Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

joel80 skrev: 25 jul 2023 21:43
Vad står de olika märkningarna och färgerna för? Jag kanske är trög.. :p
Du är inte trög. Märkningarna står för de olika batterialternativen till Model 3 Long Range. Det ursprungliga Panasonicbatteriet är "3" (orange kurva). Det lite större Panasonicbatteriet, som Jojjes bil har är "3L". Enligt AAKEE har mjukvaruuppdateringar ändrat dess laddkurva sedan diagrammet ovan togs fram och den kurvan (gula) bör idag ligga närmare den oranga kurvan.
De övriga två kurvorna avser de två LG-batterierna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Niklas Z skrev:
joel80 skrev: 25 jul 2023 21:43
Vad står de olika märkningarna och färgerna för? Jag kanske är trög.. Bild
Du är inte trög. Märkningarna står för de olika batterialternativen till Model 3 Long Range. Det ursprungliga Panasonicbatteriet är "3" (orange kurva). Det lite större Panasonicbatteriet, som Jojjes bil har är "3L". Enligt AAKEE har mjukvaruuppdateringar ändrat dess laddkurva sedan diagrammet ovan togs fram och den kurvan (gula) bör idag ligga närmare den oranga kurvan.
De övriga två kurvorna avser de två LG-batterierna.
Ah, tack!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
krigis72
elbilist
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 jun 2023 09:23
Ort: Kiruna

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av krigis72 »

Så här såg min laddkurva ut i Bygdeå.
IMG_3709.jpeg
Polestar 2 LRSM 2023
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

krigis72 skrev:
Så här såg min laddkurva ut i Bygdeå.
IMG_3709.jpeg
Intressant stor skillnad mellan våra två trots att det väl ska vara samma slags batteri.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jojje167 »

Screenshot_20230725_223323.jpg
Här är min laddkurva från SuC Övik, 4 - 66%.
Brukar nästan alltid gå under 100 kW efter 50% vilket verkar stämma med gul laddkurva som Niklas la upp för några inlägg sedan.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av mikaELbil »

agehall skrev: 23 jul 2023 14:28
....
Nu till det som många säkert undrar över - vad tycker jag om Mercedes EQE 300? Jag kör ju en M3LR-21 till vardags, så när jag jämför med Tesla är det den jag jämför med.

Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, men man har ju vant sig, så det är inget problem, men EQE:n vinner där.

Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 - jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.

Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.

Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans - det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil - då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?

Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.

Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.

Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på - automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret - kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting. ”Jo, men det där måste ju vara fel på den bilen” tänker nog många och visst, så var det nog säkert. Men betänk att när jag hämtade bilen hade den gått 52 mil! Den var mao helt ny och har denna typ av fel. Vi gnäller gärna på Tesla och brister hos dem, men en bil som är betydligt dyrare än M3/MY med mindre finesser har precis samma kvalitetsproblem.

Sedan har vi de störiga sakerna - varför ska jag trycka på en knapp för att starta/stänga av bilen? Och varför måste jag trampa för livet på bromsen för att få lägga i en växel? Total avsaknad av 12V-uttag gjorde att kylväskan fick vara hemma - bilen har bara USB-C för tillbehör.

Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.

Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte - när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.

Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…

Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar. Efter nästan 500mil och att ha studerat instruktionsboken vet jag fortfarande inte vad vissa vyer egentligen sa. DET SKA INTE VARA SÅ KOMPLICERAT! De har helt misslyckats med UX.

Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar - bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös - man får ju bara använda den när man står stilla!

Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla - den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Den har dessutom inga SuC med som POI, så att hitta till en SuC med navigatorn är nästan omöjligt. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination, så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.

Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv. Och till skillnad från min M3, där SoC ofta går upp lite när jag kopplat ifrån och börjar köra igen, så kändes det som att EQE:n gärna tappade 2-3% när man kopplade loss. Har inte data på detta, men det var så det upplevdes. Den beter sig också väldigt udda när man kommer ner på låg SoC. Den visar tre olika range-värden, ett min, ett troligt och ett max, utan att att förklara vad min och max innebär. När man kommer ner på riktigt lågt SoC börjar max minska fortare än det troliga och effekten stryps.

När vi ändå pratar effekt - den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera 80-140km/h för att köra om på 2+1-väg. Från 140 till 160km/h började det hända saker, men det är inte där det behövs och det var fortfarande inte något att bli imponerad av. Kändes ungefär som min gamla SAAB 9-3 TurboX med 300HK. Min gamla 9000 som jag ett tag hade 400HK+ i var piggare med råge.

Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag hoppas verkligen inte att någon köper den. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil - om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag skulle inte ens ta emot bilen om jag så fick en miljon kronor för att ta den.
Stackars dig som fick en tomhylsa!! Finns ingen som beställer en sådan bil utan att extrautrusta den, förutom just då en hyrbilsfirma. Jo ett tillval var det, Metalliclack. :?

Jag har kört ganska mycket med EQE och känner inte igen din beskrivning av bilen. På en punkt ger jag dig rätt, touchknapparna i ratten - Inte alls bra, men man vänjer sig.

Extrautrustning saknades helt, och det du saknade finns i bilen om du väljer till ett par paket. Bilen blir aldrig lika billig som en Tesla Modell 3 eller Y.

Nu är jag på ett forum för Teslaägare och kan väl säga att jag inte väntade mig att du skulle tycka om bilen. Därmed undviker jag också att säga vad jag tycker om Tesla. Min EQB är jag fruktansvärt nöjd med i alla fall. EQE är inte en bil för mig (jag behöver en högbyggd bil för att kunna ta mig in och ut ur bilen), men däremot EQE Suv! Sån blir det kanske nästa gång...
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Jag var inne i Ionity-appen nu för att leta fram mer laddstatistik.

Det visade sig att vi hade tålamod längre än jag trodde med en defekt stolpe i Jävre. Hela 10 minuter stod vi och laddade med 30 kW och hoppades att effekten skulle hoppa upp vilken sekund som helst :roll:
Detta misstag att vänta så länge plus felet i Mantorp kostade oss totalt 20 minuter och kostade oss säkert därmed även tredjeplatsen som låg 16 minuter före (sen vet jag att det var fler som hade problem i Jävre, så ett alternativt resultat är ju bara spekulation).

De övriga två sessionerna, den ena i Docksta och den andra i Jävre efter att vi flyttat bilen, snittade vi 95 kW respektive 100 kW.

Jag hittar ingen kurva på internet som motsvarar det vi upplevde, så här kommer en ungefärlig beskrivning:

Vi förvärmde inte batteriet, det gick inte heller att starta manuellt. Ändå fick vi alltid 120-125 kW när vi kopplade in bilen. Även så med typ ~25% SoC i Övik.

Bilen har vid nåt enstaka tillfälle kommit upp i 127 kW, så jag antar att gränsen är satt till 130 kW.

Laddeffekten ligger på ca 125 kW upp till ca 30-35% SoC, sedan avtar den ganska snabbt ner till 100 kW, men exakt hur nedtrappningen ser ut har jag inte koll på. Sedan ligger den på 100 kW fram till 50% SoC för att sedan börja trappa ner med ungefär 1 kW per procentenhet.

Under tävlingen siktade vi därför på att ladda till max 50% SoC och valde stopp därefter. Det blev ca 20-milsintervaller för att balansera mellan räckvidd och antal stopp.

Vi laddade aldrig högre än 48% SoC under tävlingen (vi laddade extra pga regnet sista sträckan och kom i mål med 6% SoC, vi hade annars tänkt ladda till ca 40% SoC) och 60-65% SoC på vägen hem så mer vet vi inte.
Screenshot_20230726_090351_IONITY.jpg
Screenshot_20230726_090323_IONITY.jpg
Screenshot_20230726_090454_IONITY.jpg
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 20 jul 2023 11:57
Däck med olika energimärkning gör garanterat skillnad, man bör såklart ha ”A” monterat när man kör SECC. 😀
Nu har jag fått på mina nya däck. Jag körde E4 norr om Uppsala, en vägsträcka med grov och bullrig asfalt, som enligt oss som körde SECC, uppfattade som ovanligt strömslukande. Jag fick en skillnad (snitt i båda riktningarna) på 9 Wh/km mellan de gamla däcken och de nya (Hankook ION EVO). Det är inte en uttömmande mätning, men den indikerar att minst halva skillnaden i förbrukning mellan min bil och de två 2021 som också deltog i SECC kan tillskrivas däcken, kanske ännu mer.
Personligen tycker jag dock det viktigaste var att bullret sjönk. Min improviserade mätning med app i mobilen tyder på c:a 3 dB fördel för de nya däcken.
Jag körde med däcken direkt från däckverkstaden. Vi får väl se hur det står sig när däcken fått lite slitage. De gamla däcken var för övrigt inte slut. Det hade minst gått att köra 500 mil till med dem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Igår laddade jag vid SuC Enköping. Kul att se ett batteribyte live på NIO:s station. En till NIO verkade stå i kö för att få batteriet bytt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Niklas Z skrev:
AAKEE skrev: 20 jul 2023 11:57
Däck med olika energimärkning gör garanterat skillnad, man bör såklart ha ”A” monterat när man kör SECC. Bild
Nu har jag fått på mina nya däck. Jag körde E4 norr om Uppsala, en vägsträcka med grov och bullrig asfalt, som enligt oss som körde SECC, uppfattade som ovanligt strömslukande. Jag fick en skillnad (snitt i båda riktningarna) på 9 Wh/km mellan de gamla däcken och de nya (Hankook ION EVO). Det är inte en uttömmande mätning, men den indikerar att minst halva skillnaden i förbrukning mellan min bil och de två 2021 som också deltog i SECC kan tillskrivas däcken, kanske ännu mer.
Personligen tycker jag dock det viktigaste var att bullret sjönk. Min improviserade mätning med app i mobilen tyder på c:a 3 dB fördel för de nya däcken.
Jag körde med däcken direkt från däckverkstaden. Vi får väl se hur det står sig när däcken fått lite slitage. De gamla däcken var för övrigt inte slut. Det hade minst gått att köra 500 mil till med dem.
Var det 9 Wh/km högre eller lägre förbrukning på de nya däcken menar du? Spontant tänker jag att om de nya däcken är tystare så är det antingen pga lägre rullmotstånd ELLER pga mjukare gummi som ändå kan ge mer motstånd. Sen är det så att däcken rullar som effektivast när mönstret blivit nedslitet, så jag skulle inte vilja byta däck för tidigt så länge det inte kompromissar på säkerheten.

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Niklas Z skrev:
Igår laddade jag vid SuC Enköping. Kul att se ett batteribyte live på NIO:s station. En till NIO verkade stå i kö för att få batteriet bytt.
Kul!! Det kan absolut stått någon i kö, men de verkar även ha en anställd som ansvarar för driften av stationerna i Stockholmsregionen som spenderar väldigt mycket tid på plats i Enköping i sin ET7. Han satt och väntade på oss i Enköping under tävlingen när han hade hört att vi hade haft problem i Mantorp. På vägen hem från Haparanda pratade vi med honom en stund.

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Robin_j »

På tal om ladd kurvor...
Blir kul att se hur övriga bilar kommer se ut om 5-10 år.
Tror många som köper sin första elbil kollar på begagnade med några år på nacken och det har verkligen gått framåt på laddning betydligt större steg än räckvidd.
Screenshot_20230726_130953_io.tessie.app.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Laddvin skrev: 26 jul 2023 12:44
Niklas Z skrev:
AAKEE skrev: 20 jul 2023 11:57
Däck med olika energimärkning gör garanterat skillnad, man bör såklart ha ”A” monterat när man kör SECC. Bild
Nu har jag fått på mina nya däck. Jag körde E4 norr om Uppsala, en vägsträcka med grov och bullrig asfalt, som enligt oss som körde SECC, uppfattade som ovanligt strömslukande. Jag fick en skillnad (snitt i båda riktningarna) på 9 Wh/km mellan de gamla däcken och de nya (Hankook ION EVO). Det är inte en uttömmande mätning, men den indikerar att minst halva skillnaden i förbrukning mellan min bil och de två 2021 som också deltog i SECC kan tillskrivas däcken, kanske ännu mer.
Personligen tycker jag dock det viktigaste var att bullret sjönk. Min improviserade mätning med app i mobilen tyder på c:a 3 dB fördel för de nya däcken.
Jag körde med däcken direkt från däckverkstaden. Vi får väl se hur det står sig när däcken fått lite slitage. De gamla däcken var för övrigt inte slut. Det hade minst gått att köra 500 mil till med dem.
Var det 9 Wh/km högre eller lägre förbrukning på de nya däcken menar du? Spontant tänker jag att om de nya däcken är tystare så är det antingen pga lägre rullmotstånd ELLER pga mjukare gummi som ändå kan ge mer motstånd. Sen är det så att däcken rullar som effektivast när mönstret blivit nedslitet, så jag skulle inte vilja byta däck för tidigt så länge det inte kompromissar på säkerheten.

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Lägre förbrukning med de nya däcken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Laddvin skrev: 26 jul 2023 12:50
Niklas Z skrev:
Igår laddade jag vid SuC Enköping. Kul att se ett batteribyte live på NIO:s station. En till NIO verkade stå i kö för att få batteriet bytt.
Kul!! Det kan absolut stått någon i kö, men de verkar även ha en anställd som ansvarar för driften av stationerna i Stockholmsregionen som spenderar väldigt mycket tid på plats i Enköping i sin ET7. Han satt och väntade på oss i Enköping under tävlingen när han hade hört att vi hade haft problem i Mantorp. På vägen hem från Haparanda pratade vi med honom en stund.

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Det var en ET5 som bytte batteri. Jag kollade inte så noga, men tror det var en ET7 som stod parkerad en liten bit bort.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Jannewilliam
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jun 2023 11:54

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jannewilliam »

Stort tack för alla laddkurvor och laddstatistik!
Verkligen intressant att kunna jämföra de siffrorna här 👍
BMW I4 M50.
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Nån som vet när man kan vänta sig en artikel om rejset i Elbilen i Sverige? Blir det en webbartikel eller i det tryckta magasinet?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 apr 2022 02:09

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jake_F »

Ord o inga visor! Provkörde en EQE SUV häromdagen och håller verkligen med om saker som att spakarna är väldigt taffliga, väghållningen var svampig (ok älskar min MYP) och prestandan var väldigt slö (mindre motorn). Dessutom alla dessa mikroskopiska knappar på ratten samt paddlar som styrde en del. Förvirrande. Och så ingen frunk och ganska litet bagage.
Men det den har här komfort, väldigt tyst ävem när man väl fått upp den i fart. Men sen kan man konstatera att den bli alldeles för dyr när man tar med utrustningen man vill ha. Så är knappast värd pengarna.
Nu ska jag sticka ut med min MYP igen, lika gött som vanligt! 8-)
agehall skrev: 23 jul 2023 14:28
Här är min data - var tvungen att sammanställa den med hjälp av kvitton för att få rätt data. Var lite dålig på att fylla i loggen under resan. Tyvärr är kvittot från SuC inte speciellt detaljerat, så jag vet inte förbrukningen på sundsvall - ö-vik.

Delsträcka 1: Ystad - Södertälje 575km 13:45-20:01 6h16m (avg: 92km/h 163,6Wh/km)
Laddstopp 1: CircleK / Ionity Södertälje - 75,11kWh / 33 minuter 20:01-20:44 (10 minuters strul med en laddare)

Delsträcka 2: Södertälje - Sundsvall 401km 20:40-00:45 (avg: 98km/h 177Wh/km)
Laddstopp 2: CircleK / Ionity söder om Sundsvall - 60,33kWh / 25 minuter 00:44-01:11

Delsträcka 3: Sundsvall - Ö-vik 158km 01:10-02:59 (avg: 86km/h ??Wh/km +44,7% SoC)
Laddstopp 3: Tesla Supercharger Ö-vik - 43kWh / 22 minuter 02:59-03:22
Har tyvärr ingen data på vad SOC var när jag kom in till SuC, så jag kan inte räkna ut förbrukning.

Delsträcka 4: Ö-vik - Norrfjärden 336km 03:22 - 07:05 (avg: 90,4km/h 14-37% SoC
Laddstopp 4: Norrfjärden 23,59kWh / 11 minuter 07:05-07:16


Delsträcka 5: Norrfjärden - Haparanda Stadshotell 161km 07:16-09:00 (avg: 93 km/h 172Wh/km)

Återstående SoC vid ankomst: 8% / 8kWh

Total energi använd: 290kWh
Total sträcka: 1631km
Medelförbrukning: 177,8Wh/km


Nu till det som många säkert undrar över - vad tycker jag om Mercedes EQE 300? Jag kör ju en M3LR-21 till vardags, så när jag jämför med Tesla är det den jag jämför med.

Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, men man har ju vant sig, så det är inget problem, men EQE:n vinner där.

Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 - jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.

Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.

Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans - det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil - då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?

Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.

Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.

Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på - automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret - kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting. ”Jo, men det där måste ju vara fel på den bilen” tänker nog många och visst, så var det nog säkert. Men betänk att när jag hämtade bilen hade den gått 52 mil! Den var mao helt ny och har denna typ av fel. Vi gnäller gärna på Tesla och brister hos dem, men en bil som är betydligt dyrare än M3/MY med mindre finesser har precis samma kvalitetsproblem.

Sedan har vi de störiga sakerna - varför ska jag trycka på en knapp för att starta/stänga av bilen? Och varför måste jag trampa för livet på bromsen för att få lägga i en växel? Total avsaknad av 12V-uttag gjorde att kylväskan fick vara hemma - bilen har bara USB-C för tillbehör.

Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.

Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte - när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.

Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…

Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar. Efter nästan 500mil och att ha studerat instruktionsboken vet jag fortfarande inte vad vissa vyer egentligen sa. DET SKA INTE VARA SÅ KOMPLICERAT! De har helt misslyckats med UX.

Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar - bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös - man får ju bara använda den när man står stilla!

Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla - den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Den har dessutom inga SuC med som POI, så att hitta till en SuC med navigatorn är nästan omöjligt. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination, så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.

Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv. Och till skillnad från min M3, där SoC ofta går upp lite när jag kopplat ifrån och börjar köra igen, så kändes det som att EQE:n gärna tappade 2-3% när man kopplade loss. Har inte data på detta, men det var så det upplevdes. Den beter sig också väldigt udda när man kommer ner på låg SoC. Den visar tre olika range-värden, ett min, ett troligt och ett max, utan att att förklara vad min och max innebär. När man kommer ner på riktigt lågt SoC börjar max minska fortare än det troliga och effekten stryps.

När vi ändå pratar effekt - den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera 80-140km/h för att köra om på 2+1-väg. Från 140 till 160km/h började det hända saker, men det är inte där det behövs och det var fortfarande inte något att bli imponerad av. Kändes ungefär som min gamla SAAB 9-3 TurboX med 300HK. Min gamla 9000 som jag ett tag hade 400HK+ i var piggare med råge.

Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag hoppas verkligen inte att någon köper den. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil - om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag skulle inte ens ta emot bilen om jag så fick en miljon kronor för att ta den.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jojje167 »

När kommer tidningen elbilen ut med reportaget om årets tävling?
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av TiborBlomhall »

Borde nå prenumeranter i morgon eller måndag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Kommer artikeln i den tryckta tidningen eller på webben, eller både och?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Bjelke »

Artikel i den tryckta versionen läser jag just nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

Är det dags att börja planera inför årets event snart? 😀
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Wixander82 skrev: 12 jan 2024 19:37
Är det dags att börja planera inför årets event snart? 😀
Mycket gärna!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Wixander82 skrev:
Är det dags att börja planera inför årets event snart? Bild
Hade varit intressant med ett vinter-event. Det är ju nästan för enkelt sommartid nu. ;)

Jag har bilbytarångest... om jag ska byta nu i vår eller förlänga leasingen. Vill byta men det där med ekonomi och sånt... och bilen funkar ju väldigt bra. Men samtidigt vill jag ju ha 200kW laddning och de där extra milen. BildBildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3783
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av AAKEE »

joel80 skrev: 12 jan 2024 19:42
Wixander82 skrev:
Är det dags att börja planera inför årets event snart? Bild
Hade varit intressant med ett vinter-event. Det är ju nästan för enkelt sommartid nu. ;)
Tänkte precis att det vore grymt nice med en riktig vintervariant.

Media har ju gått på som s***n om elbilars problem i kyla när det egentligen är tvärtom.

Stockholm - Riksgränsen i februari?

Eller någonstans svårare, strömstad -riksgränsen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar