Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Fredrik j »

Hej Piggelin. Du har varit borta en stund. Men när jag läste ditt inlägg kände jag på mig att det var du…
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: 18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: 18 jul 2023 14:47
Dafro skrev: 18 jul 2023 12:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 10:28

Kör själv plugin-hybrid och som jag använder min bil skulle jag aldrig tjäna in skillnaden.
Många har inte råd ens med plugin-hybrider, hur ska de få pengarna till en elbil med dagens priser?
Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 18 jul 2023 20:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: 18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: 18 jul 2023 14:47
Dafro skrev: 18 jul 2023 12:41


Håller med dig, ser ut som du kör en Kia Ceed laddhybrid. De flesta resor som många gör är i närheten och då räcker räckvidden på ca 5 mil. Och på långresor så drar den ca 0.5 om man har laddat innan och kör 20-30 mil vilket ger ca 10 kr per mil och med en snål elbil så blir det väl något billigare men bara på långresor så jag skulle säga att det handlar om körmönster. Kia har tyvärr ingen jämförbar elbil, ev6 har alldeles för litet bagage och nästan dubbelt så dyr.
Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av enoch85 »

Åker från Lund till Eskilstuna i veckan. Funderar på att åka förbi Jönköping bara för att se vad hela tråden handlar om. :D

Kan dock meddela att laddstopp för min del brukar bli Ödeshög, eller Vetlanda om jag åker "skogsvägen".
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 18 jul 2023 20:57
Dafro skrev: 18 jul 2023 20:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: 18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: 18 jul 2023 14:47

Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Håller helt med, Ceed tar 10.8 sek :D , nog OT.
27,8 kWp solceller
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av JockeX »

fth skrev: 18 jul 2023 08:30
Men återigen, om stationen har en matning på 2MW så föredrar jag alla dagar i veckan 40 stolpar som någon gång ibland begränsas till 50 kW, än 20 stolpar som hyfsat ofta begränsas till 100 kW.

Jag tar mycket hellre en promenad med bilen inkopplad lite länge, än jag sitter och bevakar min plats i en kaotisk kö.

/fth
Teoretiskt håller jag med men inte i praktiken. För i praktiken behövde jag stanna en gång till på vägen och tappade en halvtimme på detta. Jag hade kunnat sitta kvar och häcka och fått samma tidsförlust.

När jag väl fått plats på en supercharger har jag alltid lyckats ladda tillräckligt för att nå min destination efter att familjen käkat och gått på toalett, men så är inte längre fallet.

Elbilsupplevelsen fick sig en rejäl törn och nu funderar jag seriöst på att gå över till fossilbil tills åtminstone 80 mil WLTP kommer ut.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av M3apan »

Jag vill ju inte vara den som är den. Är ingen veteran när det gäller tesla, men har kört märket sedan mars -19. Jag kör 6-7k mil per år. Har tex just landat hemma i Sthlm efter en 600-mila Europa sväng. Åker till Sälen, Åre, Båstad, Gardasjön, E4, E20, osv osv... Dvs det hela svennebanan medel- till övre medelklass gör. Hur kan det vara så att jag ALDRIG haft problem med köer på SuC? Aldrig någonsin. Det var oerhört nära i Danmark en gång, men bara nära. Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Bjorn »

Remuz skrev: 18 jul 2023 18:41
Norrköping indikerade kö 15.40 när jag var där men över hälften var lediga, behövde inte ens dela effekt
Jag har också upplevt detta. Jag har precis gjort en resa på drygt 400 mil ner i Europa.
4 tillfällen så visade den önskade laddaren timer symbol och det stod väntetid 5 minuter, välj annan laddare. 3 av gångerna så struntade vi i det och åkte ändå till den laddaren med väntetid, för det passade med paus där. I samtliga dessa fall så var det flera laddare lediga och ingen kö.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av mikebike »

Bjorn skrev: 19 jul 2023 13:49
Remuz skrev: 18 jul 2023 18:41
Norrköping indikerade kö 15.40 när jag var där men över hälften var lediga, behövde inte ens dela effekt
Jag har också upplevt detta. Jag har precis gjort en resa på drygt 400 mil ner i Europa.
4 tillfällen så visade den önskade laddaren timer symbol och det stod väntetid 5 minuter, välj annan laddare. 3 av gångerna så struntade vi i det och åkte ändå till den laddaren med väntetid, för det passade med paus där. I samtliga dessa fall så var det flera laddare lediga och ingen kö.
Jag har varit med om motsatsen. 3 lediga platser i Linköping när vi startade från Väderstad, men en i kö när vi kom fram.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Honkan »

Kört 2000 mil utan problem, stannade idag vid lunchtid i Suc Enköping , 6 lediga och inga problem , har som sagt aldrig haft några problem alls , dessutom bygger ju Tesla ut sitt nätverk
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 18 jul 2023 20:24
Hej Piggelin. Du har varit borta en stund. Men när jag läste ditt inlägg kände jag på mig att det var du…
Har han på ignore som många andra, men nu var han ju faktiskt lite rolig och on point.
Är ju vissa här som tror sig vara så mkt viktigare än andra och ber om högre priser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 19 jul 2023 14:33
Har han på ignore som många andra, men nu var han ju faktiskt lite rolig och on point.
Är ju vissa här som tror sig vara så mkt viktigare än andra och ber om högre priser.
Varför skulle be om högre priser för alla betyda att man tror sig vara viktigare än andra? Frågan handlar bara om hur man vill att de skall ta betalt, är det fel att vilja att operatören tar betalt för värdet av varan som utnyttjas i pengar istället för tid? För blir efterfrågan högre än tillgången så börjar man bara delbetala med tid istället.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Remuz »

SuC Nacka idag, 5-15min kö enligt bilen, 5 lediga platser när jag kom hit. 262kW effekt enligt bilen 16% SoC. Nu 146kW vid 45%
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av tnjo »

:?:
OfarligTesla skrev: 19 jul 2023 14:45
taliz skrev: 19 jul 2023 14:33
Har han på ignore som många andra, men nu var han ju faktiskt lite rolig och on point.
Är ju vissa här som tror sig vara så mkt viktigare än andra och ber om högre priser.
Varför skulle be om högre priser för alla betyda att man tror sig vara viktigare än andra? Frågan handlar bara om hur man vill att de skall ta betalt, är det fel att vilja att operatören tar betalt för värdet av varan som utnyttjas i pengar istället för tid? För blir efterfrågan högre än tillgången så börjar man bara delbetala med tid istället.
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Knix »

tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
:?:
OfarligTesla skrev: 19 jul 2023 14:45
taliz skrev: 19 jul 2023 14:33
Har han på ignore som många andra, men nu var han ju faktiskt lite rolig och on point.
Är ju vissa här som tror sig vara så mkt viktigare än andra och ber om högre priser.
Varför skulle be om högre priser för alla betyda att man tror sig vara viktigare än andra? Frågan handlar bara om hur man vill att de skall ta betalt, är det fel att vilja att operatören tar betalt för värdet av varan som utnyttjas i pengar istället för tid? För blir efterfrågan högre än tillgången så börjar man bara delbetala med tid istället.
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
De flesta som laddar på Ionity betalar inte fullpris, de har abbonnemang som drar ner kostnaden per kWh till ca 3 kr (pris beror på bilmärke).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev: 18 jul 2023 20:57
Dafro skrev: 18 jul 2023 20:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: 18 jul 2023 18:29
nek0 skrev: 18 jul 2023 14:47

Kör en Seat Leon kombi plugin och är på semester just nu. Körde Huskvarna- Langweid am Lech i Tyskland ca 130mil för 10 dagar sedan snitt hastighet 93km/h och förbrukningen blev 6,3l/100km. Just nu är jag i Bosnien och här kör man lite långsammare 17mil snitt förbrukning 4,8l/100km (har inte möjlighet att ladda just nu)
Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut... :?

Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2023 18:18
nek0 skrev: 18 jul 2023 20:57
Dafro skrev: 18 jul 2023 20:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38
Dafro skrev: 18 jul 2023 18:29


Aha, sådan har svågern, bra mycket piggare än Kia, trevlig att köra och snygg förbrukning, finns inte en chans att TCO kan bli lägre med en elbil även om du köpt den ny, om du inte bara kör långresor vill säga, då finns det en liten chans om du byter till en id3.
Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut... :?

Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Riktigt så illa är det nog inte men håller med i stort. Men ser inte ett stort problem med motorn då dom/man kan begränsa uttaget.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 20 jul 2023 19:12
SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2023 18:18
nek0 skrev: 18 jul 2023 20:57
Dafro skrev: 18 jul 2023 20:41
nek0 skrev: 18 jul 2023 18:38

Jo jag köpte den ny för 312 000kr efter bidraget och kör oftast 3,4mil (Huskvarna-Aneby) och kan ladda på båda ställen. Nu har jag kört långt under kort tid och tror inte att jag sparat så mycket om jag laddat elbil istället för att köpa bensin.
Blanda ihop dom, svågern hade ju en cupra, lite same shit different name men lite mer prestanda om jag får gissa.
Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut... :?

Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Riktigt så illa är det nog inte men håller med i stort. Men ser inte ett stort problem med motorn då dom/man kan begränsa uttaget.
Är man första ägaren kan man begränsa uttaget.

För att köpa beg. så känns det som det behövs en rätt rejäl undersökning. Och en rejäl provkörning så man kan få upp motorn i drifttemp innan man gasar fullt. Fast känns som problemet med att veta ifall motorn är inkörd kvarstår.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av tnjo »

OfarligTesla skrev: 20 jul 2023 18:57
tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Model Y RWD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Dafro »

tnjo skrev: 20 jul 2023 19:37
OfarligTesla skrev: 20 jul 2023 18:57
tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Säger det igen men tex ett effekt uttag under 50% av prestandan av laddstolpen ska bestraffas med extra avgift.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

tnjo skrev: 20 jul 2023 19:37
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Ja är det 30 minuter kötid hade jag lugnt betalat 20 kr/kWh för att slippa det. Men även om jag tycker att 3 kr/kWh är på tok för lågt för att vara hållbart utan kö så tror jag inte att bara göra det galet mycket dyrare per kWh är bästa lösningen på problemet. Jag tror nog mer på lösningar med minutpriser där taxan är ekvivalent med ett kWh-pris kring 5-6 kr om man laddar 10-80% med en snabbladdande bil. Det blir då inte dyrare för de som tar snabba laddstopp och det kan till och med bli billigare för de som laddar 10-60% och hoppar mellan stationer, men stoppklossarna får betala mycket för att stå och slöladda i 5 kW.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av R_Edvinsson »

Dafro skrev: 20 jul 2023 19:43
tnjo skrev: 20 jul 2023 19:37
OfarligTesla skrev: 20 jul 2023 18:57
tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Säger det igen men tex ett effekt uttag under 50% av prestandan av laddstolpen ska bestraffas med extra avgift.
Så Ionity skulle höja priset om man laddade under 175KW?
Hur gör man på CK mfl som erbjuder 300KW till en bil eller 150KW till två bilar.
Skall man bestraffas med högre pris även när ena är ledig om man kommer ner till 150…men kunna stå kvar ner till 75kW utan påslag om det är fullt på stationen med kö?

Och borde de då tredubbla priset hos samtliga kunder hos SuC i Jönköping när det är fulltsatt och de bara kan leverera 45KW?


Kan tycka att priset kan bli dynamiskt när man landar på under 40-50KW på en fullsatt station.
Men som alla förstår blir det smått omöjligt att administrera och förmedla priserna till kund.
Och du måste specificera exakt vad saker kostar det du säljer.


Nej fler laddpunkter är enda alternativet, och acceptera att det kommer vara kö vissa dagar på året oavsett hur mycket det byggs ut.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 20 jul 2023 19:54
Dafro skrev: 20 jul 2023 19:43
tnjo skrev: 20 jul 2023 19:37
OfarligTesla skrev: 20 jul 2023 18:57
tnjo skrev: 20 jul 2023 17:53
Hur mycket är det värt att betala för att slippa stå i kö?
10kr, 15kr, 20kr?

Ionity tar väl närmare 10kr och dom har ju köer med så bör ju vara över den summan
Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Säger det igen men tex ett effekt uttag under 50% av prestandan av laddstolpen ska bestraffas med extra avgift.
Så Ionity skulle höja priset om man laddade under 175KW?
Hur gör man på CK mfl som erbjuder 300KW till en bil eller 150KW till två bilar.
Skall man bestraffas med högre pris även när ena är ledig om man kommer ner till 150…men kunna stå kvar ner till 75kW utan påslag om det är fullt på stationen med kö?

Och borde de då tredubbla priset hos samtliga kunder hos SuC i Jönköping när det är fulltsatt och de bara kan leverera 45KW?


Kan tycka att priset kan bli dynamiskt när man landar på under 40-50KW på en fullsatt station.
Men som alla förstår blir det smått omöjligt att administrera och förmedla priserna till kund.
Och du måste specificera exakt vad saker kostar det du säljer.


Nej fler laddpunkter är enda alternativet, och acceptera att det kommer vara kö vissa dagar på året oavsett hur mycket det byggs ut.
Missade tillägget vid full station, om det inte är fullt så är det såklart chill att slöladda.

Ser dock inga problem med att förmedla denna prisbild till kund, var är problemet?

Håller med om utbyggnad men köer borde begränsas med extrakostnader när man ej utnyttjar effekt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev: 20 jul 2023 20:10
R_Edvinsson skrev: 20 jul 2023 19:54
Dafro skrev: 20 jul 2023 19:43
tnjo skrev: 20 jul 2023 19:37
OfarligTesla skrev: 20 jul 2023 18:57


Beror väl på hur lång kön är annars, så det beror på tidsbesparingen. Ionity idag är fullt av folk med abonnemang som laddar billigt, BMW tar t.ex. 2,88 kr/kWh på Ionity vilket jag skulle säga är på tok för billigt för att finansiera tillräckligt med snabbladdning för att inte få köer.
Vi säger 30 minuter kötid, hur prissätter man så folk struntar i att ladda?

En sak man kan göra för att minska köer är väl att höja priset
rejält för taxis och andra kommersiella fordon som står och långladdar vid lunchtid
Säger det igen men tex ett effekt uttag under 50% av prestandan av laddstolpen ska bestraffas med extra avgift.
Så Ionity skulle höja priset om man laddade under 175KW?
Hur gör man på CK mfl som erbjuder 300KW till en bil eller 150KW till två bilar.
Skall man bestraffas med högre pris även när ena är ledig om man kommer ner till 150…men kunna stå kvar ner till 75kW utan påslag om det är fullt på stationen med kö?

Och borde de då tredubbla priset hos samtliga kunder hos SuC i Jönköping när det är fulltsatt och de bara kan leverera 45KW?


Kan tycka att priset kan bli dynamiskt när man landar på under 40-50KW på en fullsatt station.
Men som alla förstår blir det smått omöjligt att administrera och förmedla priserna till kund.
Och du måste specificera exakt vad saker kostar det du säljer.


Nej fler laddpunkter är enda alternativet, och acceptera att det kommer vara kö vissa dagar på året oavsett hur mycket det byggs ut.
Missade tillägget vid full station, om det inte är fullt så är det såklart chill att slöladda.

Ser dock inga problem med att förmedla denna prisbild till kund, var är problemet?

Håller med om utbyggnad men köer borde begränsas med extrakostnader när man ej utnyttjar effekt.
Minutpris efter 80% så flyttar sig folk när effekten går ner.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar