Audi Q6 etron
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Audi Q6 etron
Strax under en miljon kostade de då, men jag minns inte exakt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Audi Q6 etron
Mmm, min spec med i princip bara Proline och backkamera landade precis under miljonen.
Leasades för ganska exakt 4.000:- i månaden i början... Sen stack det dock iväg med räntorna, tror den låg på typ 6.500:- mot slutet.
24 månaders för att dra maximal nytta av bonusen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Audi Q6 etron
Jag var nära att plocka ut en sån för ganska drygt två år sen, egentligen efter att det gick men det var en order som låg som nån hoppat av. Dock Proline och inget mer, gick inte att lägga till backkamera annat än genom eftermontering.
Välja till vinterdäck var svindyrt, klart billigare att köpa en uppsättning själv på ebay i Tyskland.
Hade nog varit en helt ok deal ekonomiskt istället för att köra Model 3 ett år och sen plocka ut en (jämfört med idag) dyr Model Y.
Men vi kör en del längre resor och det känns som att de inte varit lika smidiga med den. Som endabil är Y riktigt bra.
Välja till vinterdäck var svindyrt, klart billigare att köpa en uppsättning själv på ebay i Tyskland.
Hade nog varit en helt ok deal ekonomiskt istället för att köra Model 3 ett år och sen plocka ut en (jämfört med idag) dyr Model Y.
Men vi kör en del längre resor och det känns som att de inte varit lika smidiga med den. Som endabil är Y riktigt bra.
Model Y LR AWD 2022
Re: Audi Q6 etron
Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Re: Audi Q6 etron
Ja det är ett helt ok erbjudande men inget fantastiskt jämfört med att köpa.eldbollen skrev: ↑31 aug 2023 10:39Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Du får en Q8 55 från ca 850 tkr efter förhandling. 342 tkr i leasingavgift. Nog får man 500 tkr för den efter 3 år med endast 3000 mil?
Konkurrenterna är dyrare, det är sant. Men det bör dem också vara. Mercedes och BMW har lite mer prestige och så är det nyare och modernare konstruktioner. iX är väl dessutom klart större?
Re: Audi Q6 etron
Tycker e-tron funkade utmärkt för långresa faktiskt. Så utmärkt att vi valde den framför vår Model X för resa till Södra Spanien... Visst, lite dyrare blir det, men den snabba laddningen och framförallt helt platta laddkurvan gör det smidigt ändå.jonasl skrev: ↑31 aug 2023 10:34Jag var nära att plocka ut en sån för ganska drygt två år sen, egentligen efter att det gick men det var en order som låg som nån hoppat av. Dock Proline och inget mer, gick inte att lägga till backkamera annat än genom eftermontering.
Välja till vinterdäck var svindyrt, klart billigare att köpa en uppsättning själv på ebay i Tyskland.
Hade nog varit en helt ok deal ekonomiskt istället för att köra Model 3 ett år och sen plocka ut en (jämfört med idag) dyr Model Y.
Men vi kör en del längre resor och det känns som att de inte varit lika smidiga med den. Som endabil är Y riktigt bra.
Dock var det annat som var kass, så saknar den inte totalt sett...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi Q6 etron
Konkurenterna är nog dyrare pga nyare produkt. Prestige ligger nog inte inräknat i priset. BMW och audi brukar ligga väldigt lika i pris på direkt jämförbara bilar. Mercedes möjligen ngt högre. Storleksmässigt är de väl rätt lika alla tre. Litet bagage i BMWn men kanske större kupé. Ska komma en ny Q8 e-tron baserat på ny plattform så småningom, typ 2025-26. Nu är alla nya el-audis försenade pga mjukvaruproblemen så man får väl se. Den lär ju bli snäppet större kan man gissa men också dyrare. Då skapas utrymme mellan Q4 och Q6.Banane skrev: ↑31 aug 2023 10:57Ja det är ett helt ok erbjudande men inget fantastiskt jämfört med att köpa.eldbollen skrev: ↑31 aug 2023 10:39Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Du får en Q8 55 från ca 850 tkr efter förhandling. 342 tkr i leasingavgift. Nog får man 500 tkr för den efter 3 år med endast 3000 mil?
Konkurrenterna är dyrare, det är sant. Men det bör dem också vara. Mercedes och BMW har lite mer prestige och så är det nyare och modernare konstruktioner. iX är väl dessutom klart större?
Men att det är trångt prismässigt är inte så konstigt. Har funnits lägen där man fått en utgående A6 till nästan samma pris som en A4 som varit mer nylanserad. Är väl för att hålla upp produktionen under livscykeln. En facelift hos audi brukar efter ngt år vara avsevärt billigare (eller med mycket mer utrustning) än vad bilen kostade när modellen lanserades. Tror att det är samma hos övriga premiumtyskarna.
Jag fick 490k för min 55:a efter knappt 4 år och 8500 mil. Betalade efter rabatt och bonus 895 tusen hösten 2019 med en hel del utrustning. Kikat en hel del på KVD under sommaren och gamla 55 har gått för 475 och uppåt. Går mycket på export tydligen. Eurokursen hjälper till. Gamla 50 verkar ha varit betydligt svårare att sälja till bra pris. Nya Q8 med stora batteriet lär hålla ett helt ok andrahandsvärde och med bra rabatt bli billigare att äga en iX eller EQE som man betalar 200-300k mer för.
Re: Audi Q6 etron
Nu har det släppts filmer på interiören. Intressant kombo av gammel-audi (typ Q8) och Q4:ans lite mer spretiga linjer inuti. Stora skärmar som väntat men inte redo att testas ännu. Blir säkert bra men jag får inte habegär direkt. Se vad Porsche hittar på med den.
Re: Audi Q6 etron
Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q6 etron
taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Re: Audi Q6 etron
Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07[quote=taliz post_id=742517 time=<a href="tel:1693812739">1693812739</a> user_id=921]
Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
[/quote]
Jag är inte direkt intresserad av stora skärmar. Kör bilen, åker inte, och dc-laddar 5-10 ggr om året ca. Varav nästan alla innefattar matpaus. Sen kanske andra tycker att det är viktigt. Kinamarknaden verkar ju överge tyskarna för att det inte är blingigt nog.
Jag ser dock gärna fina material och lite renare linjer. Var ngn stor knapp-platta i förardörren. Dvs lite påminnande om det jag har på ratten i cupran. Gillar inte alls. Varför inte riktiga knappar med bra känsla.
Re: Audi Q6 etron
Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi Q6 etron
De har i varje fall behållit blinkerspaken och ett vred för ljudet.
Jag tycker det ser trevligt ut, den lilla skärmen längst ned använder jag ofta för textinmatning i min E-tron.
Det går smidigt att skriva med ett finger bara, och handen vilar då på handtaget ovanför växelväljaren.
Nu verkar de tyvärr tagit bort den eleganta växelväljaren som sitter i Q8 E-tron.
Jag tycker det ser trevligt ut, den lilla skärmen längst ned använder jag ofta för textinmatning i min E-tron.
Det går smidigt att skriva med ett finger bara, och handen vilar då på handtaget ovanför växelväljaren.
Nu verkar de tyvärr tagit bort den eleganta växelväljaren som sitter i Q8 E-tron.
Re: Audi Q6 etron
Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Re: Audi Q6 etron
Har aldrig sett någon koppla mobilen till TVn. Sånt gjorde man ju innan smarttv kom(tex via Chromecast).Banane skrev: ↑04 sep 2023 11:42Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Carplay är ju en workaround. Pinch to zoom fungerar tex fortfarande inte vilket gör det uselt för navigation.
Det de vill åt i övrigt är tex Spotify, men finns det inbyggt i bilen så använder de det istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q6 etron
Jag kör ofta från mobilen till smart-TV:n, det är mycket yxigare att navigera i TV:n och dessutom fungerar wifi:n knackigt.taliz skrev: ↑04 sep 2023 13:24Har aldrig sett någon koppla mobilen till TVn. Sånt gjorde man ju innan smarttv kom(tex via Chromecast).Banane skrev: ↑04 sep 2023 11:42Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Carplay är ju en workaround. Pinch to zoom fungerar tex fortfarande inte vilket gör det uselt för navigation.
Det de vill åt i övrigt är tex Spotify, men finns det inbyggt i bilen så använder de det istället.
Både TV och telefon är Samsung.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi Q6 etron
Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q6 etron
Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Re: Audi Q6 etron
Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q6 etron
Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:04Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi Q6 etron
Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:04Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q6 etron
Eller också har de is nog i magen att vänta ut den rådande konjunkturen och inte ett lika stort behov att försvara en uppblåst aktiekurs som Tesla. Det är lätt att öka försäljningen genom att sänka priserna men det är väldigt svårt att göra resan från ett budgetmärke till ett premiummärke, och kunna ta betalt därefter, när den lägre prisbilden väl har satt sig. Det kommer nästan kräva en avknoppning från Tesla i stil med Lexus, Infiniti, Acura, Genesis, osv. Vilket jag i och för sig gärna hade sett!taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:13Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi Q6 etron
Vill de inte konkurrera? Då köper folk en Tesla istället.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:33Eller också har de is nog i magen att vänta ut den rådande konjunkturen och inte ett lika stort behov att försvara en uppblåst aktiekurs som Tesla. Det är lätt att öka försäljningen genom att sänka priserna men det är väldigt svårt att göra resan från ett budgetmärke till ett premiummärke, och kunna ta betalt därefter, när den lägre prisbilden väl har satt sig. Det kommer nästan kräva en avknoppning från Tesla i stil med Lexus, Infiniti, Acura, Genesis, osv. Vilket jag i och för sig gärna hade sett!taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:13Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.
Hur de än gör så vinner Tesla.
Tesla har ju såväl höjt som sänkt priserna förr, i flera vågor. Folk har fortsatt köpa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q6 etron
Nej, jag tror inte det ingår i Audis affärsstrategi att konkurrera inom "value-for-money-segmentet".
Edit: Och visst har Tesla sålt oavsett priset. Men när en Model Y kostade lika mycket eller mer som en ID4 var den inte i närheten av att sälja lika bra. Iallafall inte i Sverige/Europa. När Tesla sänkte priserna långt under vad en ID4 kostar tog försäljningen däremot rejäl fart. Där någonstans ha vi väl svaret på vilken kundgrupp som köper Model Y just nu. Jag tror inte det är den kundgruppen Audi tänkt sig sikta på eller konkurrerar om med Q6 eTron.
Edit: Och visst har Tesla sålt oavsett priset. Men när en Model Y kostade lika mycket eller mer som en ID4 var den inte i närheten av att sälja lika bra. Iallafall inte i Sverige/Europa. När Tesla sänkte priserna långt under vad en ID4 kostar tog försäljningen däremot rejäl fart. Där någonstans ha vi väl svaret på vilken kundgrupp som köper Model Y just nu. Jag tror inte det är den kundgruppen Audi tänkt sig sikta på eller konkurrerar om med Q6 eTron.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi Q6 etron
Om de tappar marknadsandelar och gör förlust är det ingen bra strategi. De har ju småbilar av en anledning tex.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 23:16Nej, jag tror inte det ingår i Audis affärsstrategi att konkurrera inom "value-for-money-segmentet".
Edit: Och visst har Tesla sålt oavsett priset. Men när en Model Y kostade lika mycket eller mer som en ID4 var den inte i närheten av att sälja lika bra. Iallafall inte i Sverige/Europa. När Tesla sänkte priserna långt under vad en ID4 kostar tog försäljningen däremot rejäl fart. Där någonstans ha vi väl svaret på vilken kundgrupp som köper Model Y just nu. Jag tror inte det är den kundgruppen Audi tänkt sig sikta på eller konkurrerar om med Q6 eTron.
Tesla sålde allt de tillverkade. Det är det enda som är relevant och vad de sätter priserna efter.
När priserna var höga tjänade de helt sinnessjukt mycket pengar. Många här på forumet gav 7-800k för sina Y. Helt galet IMO men de tyckte tydligen de var värda det.
Nu tjänar de mindre, men istället tar de marknadsandelar. Dvs de vinner på att konkurrerenterna inte är med på banan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.