Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Datordoktorn »

Var och laddade i Jönköping igår. Totalt jävla kaos. Lång kö och som överallt annanstans i samhället muppar som kör förbi kön för att försöka tränga sig före. 40 laddare samtliga upptagna eller blockerade av Wolksvagen-ish bilar, Hongqui (eller vad fan de heter) och annat jävla bös.

Det var väl inte riktigt så här dealen var tänkt för oss som kört Tesla sen 2014? Vi som varit med hela vägen minns alla löften och hur de brutits ett efter ett. "köpen finansierar utbyggnaden av superchargers, laddning kommer alltid att ingå i bilens pris eftersom vi producerar elen ifrån solceller, eget laddnätverk för våra kunder."

Allt har ju varit jävla skitsnack ifrån början till slut, som så mycket annat ADHD Elon hasplar ur sig.

Parallellt med det här har man gradvis försämrat den vanliga autopilot funktionen till att tvinga en att dutta med ratten var 30:e sek och de som köpt FSD har väl i praktiken inte fått ett skit ännu som man har nån nytta av?

Så, nu får man stå och köa tillsammans med Kinabilar och Hitlerkälkar medan Elon fortsätter bygga på sin rikedom.

Vidare har det sagts att hela experimentet med att öppna superchargers för andra fabrikat ska övervakas och utvärderas löpande. Den utvärderingen kan jag göra åt er direkt. Stäng för andra fabrikat när stationen är mer än halvfull!

Otroligt besviken på att man inte bryr sig mer om sina egna kunder.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Matte »

Förstår frustrationen, är själv en av dom som ogillar hur Tesla ändrar gui (halva skärmen tas upp av en onödig bil)/Autopilot/farthållare/vindrutetorkare. Men stänga när det är halvfullt vore hemskt för alla andra än teslor, andra märken skulle inte kunna lita på att dom går att använda. Iof blir det väl lite samma sak nu också, med skillnad att du vet att om du köar så får du ladda tillslut. Då kanske det är bättre att stänga av dom helt.

Och:
Finansierade köpen utbyggnaden: delvis, också pådrivet av uppblåst aktiekurs+ nyemission.
är det gratis? Ja
Elen produceras från solceller: nej
Eget laddnätverk för kunder: ja. Även vw är kunder hos Tesla

Har det skrivits avtal på ovan så är det kanske bara att det inte är solcellsel som man kan stämma dom för.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Det kunde man ju räkna ut från början när de först öppnade upp, så fort det blir kö så kommer det bli ineffektiv användning av stationerna någon kan “blocka” en laddare för Teslor och första bilen som kan använda den laddaren står på nr 5 i kön och de framför står och väntar på en laddare som matchar deras position av laddkabel.

Jag gjorde som Elon ville och köpte annat än Tesla istället, så har jag tillgång till laddarna ändå om jag behöver.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Flagada »

Var det inte Ironman i Jönköping i helgen? https://jkpg.com/sv/jonkoping-huskvarna ... jonkoping/, kanske kan ses som en förmildrande omständighet, har aldrig sett laddplatsen halvfull ens nu i semestertrafiken, men Tesla som är så duktiga på mjukvara kunde väl hitta på ett kösystem för SUC i appen?
Är det fullt när du kommer fram (bekräftas via gps) så kan du få en plats i kön när du angett om du har laddluckan på "rätt" ställe eller inte, och laddaren på den platsen kan bara startas av dig/din app?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Bengt-re »

Det var hemskt i Jönköping i Lördags. Fullt med folk och massor dysfunktionella BMW, VW, KIA, AUDI bilar. Till råga på allt så är folks egon större än deras IQ så många helt onödiga blockeringar. Basebollträ låg i luften....
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av B99 »

Kan det vara Coldplays fel? Var nyss 0/40 även idag så nu kanske Stockholmarna är på väg hem.

Och 0/40 tyder ju på att det inte är bilar som blockerar.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av R_Edvinsson »

Bengt-re skrev: 10 jul 2023 14:20
Det var hemskt i Jönköping i Lördags. Fullt med folk och massor dysfunktionella BMW, VW, KIA, AUDI bilar. Till råga på allt så är folks egon större än deras IQ så många helt onödiga blockeringar. Basebollträ låg i luften....
Underbar attityd mot de som inte är herrefolk nog att välja en amerikansk bil ihopskruvad av kinesiska låglönearbetare. :roll:

Förstår inte varför du inte följer den vanliga jargongen som kommer upp så fort det är kö på tex ionity att det bara är att köra till stationen runt hörnet som hade lediga platser.

”Är priset så viktigt att du kan tänka dig att stå i kö?”

(Läs med viss ironi i tonfallet)


Men jag håller med att folka IQ vid laddare har en tendens att sjunka.
Och många gånger skapas köerna av just ”egoister” som laddar längre än vad en smart chaufför ens skulle tänka sig att göra.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Bengt-re »

R_Edvinsson skrev: 10 jul 2023 14:58
Bengt-re skrev: 10 jul 2023 14:20
Det var hemskt i Jönköping i Lördags. Fullt med folk och massor dysfunktionella BMW, VW, KIA, AUDI bilar. Till råga på allt så är folks egon större än deras IQ så många helt onödiga blockeringar. Basebollträ låg i luften....
Underbar attityd mot de som inte är herrefolk nog att välja en amerikansk bil ihopskruvad av kinesiska låglönearbetare. :roll:

Förstår inte varför du inte följer den vanliga jargongen som kommer upp så fort det är kö på tex ionity att det bara är att köra till stationen runt hörnet som hade lediga platser.

”Är priset så viktigt att du kan tänka dig att stå i kö?”

(Läs med viss ironi i tonfallet)


Men jag håller med att folka IQ vid laddare har en tendens att sjunka.
Och många gånger skapas köerna av just ”egoister” som laddar längre än vad en smart chaufför ens skulle tänka sig att göra.
Titta på verkligheten innan du blir gubbsur....
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av R_Edvinsson »

Bengt-re skrev: 10 jul 2023 15:08
R_Edvinsson skrev: 10 jul 2023 14:58
Bengt-re skrev: 10 jul 2023 14:20
Det var hemskt i Jönköping i Lördags. Fullt med folk och massor dysfunktionella BMW, VW, KIA, AUDI bilar. Till råga på allt så är folks egon större än deras IQ så många helt onödiga blockeringar. Basebollträ låg i luften....
Underbar attityd mot de som inte är herrefolk nog att välja en amerikansk bil ihopskruvad av kinesiska låglönearbetare. :roll:

Förstår inte varför du inte följer den vanliga jargongen som kommer upp så fort det är kö på tex ionity att det bara är att köra till stationen runt hörnet som hade lediga platser.

”Är priset så viktigt att du kan tänka dig att stå i kö?”

(Läs med viss ironi i tonfallet)


Men jag håller med att folka IQ vid laddare har en tendens att sjunka.
Och många gånger skapas köerna av just ”egoister” som laddar längre än vad en smart chaufför ens skulle tänka sig att göra.
Titta på verkligheten innan du blir gubbsur....
Haha.
Det kommer bli en lång sommar för dig tror jag.
Och med den attityden mot andra bilägare så hoppas jag att många Elli abonnemang löper ut nu så även dessa som idag klar på ionity nu letar sig likt flugor till Tesla som just nu är billigast. :lol:

Och gubbsur blir jag sällan, men i lördags vid just Ionity som lockar många bös-bilar så hamnade jag själv i likande läge.
Fullt och en ”Volvo-stropp i alldeles för korta och tighta shorts” som spenderade 19minuter på att ladda 89-95%.

Hade inte familjen smitit iväg direkt på muggen så hade jag kört vidare. 8-)
För det är det man gör när det är fullt och kön börjar bygga upp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar vara rätt fullt i allmänhet idag på laddstolparna om man kollar chargefinder, utbyggnationen av laddstolpar hänger uppenbarligen inte med försäljningen av elbilarna. Får hoppas de höjer priserna snart (speciellt på alla billiga Ionity-abonnemang) så kanske de får en chans att bygga ikapp.

För som det är nu verkar det nästan vara så att man behöver hyra bensinbil på semestern för att ta sig runt.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Banane »

Är det verkligen så stor skillnad på folks klädsel och beteende beroende på bilval? Det vägrar jag att tro.

Enklaste lösningen på just detta problem verkar annars vara att ha koll på köbildning i bilen och välja stationer som har lägre beläggning. Välja Toftaholm istället för Jönköping, Söderhamn istället för Gävle osv. Eller var nu köerna är som värst.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 15:34
Verkar vara rätt fullt i allmänhet idag på laddstolparna om man kollar chargefinder, utbyggnationen av laddstolpar hänger uppenbarligen inte med försäljningen av elbilarna. Får hoppas de höjer priserna snart (speciellt på alla billiga Ionity-abonnemang) så kanske de får en chans att bygga ikapp.

För som det är nu verkar det nästan vara så att man behöver hyra bensinbil på semestern för att ta sig runt.
Kan också köpa en bil utan CCS, så slipper man tänka på det problemet. ;)
(Körde långtur med Zoen förra veckan, behövde inte köa till AC). :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Niclas »

Håller med mycket om kritiken mot Tesla som framföra av datordoktorn.
Jag var också early adopter och snart 10 år sedan jag fick min först model S. Då var Tesla bäst, man kunde lita på dem. Nu litar jag inte öht på Tesla som företag.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av R_Edvinsson »

Banane skrev: 10 jul 2023 15:37
Är det verkligen så stor skillnad på folks klädsel och beteende beroende på bilval? Det vägrar jag att tro.

Enklaste lösningen på just detta problem verkar annars vara att ha koll på köbildning i bilen och välja stationer som har lägre beläggning. Välja Toftaholm istället för Jönköping, Söderhamn istället för Gävle osv. Eller var nu köerna är som värst.
Noll skillnad på vad folk kör för bil eller vad de har för kläder, min poäng med för korta shorts var just att visa hur urbota kortat det är att adressera ett beteende just till utseende eller val av bil.

Det finns de som ”rövhattar” bakom alla fabrikat av bilar, och tänket att tesla stationerna är ”deras” bara för vissa tror att de har betalt för dess uppbyggnad…ja den är idag helt ur tiden.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av DanneLKPG »

Eller så kunde du åkt till OKQ8/Circle K och sluppit kö om det nu var så bråttom. Att bli sur att andra laddar på Tesla är lika idiotiskt som att gråta över att Tesla laddar på IONITY.

"mEN dOM hAR jU sInA eGNa LaDdarE??? :x "
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Niclas »

Jag tror ni missar poängen. Det är uppenbart att ni inte varit med på Tesla-tåget särskilt länge och hört alla saker som Elon och Tesla har lovat genom åren. Det jag tycker är irriterande är alla lögner och detta med Teslas Superchargers, som det nu har blivit, är inte vad man lovade.
Samma med FSD/självkörande. Helt otroligt att man inte blivit dömd i någon domstol pga detta. Tesla har ju sålt och tagit betalt för den funktionen sedan 2016 men inte levererat alls och det ser inte ut som att man kan leverera det på många år.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Fredrik j »

Det finns väl egentligen inget riktigt avtal om det där med att teslaköpare har betalat laddstationer och har rättigheter? Det Elon Musk är skyldig att prestera framgår ju av kvittot man har.

Eller kanske inte förresten när det gäller FSD.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Banane »

R_Edvinsson skrev: 10 jul 2023 16:21
Banane skrev: 10 jul 2023 15:37
Är det verkligen så stor skillnad på folks klädsel och beteende beroende på bilval? Det vägrar jag att tro.

Enklaste lösningen på just detta problem verkar annars vara att ha koll på köbildning i bilen och välja stationer som har lägre beläggning. Välja Toftaholm istället för Jönköping, Söderhamn istället för Gävle osv. Eller var nu köerna är som värst.
Noll skillnad på vad folk kör för bil eller vad de har för kläder, min poäng med för korta shorts var just att visa hur urbota kortat det är att adressera ett beteende just till utseende eller val av bil.

Det finns de som ”rövhattar” bakom alla fabrikat av bilar, och tänket att tesla stationerna är ”deras” bara för vissa tror att de har betalt för dess uppbyggnad…ja den är idag helt ur tiden.

Om Volvo haft stolpar det stått Volvo på hade de nog också känt sig mer hemma än andra...
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av enoch85 »

Håller med första inlägget, har följt med (inte ägt) sen start, och många tomma löften, och löften som brutits.

Dock gällande köer... Har nyss kört drygt 4000 km genom Europa och inte en enda gång har det varit kö. Sen kan man ju faktiskt välja en annan laddare om man ser att det är fullt....
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev: 10 jul 2023 19:19
R_Edvinsson skrev: 10 jul 2023 16:21
Banane skrev: 10 jul 2023 15:37
Är det verkligen så stor skillnad på folks klädsel och beteende beroende på bilval? Det vägrar jag att tro.

Enklaste lösningen på just detta problem verkar annars vara att ha koll på köbildning i bilen och välja stationer som har lägre beläggning. Välja Toftaholm istället för Jönköping, Söderhamn istället för Gävle osv. Eller var nu köerna är som värst.
Noll skillnad på vad folk kör för bil eller vad de har för kläder, min poäng med för korta shorts var just att visa hur urbota kortat det är att adressera ett beteende just till utseende eller val av bil.

Det finns de som ”rövhattar” bakom alla fabrikat av bilar, och tänket att tesla stationerna är ”deras” bara för vissa tror att de har betalt för dess uppbyggnad…ja den är idag helt ur tiden.

Om Volvo haft stolpar det stått Volvo på hade de nog också känt sig mer hemma än andra...
Lite som Tanka-mackarna menar du?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av B99 »

Fredrik j skrev: 10 jul 2023 17:58
Det finns väl egentligen inget riktigt avtal om det där med att teslaköpare har betalat laddstationer och har rättigheter? Det Elon Musk är skyldig att prestera framgår ju av kvittot man har.

Eller kanske inte förresten när det gäller FSD.
De enda som har ett avtal att kunna ladda på SuC är väl icke teslaägare med abonnemang.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Bjelke »

Niclas skrev: 10 jul 2023 17:54
Jag tror ni missar poängen. Det är uppenbart att ni inte varit med på Tesla-tåget särskilt länge och hört alla saker som Elon och Tesla har lovat genom åren. Det jag tycker är irriterande är alla lögner och detta med Teslas Superchargers, som det nu har blivit, är inte vad man lovade.
Samma med FSD/självkörande. Helt otroligt att man inte blivit dömd i någon domstol pga detta. Tesla har ju sålt och tagit betalt för den funktionen sedan 2016 men inte levererat alls och det ser inte ut som att man kan leverera det på många år.
Jag skriver under på det till 100%.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Lurkern »

DanneLKPG skrev: 10 jul 2023 16:52
Eller så kunde du åkt till OKQ8/Circle K och sluppit kö om det nu var så bråttom. Att bli sur att andra laddar på Tesla är lika idiotiskt som att gråta över att Tesla laddar på IONITY.

"mEN dOM hAR jU sInA eGNa LaDdarE??? :x "
Tesla bör om det är kö kunna vika av hälften av laddarna till enbart Teslor. Krävs någon form av visuell info dock. Men det lär inte vara företagskulturen, snarare satsar de på att bygga fler laddare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av mikebike »

Tesla SuC var definitivt en avgörande faktor när jag beställde min bil, så jag är också besviken.
Problemet är att så fort jag byter bilmärke så lär Tesla stänga sina SuC för andra.... :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Maw »

Lurkern skrev: 10 jul 2023 21:41
DanneLKPG skrev: 10 jul 2023 16:52
Eller så kunde du åkt till OKQ8/Circle K och sluppit kö om det nu var så bråttom. Att bli sur att andra laddar på Tesla är lika idiotiskt som att gråta över att Tesla laddar på IONITY.

"mEN dOM hAR jU sInA eGNa LaDdarE??? :x "
Tesla bör om det är kö kunna vika av hälften av laddarna till enbart Teslor. Krävs någon form av visuell info dock. Men det lär inte vara företagskulturen, snarare satsar de på att bygga fler laddare.
Eller så stänger de ute alla som inte betalar mänadavgift för abbonemang inklusive Teslor vid kö ;)
Skriv svar