Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...nek0 skrev: ↑18 jul 2023 20:57Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för migDafro skrev: ↑18 jul 2023 20:41Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Moderator: Redaktion
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Kia Ceed har 60 hk elmotor. och räcker.nek0 skrev: ↑20 jul 2023 22:39Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...nek0 skrev: ↑18 jul 2023 20:57
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Även om 80% känns som en trubbig gräns då bilar laddar sjukt olika runt den nivån, så är det nog enklast att administrera och förklara för kunderna.DanneLKPG skrev: ↑20 jul 2023 22:18Minutpris efter 80% så flyttar sig folk när effekten går ner.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 20:10Missade tillägget vid full station, om det inte är fullt så är det såklart chill att slöladda.R_Edvinsson skrev: ↑20 jul 2023 19:54Så Ionity skulle höja priset om man laddade under 175KW?
Hur gör man på CK mfl som erbjuder 300KW till en bil eller 150KW till två bilar.
Skall man bestraffas med högre pris även när ena är ledig om man kommer ner till 150…men kunna stå kvar ner till 75kW utan påslag om det är fullt på stationen med kö?
Och borde de då tredubbla priset hos samtliga kunder hos SuC i Jönköping när det är fulltsatt och de bara kan leverera 45KW?
Kan tycka att priset kan bli dynamiskt när man landar på under 40-50KW på en fullsatt station.
Men som alla förstår blir det smått omöjligt att administrera och förmedla priserna till kund.
Och du måste specificera exakt vad saker kostar det du säljer.
Nej fler laddpunkter är enda alternativet, och acceptera att det kommer vara kö vissa dagar på året oavsett hur mycket det byggs ut.
Ser dock inga problem med att förmedla denna prisbild till kund, var är problemet?
Håller med om utbyggnad men köer borde begränsas med extrakostnader när man ej utnyttjar effekt.
Sen att det bara skall gälla vid full station är också tvetydigt.
Är en stolpe trasig visas den ibland som tillgänglig…
Och skall man få straffavgifter i form av minutpris även om det inte är kö??
Som sagt… svårt att förklara, speciellt när många idag inte förstår att det är Idioti att ladda till 90+ på en snabbladdare.
-
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Så vad räknas som drifttemp på de här motorerna, och hur lång tid tar det innan värmepumpen fått upp motorn i drifttemp? Och ska vi tolka det här som att det aldrig någonsin kommer bli några motorreparationer på X år gamla bensin- och dieselmotorer?...nek0 skrev: ↑20 jul 2023 22:39Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...nek0 skrev: ↑18 jul 2023 20:57
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
För att slippa tjafset med dig tar jag det från min perspektiv. Min bil har 3 år fabriksgaranti och efter 3 år äger jag inte bilen, så jag skiter i vilket. Jag har inte tagit tid på uppvärmningen av bensinmotorn men kan lova att det går väldigt fort.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 23:01Så vad räknas som drifttemp på de här motorerna, och hur lång tid tar det innan värmepumpen fått upp motorn i drifttemp? Och ska vi tolka det här som att det aldrig någonsin kommer bli några motorreparationer på X år gamla bensin- och dieselmotorer?...nek0 skrev: ↑20 jul 2023 22:39Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Nu på sommarn tar det några minuter kanske 5 det handlar inte om några stora mängder glykol som ska värmas upp. Varför jag tror att det är 5 minuter är för att om bensinmotorn startar kan jag inte gå tillbaka till eldrift under 5 minuter. Vad det gäller reparationer av bensinmotorn vet jag inte vart du vill komma. Tror du att elmotorn i min bil är en evighets maskin som aldrig kommer gå sönder? Även en hammare kan gå sönder, varför ska en bensinmotor klara sig för alltid?
-
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Så har värmepumpen värmt upp motoroljan till ca 75 grader efter 5 min? Eller det behövs alltså inte?nek0 skrev: ↑20 jul 2023 23:15För att slippa tjafset med dig tar jag det från min perspektiv. Min bil har 3 år fabriksgaranti och efter 3 år äger jag inte bilen, så jag skiter i vilket. Jag har inte tagit tid på uppvärmningen av bensinmotorn men kan lova att det går väldigt fort.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 23:01Så vad räknas som drifttemp på de här motorerna, och hur lång tid tar det innan värmepumpen fått upp motorn i drifttemp? Och ska vi tolka det här som att det aldrig någonsin kommer bli några motorreparationer på X år gamla bensin- och dieselmotorer?...nek0 skrev: ↑20 jul 2023 22:39Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Nu på sommarn tar det några minuter kanske 5 det handlar inte om några stora mängder glykol som ska värmas upp. Varför jag tror att det är 5 minuter är för att om bensinmotorn startar kan jag inte gå tillbaka till eldrift under 5 minuter. Vad det gäller reparationer av bensinmotorn vet jag inte vart du vill komma. Tror du att elmotorn i min bil är en evighets maskin som aldrig kommer gå sönder? Även en hammare kan gå sönder, varför ska en bensinmotor klara sig för alltid?
EDIT: Ifall motorn ska maxbelastas dvs.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Du svarar aldrig på mina frågor. Varför tror du att jag ska fortsätta svara på dina frågor?SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 23:22Så har värmepumpen värmt upp motoroljan till ca 75 grader efter 5 min? Eller det behövs alltså inte?nek0 skrev: ↑20 jul 2023 23:15För att slippa tjafset med dig tar jag det från min perspektiv. Min bil har 3 år fabriksgaranti och efter 3 år äger jag inte bilen, så jag skiter i vilket. Jag har inte tagit tid på uppvärmningen av bensinmotorn men kan lova att det går väldigt fort.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 23:01Så vad räknas som drifttemp på de här motorerna, och hur lång tid tar det innan värmepumpen fått upp motorn i drifttemp? Och ska vi tolka det här som att det aldrig någonsin kommer bli några motorreparationer på X år gamla bensin- och dieselmotorer?...nek0 skrev: ↑20 jul 2023 22:39Där ser man att vissa inte hänger med i svängarna. Dagens bensin och dieselmotorer är inkörda från fabrik man byter inte oljan efter 100 eller 1000mil längre, Vad det gäller motortemperaturen så värms motorerna på vissa bilar med värmepump. Sedan kan man undra när man behöver alla hk. Jag har 118hk elmotor och den räcker väldigt långt på de resorna jag gör.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18
Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Nu på sommarn tar det några minuter kanske 5 det handlar inte om några stora mängder glykol som ska värmas upp. Varför jag tror att det är 5 minuter är för att om bensinmotorn startar kan jag inte gå tillbaka till eldrift under 5 minuter. Vad det gäller reparationer av bensinmotorn vet jag inte vart du vill komma. Tror du att elmotorn i min bil är en evighets maskin som aldrig kommer gå sönder? Även en hammare kan gå sönder, varför ska en bensinmotor klara sig för alltid?
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag tycker det hade varit bättre och enklare med minutpris efter en viss tid. Förslagsvis 20 minuter på 200 kW+ laddare och 30 minuter på 150 kW laddare. Då behöver man inte hålla koll på vilken laddning bilen har hela tiden, och bilar som laddar snabbt även över 80% blir inte straffade.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig. Accepteras bara Tesla ett par timmar tex.
Alla andra skräpmärken får antingen stå och vänta. Eller söka sig till annan laddare. Eller snällt böna & be en laddande Teslaägare om en 250kW lånesladd
Alla andra skräpmärken får antingen stå och vänta. Eller söka sig till annan laddare. Eller snällt böna & be en laddande Teslaägare om en 250kW lånesladd
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Då får dom ju välja att neka alltid, folk måste ju kunna planera sina resor. Och vilka andra företag vill inte tjäna pengar, tiden då tesla var ett ödmjukt företag för early adopters är sedan länge över.teslaponken skrev: ↑21 jul 2023 00:02Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig. Accepteras bara Tesla ett par timmar tex.
Alla andra skräpmärken får antingen stå och vänta. Eller söka sig till annan laddare. Eller snällt böna & be en laddande Teslaägare om en 250kW lånesladd
27,8 kWp solceller
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Håller med, i princip men då får man inte de som har bilar som knappt laddar över 100 kW att inte välja en 300 kW laddare, men det kanske man inte ska heller när jag tänker ett varv till för laddare under 150 kW kanske är på utgående. Något borde göras iallafall kan man tycka.iAkita skrev: ↑20 jul 2023 23:51Jag tycker det hade varit bäst bättre och enklare med minutpris efter en viss tid. Förslagsvis 20 minuter på 200 kW+ laddare och 30 minuter på 150 kW laddare. Då behöver man inte hålla koll på vilken laddning bilen har hela tiden, och bilar som laddar snabbt även över 80% blir inte straffade.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5509
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Varför inte minutpris hela tiden så flyttar sig folk så fort just deras bil saktar ned? Det ger ju incitament för alla att hålla sig på den snabbaste delen av sin laddkurva. Behöver som sagt inte bli dyrare för de allra flesta heller om man tar fram priset genom att se hur många kWh en snabbladdande bil får på säg 20 minuter eller liknande.iAkita skrev: ↑20 jul 2023 23:51Jag tycker det hade varit bäst bättre och enklare med minutpris efter en viss tid. Förslagsvis 20 minuter på 200 kW+ laddare och 30 minuter på 150 kW laddare. Då behöver man inte hålla koll på vilken laddning bilen har hela tiden, och bilar som laddar snabbt även över 80% blir inte straffade.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det är väl så dom flesta sedan länge behandlat sina tjänstebilsdieslar?SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...nek0 skrev: ↑18 jul 2023 20:57Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för migDafro skrev: ↑18 jul 2023 20:41Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Oljetempmätare finns på Seat LeonFredrik j skrev: ↑21 jul 2023 09:55Det är väl så dom flesta sedan länge behandlat sina tjänstebilsdieslar?SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...nek0 skrev: ↑18 jul 2023 20:57
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Min bil är privat ägd och kontant köpt
Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall.
Elmotorn räcker upp till 130km/h men kan inte testa (hittar inga vägar i närheten där man kan köra så fort). Har man förbrukat 3 tankar bensin har väl motorn körts in även om det inte behövs på nya bilar. Jag förstår inte vart SwedishAdvocate vill komma. En Seat Leon har samma bensinmotor som de flesta andra VW bilar fast lite starkare än i hans Golf. Menar han att den ska hanteras på något annat sätt än hans motor?
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Minutpris som bas och enda enhet att ta betalt efter är på tok för volatilt.OfarligTesla skrev: ↑21 jul 2023 09:25Varför inte minutpris hela tiden så flyttar sig folk så fort just deras bil saktar ned? Det ger ju incitament för alla att hålla sig på den snabbaste delen av sin laddkurva. Behöver som sagt inte bli dyrare för de allra flesta heller om man tar fram priset genom att se hur många kWh en snabbladdande bil får på säg 20 minuter eller liknande.iAkita skrev: ↑20 jul 2023 23:51Jag tycker det hade varit bäst bättre och enklare med minutpris efter en viss tid. Förslagsvis 20 minuter på 200 kW+ laddare och 30 minuter på 150 kW laddare. Då behöver man inte hålla koll på vilken laddning bilen har hela tiden, och bilar som laddar snabbt även över 80% blir inte straffade.
Om en kund inte på förhand kan beräkna vad det kostar kommer marknaden totalt vändas upp o ner.
Och parametrarna är oändliga på variationer i laddhastighet…allt från delade stolpar till stolpar som inte lever upp till utlovad effekt.
Dessutom ger det ett incitament för operatörerna sakta strypa laddningen för att tjäna mer pengar.
Ingen annan vara eller tjänst du skall köpa skulle du godkänna ett liknande upplägg.
Frisörer som tar 100:-/min, priset för varukorgen på Ica har en minutavgift från det att du kliver in i butiken, bion tar minutavgift inkl reklamen.
Snacka om sluttande plan.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Vw har haft problem med bränder på sina hybrider
https://www.am-online.com/news/manufact ... up-uk-cars
Även Ford har haft problem med motorbränder på sina hybrider
https://www.autobodynews.com/ford-hybri ... icles.html
Enligt JD powers så har hybrider fler problem än vanliga ICE
https://techcrunch.com/2022/06/28/jd-po ... -4lnVKLNmq
https://www.am-online.com/news/manufact ... up-uk-cars
Även Ford har haft problem med motorbränder på sina hybrider
https://www.autobodynews.com/ford-hybri ... icles.html
Enligt JD powers så har hybrider fler problem än vanliga ICE
https://techcrunch.com/2022/06/28/jd-po ... -4lnVKLNmq
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5509
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Minutpris gör det inte omöjligt att räkna ut vad det kommer kosta, långt ifrån.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:04Minutpris som bas och enda enhet att ta betalt efter är på tok för volatilt.
Om en kund inte på förhand kan beräkna vad det kostar kommer marknaden totalt vändas upp o ner.
Och parametrarna är oändliga på variationer i laddhastighet…allt från delade stolpar till stolpar som inte lever upp till utlovad effekt.
Dessutom ger det ett incitament för operatörerna sakta strypa laddningen för att tjäna mer pengar.
Ingen annan vara eller tjänst du skall köpa skulle du godkänna ett liknande upplägg.
Frisörer som tar 100:-/min, priset för varukorgen på Ica har en minutavgift från det att du kliver in i butiken, bion tar minutavgift inkl reklamen.
Snacka om sluttande plan.
Sedan finns det gott om varor och tjänster vi betalar för per tid, tvättbås, parkering, hyra av de flesta produkter, stor del där en människa är inblandad som taxi/hantverkare osv. Många av dessa är långt mycket svårare att uppskatta priset på i förväg än laddning per minut.
Jag vet inte vilka frisörer du går till men alla jag gått till har tagit olika mycket betalt baserat på ifall du har en frisyr som tar 30, 45 eller 60 minuter att klippa så de tar helt klart betalt per tid.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Och alla de tjänsterna kan du som kund styra hur länge du behöver använda dem och du styr också ”hur snabbt” du tex vill tvätta bilen, eller hur länge du vill parkera bilen.OfarligTesla skrev: ↑21 jul 2023 12:28Minutpris gör det inte omöjligt att räkna ut vad det kommer kosta, långt ifrån.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:04Minutpris som bas och enda enhet att ta betalt efter är på tok för volatilt.
Om en kund inte på förhand kan beräkna vad det kostar kommer marknaden totalt vändas upp o ner.
Och parametrarna är oändliga på variationer i laddhastighet…allt från delade stolpar till stolpar som inte lever upp till utlovad effekt.
Dessutom ger det ett incitament för operatörerna sakta strypa laddningen för att tjäna mer pengar.
Ingen annan vara eller tjänst du skall köpa skulle du godkänna ett liknande upplägg.
Frisörer som tar 100:-/min, priset för varukorgen på Ica har en minutavgift från det att du kliver in i butiken, bion tar minutavgift inkl reklamen.
Snacka om sluttande plan.
Sedan finns det gott om varor och tjänster vi betalar för per tid, tvättbås, parkering, hyra av de flesta produkter, stor del där en människa är inblandad som taxi/hantverkare osv. Många av dessa är långt mycket svårare att uppskatta priset på i förväg än laddning per minut.
Jag vet inte vilka frisörer du går till men alla jag gått till har tagit olika mycket betalt baserat på ifall du har en frisyr som tar 30, 45 eller 60 minuter att klippa så de tar helt klart betalt per tid.
Med laddaren styr du inte ett skit själv utan det är i många fall upp till dagsform och beläggningen på anläggningen.
Och referensen till hantverkar mm haltar lite.
Skulle du inte klaga på fakturan om hantverkaren helt plötsligt började skruva upp prylarna i ”slowmotion” och debitera efter det?
Eller om du har bokat en 30min klippning och frisören bara är lite trött och tar en timme på sig, och debiterar dubbelt.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5509
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja och du kan styra hur länge du vill ladda också, det är hela poängen, att man bara laddar det man behöver, på samma sätt som du har parkeringsavgift per tid så att folk bara parkerar så länge de behöver.Du styr ju väldigt mycket själv med laddning, allt från vilken bil man köper till om man förvärmer batteriet eller laddar till 70% istället för för 97% om du inte behöver mer än 70%. Även vad du rullar in till stationen med påverkar hur snabbt man laddar. För att få effektivt utnyttjande av laddstolparna (oavsett hur många vi bygger) vill ju få folk att ha ett incitament att minimera sin tid där.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:56Och alla de tjänsterna kan du som kund styra hur länge du behöver använda dem och du styr också ”hur snabbt” du tex vill tvätta bilen, eller hur länge du vill parkera bilen.
Med laddaren styr du inte ett skit själv utan det är i många fall upp till dagsform och beläggningen på anläggningen.
Och referensen till hantverkar mm haltar lite.
Skulle du inte klaga på fakturan om hantverkaren helt plötsligt började skruva upp prylarna i ultrarapid och debitera efter det?
Eller om du har bokat en 30min klippning och frisören bara är lite trött och tar en timme på sig, och debiterar dubbelt.
På samma sätt som en seriös hantverkare eller frisör inte arbetar väldigt långsamt och tar mer betalt så kommer ju laddoperatörerna inte vilja strypa det med vilja heller, de hade redan idag bara kunnat höja priset per kWh till skyhöga summor i så fall men det gör man ju inte för man vill inte drivs bort kunder. Fungerar inte stationen så den inte kan leverera det bilen vill ha kan man ju helt enkel rabattera priset med motsvarande summa.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)teslaponken skrev: ↑21 jul 2023 00:02Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det är väl kanon om hantverkarna jobbar jättefort och tar mindre betalt?R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:56Och alla de tjänsterna kan du som kund styra hur länge du behöver använda dem och du styr också ”hur snabbt” du tex vill tvätta bilen, eller hur länge du vill parkera bilen.OfarligTesla skrev: ↑21 jul 2023 12:28Minutpris gör det inte omöjligt att räkna ut vad det kommer kosta, långt ifrån.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:04Minutpris som bas och enda enhet att ta betalt efter är på tok för volatilt.
Om en kund inte på förhand kan beräkna vad det kostar kommer marknaden totalt vändas upp o ner.
Och parametrarna är oändliga på variationer i laddhastighet…allt från delade stolpar till stolpar som inte lever upp till utlovad effekt.
Dessutom ger det ett incitament för operatörerna sakta strypa laddningen för att tjäna mer pengar.
Ingen annan vara eller tjänst du skall köpa skulle du godkänna ett liknande upplägg.
Frisörer som tar 100:-/min, priset för varukorgen på Ica har en minutavgift från det att du kliver in i butiken, bion tar minutavgift inkl reklamen.
Snacka om sluttande plan.
Sedan finns det gott om varor och tjänster vi betalar för per tid, tvättbås, parkering, hyra av de flesta produkter, stor del där en människa är inblandad som taxi/hantverkare osv. Många av dessa är långt mycket svårare att uppskatta priset på i förväg än laddning per minut.
Jag vet inte vilka frisörer du går till men alla jag gått till har tagit olika mycket betalt baserat på ifall du har en frisyr som tar 30, 45 eller 60 minuter att klippa så de tar helt klart betalt per tid.
Med laddaren styr du inte ett skit själv utan det är i många fall upp till dagsform och beläggningen på anläggningen.
Och referensen till hantverkar mm haltar lite.
Skulle du inte klaga på fakturan om hantverkaren helt plötsligt började skruva upp prylarna i ultrarapid och debitera efter det?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 662
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Vi körde mellan Mälardalen och Legoland för ett par veckor sedan. Passerade Jönköping både ner och upp under höglast-tid på dygnet men var inga problem att få laddplats.
Man kan ju också använda sig av en annan SuC om det skulle vara fullt. Bilen säger ju till isf. Helt suveränt.
Så var det för oss på vägen hem när Markaryd var full så bilen rekommenderade att vi skulle ta en annan SuC.
Man kan ju också använda sig av en annan SuC om det skulle vara fullt. Bilen säger ju till isf. Helt suveränt.
Så var det för oss på vägen hem när Markaryd var full så bilen rekommenderade att vi skulle ta en annan SuC.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Har du läst det du länkar till? Vw handlar om en säkring och Ford problem med bensinmotorn, inget specifikt för laddhybrider men visst den sista har du ju rätt i och dubbla drivkällor ger såklart möjlighet till fler fel, men jämfört med alla sw möjligheter med tesla så vet jag inte om detta är värre, men det är väl upp till var och en att överväga.niklas12 skrev: ↑21 jul 2023 12:19Vw har haft problem med bränder på sina hybrider
https://www.am-online.com/news/manufact ... up-uk-cars
Även Ford har haft problem med motorbränder på sina hybrider
https://www.autobodynews.com/ford-hybri ... icles.html
Enligt JD powers så har hybrider fler problem än vanliga ICE
https://techcrunch.com/2022/06/28/jd-po ... -4lnVKLNmq
27,8 kWp solceller
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Problemet är väl att tesla skulle tappa kunder om dom införde minuttaxa och dom bryr väl sig tyvärr inte om det är kö någongång ibland, är ju bara bra för dom med hög beläggning. Men jag är för minuttaxa from att man utnyttjar under tex 50% av tillgänglig effekt men inser att det blir svårt att få till och få tydligt. Men snart borde väl alla abonnemang med billiga priser på ionity vara slut så det går att ladda där för 8.70 om man vill slippa kö.OfarligTesla skrev: ↑21 jul 2023 13:23Ja och du kan styra hur länge du vill ladda också, det är hela poängen, att man bara laddar det man behöver, på samma sätt som du har parkeringsavgift per tid så att folk bara parkerar så länge de behöver.Du styr ju väldigt mycket själv med laddning, allt från vilken bil man köper till om man förvärmer batteriet eller laddar till 70% istället för för 97% om du inte behöver mer än 70%. Även vad du rullar in till stationen med påverkar hur snabbt man laddar. För att få effektivt utnyttjande av laddstolparna (oavsett hur många vi bygger) vill ju få folk att ha ett incitament att minimera sin tid där.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2023 12:56Och alla de tjänsterna kan du som kund styra hur länge du behöver använda dem och du styr också ”hur snabbt” du tex vill tvätta bilen, eller hur länge du vill parkera bilen.
Med laddaren styr du inte ett skit själv utan det är i många fall upp till dagsform och beläggningen på anläggningen.
Och referensen till hantverkar mm haltar lite.
Skulle du inte klaga på fakturan om hantverkaren helt plötsligt började skruva upp prylarna i ultrarapid och debitera efter det?
Eller om du har bokat en 30min klippning och frisören bara är lite trött och tar en timme på sig, och debiterar dubbelt.
På samma sätt som en seriös hantverkare eller frisör inte arbetar väldigt långsamt och tar mer betalt så kommer ju laddoperatörerna inte vilja strypa det med vilja heller, de hade redan idag bara kunnat höja priset per kWh till skyhöga summor i så fall men det gör man ju inte för man vill inte drivs bort kunder. Fungerar inte stationen så den inte kan leverera det bilen vill ha kan man ju helt enkel rabattera priset med motsvarande summa.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
1. "Jag förstår inte vart SwedishAdvocate vill komma."nek0 skrev: ↑21 jul 2023 11:24Oljetempmätare finns på Seat LeonFredrik j skrev: ↑21 jul 2023 09:55Det är väl så dom flesta sedan länge behandlat sina tjänstebilsdieslar?SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...
Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Min bil är privat ägd och kontant köpt
[3] Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall.
Elmotorn räcker upp till 130km/h men kan inte testa (hittar inga vägar i närheten där man kan köra så fort). Har man förbrukat 3 tankar bensin har väl motorn körts in även om det inte behövs på nya bilar.
[1] Jag förstår inte vart SwedishAdvocate vill komma. [4] En Seat Leon har samma bensinmotor som de flesta andra VW bilar fast lite starkare än i hans Golf. Menar han att den ska hanteras på något annat sätt än hans motor? [Mina u. och hakparenteser.]
Å ena sidan:
2. "0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig"
Å andra sidan:
3: "Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall"
Som jag förstår det så använder du alltså i praktiken aldrig 0-100 på 7,7, eller någon annan fullgasacceration.
4. En ca 7 år gammal gasdriven Golf Kombi är garanterat inkörd efter X mil. Och efter ca 10. min körning har den en oljetemp. på mer än 75 grader C. Men med det sagt hade jag naturligtvis hellre haft en elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting