Go Greta!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Go Greta!

Inlägg av EnzoF1 »

Banane skrev: 30 jul 2023 23:28
Greta har kommit ut som vänsterextremist de senaste åren. Jag tycker det förtar lite.
Lustigt att kalla en miljöaktivist för extremist. Det vattnar ju liksom ur begreppet. Man jämställer på nåt sätt t ex Breivik med Greta. Extremist. Smaka lite på ordet. En tjej som är uppgiven inför hur våra politiker hanterar den väl absolut mest avgörande frågan i historien. Som gör det hon kan, utan våld, för att försöka få till en ändring som ju i förlängningen gagnar alla. Och du kallar henne extremist.

Jag tycker du ska skämmas faktiskt och fundera lite vad du bidrar till för debattklimat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Go Greta!

Inlägg av Jerker »

Det är ju likadant hela tiden. När Greta satt utanför riksdagen och skolstrejkade så var det inget som påverkade en enda persons vardag. Då blev hon en världskändis och alla politiker (utom några få) ville ta selfies med henne. Men så fort som hon gör nåt som har nån slags påverkan så vänder sig folk bort.

Samma med att det är lätt att sympatisera med idéerna om att vi måste göra nåt åt klimatet, men så fort som det påverkar vårt eget liv så vill ingen göra nåt. När det innebär att vi inte ska tillåtas flyga, köra bil, handla mat som skeppats över halva jordklotet, eller tvingas köa en halvtimme för att nån limmat fast sig i vägbanan, då är klimatet inte längre viktigt.

Kristerssons löfte i valkampanjen att vi ska förbättra miljön utan att det ska behöva påverka någons vardag är en självmotsägelse, men det är det som folk vill höra. Om nån säger att vi måste vidta åtgärder så betecknas det som vänsterextremism.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Unga smarta kvinnor som med mod tar ansvar och säger ifrån.
Bifogar en artikel som på ett vettigt sätt belyser vad det delvis handlar om och som lika gärna kunnat inkludera Gretas engagemang.
Och kom ihåg att suffragetterna ochså var ganska olydiga på sin tid i kampen för kvinnlig röstsätt.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ar-sa-fult
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Banane »

EnzoF1 skrev: 31 jul 2023 04:09
Banane skrev: 30 jul 2023 23:28
Greta har kommit ut som vänsterextremist de senaste åren. Jag tycker det förtar lite.
Lustigt att kalla en miljöaktivist för extremist. Det vattnar ju liksom ur begreppet. Man jämställer på nåt sätt t ex Breivik med Greta. Extremist. Smaka lite på ordet. En tjej som är uppgiven inför hur våra politiker hanterar den väl absolut mest avgörande frågan i historien. Som gör det hon kan, utan våld, för att försöka få till en ändring som ju i förlängningen gagnar alla. Och du kallar henne extremist.

Jag tycker du ska skämmas faktiskt och fundera lite vad du bidrar till för debattklimat.
Har man extrema åsikter så är man extremist. Det ligger egentligen ingen värdering där utan det är ett begrepp som används för att markera att någon inte ligger i mittfåran. Möjligen är det lånat från matematikens värld?

Jämförelsen med Breivik gjordes av dig, inte av mig. "Debattklimatet" mår i regel inte bra av att blanda in personer som gjort sig skyldiga till grova brott och att uppmana meningsmotståndare att skämmas.

Förut gillade jag Greta. Hon tog inte politisk ställning utan sa bara "lyssna på vetenskapen". Det kunde jag ställa mig bakom. På senare tid har det dock blivit uppenbart att Greta står långt till vänster. Det tycker jag är synd och gör henne mindre trovärdig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/anal ... pulistiskt
https://www.expressen.se/nyheter/vanste ... ig-ledare/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Go Greta!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev: 31 jul 2023 01:34
Förutom att han blev världskänd, och princip varenda politiker och kändis ville ta en selfie.
Uppmärksamhet fick hon och lite kanske spillde över på sakfrågan som det gällde. [Min understrykn.]
Och så den sortens personangrepp också...

Suck.

Greta.png
https://advisor.museumsandheritage.com/ ... tal-event/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Banane skrev: 31 jul 2023 08:56
EnzoF1 skrev: 31 jul 2023 04:09
Banane skrev: 30 jul 2023 23:28
Greta har kommit ut som vänsterextremist de senaste åren. Jag tycker det förtar lite.
Lustigt att kalla en miljöaktivist för extremist. Det vattnar ju liksom ur begreppet. Man jämställer på nåt sätt t ex Breivik med Greta. Extremist. Smaka lite på ordet. En tjej som är uppgiven inför hur våra politiker hanterar den väl absolut mest avgörande frågan i historien. Som gör det hon kan, utan våld, för att försöka få till en ändring som ju i förlängningen gagnar alla. Och du kallar henne extremist.

Jag tycker du ska skämmas faktiskt och fundera lite vad du bidrar till för debattklimat.
Har man extrema åsikter så är man extremist. Det ligger egentligen ingen värdering där utan det är ett begrepp som används för att markera att någon inte ligger i mittfåran. Möjligen är det lånat från matematikens värld?

Jämförelsen med Breivik gjordes av dig, inte av mig. "Debattklimatet" mår i regel inte bra av att blanda in personer som gjort sig skyldiga till grova brott och att uppmana meningsmotståndare att skämmas.

Förut gillade jag Greta. Hon tog inte politisk ställning utan sa bara "lyssna på vetenskapen". Det kunde jag ställa mig bakom. På senare tid har det dock blivit uppenbart att Greta står långt till vänster. Det tycker jag är synd och gör henne mindre trovärdig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/anal ... pulistiskt
https://www.expressen.se/nyheter/vanste ... ig-ledare/
Att du anser att vänster är extremistiskt är ju din värdering. Tyckande helt enkelt. Att vänstern i Sverige gav dig fem veckors semester, fri utbildning, fri sjukvård och subventionerad förskola som ledde till en av världens starkaste ekonomier är fakta och något som vi tar vi ju som självklart idag. Lite perspektiv kan man väl få önska i utbyte av åsikter?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Banane »

Kriper skrev: 31 jul 2023 12:55
Att du anser att vänster är extremistiskt är ju din värdering. Tyckande helt enkelt. Att vänstern i Sverige gav dig fem veckors semester, fri utbildning, fri sjukvård och subventionerad förskola som ledde till en av världens starkaste ekonomier är fakta och något som vi tar vi ju som självklart idag. Lite perspektiv kan man väl få önska i utbyte av åsikter?
Skrev jag att all vänster är extrem? Nej. Skrev jag att Greta har radikala och extrema åsikter som ligger långt åt vänster? Ja.

Jag förstår inte viljan att blanda bort korten på det här sättet som du gör. Är det det som kallas halmgubbe?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Go Greta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Banane skrev: 31 jul 2023 08:56
Förut gillade jag Greta. Hon tog inte politisk ställning utan sa bara "lyssna på vetenskapen". Det kunde jag ställa mig bakom.
Själv känner jag likadant. Greta var förut en klar, neutral, saklig röst.
Nu har hon i alla fall mina ögon sjunkit till andra aktivisters nivå som anser sig stå över lag och ordning.
Ber man folk lyssna på sakliga argument är man en positiv kraft.
Saboterar man för andra är man en negativ kraft.
Jag är uppriktigt ledsen över att hon valt den vägen.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Ja, ni, ni kan bli hur ledsna som helst över att Greta tar till utomparlamentariska metoder för att uppnå sina mål. Det gjorde även Ghandi, Martin Luther King, Emmeline Pankhurst, Henry David Thoreau, Rosa Parks med flera och utan deras gärningar hade historien sett annorlunda ut. Rishi Sunak har idag annoserat att de ger oljeindustrin hundra nya tillstånd att borra efter ny gas och olja i Nordsjön. Det kanske är honom ni ska kritisera istället för att ge er på budbäraren. Men det är ju klart, honom kan man ju inte betrakta som aktivist, han är ju vald av i demokratisk ordning.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Go Greta!

Inlägg av chaffis75 »

Kriper skrev: 31 jul 2023 13:32
Ja, ni, ni kan bli hur ledsna som helst över att Greta tar till utomparlamentariska metoder för att uppnå sina mål. Det gjorde även Ghandi, Martin Luther King, Emmeline Pankhurst, Henry David Thoreau, Rosa Parks med flera och utan deras gärningar hade historien sett annorlunda ut. Rishi Sunak har idag annoserat att de ger oljeindustrin hundra nya tillstånd att borra efter ny gas och olja i Nordsjön. Det kanske är honom ni ska kritisera istället för att ge er på budbäraren. Men det är ju klart, honom kan man ju inte betrakta som aktivist, han är ju vald av i demokratisk ordning.
Finns gott om exempel på de motsatta också.. att gå utanför lagen i dagens samhälle i Sverige som är så öppet känns inte ok. Vad tycker du om de som olagligt ställer sig framför en elbilsladdare i protest tex.. de kanske är rätt för han anser att elbilar inte är bra för vårt samhälle.
Nej tack säger jag till båda dessa sätt att angripa vad man själv ser som ett problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev: 31 jul 2023 13:32
Ja, ni, ni kan bli hur ledsna som helst över att Greta tar till utomparlamentariska metoder för att uppnå sina mål. Det gjorde även Ghandi, Martin Luther King, Emmeline Pankhurst, Henry David Thoreau, Rosa Parks med flera och utan deras gärningar hade historien sett annorlunda ut. Rishi Sunak har idag annoserat att de ger oljeindustrin hundra nya tillstånd att borra efter ny gas och olja i Nordsjön. Det kanske är honom ni ska kritisera istället för att ge er på budbäraren. Men det är ju klart, honom kan man ju inte betrakta som aktivist, han är ju vald av i demokratisk ordning.
Vad är det för mål Greta uppnår med att sitta ivägen för en lastbil? Gjorde det någon skillnad? Den enda skillnad det gör är att andra ungdomar också försöker sig på olagliga aktioner och resultatet kan då bli sänkt engagemang för klimatrörelsen. Om någon populist hoppar på kan det ju t.o.m. bli sämre för klimatrörelsen. Vad hon borde göra är att använda sin position till att arbeta politiskt. Men då måste man ju ha en plan vad man skulle göra om man verkligen fick makten att stänga oljeraffinaderier.
Hade Greta gjort det tror ni?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Oljebolagen. Vad gör politikerna för att hejda detta? Tror ni Greta kan ändra på detta genom att engagera sig politiskt?
Skärmavbild 2023-07-31 kl. 14.04.53.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev: 31 jul 2023 14:06
Oljebolagen. Vad gör politikerna för att hejda detta? Tror ni Greta kan ändra på detta genom att engagera sig politiskt?
Och vad föreslår du för alternativ?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Go Greta!

Inlägg av Mickep »

Visa säger att hon har vänster extrema åsikter. Men vad är det som gör dem vänster extrema. Klimat och miljöbevarande har ju varit klassiska konservativa talepunkter. att försämra arbetarnas ekonomi låter inte som vänster.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Banane »

Mickep skrev: 31 jul 2023 14:32
Visa säger att hon har vänster extrema åsikter. Men vad är det som gör dem vänster extrema. Klimat och miljöbevarande har ju varit klassiska konservativa talepunkter. att försämra arbetarnas ekonomi låter inte som vänster.

Hon skyller klimatkrisen på rasism och kapitalism och har köpt in sig på hela den radikala vänsterns världsbild.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Banane skrev: 31 jul 2023 14:43
Mickep skrev: 31 jul 2023 14:32
Visa säger att hon har vänster extrema åsikter. Men vad är det som gör dem vänster extrema. Klimat och miljöbevarande har ju varit klassiska konservativa talepunkter. att försämra arbetarnas ekonomi låter inte som vänster.

Hon skyller klimatkrisen på rasism och kapitalism och har köpt in sig på hela den radikala vänsterns världsbild.
Hon har ju rätt där. Hon baserar sina uttalanden på den forskning som 99 % av alla klimatforskare är överens om. Kapitalismen skiter ju uppenbarligen i om deras verksamhet förstör vår livsmiljö. Det är inte vänstern och fackföreningarna som pumpat upp och bränt det fossila. För övrigt visste de stora oljebolagen redan på sjuttiotalet att deras verksamhet skulle öka jordens temperatur vilket kunde skada jordens klimat, men valde att hålla tyst till förmån för sina egna vinster.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Go Greta!

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev: 31 jul 2023 15:20
Banane skrev: 31 jul 2023 14:43
Mickep skrev: 31 jul 2023 14:32
Visa säger att hon har vänster extrema åsikter. Men vad är det som gör dem vänster extrema. Klimat och miljöbevarande har ju varit klassiska konservativa talepunkter. att försämra arbetarnas ekonomi låter inte som vänster.

Hon skyller klimatkrisen på rasism och kapitalism och har köpt in sig på hela den radikala vänsterns världsbild.
Hon har ju rätt där. Hon baserar sina uttalanden på den forskning som 99 % av alla klimatforskare är överens om. Kapitalismen skiter ju uppenbarligen i om deras verksamhet förstör vår livsmiljö. Det är inte vänstern och fackföreningarna som pumpat upp och bränt det fossila. För övrigt visste de stora oljebolagen redan på sjuttiotalet att deras verksamhet skulle öka jordens temperatur vilket kunde skada jordens klimat, men valde att hålla tyst till förmån för sina egna vinster.
Lite oklart vem du menar med ”vänstern” men om du menar socialdemokraterna och LO så har ju ingen av dom varit direkt motståndare till att industrin som snurrar på olja har snurrat. Eller vad menar du?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Go Greta!

Inlägg av Banane »

Kriper skrev: 31 jul 2023 15:20
Banane skrev: 31 jul 2023 14:43
Mickep skrev: 31 jul 2023 14:32
Visa säger att hon har vänster extrema åsikter. Men vad är det som gör dem vänster extrema. Klimat och miljöbevarande har ju varit klassiska konservativa talepunkter. att försämra arbetarnas ekonomi låter inte som vänster.

Hon skyller klimatkrisen på rasism och kapitalism och har köpt in sig på hela den radikala vänsterns världsbild.
Hon har ju rätt där. Hon baserar sina uttalanden på den forskning som 99 % av alla klimatforskare är överens om. Kapitalismen skiter ju uppenbarligen i om deras verksamhet förstör vår livsmiljö. Det är inte vänstern och fackföreningarna som pumpat upp och bränt det fossila. För övrigt visste de stora oljebolagen redan på sjuttiotalet att deras verksamhet skulle öka jordens temperatur vilket kunde skada jordens klimat, men valde att hålla tyst till förmån för sina egna vinster.

Du menar att sossarna och LO har motarbetat Volvo och övrigt industri i klimatets namn sen 70-talet? 😄
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Go Greta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen sluta med pajkastning och visa respekt för varandras åsikter.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Go Greta!

Inlägg av Kriper »

Heja Greta! Tack för mig i denna tråd. Respekt Boom schakalak. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Go Greta!

Inlägg av Airlift »

Jerker skrev: 26 jul 2023 15:08

Man ska nog istället fråga sig vilka konsekvenserna blir om vi inte genomför de saker som Greta och resten av forskarvärlden vill. Och det finns det svar på, ungefär. Och de konsekvenserna vill vi inte bli utsatta för. Men ändå fortsätter vi som om vi inte tror alls på vad en enig forskarvärld kommit fram till. Nedgång i ekonomi, ökad arbetslöshet, sämre livskvalité etc. är säkert en effekt på kort sikt …


Vilka forskare vill slika ting? Det verkar vara folk i elfenbenstorn och andra icke-forskare som Gore et al som tar till sådana påståenden. Forskarna lägger fram fakta och o-forskare som Greta och hennes entourage bakom drar fram plakaten med ”slutet r nära”. Men är det vad forskarvärlden verkligen påstår? Flygskam, äta insekter..etc?

Så har det sett ut sen före Gen X.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Go Greta!

Inlägg av bjelkeman »

Slutet är väl inte jättenära, men nog blir det varmt när det brinner.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... -explainer

Bild
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Go Greta!

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev: 26 jul 2023 15:03
taliz skrev: 26 jul 2023 14:42
Maw skrev: 26 jul 2023 14:25
taliz skrev: 26 jul 2023 13:31
Banane skrev: 25 jul 2023 17:37
Skulle vi sluta använda olja skulle vi få massvält och en enorm inflation.
Vi såg ju under pandemin att det gick utmärkt för väldigt många att INTE köra till kontoret varje dag. Man behövde heller inte flyga överallt.
Nu är många tillbaks till detta enorma slöseri av tid, pengar och gigantiska utsläpp.
Väldigt stor del av all oljeförbrukning är alltså helt i onödan.
Du bor väl utomlands på vinterhalvåret? Hur tar du dig dit?
Jag flyger inte fram och tillbaka mellan massa möten.
Menar du nu att just ditt resande är berättigat?
Precis som alla andra tänker också, bara jag kommer till Thailand på semester, så kan alla andra stanna hemma och rädda miljön.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Go Greta!

Inlägg av Airlift »

HelectriC skrev: 12 aug 2023 08:16

Precis som alla andra tänker också, bara jag kommer till Thailand på semester, så kan alla andra stanna hemma och rädda miljön.
Ska bli spännande och se vilka som avser sänka sin levnadsstandard.

Tror ni A: de som har råd?

Eller B: De som inte har något annat val….

Sen kan ni kontemplera kring det i höger/vänster — eller ”förnekare/extremist” - kontext. Låt höra.

Vem har börjat göra paj på bönsyrsa och blåstång?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Go Greta!

Inlägg av Skyvandrare »

Airlift skrev: 11 aug 2023 15:38
Jerker skrev: 26 jul 2023 15:08

Man ska nog istället fråga sig vilka konsekvenserna blir om vi inte genomför de saker som Greta och resten av forskarvärlden vill. Och det finns det svar på, ungefär. Och de konsekvenserna vill vi inte bli utsatta för. Men ändå fortsätter vi som om vi inte tror alls på vad en enig forskarvärld kommit fram till. Nedgång i ekonomi, ökad arbetslöshet, sämre livskvalité etc. är säkert en effekt på kort sikt …


Vilka forskare vill slika ting? Det verkar vara folk i elfenbenstorn och andra icke-forskare som Gore et al som tar till sådana påståenden. Forskarna lägger fram fakta och o-forskare som Greta och hennes entourage bakom drar fram plakaten med ”slutet r nära”. Men är det vad forskarvärlden verkligen påstår? Flygskam, äta insekter..etc?

Så har det sett ut sen före Gen X.
Varsågod, här kommer det vetenskapliga:

https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/down ... YR_SPM.pdf

Min tolkning av rapporten:
Vi behöver minska utsläppen av växthusgaser snabbt för att begränsa de förändringar av klimatet vi redan ser lite av.

Innebär det att vi radikalt behöver minska användandet fossil energi och dra ned ordentligt på köttproduktionen m.m.?

Ja! och det är väl precis det som Greta försökt få fram. Go Greta!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Skriv svar