Hur tänker du när du skriver att man ska begränsa det till endast Teslaägare vid nästan fullt? Byt ut till bara dom med fri laddning och tänk in dig i situationen, man måste ju kunna planera och inte bli stående. Får en viss känsla av egoism. Tips, kolla på en laddhybrid.Datordoktorn skrev: ↑22 jul 2023 09:31Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen!
Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Moderator: Redaktion
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Eller så kanske man kan klara av att köa några min. varje år... Lyssna lite på en podd eller samtala ngra minuter med en passagerare. Eller kanske ringa en släkting. Lilla mamma kanske...Dafro skrev: ↑22 jul 2023 14:13Hur tänker du när du skriver att man ska begränsa det till endast Teslaägare vid nästan fullt? Byt ut till bara dom med fri laddning och tänk in dig i situationen, man måste ju kunna planera och inte bli stående. Får en viss känsla av egoism. Tips, kolla på en laddhybrid. [min u.]Datordoktorn skrev: ↑22 jul 2023 09:31Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen!
Det har väl inte framgått hur många minuters köande DDoktorn fick ägna sig åt vid stoppet som beskrivs i första inlägget. Hur lång tid handlade det om?*...
*Känns ju inte som att det handlade om så lång tid. Isåfall hade det väl varit utskrivet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Därför att bilen påstår att det finns 3 lediga platserenoch85 skrev: ↑22 jul 2023 12:28Frågan är väl mer: varför är man så dum och väljer en laddare med kö?Datordoktorn skrev: ↑22 jul 2023 09:31Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3324
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det är helt klart en brist hos bilen. En annan sak jag förvånas över är hur långsam den är på att uppdatera antalet lediga stolpar i en SuC-station efter att man angett den som mål i navigatorn. Var fem stolpar lediga när SuC-stationen lades in som mål så kommer det att stå fem lediga stolpar på skärmen väldigt länge, oavsett vad som händer på stationen. När jag åkte hem från Haparanda i onsdags, valde jag SuC Skellefteå som mål. Fem stolpar angavs som lediga och det förblev så hela tiden, fram tills det helt plötsligt indikerades kö på stationen.mikebike skrev: ↑22 jul 2023 14:45Därför att bilen påstår att det finns 3 lediga platserenoch85 skrev: ↑22 jul 2023 12:28Frågan är väl mer: varför är man så dum och väljer en laddare med kö?Datordoktorn skrev: ↑22 jul 2023 09:31Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
3 platser på en laddare med 20+ platser får väl ändå anses som full? Min poäng är att läget kan förändras snabbt, och som Niklas skriver så är bilen rätt kass på att uppdatera, true dat. Jag menar om 4 bilar kommer in på 5-10 min så har du kö.mikebike skrev: ↑22 jul 2023 14:45Därför att bilen påstår att det finns 3 lediga platserenoch85 skrev: ↑22 jul 2023 12:28Frågan är väl mer: varför är man så dum och väljer en laddare med kö?Datordoktorn skrev: ↑22 jul 2023 09:31Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen!
Jag laddar alltid med några % marginal just in case, och jag tar alltid sikte på 250 kW laddare där jag vet att det går fort. Kan jag ta en närmare väg (oftast inte motorväg) så kommer jag längre /och/ jag kommer kör förbi laddstationer där inte så många andra kör förbi. Även om jag inte skulle ha den taktiken så är utbyggnaden så pass bra i dagsläget att du kan köra till nästa laddare med små marginaler på laddningen.
Med elbil handlar det ju lite om planering som alla vet, och det är ju faktiskt ett eget val att "chansa". Då får man väl anses vara dum om man sedan kommer hit och klagar på hur kasst det är? Det är ju ens eget fel.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
-
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Borde inte det här systemet gå att uppdatera, så att antalet lediga laddare anges i (typ) realtid istället?Niklas Z skrev: ↑22 jul 2023 14:52Det är helt klart en brist hos bilen. En annan sak jag förvånas över är hur långsam den är på att uppdatera antalet lediga stolpar i en SuC-station efter att man angett den som mål i navigatorn. Var fem stolpar lediga när SuC-stationen lades in som mål så kommer det att stå fem lediga stolpar på skärmen väldigt länge, oavsett vad som händer på stationen. När jag åkte hem från Haparanda i onsdags, valde jag SuC Skellefteå som mål. Fem stolpar angavs som lediga och det förblev så hela tiden, fram tills det helt plötsligt indikerades kö på stationen.
Då skulle det ju bli lättare att planera om i förväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3324
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag tycker inte det borde vara svårt att fixa till det, men jag är ingen programmerare. Ofta använder jag chargefinder ändå, som verkar uppdateras snabbare.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:11Borde inte det här systemet gå att uppdatera, så att antalet lediga laddare anges i (typ) realtid istället?Niklas Z skrev: ↑22 jul 2023 14:52Det är helt klart en brist hos bilen. En annan sak jag förvånas över är hur långsam den är på att uppdatera antalet lediga stolpar i en SuC-station efter att man angett den som mål i navigatorn. Var fem stolpar lediga när SuC-stationen lades in som mål så kommer det att stå fem lediga stolpar på skärmen väldigt länge, oavsett vad som händer på stationen. När jag åkte hem från Haparanda i onsdags, valde jag SuC Skellefteå som mål. Fem stolpar angavs som lediga och det förblev så hela tiden, fram tills det helt plötsligt indikerades kö på stationen.
Då skulle det ju bli lättare att planera om i förväg.
Just under min färd i onsdags gjorde det inget att det var kö på SuC Skellefteå. Jag hade ändå inte tänkt ladda på SuC Skellefteå, men satte den i som mål i navin för att få igång förvärmning. I stället laddade jag på OKQ8 alldeles bredvid. Tyvärr fick jag dela stolpe där, så det blev bara 73 kW och därmed var det inte så noga med förvärmning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Klickar man på SuC'en man navigerar mot så uppdateras den. Hade varit bra att få den lite frekvent uppdaterad i vanliga vyn men skulle skapa väldigt mycket högre belastning på Teslas servar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja, det känns ju rätt självklart, så att man kan ompröva sitt val av SuC, men så är det alltså inte och man kan lätt bli lurad in till en SuC med kö istället för att fortsätta till nästa.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:11Borde inte det här systemet gå att uppdatera, så att antalet lediga laddare anges i (typ) realtid istället?Niklas Z skrev: ↑22 jul 2023 14:52Det är helt klart en brist hos bilen. En annan sak jag förvånas över är hur långsam den är på att uppdatera antalet lediga stolpar i en SuC-station efter att man angett den som mål i navigatorn. Var fem stolpar lediga när SuC-stationen lades in som mål så kommer det att stå fem lediga stolpar på skärmen väldigt länge, oavsett vad som händer på stationen. När jag åkte hem från Haparanda i onsdags, valde jag SuC Skellefteå som mål. Fem stolpar angavs som lediga och det förblev så hela tiden, fram tills det helt plötsligt indikerades kö på stationen.
Då skulle det ju bli lättare att planera om i förväg.
I mitt fall körde vi från Väderstad och hade vi fått veta att Linköping "plötsligt" blivit (över)full hade vi kunnat fortsätta till Norrköping istället.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Det här med köer kommer öka vid peak hours. Det går inte att bygga bort.
Å andra sidan köar vi i massor av andra situationer i livet så laddköer är inget konstigt. Det är bara nytt och illa implementerat.
Vi har bara köat en gång. I Aix-en-Provence. Men där hade Tesla en representant som höll ordning på kön.
Jag tror det behövs nån typ av "kölapp" som man får vid ankomst. En digital i appen vore väl det bästa. Är man inom 50 meter från SuC i fråga så visas en "ställ dig i kö" knapp i appen/bilen och sen visar appen/bilen vilken laddare som blivit ledig när det är dags. Man kan till och med låsa laddaren till den köande bilen i x antal minuter för att stoppa folk som tränger sig.
På det viset skulle uppskattad väntetid också kunna förbättras. Nu har de egentligen ingen aning om hur många som faktiskt står i kö utan antagligen baseras den uppskattade väntetiden på hur hög SOC bilarna som är inkopplade har och hur lång tid det förväntas ta innan nästa laddare blir ledig.
Å andra sidan köar vi i massor av andra situationer i livet så laddköer är inget konstigt. Det är bara nytt och illa implementerat.
Vi har bara köat en gång. I Aix-en-Provence. Men där hade Tesla en representant som höll ordning på kön.
Jag tror det behövs nån typ av "kölapp" som man får vid ankomst. En digital i appen vore väl det bästa. Är man inom 50 meter från SuC i fråga så visas en "ställ dig i kö" knapp i appen/bilen och sen visar appen/bilen vilken laddare som blivit ledig när det är dags. Man kan till och med låsa laddaren till den köande bilen i x antal minuter för att stoppa folk som tränger sig.
På det viset skulle uppskattad väntetid också kunna förbättras. Nu har de egentligen ingen aning om hur många som faktiskt står i kö utan antagligen baseras den uppskattade väntetiden på hur hög SOC bilarna som är inkopplade har och hur lång tid det förväntas ta innan nästa laddare blir ledig.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja digital kö i appen hade varit bra. Plus att Tesla bör snabba på införandet av V4 så att alla bilar som nu har tillgång till Suc kan stå på en ruta. Alternativt om dom hittar något "hack" så att de kan sätta på en längre kabel på befintliga stolpar.
Att Tesla öppnat laddnätverket för alla tycker jag är helrätt men det är extremt korkat göra det med laddstolpar som är så specifikt utformade för just Tesla.
Att Tesla öppnat laddnätverket för alla tycker jag är helrätt men det är extremt korkat göra det med laddstolpar som är så specifikt utformade för just Tesla.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Nu är jag ju inte Tesla ägare men när jag läser om Tesla och kombinerar de med mina erfarenheter så låter de som suc är de som fungerar vädligt bra hos tesla och man borde egentligen mer klaga/fokusera på servicen på deras service centers.
Angående utbyggnaden av suc som tror jag de skulle vara lägre takt om de inte hade öppnat detta av 2 anledningar.
1. Att få suc lönsamt är såklart viktigt för tesla.
2. Markägare vill kanske inte favorisera ett bilmärke , dvs de kanske inte hade velat upplåta mark till Tesla om de var tesla only.
Angående utbyggnaden av suc som tror jag de skulle vara lägre takt om de inte hade öppnat detta av 2 anledningar.
1. Att få suc lönsamt är såklart viktigt för tesla.
2. Markägare vill kanske inte favorisera ett bilmärke , dvs de kanske inte hade velat upplåta mark till Tesla om de var tesla only.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3324
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag beställde min bili början av 2020, men sen kom en pandemi som ledde till att jag inte åkte många långfärder förrän sommaren 2021, när jag fått två doser vaccin. Trots att det bara är två år sedan jag på allvar började åka så mycket långresor att snabbladdning varit viktigt upplever jag situationen som betydligt bättre idag än för två år sedan. Det finns så mycket fler laddare och valmöjligheter (från Tesla och alla andra operatörer sammantaget) att det är lättare idag än för två år sedan. De två punkter du tar upp är högst troligt bidragande orsaker till detta.chaffis75 skrev: ↑23 jul 2023 11:45Nu är jag ju inte Tesla ägare men när jag läser om Tesla och kombinerar de med mina erfarenheter så låter de som suc är de som fungerar vädligt bra hos tesla och man borde egentligen mer klaga/fokusera på servicen på deras service centers.
Angående utbyggnaden av suc som tror jag de skulle vara lägre takt om de inte hade öppnat detta av 2 anledningar.
1. Att få suc lönsamt är såklart viktigt för tesla.
2. Markägare vill kanske inte favorisera ett bilmärke , dvs de kanske inte hade velat upplåta mark till Tesla om de var tesla only.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Kö i Jönköping nu. Vi skvätte i lite laddning i Ulricehamn och nästa stopp blir i Mantorp. Enligt appen skulle vi klara oss till Mantorp utan att stanna i Ulricehamn, men appen vet inte att vi har tre cyklar på taket.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Tänkte testa Jönköping bara för att. Dock är Mantorp given på kommande resor, Lund - Eskilstuna.
Är detta en ny grej? 2023.20.9.
Är detta en ny grej? 2023.20.9.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ok, förstår problemet i Jönköping. Laddare som står tvärställda skapar ju total förvirring. Ser ut som att laddare är lediga men i själva verket så är det bara en tom plats mellan två laddare, whyyy?
Stod en lång kö men man har ju ingen överblick över vilka platser som är lediga så det var kö trots lediga platser.
Ja, total kaos.
Stod en lång kö men man har ju ingen överblick över vilka platser som är lediga så det var kö trots lediga platser.
Ja, total kaos.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Fast det var fullt när vi åkte förbi. Ändå.enoch85 skrev: ↑23 jul 2023 14:25Ok, förstår problemet i Jönköping. Laddare som står tvärställda skapar ju total förvirring. Ser ut som att laddare är lediga men i själva verket så är det bara en tom plats mellan två laddare, whyyy?
Stod en lång kö men man har ju ingen överblick över vilka platser som är lediga så det var kö trots lediga platser.
Ja, total kaos.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag åkte dit medveten om att det var kö, bara för att se vad alla pratar om, med egna ögon.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 15:25Fast det var fullt när vi åkte förbi. Ändå.enoch85 skrev: ↑23 jul 2023 14:25Ok, förstår problemet i Jönköping. Laddare som står tvärställda skapar ju total förvirring. Ser ut som att laddare är lediga men i själva verket så är det bara en tom plats mellan två laddare, whyyy?
Stod en lång kö men man har ju ingen överblick över vilka platser som är lediga så det var kö trots lediga platser.
Ja, total kaos.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja, det är lite fascinerande att se 40 snabbladdare som är upptagna. Det var ovanligt hög beläggning i Mantorp också, nästan halvfullt ett tag.enoch85 skrev: ↑23 jul 2023 18:48Jag åkte dit medveten om att det var kö, bara för att se vad alla pratar om, med egna ögon.mikebike skrev: ↑23 jul 2023 15:25Fast det var fullt när vi åkte förbi. Ändå.enoch85 skrev: ↑23 jul 2023 14:25Ok, förstår problemet i Jönköping. Laddare som står tvärställda skapar ju total förvirring. Ser ut som att laddare är lediga men i själva verket så är det bara en tom plats mellan två laddare, whyyy?
Stod en lång kö men man har ju ingen överblick över vilka platser som är lediga så det var kö trots lediga platser.
Ja, total kaos.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Tanken är god men isf måste appen kunna ha koll på blockerade platser också och det ärBanane skrev: ↑22 jul 2023 21:09Det här med köer kommer öka vid peak hours. Det går inte att bygga bort.
Å andra sidan köar vi i massor av andra situationer i livet så laddköer är inget konstigt. Det är bara nytt och illa implementerat.
Vi har bara köat en gång. I Aix-en-Provence. Men där hade Tesla en representant som höll ordning på kön.
Jag tror det behövs nån typ av "kölapp" som man får vid ankomst. En digital i appen vore väl det bästa. Är man inom 50 meter från SuC i fråga så visas en "ställ dig i kö" knapp i appen/bilen och sen visar appen/bilen vilken laddare som blivit ledig när det är dags. Man kan till och med låsa laddaren till den köande bilen i x antal minuter för att stoppa folk som tränger sig.
På det viset skulle uppskattad väntetid också kunna förbättras. Nu har de egentligen ingen aning om hur många som faktiskt står i kö utan antagligen baseras den uppskattade väntetiden på hur hög SOC bilarna som är inkopplade har och hur lång tid det förväntas ta innan nästa laddare blir ledig.
ju inte helt enkelt att lösa (men inte omöjligt, appen behöver veta hur bilen står och vilken
stolpe den är kopplad till). Jag kan ju annars bli låst till en plats som jag ändå inte kan ladda ifrån,
men samtidigt så är det typ det ena sättet att lösa det på med befintliga stationer.
En dedikerad kö/ränna kanske behövs annars men det finns det inte utrymme för på alla
stationer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Men det vet du och då kan du kompensera genom att köra långsammare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7623
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Nä, det är inte aktuellt.
När det är 120 kör jag 120, annars kör jag +5 som vanligt.
Gammelvolvon drog f.ö. 1,2 l/mil vid 120 km/tim och tre cyklar på taket.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
När bilister kör och tankar fullt för att det är något billigare bensin någonstans, så tror jag att det kommer att fortsätta även sen dom blivit elbilsägare/leasareBo99 skrev: ↑16 jul 2023 17:56Är det verkligen så att folk letar billigaste alternativet vid DC-laddning? Är det inte så att 99%+ av laddningen sker hemmavid med AC och lägre pris? Själv struntar jag fullständigt i vad DC-laddningen kostar. Jag har i APRP ställt in Circle K som favorit eftersom de nästan alltid har öppet med tillgång till toalett och ett underbart gott kaffe. Kring 6 kr brukar jag få betala per kw. Skulle de bli Ionity någon gång för 8,70 kr så må det vara hänt. 99,9% av min laddning sker hemma för 2 kr/kw.toppo skrev: ↑11 jul 2023 22:28Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Håller med. Laddningsnätet, som Tesla sålde in en gång i tiden (fast för mig var det mycket mer nyligen som 2019 och 2021), existerar inte längre.Datordoktorn skrev: ↑10 jul 2023 13:30Var och laddade i Jönköping igår. Totalt jävla kaos. Lång kö och som överallt annanstans i samhället muppar som kör förbi kön för att försöka tränga sig före. 40 laddare samtliga upptagna eller blockerade av Wolksvagen-ish bilar, Hongqui (eller vad fan de heter) och annat jävla bös.
Det var väl inte riktigt så här dealen var tänkt för oss som kört Tesla sen 2014? Vi som varit med hela vägen minns alla löften och hur de brutits ett efter ett. "köpen finansierar utbyggnaden av superchargers, laddning kommer alltid att ingå i bilens pris eftersom vi producerar elen ifrån solceller, eget laddnätverk för våra kunder."
Allt har ju varit jävla skitsnack ifrån början till slut, som så mycket annat ADHD Elon hasplar ur sig.
Parallellt med det här har man gradvis försämrat den vanliga autopilot funktionen till att tvinga en att dutta med ratten var 30:e sek och de som köpt FSD har väl i praktiken inte fått ett skit ännu som man har nån nytta av?
Så, nu får man stå och köa tillsammans med Kinabilar och Hitlerkälkar medan Elon fortsätter bygga på sin rikedom.
Vidare har det sagts att hela experimentet med att öppna superchargers för andra fabrikat ska övervakas och utvärderas löpande. Den utvärderingen kan jag göra åt er direkt. Stäng för andra fabrikat när stationen är mer än halvfull!
Otroligt besviken på att man inte bryr sig mer om sina egna kunder.
Trots fler SuC-laddare, så är helheten med snabbladdning en sämre upplevelse i semestertider än vad den var 2019-2021.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik