbilar från Kina" i den här tråden handlar om regimens auktoritära och förskräckliga agerande och inte om bilen meriter, företaget som gör bilen eller vem som äger företaget och om det är bra eller dåligt.

Vissa försöker konstant att hitta något koppling mellan personbilar och cyberhot eller övervakning. Jag tycker att det är en fullkomlig desperat och långsökt argumentation. Kina bryr sig om er eller vart ni kör!

Vissa försöker antyda, men kan aldrig visa, att alla rika kineser eller privata kinesiska företag är bulvaner eller agenter till kommunistpartiet. Det är fullkomligt trams, och de som studerar Kina håller inte med.

Min uppfattning är att det inte är någon skillnad i hur mycket man stödjer regimen när man förlägger tillverkningen i en diktatur. Det är risker förknippade med att verka i Kina och risken för att Kina skulle förstatliga en stor kinesisk-startad biljätte som BYD eller Geely är ungefär lika stor som att man skulle konfiskera Teslas fabrik.

Jag delar upp de som är emot att köpa en kina-tillverkad bil i tre grupper::
1) De som anser att man stödjer regimen genom att förlägga tillverkning i Kina.
2) Tesla fan-boys som försöker rättfärdiga varför Tesla från Shanghai är OK och inte en Kinabil trots (1).
3) De som är lite för statussökande, och inte skulle vilja ens hittas döda i en bil som inte garanterat uppfattas som "ett fint eller hippt märke".

Jag tenderar att vara i grupp 1, men inser samtidigt att läget är komplicerat och att den mesta tillverkningen av allt (inkl elbilar) kommer att ligga i låglöneländer med lågt demokratiindex (ja, det finns ett samband).

Jag är inte en vän av regimen varesig i Kina eller någon annan auktoritär regim eller diktatur. Jag tycker dock att det är trist att det ska spridas så mycket felaktigheter och fördomar utan belägg. Privata företag, oberoende regimen existerar, det säger alla experter.

Tror ni på allvar att Warren Buffet och amerikanska pensionsfonder skulle köpa in sig i en state owned entity (SOE) i Kina?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 08:31

Tror ni på allvar att Warren Buffet och amerikanska pensionsfonder skulle köpa in sig i en state owned entity (SOE) i Kina?
Tveklöst!
Genererar det bara tillräckligt med pengar så spelar "allt det där andra" ingen roll

Money talks, bullshits walks.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 08:57
spacecoin skrev: 05 mar 2024 08:31

Tror ni på allvar att Warren Buffet och amerikanska pensionsfonder skulle köpa in sig i en state owned entity (SOE) i Kina?
Tveklöst!
Genererar det bara tillräckligt med pengar så spelar "allt det där andra" ingen roll

Money talks, bullshits walks.
Jag håller med dig om att det sällan är moral som styr i ett kapitalistiskt system. Det är därför Tesla och andra företag investerar i Kina. Men nu finns det policys och regler mot just SoE:er i diktaturer, så det får man inte, och det gör man inte i de flesta fall.

Tillbaka till min poäng:

BYD eller Geely är inte kontrollerat av CCP eller regimen. CCP konfiskerar inte vinster från privata företag. Man stödjer inte regimen mer genom att köpa från ett börsnoterat bolag som ägs till till viss/stor del av en rik kines, än om man köper en Tesla från Shanghai.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 09:03
Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 08:57
spacecoin skrev: 05 mar 2024 08:31

Tror ni på allvar att Warren Buffet och amerikanska pensionsfonder skulle köpa in sig i en state owned entity (SOE) i Kina?
Tveklöst!
Genererar det bara tillräckligt med pengar så spelar "allt det där andra" ingen roll

Money talks, bullshits walks.
Jag håller med dig om att det sällan är moral som styr i ett kapitalistiskt system. Det är därför Tesla och andra företag investerar i Kina. Men nu finns det policys och regler mot just SoE:er i diktaturer, så det får man inte, och det gör man inte i de flesta fall.

Tillbaka till min poäng:

BYD eller Geely är inte kontrollerat av CCP eller regimen. CCP konfiskerar inte vinster från privata företag. Man stödjer inte regimen mer genom att köpa från ett börsnoterat bolag med som ägs av en rik kines, än om man köper en Tesla från Shanghai.
Men Teslas vinst skattas väl i USA, och BYD och Geely's vinst i Kina? Eller hur funkar det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Tesla Shanghai Co Ltd beskattas i Kina innan man kan överföra vinster till USA så det är ingen skillnad där. Det är oklart för mig i vilken utsträckning man kan överföra vinster från kinesiska bolag till USA eller om det är utan restriktioner.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 09:25
Tesla Shanghai Co Ltd beskattas i Kina innan man kan överföra vinster till USA så det är ingen skillnad där. Det är oklart för mig i vilken utsträckning man kan överföra vinster från kinesiska bolag till USA eller om det är utan restriktioner.
Men Tesla kan till viss del styra hur mycket Tesla Shanghai ska gå i vinst, och därmed hur mycket skatt som hamnar i Kina. Men åter igen, "Money talks..." så är det mer fördelaktigt att skatta i Kina, så lär Tesla styra vinsterna dit.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 09:49
spacecoin skrev: 05 mar 2024 09:25
Tesla Shanghai Co Ltd beskattas i Kina innan man kan överföra vinster till USA så det är ingen skillnad där. Det är oklart för mig i vilken utsträckning man kan överföra vinster från kinesiska bolag till USA eller om det är utan restriktioner.
Men Tesla kan till viss del styra hur mycket Tesla Shanghai ska gå i vinst, och därmed hur mycket skatt som hamnar i Kina. Men åter igen, "Money talks..." så är det mer fördelaktigt att skatta i Kina, så lär Tesla styra vinsterna dit.
Ja, morsan jobbade en period med revision av internprissättning i internationella koncerner. De flesta stora sådana betalar i allmänhet bara marginellt med bolagsskatt och det sköts rent kapitalistiskt, även det. De stora skatteintäkterna, oavsett diktatur eller ej, kommer ifrån att beskatta privatpersoner.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Jerka »

Det finns en annan aspekt av det hela. Om man ser till vad som hände i Ukraina så var det ett problem för stora delar av Europa att man satt fast i ett beroende av rysk gas. Ryssland kunde använda det som påtryckningsmedel för att Europa inte skulle lägga sig i. Tänk er nu att Kina invaderar Taiwan, och sen deklarerar att företag vars hemländer stöttar Taiwan inte längre får tillverka något i Kina, eller att de inte längre får köpa från Kina. Stora delar av världens industrier är ju helt eller delvis beroende av kinesiska delar. Det skulle vara väldigt mycket svårare att stå upp mot sådana hot än vad det var att minska importen av rysk gas.

Att göra sig beroende av diktaturer gör det mycket svårare att stå upp mot dem när de beter sig illa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Jerka skrev: 05 mar 2024 10:37
Det finns en annan aspekt av det hela. Om man ser till vad som hände i Ukraina så var det ett problem för stora delar av Europa att man satt fast i ett beroende av rysk gas. Ryssland kunde använda det som påtryckningsmedel för att Europa inte skulle lägga sig i. Tänk er nu att Kina invaderar Taiwan, och sen deklarerar att företag vars hemländer stöttar Taiwan inte längre får tillverka något i Kina, eller att de inte längre får köpa från Kina. Stora delar av världens industrier är ju helt eller delvis beroende av kinesiska delar. Det skulle vara väldigt mycket svårare att stå upp mot sådana hot än vad det var att minska importen av rysk gas.

Att göra sig beroende av diktaturer gör det mycket svårare att stå upp mot dem när de beter sig illa.
Ja, jag håller med. Men det här beroendet uppstår när ett företag väljer att flytta eller ha tillverkningen till en diktatur oavsett om det är grundat i EU, USA eller i Kina och oavsett ägarförhållanden. Nu är kanske inte bilar systemkritiska på samma sätt som el eller gas, men jag håller med. Man kan inte göra sig beroende av diktaturer för system- eller säkerhets-kritiska system. Där har EU och Sverige varit alldeles för naiva.

Den största risken tror jag inte dock är att regimen skulle hindra sig själv från att exportera bilar, eller gas. Utan det är snarare politiker i väst som agerar med sanktioner och/eller strafftullar. Det var ju inte Ryssland som valde att sluta sälja olja och gas till EU om man säger så... Vi får se hur det slutar. Frihandel verkar lite ute just nu.

En annan risk som däremot är i allra högsta grad reell och uppstår för en privatperson är att man köper en bil av ett företag från USA som aktivt motverkar fackföreningar i Sverige så det är snudd på omöjligt att få den lagad om man har otur och krockar eller får den skadad på annat vis...
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 28 feb 2024 11:38
Sportbilsentusiasten skrev: 28 feb 2024 00:36
spacecoin skrev: 25 feb 2024 17:34
Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:18
spacecoin skrev: 24 feb 2024 23:43
Det är fortfarande ingen som kan tala om för mig varför världen blir bättre av att en svensk person köper en Shanghaitillverkad Tesla Model 3 istället för en BYD tillverkad i Ungern.
Gör ett försök :D

Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning

De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.

Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.

Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
Tack för försöket :) Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.

1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?

2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?

"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.

På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.

3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.

4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.

Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.

Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.

Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.

Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...

Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".

TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?
Tack för bra "spelade av djävulens advokat" :D
Jag försöker svara...

1. Problemet är att Kinabaserade företag har krav på sig att på order av myndigheterna, ge ifrån sig information.
Läs gärna kap 3.1.2 i FOI "Kinas industriella cyberspionage" https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20MEMO%206698
Kinas underrättelselag från 2017 (art. 7) ställer krav på kinesiska företag, organisationer och medborgare
att ge tillträde till samt samarbeta med kinesisk underrättelseinhämtning
Vidare medför Kinas cybersäkerhetslag, som trädde i kraft 2017, försvårande omständigheter för
utländska företag verksamma i Kina. Regleringar i lagen innebär att den kinesiska regeringen kan kräva
att företag delar med sig av känslig information och teknologi samt källkoder som en del av Kinas
säkerhetsprövning av ett företags produkter.
2. Samma som ovan, dvs jag vill undvika företag som utvecklar bilar i Kina (R/D)

3. Ja, en ICE från Tyskland är ett (ditt citat) "överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa"

4. Att Kina är den största elbils-marknaden spelar ingen roll så länge att de bara öser ut skit, bygger tex 2 kolkraftsverk per vecka.
Arbetsvillkoren och nedskitningen av miljön i deras kolgruvor är inte att leka med.
Kina tillät fler kolkraftverk förra året än någon gång under de senaste sju åren, enligt en ny rapport som släppts. Det motsvarar ungefär två nya kolkraftverk per vecka.
https://www.energinyheter.se/20230915/2 ... er%20vecka.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt.
Ja, givetvis. Helst en som har delar som till stor del tillverkas i EU med råvaror från EU.
Men så finns det en verklighet... 8-)

Hur gick det tycker du?
Om du spelade "djävulens advokat" - är då...vad? :mrgreen:
Tack. Det gick sådär tycker jag ;)

Här kommer ett svar:

1/2. Jag tycker cyberhot-argumentet är en halmgubbe. Om föraren inte arbetar inom försvaret eller annan känslig statlig eller privat verksamhet. Och i sådan verksamhet skulle jag inte lite på någon sorts bil rakt av. Varför skulle Kina bry sig om dig som privatperson? Vill dom övervaka någon så finns det bättre sätt än att skeppa övervakningsutrustning i miljontals bilar, varav det blir 5 träffar (som man dessutom bara övervakar i bilen). Det är billigare att helt enkelt bara hacka målens nätverk, datorer och telefoner.

4. Du menar att det är helt orimligt att Kina behöver "skita ner" mer än Polen, EU eller USA då det är en större ekonomi som tillverkar allt åt alla i hela världen?

Kina är faktiskt mycket bättre i relativa termer att ställa om till en grön ekonomi än de allra flesta länder. Dessutom tillverkar dom i princip alla solceller och många vindkraftverk som sätts upp i väst. Jag önskar att de inte behövde bygga ny kolkraft, men så är det. Många regioner är att betrakta som ett utvecklingsland. FN klassificerar hela Kina som ett u-land fortfarande faktiskt.
1/2 nu skrev jag inget om cyberhot, utan industrispionage.

4/ jag tycker 1-2 nya kolkraftverk i veckan är att skita ned, ja.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jerka skrev: 05 mar 2024 10:37
Det finns en annan aspekt av det hela. Om man ser till vad som hände i Ukraina så var det ett problem för stora delar av Europa att man satt fast i ett beroende av rysk gas. Ryssland kunde använda det som påtryckningsmedel för att Europa inte skulle lägga sig i.
Ja, och så blev det.
Du minns kanske hur länge Tyskland tvekade att ge bistånd till Ukraina. De köpte en massa gas/kol från ryssland...
Jerka skrev: 05 mar 2024 10:37
Tänk er nu att Kina invaderar Taiwan, och sen deklarerar att företag vars hemländer stöttar Taiwan inte längre får tillverka något i Kina, eller att de inte längre får köpa från Kina. Stora delar av världens industrier är ju helt eller delvis beroende av kinesiska delar. Det skulle vara väldigt mycket svårare att stå upp mot sådana hot än vad det var att minska importen av rysk gas.

Att göra sig beroende av diktaturer gör det mycket svårare att stå upp mot dem när de beter sig illa.
Exakt
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 05 mar 2024 08:31

Jag delar upp de som är emot att köpa en kina-tillverkad bil i tre grupper::
1) De som anser att man stödjer regimen genom att förlägga tillverkning i Kina.
2) Tesla fan-boys som försöker rättfärdiga varför Tesla från Shanghai är OK och inte en Kinabil trots (1).
3) De som är lite för statussökande, och inte skulle vilja ens hittas döda i en bil som inte garanterat uppfattas som "ett fint eller hippt märke".
Jag ser rätt få personer som är i grupp 2 i denna tråd. Och grupp 3 tror jag inte han sett någon.
Men jag är relativt ny på forumet så kanske inte uppfattar allt korrekt...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Lerumsexpressen skrev: 04 mar 2024 20:10
spacecoin skrev: 04 mar 2024 19:57
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2024 18:17
spacecoin skrev: 29 feb 2024 12:01
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 10:00


Det finns inga helt privata tillverkare i Kina. Det borde du veta. Staten är med och kontrollerar allt.
Så Tesla är inte en privat tillverkare m a o? Gäller andra lagar och regler för Tesla Shanghai Co., Ltd. än för t ex Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd? [...
1. Tesla har inte kinesiskt majoritetsägande.

2. Det finns fler elbilstillsverkare än Tesla och Geely. Några exempel: VW, BMW och Stellantis (Opel, Peugeot m.fl.).
1. Gör det att dom behöver inte följa CCP:s direktiv eller kinesiska lagar? Ger man mer pengar eller stöd till den kinesiska staten om man köper en bil av Tesla eller Geely? Det kan du väl visa eller förklara i så fall?

2. Ingen av de du nämner exporterar bilar från Kina till EU.
BMW, Polestar och Dacia aka Renault importerar redan idag bilar byggda i Kina till Europa.
Och fler kommer de att bli.
ja fler kommer tveklöst.
De traditionella tillverkarna får helt enkelt bli bättre om de ska vara konkurrenskraftiga.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av expat »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

EU-länder eller USA har aldrig gett biltillverkare bidrag? Gud så dumt argument.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Jerker »

Nej, kanske inte direkta bidrag. Men stöd har de definitivt fått. Från Wikipedia:
Finanskrisen 2008 slog under hösten 2008 hårt mot GM, som redan tidigare hade en besvärlig ekonomisk situation. Under hösten gick GM tillsammans med Ford och Chrysler till USA:s kongress, och bad om stöd för att klara sig igenom krisen. I december, efter flera turer, röstade först USA:s representanthus och därefter USA:s senat, igenom ett stödpaket med nödlån till biltillverkarna. Den 1 januari 2009 meddelade USA:s finansdepartement att de betalar de första 4 miljarder dollar till GM[2].

2009 ansökte GM om konkursskydd. GM:s skulder på 27 miljarder dollar avskrevs då man gick med på att staten skulle få överta 60 procent av bolaget.
Man undrar ju hur t.ex. Tyskland kommer att agera om kinesiska biltillverkare tvingar VW till konkursens brant.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Credde »

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar