BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

Niklas Z skrev: 05 jan 2024 19:09
tor skrev: 05 jan 2024 19:05
Niklas Z skrev: 05 jan 2024 18:38
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
Model 3 tycker jag är roligast. Hade Model 3 dessutom haft fjädring som höll emot bättre när sidoaccelerationen är hög så skulle den nog vara solklart roligast. Ingen av bilarna är någon banbil, men Teslans rappare reaktioner, snabbare instyrning m m gör den roligare vid aktiv körning. Jag har provat i4 M50 flera gånger, men aldrig i vinterväglag, så hur den är på vintern vet jag inte. Mitt omdöme är baserat på barmarkskörning. Ska också tillägga att jag inte kör på ett särskilt normalt sätt. Jag har kört mycket bana med sportmotorcykel och även en hel del med mina tidigare 3-seriebilar. Det är bäst att prova själv.
Det där har jag i stort sett vuxit ifrån. Tycker "körglädje" alltför ofta innebär att man kör som en jävla idiot och att det värderas alltför högt ställt mot komfort. Jag körde 4300 mil under 2023 och för mig är bilkörning snarare meditativt. Kör ganska fort men sällan vårdslöst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 05 jan 2024 19:50
Det där har jag i stort sett vuxit ifrån. Tycker "körglädje" alltför ofta innebär att man kör som en jävla idiot och att det värderas alltför högt ställt mot komfort. Jag körde 4300 mil under 2023 och för mig är bilkörning snarare meditativt. Kör ganska fort men sällan vårdslöst.
Det är ju en personlig sak hur man väljer att använda sin bil. För mig också bilkörning väldigt ofta meditativt. För det mesta kör jag inte med "maximum attack", men när jag inte kör så spelar ju köregenskaperna inte någon större roll. När jag äter mil, på det meditativa sättet, är komfort självklart viktigare än kurvtagningsförmåga. Det jag saknar mest från BMW:n är det adaptiva chassit, som kunde växla mellan komfortläge och sportläge med en knapptryckning. Det hade jag gärna haft i Model 3, vars fjädring är onödigt stram i mer vardaglig körning. Den Highland jag provkörde hade dock klart bättre fjädringskomfort än den 2020 jag äger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Hoppas själv på att nya M3 P kan få lite kraftigare och hårdare fjädring. Tesla säger sig vilja göra en större skillnad mellan LR och P än vad det varit tidigare (åt både hållen). Men vi får se. Skall bli spännande att provköra.

Sedan ser jag även fram emot BMW och elversionerna på den nya 5-serien, och vilka sportigare varianter som kan komma på den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av lawe »

Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
För mig skulle det som avgör valet i det läget vara mitt förtroende för tillverkaren och dess serviceorganisation. Jag skulle också fundera lite över andrahandsvärdet över tid.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Frågan är också vad de är värda i andra hand, på min i4 M50 tappade jag runt 230k på ett år trots att BMW höjde listpriserna med 100k på samma spec. Hade jag köpt en Model 3 istället hade den tappat mindre även i procent trots att Tesla sänkte priserna och det ryktades om en Highland inom kort. Just nu är det ju bra rabatt på i4an men frågan är hur andrahandsmarknaden värderar den sen…
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

OfarligTesla skrev: 06 jan 2024 14:17
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Frågan är också vad de är värda i andra hand, på min i4 M50 tappade jag runt 230k på ett år trots att BMW höjde listpriserna med 100k på samma spec. Hade jag köpt en Model 3 istället hade den tappat mindre även i procent trots att Tesla sänkte priserna och det ryktades om en Highland inom kort. Just nu är det ju bra rabatt på i4an men frågan är hur andrahandsmarknaden värderar den sen…
Håller med om att andrahandsvärdet är osäkert. Men det är därför jag tycker deras Business Lease erbjudande är så attraktivt. Det är egentligen hyra av bilen. Skulle aldrig våga köpa privat, det kan bli en rejäl värdeminskning på tre år.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Ang. Teslan; var det provkörning hos bilhandlare? Har aldrig kört M3 AWD LR i vinterväglag. Undrar ifall det kan ha funnits variabler som suboptimalt däcktryck, skillnader mellan hur bra vinterdäcken var, mönsterdjup samt kanske även mindre bra hjulinställning på Teslan.... Har själv inte heller kört Highland, men tycker det verkar som många som jobbar med biltester tycker att det är markant skillnad gällande hjulupphängning/köregenskaper mellan pre-Highland M3 AWD LR och Highland M3 AWD LR...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 15:50
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning.
Största skillnaden är inredning och infotainment där sportstolarna i BMW är fantastiskt sköna.
Men det skiljer väl 300k...
Teslan är mer lekfull och lättare, men BMW'n känns bara sådär perfekt som bara BMW/MB kan vara i de dyrare modellerna.
Men parkeringskamerorna är en ren katastrof på Tesla.

Bägge har fördelar o nackdelar, svårt val
Ang. Teslan; var det provkörning hos bilhandlare? Har aldrig kört M3 AWD LR i vinterväglag. Undrar ifall det kan ha funnits variabler som suboptimalt däcktryck, skillnader mellan hur bra vinterdäcken var, mönsterdjup samt kanske även mindre bra hjulinställning på Teslan.... Har själv inte heller kört Highland, men tycker det verkar som många som jobbar med biltester tycker att det är markant skillnad gällande hjulupphängning/köregenskaper mellan pre-Highland M3 AWD LR och Highland M3 AWD LR...
Bilfirma och nya friktionsdäck.
Den hade bara gått några hundra mil.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev: 06 jan 2024 23:51
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.
Acceleration på Chill och Regen på Low så är bilen lätthanterlig vintertid.

MVH
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av toppo »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Tesla hyllas mycket här inne för sina vinteregenskaper, men det är trots allt inte unikt för Tesla att den går stabilt i snöoväder - det gör de flesta elbilar med fyrhjulsdrift. Min Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift upplever jag som otroligt stabil och trygg i körning i riktigt vinterväglag (körde bl.a. E4 under stormen Pia). M3/MY upplever jag som nervösare (enbart kört på asfalt), så jag har kan mycket väl förstå att man föredrar en annan elbil på vinterväglag.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev: 07 jan 2024 00:58
Legato skrev: 06 jan 2024 23:51
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57

Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Det krävs en annan teknik för att köra M3 i halka. Behärskar man den (i princip att aldrig släppa gasen...) så är den väldigt stabil på halt underlag. Problemet är dock om man tvingas bromsa snabbt, då är det nästan ofrånkomligt att få sladd pga regen. Som tur är så är den väldigt bra på att häva sladdarna.
Acceleration på Chill och Regen på Low så är bilen lätthanterlig vintertid.

MVH
Går inte att ändra regen längre. Väldigt dumt, men så är det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

toppo skrev: 07 jan 2024 08:34
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Tesla hyllas mycket här inne för sina vinteregenskaper, men det är trots allt inte unikt för Tesla att den går stabilt i snöoväder - det gör de flesta elbilar med fyrhjulsdrift. Min Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift upplever jag som otroligt stabil och trygg i körning i riktigt vinterväglag (körde bl.a. E4 under stormen Pia). M3/MY upplever jag som nervösare (enbart kört på asfalt), så jag har kan mycket väl förstå att man föredrar en annan elbil på vinterväglag.
Har ägt och kört båda mycket.

Båda är imo väldigt stabila, men M3 kräver som sagt lite annan teknik pga kraftig regen som ej kan begränsas.

Håller helt med om att fyrhjulsdrivna elbilar är stabila i halka. Tycker inte Tesla utmärker sig som varken bättre eller sämre. Dock då med undantaget att man måste anpassa körningen i 3/Y (men inte i S/X).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av lawe »

Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

lawe skrev: 07 jan 2024 08:41
Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Nja. Skulle gissa att den har regen främst på framaxeln precis som på S/X. Bättre i halka, men troligen någon annan nackdel eftersom Tesla valt att byta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 07 jan 2024 08:43
lawe skrev: 07 jan 2024 08:41
Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Nja. Skulle gissa att den har regen främst på framaxeln precis som på S/X. Bättre i halka, men troligen någon annan nackdel eftersom Tesla valt att byta.

Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.

Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 21:32
Sportbilsentusiasten skrev: 06 jan 2024 11:54
Niklas Z skrev: 06 jan 2024 09:57
tor skrev: 05 jan 2024 20:51
Jag kör inte heller på gränsen till vardags. Gillar att dra på och köra lite snabbt i någon kurva när andan faller på men inte ofta. Om jag tänker efter så är nog en bekväm bil viktigare än en snabb bil. Drar man det till sin extrem kör jag hellre en Bentley Continental GT än en 911 Gt3 till vardags.

Det är väl där skillnaden mellan M3P och M50 ligger? M50 är en bekväm, tyst GT vagn med bra fartresurser och rätt bra kurvtagningsförmåga? Model 3 performance är mer sportigt betonad och något snabbare i både kurvtagning och acceleration?
Min upplevelse av i4 M50 är helt klart mer åt GT-hållet, i alla fall jämfört med pre-Highland Model 3. Hur komforten är i Highland jämfört med i4 vill jag inte uttala mig om eftersom jag kört dem vid olika tillfällen, flera månader emellan.
Sen ska sägas att vid riktigt snabb kurvtagning är Teslans fjädring för mjuk. Men bilens rappa reaktioner gör den kul även när man inte kör 100 %.
Körde igår en demo-i4 4wd m50 och Tesla 3 (2023 LR 4wd, pre Highland), Bimmern är dyrare och det märks. Går klart stabilare på snö/is. Teslan slingrar vid gaspådrag och regen. BMW'n var nästan perfekt, ja odramatisk är en bra sammanfattning. [...
Jämför t.ex. din upplevelse av 2023 M3 AWD LR med den här beskrivningen av vinterkörning med samma bil... Känns ju som två totalt olika beskrivningar. Och då hade Niklas t.o.m 'bara' åretruntdäck istället för riktiga vinterdäck – och det vid körning under SMHI's orangevarning för kraftigt snöfall i Skåne...
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:38
Okej här kommer min egen berättelse från Skåne 3/1 (Model 3LR AWD-19 Cross Climate 2 åretruntdäck). [...]

Väl över Örundsbron med +20m/s vindbyar så droppade temperatur strax efter Malmö till -1. GPSen har ju realtids info om trafik så vi slapp E22an.

På småvägarna i Skåne var det blankis och stark vind samt drivbildning. Teslan blöjde genom alla snöhögar som en stridsvagn/plogbil. Fick hjälpa en Golf att komma loss samt flera andra ICE-bilar och lastbilar (dom fick stå stilla) på och på sidan av vägen.

Summering Tesla Model 3LR AWD är underbar vinterbil och hade bland den roligaste vinterkörningen sedan militärtjänsten i Norrbotten (vi kom fram hur lätt somhelst med bra marginal i batteriet kvar vid målet). <3 MVH
Ja men då man kör går Teslan stabilt (som han skriver), men jag talade om ”vid gaspådrag och regen”.
Olika saker
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av ANLI »

Riktigt bra pris på M50. 769 000 kr inkl vinterhjul.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc

Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.

Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123

För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

ANLI skrev: 07 jan 2024 12:04
Riktigt bra pris på M50. 769 000 kr inkl vinterhjul.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc

Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.

Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123

För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
Före jul annonserade de för 749 eller 759. Så en liten höjning.

Går nog att få ännu lite mer rabatt också.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 07 jan 2024 10:08
Legato skrev: 07 jan 2024 08:43
lawe skrev: 07 jan 2024 08:41
Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Nja. Skulle gissa att den har regen främst på framaxeln precis som på S/X. Bättre i halka, men troligen någon annan nackdel eftersom Tesla valt att byta.

Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.

Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Nej, det är inte förutsättningen. Men däremot att det inte bara finns nedsida om man gör en förändring. Att förändra med enbart nackdelar vore befängt.

Säker på att du kan ställa ner regen? Borta sen länge på 3/Y och har nog aldrig funnits på Palladium. Osäker på Raven och äldre S/X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 07 jan 2024 14:03
Verdi_ skrev: 07 jan 2024 10:08
Legato skrev: 07 jan 2024 08:43
lawe skrev: 07 jan 2024 08:41
Och en P2 kan man ha på full regen hela vintern utan problem. Den är klippstabil (och jag bor i Norrland med rejäl vinter från Nov till April). Det är så det ska funka när det är kalibrerat korrekt.
Nja. Skulle gissa att den har regen främst på framaxeln precis som på S/X. Bättre i halka, men troligen någon annan nackdel eftersom Tesla valt att byta.

Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.

Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Nej, det är inte förutsättningen. Men däremot att det inte bara finns nedsida om man gör en förändring. Att förändra med enbart nackdelar vore befängt.

Säker på att du kan ställa ner regen? Borta sen länge på 3/Y och har nog aldrig funnits på Palladium. Osäker på Raven och äldre S/X.
Min är från 2018 och har två induktionsmotorer. Antagligen är det därför det går. När Tesla började med permanentmagnetmotorer så försvann den inställningen.

Nackdelen är att min drar lite mer el. Har ingen värmepump heller.
Skriv svar