.... Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Porsche är väl ett starkare varumärke när man är på den prisnivån. Sedan finns den även som "kombi". Men GT:n är riktigt fin. Funkar lite dåligt med hund bara...
Min godtyckliga ranking av tyskarna.
1. Porsche
2. Mercedes
3. BMW
4. Ingenting
5. Audi
För mig är Audi en sminkad VW. Jag kommer inte ifrån det. Det tillsammans med egna och andras erfarenheter gör att jag inte är supersugen på en Audi. I jämförelse med de andra tre åtminstone.
Madhåll på ranking inkl Audi-känslan.
Kör nära maxad E-klass o tycker alla elbilar saknar förfiningen förutom Taycan.
I4 och i5 är fina elbilar, med typisk BMW-känsla, där EQE upplevs plastig
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
.... Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Porsche är väl ett starkare varumärke när man är på den prisnivån. Sedan finns den även som "kombi". Men GT:n är riktigt fin. Funkar lite dåligt med hund bara...
Min godtyckliga ranking av tyskarna.
1. Porsche
2. Mercedes
3. BMW
4. Ingenting
5. Audi
För mig är Audi en sminkad VW. Jag kommer inte ifrån det. Det tillsammans med egna och andras erfarenheter gör att jag inte är supersugen på en Audi. I jämförelse med de andra tre åtminstone.
Madhåll på ranking inkl Audi-känslan.
Kör nära maxad E-klass o tycker alla elbilar saknar förfiningen förutom Taycan.
I4 och i5 är fina elbilar, med typisk BMW-känsla, där EQE upplevs plastig
Menar du på fullt allvar att du kört en e-tron GT och anser att den "saknar förfining" till skillnad från Taycan?
Jag tycker bilarna är snarlika, personligen föredrar jag GT, men skillnaderna är i mitt tycke små. Specifikt kvalitetskänslan tycker jag faktiskt är strået bättre i GT, medan Taycanen är aningen sportigare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
.... Det är galet vad ovanliga de är jämfört med Taycan, verkar gå ungefär sex stycken Taycan på varje såld GT i Sverige...
Porsche är väl ett starkare varumärke när man är på den prisnivån. Sedan finns den även som "kombi". Men GT:n är riktigt fin. Funkar lite dåligt med hund bara...
Min godtyckliga ranking av tyskarna.
1. Porsche
2. Mercedes
3. BMW
4. Ingenting
5. Audi
För mig är Audi en sminkad VW. Jag kommer inte ifrån det. Det tillsammans med egna och andras erfarenheter gör att jag inte är supersugen på en Audi. I jämförelse med de andra tre åtminstone.
Madhåll på ranking inkl Audi-känslan.
Kör nära maxad E-klass o tycker alla elbilar saknar förfiningen förutom Taycan.
I4 och i5 är fina elbilar, med typisk BMW-känsla, där EQE upplevs plastig
Menar du på fullt allvar att du kört en e-tron GT och anser att den "saknar förfining" till skillnad från Taycan?
Jag tycker bilarna är snarlika, personligen föredrar jag GT, men skillnaderna är i mitt tycke små. Specifikt kvalitetskänslan tycker jag faktiskt är strået bättre i GT, medan Taycanen är aningen sportigare.
Nej, Audin o Taycan är ju samma bil nästan. Menar alla andra.
De båda känns i dörrar, reglage, inredning tightare än andra elbilar som upplevs plastiga.
Svårt att förklara.
Lättast är att jämföra en ny E-klass med EQE hos en MB-butik. Slående skillnad. Och Nya E-klass (w214) är sjuuuuukt snygg, där EQE är som en utdragen limpa.
Jag sa till säljaren att "ge mig en ny E-klass som går på el och jag köper direkt"
Hans svarade lite förläget, "flera som säger så..."
De hade förövrigt sålt slut på E-klass sedan, men hade många EQE för leverans.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Porsche är väl ett starkare varumärke när man är på den prisnivån. Sedan finns den även som "kombi". Men GT:n är riktigt fin. Funkar lite dåligt med hund bara...
Min godtyckliga ranking av tyskarna.
1. Porsche
2. Mercedes
3. BMW
4. Ingenting
5. Audi
För mig är Audi en sminkad VW. Jag kommer inte ifrån det. Det tillsammans med egna och andras erfarenheter gör att jag inte är supersugen på en Audi. I jämförelse med de andra tre åtminstone.
Madhåll på ranking inkl Audi-känslan.
Kör nära maxad E-klass o tycker alla elbilar saknar förfiningen förutom Taycan.
I4 och i5 är fina elbilar, med typisk BMW-känsla, där EQE upplevs plastig
Menar du på fullt allvar att du kört en e-tron GT och anser att den "saknar förfining" till skillnad från Taycan?
Jag tycker bilarna är snarlika, personligen föredrar jag GT, men skillnaderna är i mitt tycke små. Specifikt kvalitetskänslan tycker jag faktiskt är strået bättre i GT, medan Taycanen är aningen sportigare.
Nej, Audin o Taycan är ju samma bil nästan. Menar alla andra.
De båda känns i dörrar, reglage, inredning tightare än andra elbilar som upplevs plastiga.
Svårt att förklara.
Lättast är att jämföra en ny E-klass med EQE hos en MB-butik. Slående skillnad. Och Nya E-klass (w214) är sjuuuuukt snygg, där EQE är som en utdragen limpa.
Jag sa till säljaren att "ge mig en ny E-klass som går på el och jag köper direkt"
Hans svarade lite förläget, "flera som säger så..."
De hade förövrigt sålt slut på E-klass sedan, men hade många EQE för leverans.
Jo, precis. Därför jag undrade varför du skrev alla förutom Taycan.
Dock håller jag inte riktigt med. Vanliga e-tron "fatboy" är extremt solid den också. Sen har den en massa andra nackdelar, men kvalitetskänslan är väldigt hög imo. Samma sak med i-Pace. Tycker även de flesta kineser har extremt fin kvalitetskänsla.
Gällande specifikt Mercedes så håller jag dock med. Samtidigt är Mercedes en av få tillverkare som verkligen fått till effektiva elbilar, skulle man bygga dem som "fossilerna" så skulle man förlora den fördelen, men jag håller med om att kvalitetskänslan är en besvikelse.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Min godtyckliga ranking av tyskarna.
1. Porsche
2. Mercedes
3. BMW
4. Ingenting
5. Audi
För mig är Audi en sminkad VW. Jag kommer inte ifrån det. Det tillsammans med egna och andras erfarenheter gör att jag inte är supersugen på en Audi. I jämförelse med de andra tre åtminstone.
Madhåll på ranking inkl Audi-känslan.
Kör nära maxad E-klass o tycker alla elbilar saknar förfiningen förutom Taycan.
I4 och i5 är fina elbilar, med typisk BMW-känsla, där EQE upplevs plastig
Menar du på fullt allvar att du kört en e-tron GT och anser att den "saknar förfining" till skillnad från Taycan?
Jag tycker bilarna är snarlika, personligen föredrar jag GT, men skillnaderna är i mitt tycke små. Specifikt kvalitetskänslan tycker jag faktiskt är strået bättre i GT, medan Taycanen är aningen sportigare.
Nej, Audin o Taycan är ju samma bil nästan. Menar alla andra.
De båda känns i dörrar, reglage, inredning tightare än andra elbilar som upplevs plastiga.
Svårt att förklara.
Lättast är att jämföra en ny E-klass med EQE hos en MB-butik. Slående skillnad. Och Nya E-klass (w214) är sjuuuuukt snygg, där EQE är som en utdragen limpa.
Jag sa till säljaren att "ge mig en ny E-klass som går på el och jag köper direkt"
Hans svarade lite förläget, "flera som säger så..."
De hade förövrigt sålt slut på E-klass sedan, men hade många EQE för leverans.
Jo, precis. Därför jag undrade varför du skrev alla förutom Taycan.
Dock håller jag inte riktigt med. Vanliga e-tron "fatboy" är extremt solid den också. Sen har den en massa andra nackdelar, men kvalitetskänslan är väldigt hög imo. Samma sak med i-Pace. Tycker även de flesta kineser har extremt fin kvalitetskänsla.
Gällande specifikt Mercedes så håller jag dock med. Samtidigt är Mercedes en av få tillverkare som verkligen fått till effektiva elbilar, skulle man bygga dem som "fossilerna" så skulle man förlora den fördelen, men jag håller med om att kvalitetskänslan är en besvikelse.
Jo fatboy är solid men saknar den sista förfiningen.
Ipace o kineserna…där tycker vi totalt olika. kolla ljudet då dörrar stängs eller känsla i knappar/reglage. Stor slillnad.
Taycan känns som en vanlig Porsche dvs kanontight
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Lite svårt att se audi som sminkad VW eftersom allt över A3 är deras egna plattform. Isf är ju alla porschesuvar sminkade audis. Som helhet inklusive design håller jag audi över Bmw och mercedes och i den ordningen. Materialmässigt tycker jag dock att audi tappat mycket eller hela det försprång de hade som också var det som byggde varumärket från millenieskiftet och framåt. De har blivit bekväma där och det gillar jag inte. Man ser ju lite samma sak med de kinesiska utmanarna nu dom fläskar på med fina material för att locka kunder medan tyskarna fyller elbilarna med en hel del hårdplast.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
Ja bra skärmar med tydlig enkel grafik.
Den ultimata bilen vore Teslas batteri/motorteknik/mjukvara/integration som skapar frunk och bra bagage bak + inredning/stolar/ljudsystem/finlir/lyxkänsla från MB.
+ BMW körkänsla/styrning + Chassi från min specialtunade Miata med allt ombyggt i chassit + jaggas design
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
Ja bra skärmar med tydlig enkel grafik.
Den ultimata bilen vore Teslas batteri/motorteknik/mjukvara/integration som skapar frunk och bra bagage bak + inredning/stolar/ljudsystem/finlir/lyxkänsla från MB.
+ BMW körkänsla/styrning + Chassi från min specialtunade Miata med allt ombyggt i chassit + jaggas design
Iom Highland så tycker jag nog Tesla fått till det riktigt bra.
Saknar nog inget från övriga faktiskt.
Kanske exteriöra designen kunde varit lite mer spännande, men där är inte Mercedes eller BMW bättre heller. Jaguar luktar bara gubbe IMO.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Man ser ju lite samma sak med de kinesiska utmanarna nu dom fläskar på med fina material för att locka kunder medan tyskarna fyller elbilarna med en hel del hårdplast.
Ja tyskarna har haft brådis att släppa sina elbilar, resultatet är att de är slarvigt byggda. Men nu efter några år är de bättre ihopskruvade. Men plasten i basmodellerna är av rent pinsam nivå - givet prisklassen
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket. [...
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Tycker det verkar som det krävs mer än ett paket för att få allt det där läderklätt... Tycker det verkar som en del måste specificeras var för sig.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Jag är extremt nöjd med Alcantara/alcantara-liknande överallt. Tycker det är både finare och lyxigare än läder. Kanske allra mest på ratten dock
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Jag är extremt nöjd med Alcantara/alcantara-liknande överallt. Tycker det är både finare och lyxigare än läder. Kanske allra mest på ratten dock
Ja alcantra har fördelar! Jag gillar alcantra mer i stolar så man inte far omkring och slipper att det blir svettigt på sommar/kallt på vintern.
Fråga till er med i4, har nu testat i5? Intryck
Den är skitfin designmässigt. Habegär.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Jag är extremt nöjd med Alcantara/alcantara-liknande överallt. Tycker det är både finare och lyxigare än läder. Kanske allra mest på ratten dock
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Jag är extremt nöjd med Alcantara/alcantara-liknande överallt. Tycker det är både finare och lyxigare än läder. Kanske allra mest på ratten dock
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket.
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Jag är extremt nöjd med Alcantara/alcantara-liknande överallt. Tycker det är både finare och lyxigare än läder. Kanske allra mest på ratten dock
Slits inte alcantara rätt snabbt på en ratt?...
Se t.ex. 03:51 nedan:
Framförallt blir det smutsigt.
Bara att ta en microfiberduk och lite interiörengöring och dra ett par varv. Rätt sunkigt med blanka läderrattar också. Rattar ska rengöras rätt ofta i min bok.
Tycker inte GT eller fat etron hade nån noterbar skillnad i kvalitetskänsla.
Var skrammel i dörren i GTn. Var nått annat i fat har jag för mig.
Tycker nog BMW är steget över både Audi och Mercedes. Men föredrar ändå Mercedes pga skärmarna och dess layout.
När jag jämförde GT och Taycan reagerade jag på rätt mycket sämre dörrljud än tex en A7 som ju är frameless. GT:n är lite mer påkostad interiört än e-tron och jag tycker den är snyggare än Taycan interört men likvärdig kvalitetskänsla. Sen kan man ju klä in en Taycan helt i läder och då får man ju en annan lyxkänsla. Kostar en del dock.
Är bara beggade Taycan med läder jag tittar på, då min E-klass har AMG-paket. [...
Syftade på det stora paketet där tröskelparti, insidan av dörrstolparna, nedersta delen av dörrens insida, sidostyckena längst ned på stolarna mm är läderklädda. Har jag bara sett på en turbo s, ovanligt att folk fläskar på det paketet. Vanlig läderinteriör är ju rätt vanlig på GT också.
Tycker det verkar som det krävs mer än ett paket för att få allt det där läderklätt... Tycker det verkar som en del måste specificeras var för sig.
Så är det säkert, går ju att få läderklädda ”kurvhandtag” osv. Men det är först vi den nivån jag skulle säga att Porsche Taycan har ngt som GT:n inte har. I övrigt så spelar de helt i samma liga i min bok.
Jag var och provkörde en M50 idag. Riktigt trevlig bil även om det var halt så det var svårt att verkligen känna på prestanda. Men det kändes ändå bra det lilla jag kunde testa. Hade inte riktigt tid att sitta och kika på infotainment och alla knappar men intrycket var positivt.
Kombinationen med att många bilar är nedsatta från typ 880 till 750 kkr samt deras erbjudande om business lease är mycket attraktivt. Man lägger in 55 (ex moms) kontant och sedan kostar bilen 6500 ex moms för 1500 mil inklusive vinterdäck, "service" och försäkring. Då är det i princip som att hyra bilen. Dom tar fullt ansvar för restvärde. Övermil kostar 12,50. Får det till 64 kr per mil ex moms vilket måste anses ganska bra? Är ju inte direkt en billig bil.
Tillägg: Om jag konfigurerar en tesla M3 med allt utom autopilot blir priset 679. Väljer jag sedan finansiell leasing med 55 i första förhöjd hyra så landar månadskostnaden på 7632 ex moms. Detta är då utan försäkring jämfört med M50. Dessutom ansvarar jag för restvärdet (jag ser det som nackdel men går ju också att se på som fördel beroende på vad man tror om framtiden)
Jag var och provkörde en M50 idag. Riktigt trevlig bil även om det var halt så det var svårt att verkligen känna på prestanda. Men det kändes ändå bra det lilla jag kunde testa. Hade inte riktigt tid att sitta och kika på infotainment och alla knappar men intrycket var positivt.
Kombinationen med att många bilar är nedsatta från typ 880 till 750 kkr samt deras erbjudande om business lease är mycket attraktivt. Man lägger in 55 (ex moms) kontant och sedan kostar bilen 6500 ex moms för 1500 mil inklusive vinterdäck, "service" och försäkring. Då är det i princip som att hyra bilen. Dom tar fullt ansvar för restvärde. Övermil kostar 12,50. Får det till 64 kr per mil ex moms vilket måste anses ganska bra? Är ju inte direkt en billig bil.
Tillägg: Om jag konfigurerar en tesla M3 med allt utom autopilot blir priset 679. Väljer jag sedan finansiell leasing med 55 i första förhöjd hyra så landar månadskostnaden på 7632 ex moms. Detta är då utan försäkring jämfört med M50. Dessutom ansvarar jag för restvärdet (jag ser det som nackdel men går ju också att se på som fördel beroende på vad man tror om framtiden)
73 kr per mil för en klart billigare bil.
Är sugen på att slå till...
Gör det! i4 är en kanonbil. Lite dyr för mig tyvärr
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Jag var och provkörde en M50 idag. Riktigt trevlig bil även om det var halt så det var svårt att verkligen känna på prestanda. Men det kändes ändå bra det lilla jag kunde testa. Hade inte riktigt tid att sitta och kika på infotainment och alla knappar men intrycket var positivt.
Kombinationen med att många bilar är nedsatta från typ 880 till 750 kkr samt deras erbjudande om business lease är mycket attraktivt. Man lägger in 55 (ex moms) kontant och sedan kostar bilen 6500 ex moms för 1500 mil inklusive vinterdäck, "service" och försäkring. Då är det i princip som att hyra bilen. Dom tar fullt ansvar för restvärde. Övermil kostar 12,50. Får det till 64 kr per mil ex moms vilket måste anses ganska bra? Är ju inte direkt en billig bil.
Tillägg: Om jag konfigurerar en tesla M3 med allt utom autopilot blir priset 679. Väljer jag sedan finansiell leasing med 55 i första förhöjd hyra så landar månadskostnaden på 7632 ex moms. Detta är då utan försäkring jämfört med M50. Dessutom ansvarar jag för restvärdet (jag ser det som nackdel men går ju också att se på som fördel beroende på vad man tror om framtiden)
73 kr per mil för en klart billigare bil.
Är sugen på att slå till...
Ja, det är riktigt bra priser på i4 M50 just nu. Ganska sjukt att man får betala 10-tusentals kronor mer för en iDrive40 med samma utrustning. Tänkt bara på att just den bil du länkar till och mågna andra som utannonseras till det priset saknar ett par saker som du kanske vill ha, även om den är välutrustad. Bland annat ingår inte driving assistant professional (motsvarigheten till Teslas autopilot), justerbart svankstöd eller elinställbara framstolar. Men även om man lägger till detta är det ett kanonpris, för en riktigt riktigt bra elbil. Laddkurvan har också justerats sen den först släpptes har jag upptäckt. Den dyker inte lika snabbt längre.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ni som kört i4 ett tag, upplever ni att BMW förbättrat laddkurvan över tid? Jag kollade upp laddkurvan på nätet innan jag köpte min (bland annat den på bilden nedan) och var inte jätteimponerad. Nu efter jag haft den ett tag upplever jag att den inte droppar av alls lika snabbt som den på bilden eller i de laddtester jag sett på Youtube. Dessutom verkar den inte vara statisk utan förskjutas om man kopplar in med högre SoC, dvs att man t.ex. kan få en effekt på 200 kW även om man pluggar in med drygt 30% och över 150 kW om man pluggar in med 50-55% (vilket man inte får vid 50% SoC om man pluggar in med 10%).
Är detta något nytt eller har det alltid varit så? I vilket fall, det jobbigaste med att byta bort EV6:an var att jag skulle få en mycket sämre laddkurva. Den är fortfarande inte på alls samma nivå i i4:an, men det är iallafall inte lika illa som jag befarade.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svarar mig själv, då jag fick bra information i en av Facebook-grupperna. BMW har tydligen implementerat något de kallar max performance charging i och med lanseringen av i5. Det verkar som om min i4 har samma uppdatering. Strålande nyheter faktiskt, då det innebär att man får bra fart på laddningen även om man väljer att stanna vid laddaren med lite högre SoC. Undrar om det går att lura bilen genom att koppla ut och sen starta om laddaren igen, eller om det är temperaturstyrt?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svarar mig själv, då jag fick bra information i en av Facebook-grupperna. BMW har tydligen implementerat något de kallar max performance charging i och med lanseringen av i5. Det verkar som om min i4 har samma uppdatering. Strålande nyheter faktiskt, då det innebär att man får bra fart på laddningen även om man väljer att stanna vid laddaren med lite högre SoC. Undrar om det går att lura bilen genom att koppla ut och sen starta om laddaren igen, eller om det är temperaturstyrt?