Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18
spacecoin skrev: ↑24 feb 2024 23:43
Det är fortfarande ingen som kan tala om för mig varför världen blir bättre av att en svensk person köper en Shanghaitillverkad Tesla Model 3 istället för en BYD tillverkad i Ungern.
Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
Tack för försöket
Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.
1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?
2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?
"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.
På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.
3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.
4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...
Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".
TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?