Det där har jag i stort sett vuxit ifrån. Tycker "körglädje" alltför ofta innebär att man kör som en jävla idiot och att det värderas alltför högt ställt mot komfort. Jag körde 4300 mil under 2023 och för mig är bilkörning snarare meditativt. Kör ganska fort men sällan vårdslöst.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 19:09Model 3 tycker jag är roligast. Hade Model 3 dessutom haft fjädring som höll emot bättre när sidoaccelerationen är hög så skulle den nog vara solklart roligast. Ingen av bilarna är någon banbil, men Teslans rappare reaktioner, snabbare instyrning m m gör den roligare vid aktiv körning. Jag har provat i4 M50 flera gånger, men aldrig i vinterväglag, så hur den är på vintern vet jag inte. Mitt omdöme är baserat på barmarkskörning. Ska också tillägga att jag inte kör på ett särskilt normalt sätt. Jag har kört mycket bana med sportmotorcykel och även en hel del med mina tidigare 3-seriebilar. Det är bäst att prova själv.tor skrev: ↑05 jan 2024 19:05Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 18:38Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
BMW i4 eDrive40 vs M50
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Det är ju en personlig sak hur man väljer att använda sin bil. För mig också bilkörning väldigt ofta meditativt. För det mesta kör jag inte med "maximum attack", men när jag inte kör så spelar ju köregenskaperna inte någon större roll. När jag äter mil, på det meditativa sättet, är komfort självklart viktigare än kurvtagningsförmåga. Det jag saknar mest från BMW:n är det adaptiva chassit, som kunde växla mellan komfortläge och sportläge med en knapptryckning. Det hade jag gärna haft i Model 3, vars fjädring är onödigt stram i mer vardaglig körning. Den Highland jag provkörde hade dock klart bättre fjädringskomfort än den 2020 jag äger.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 19:50Det där har jag i stort sett vuxit ifrån. Tycker "körglädje" alltför ofta innebär att man kör som en jävla idiot och att det värderas alltför högt ställt mot komfort. Jag körde 4300 mil under 2023 och för mig är bilkörning snarare meditativt. Kör ganska fort men sällan vårdslöst.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Hoppas själv på att nya M3 P kan få lite kraftigare och hårdare fjädring. Tesla säger sig vilja göra en större skillnad mellan LR och P än vad det varit tidigare (åt både hållen). Men vi får se. Skall bli spännande att provköra.
Sedan ser jag även fram emot BMW och elversionerna på den nya 5-serien, och vilka sportigare varianter som kan komma på den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
För mig skulle det som avgör valet i det läget vara mitt förtroende för tillverkaren och dess serviceorganisation. Jag skulle också fundera lite över andrahandsvärdet över tid.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Frågan är också vad de är värda i andra hand, på min i4 M50 tappade jag runt 230k på ett år trots att BMW höjde listpriserna med 100k på samma spec. Hade jag köpt en Model 3 istället hade den tappat mindre även i procent trots att Tesla sänkte priserna och det ryktades om en Highland inom kort. Just nu är det ju bra rabatt på i4an men frågan är hur andrahandsmarknaden värderar den sen…Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Håller med om att andrahandsvärdet är osäkert. Men det är därför jag tycker deras Business Lease erbjudande är så attraktivt. Det är egentligen hyra av bilen. Skulle aldrig våga köpa privat, det kan bli en rejäl värdeminskning på tre år.OfarligTesla skrev: ↑06 jan 2024 14:17Frågan är också vad de är värda i andra hand, på min i4 M50 tappade jag runt 230k på ett år trots att BMW höjde listpriserna med 100k på samma spec. Hade jag köpt en Model 3 istället hade den tappat mindre även i procent trots att Tesla sänkte priserna och det ryktades om en Highland inom kort. Just nu är det ju bra rabatt på i4an men frågan är hur andrahandsmarknaden värderar den sen…Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Ang. Teslan; var det provkörning hos bilhandlare? Har aldrig kört M3 AWD LR i vinterväglag. Undrar ifall det kan ha funnits variabler som suboptimalt däcktryck, skillnader mellan hur bra vinterdäcken var, mönsterdjup samt kanske även mindre bra hjulinställning på Teslan.... Har själv inte heller kört Highland, men tycker det verkar som många som jobbar med biltester tycker att det är markant skillnad gällande hjulupphängning/köregenskaper mellan pre-Highland M3 AWD LR och Highland M3 AWD LR...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Bilfirma och nya friktionsdäck.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 15:50Ang. Teslan; var det provkörning hos bilhandlare? Har aldrig kört M3 AWD LR i vinterväglag. Undrar ifall det kan ha funnits variabler som suboptimalt däcktryck, skillnader mellan hur bra vinterdäcken var, mönsterdjup samt kanske även mindre bra hjulinställning på Teslan.... Har själv inte heller kört Highland, men tycker det verkar som många som jobbar med biltester tycker att det är markant skillnad gällande hjulupphängning/köregenskaper mellan pre-Highland M3 AWD LR och Highland M3 AWD LR...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.
Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Den hade bara gått några hundra mil.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Acceleration på Chill och Regen på Low så är bilen lätthanterlig vintertid.Legato skrev: ↑06 jan 2024 23:51Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
MVH
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Tesla hyllas mycket här inne för sina vinteregenskaper, men det är trots allt inte unikt för Tesla att den går stabilt i snöoväder - det gör de flesta elbilar med fyrhjulsdrift. Min Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift upplever jag som otroligt stabil och trygg i körning i riktigt vinterväglag (körde bl.a. E4 under stormen Pia). M3/MY upplever jag som nervösare (enbart kört på asfalt), så jag har kan mycket väl förstå att man föredrar en annan elbil på vinterväglag.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Går inte att ändra regen längre. Väldigt dumt, men så är det.NiklasTesla skrev: ↑07 jan 2024 00:58Acceleration på Chill och Regen på Low så är bilen lätthanterlig vintertid.Legato skrev: ↑06 jan 2024 23:51Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
MVH
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Har ägt och kört båda mycket.toppo skrev: ↑07 jan 2024 08:34Tesla hyllas mycket här inne för sina vinteregenskaper, men det är trots allt inte unikt för Tesla att den går stabilt i snöoväder - det gör de flesta elbilar med fyrhjulsdrift. Min Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift upplever jag som otroligt stabil och trygg i körning i riktigt vinterväglag (körde bl.a. E4 under stormen Pia). M3/MY upplever jag som nervösare (enbart kört på asfalt), så jag har kan mycket väl förstå att man föredrar en annan elbil på vinterväglag.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Båda är imo väldigt stabila, men M3 kräver som sagt lite annan teknik pga kraftig regen som ej kan begränsas.
Håller helt med om att fyrhjulsdrivna elbilar är stabila i halka. Tycker inte Tesla utmärker sig som varken bättre eller sämre. Dock då med undantaget att man måste anpassa körningen i 3/Y (men inte i S/X).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Nja. Skulle gissa att den har regen främst på framaxeln precis som på S/X. Bättre i halka, men troligen någon annan nackdel eftersom Tesla valt att byta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.
Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Ja men då man kör går Teslan stabilt (som han skriver), men jag talade om ”vid gaspådrag och regen”.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jan 2024 21:32Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 jan 2024 11:54Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...Niklas Z skrev: ↑06 jan 2024 09:57Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.tor skrev: ↑05 jan 2024 20:51Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.
Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
NiklasTesla skrev: ↑06 jan 2024 20:38Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]
Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.
På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.
Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Olika saker
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Riktigt bra pris på M50. 769 000 kr inkl vinterhjul.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc
Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.
Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123
För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc
Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.
Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123
För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
M3 RWD -22
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Före jul annonserade de för 749 eller 759. Så en liten höjning.ANLI skrev: ↑07 jan 2024 12:04Riktigt bra pris på M50. 769 000 kr inkl vinterhjul.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc
Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.
Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123
För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
Går nog att få ännu lite mer rabatt också.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Nej, det är inte förutsättningen. Men däremot att det inte bara finns nedsida om man gör en förändring. Att förändra med enbart nackdelar vore befängt.Verdi_ skrev: ↑07 jan 2024 10:08
Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.
Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Säker på att du kan ställa ner regen? Borta sen länge på 3/Y och har nog aldrig funnits på Palladium. Osäker på Raven och äldre S/X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Min är från 2018 och har två induktionsmotorer. Antagligen är det därför det går. När Tesla började med permanentmagnetmotorer så försvann den inställningen.Legato skrev: ↑07 jan 2024 14:03Nej, det är inte förutsättningen. Men däremot att det inte bara finns nedsida om man gör en förändring. Att förändra med enbart nackdelar vore befängt.Verdi_ skrev: ↑07 jan 2024 10:08
Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.
Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Säker på att du kan ställa ner regen? Borta sen länge på 3/Y och har nog aldrig funnits på Palladium. Osäker på Raven och äldre S/X.
Nackdelen är att min drar lite mer el. Har ingen värmepump heller.