Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?

Ja, bryr mig inte om Superchargernätet
11
18%
Nej, det måste funka perfekt
24
39%
Ja, om den laddar med minst 50kw
2
3%
Ja, om den laddar med minst 100kw
8
13%
Ja, om den laddar med minst 150kw
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av taliz »

Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja alltså, det har jag ju på sätt och vis gjort. Men det skedde innan Superchargersblev öppnade. Får max 70 kW om det går riktigt bra, men med bara 28 kWh i batteriet så går det rasande fort att fylla.

Sedan är SuC V3 lite felformad så man måste ta i som sjutton och lirka för att få in den. Sitter en LED över laddintaget på klassiska Ioniq, och den slår i överkanten på V3s laddhandske med 0,5mm så man får mecka lite för att få in den.

Men tillbaka till frågan. SuC? Jättebra att ha som backup på orten ifall av laddkö eller trasig laddare, men det är sällan/aldrig mitt första alternativ pga priset. 50 kW duger gott för mig.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Banane »

Vilka är det som fungerar bra?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Så med:

"Ja, om den laddar med minst 100kw"

...menas alltså att den kan ladda 100kw på Teslas Supercharger? Eller är det 100kw på annan laddare men laddar inte alls på Teslas Supercharger?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 20 aug 2023 16:42
taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Så med:

"Ja, om den laddar med minst 100kw"

...menas alltså att den kan ladda 100kw på Teslas Supercharger? Eller är det 100kw på annan laddare men laddar inte alls på Teslas Supercharger?
100kw på SUC
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av agehall »

Nej, efter att ha testat att köra med annat så inser jag hur j-vla bra SuC är. Jag vill aldrig vara utan det. Visst vore det trevligt med 800V, men jag värderar fortfarande SuC-nätverket högre.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tidiga Porsche Taycan kunde ju bara ladda med 50 kW på 400 volts laddstationer. Nu är de väl uppe i 150 kW?

Nya Audi Q6 e-tron på PPE plattformen som är 800 volt ska ju kunna ladda i princip lika snabbt på 400 volt, då batteriet delas i två enheter.

Om det verkligen stämmer får vi se under hösten när den ska presenteras.

Det blir ju ett antal varianter på denna plattform, nya Porsche Macan till exempel.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Mats E »

Jag hade nog varit mer besviken om det funkade halvdålig att ladda min Ioniq 5 på Eviny, OK eller InCharge som ligger bättre till på mina långresor. Övriga 400V laddstationer klarar ju annars av att ladda alla bilar, så nog borde även Tesla få till det så småningom om viljan finns? Tills dess så ser jag SUC som en nödlösning (som jag bara behövt ta till en enda gång än). Och i nödfall kan jag nog acceptera att bara få ut knappt 100kW hur som helst, även om man blivit bortskämd med 230kW.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev: 20 aug 2023 15:56
Enkel fråga: Kan du tänka dig att köpa en bil som funkar dåligt/inte alls på Teslas Superchargers?
Många 800-volt baserade funkar ju halvkass tex.
Se absolut ingen uppsida att ladda på SuC för tillfället, ja förutom då att priset för tillfället är bra.

Mängden ”övriga” stationer är mer än tillräcklig för att täcka allt jag kan tänka mig behöva.
Och med ett vettigt avtal kvar på WeCharge blir det ändå billigare på sista raden gentemot att ladda hos Tesla (4.05:-/kWh i snitt sista tre månaderna inkl abb )

Har dessutom märkt att bla Ionity har betydligt Glesare beläggning senaste tre veckorna än vad jag någonsin sett.

Har faktiskt laddat helt ensam på stationerna vid 6 av 8 tillfällen. 4x ionity samt på Mer, Allego utan att det är skulle vara mitt i natten utan mer när det brukar vara ganska fullt.


Så nej.
SuC lockar just nu inte alls.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Banane »

Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Banane skrev: 21 aug 2023 14:20
Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?
Audi e-tron ruttplanerare funkar dåligt.

Den föreslår endast laddare som har buisness med Audi.

Och optimerar inte för kortaste laddtiderna.

Så för min del använder jag den endast för att hålla koll på återstående räckvidd, och där funkar dem riktigt bra.

ABRP får användas för att planera resorna.
20230821_154322.jpg
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Brages »

Är inte SuC v4 800V? Inte för att det förändrar frågeställningen men kul att veta om EV6 etc fungerar bättre där.

Edit. Googlade och v4 är 1000V. Fortfarande nyfiken på om de funkar bättre med andra märken.
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av MrRun »

Brages skrev: 21 aug 2023 16:17
Är inte SuC v4 800V? Inte för att det förändrar frågeställningen men kul att veta om EV6 etc fungerar bättre där.

Edit. Googlade och v4 är 1000V. Fortfarande nyfiken på om de funkar bättre med andra märken.
Funkade lika dåligt som på V3 (max 42kW) för 4 månader sen iaf:
https://youtu.be/sEJ2KtzMeh8?t=196
Ioniq 5 FE AWD
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Bengt-re »

Banane skrev: 21 aug 2023 14:20
Ni som inte kör Tesla, hur fungerar det med integrationen i navigationen? Är det lätt att hitta laddare via bilen? Värmer den batteriet när man navigerar till en laddare? Hur vet ni vad det finns för restauranger och övrig service vid en laddare? Hur många olika nätverk måste man ha koll på?
XC40. Jo, den hittar stationerna.
Jo, har laddluckan på rätt ställe så no strul.
Jo, laddar (oftast) så snabbt som bilen kan.
Jo, den värmer battetiet automatiskt när man ställer in SuC som mål.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av jonasl »

Har inte riktigt förstått hypen med 800v-bilarna som ska ladda så snabbt. Om man nu bara kan ladda snabbt på en mindre del av alla laddare och det inte går alls eller väldigt långsamt på de vanligaste så känns det lite "meh".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Mats E »

jonasl skrev: 21 aug 2023 19:00
Har inte riktigt förstått hypen med 800v-bilarna som ska ladda så snabbt. Om man nu bara kan ladda snabbt på en mindre del av alla laddare och det inte går alls eller väldigt långsamt på de vanligaste så känns det lite "meh".
Fast det är ju bara SUC som strular. Övriga som bara har 400V funkar ju bra, även om man inte får samma toppeffekt som 800V. Sedan ökar ju antalet 800V laddare ständig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av jonasl »

Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.

Mycket av det som byggs nu är väl ändå fortfarande bara 400V dessutom så jag tror det kan ta tid innan det är 800V "överallt".

I min hemby finns t.ex. bara en 50kW och ett gäng AC-laddare :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av LarsaR »

mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
I Dorotea fick jag 260 vid minus 20…
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Mats E »

Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av taliz »

Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Bengt-re »

taliz skrev: 21 aug 2023 22:35
Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...
Undrar vad MG behöver.... Verkar inte funka alls på viss bilar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
Har aldrig laddat på nån av de riktigt stora, jag verkar mest köra norrut. Men Hudiksvall laddade jag på i juli och då fick jag full fart till en början. Gjorde dock det förbjudna och laddade till nästan 100%. Vi hann äta klart och behövde inte stanna mer på vägen hem. Ur ett laddperspektiv tog det förstås längre tid men eftersom vi ändå gjorde annat så var det vettigt. Och det var max 1/4 av laddarna upptagna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av Mats E »

taliz skrev: 21 aug 2023 22:35
Mats E skrev: 21 aug 2023 22:14
Hur som helst är det konstigt att alla andra laddoperatörer har laddstationer som fungerar bra för alla bilar. Det måste väl ändå vara en tidsfråga innan även Tesla klarar av att fixa det?
Hur vet du att alla bilar funkar på andra laddare?
Om problemet enbart låg på Teslas sida hade det varit fixat för längesen, eftersom de kan uppdatera SUC via OTA.
Kia/Hyundai tex kräver väl verkstadsbesök...
Jag får nog tillägga att det VERKAR som att övriga stationer fungerar bra för andra bilar. Det är ju just problemen med SUC och 800V bilar och som det skrivs om.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa bil som funkar dåligt på SUC?

Inlägg av mikebike »

LarsaR skrev: 21 aug 2023 21:49
mikebike skrev: 21 aug 2023 21:47
jonasl skrev: 21 aug 2023 21:08
Absolut, men i nuläget känns det som att man kommer fortast fram med en Tesla ändå. Får i princip alltid 250kW i början av laddsessionen på v3-laddarna.
Det får inte jag. Oftast laddar jag i Mantorp som även andra är missnöjda med, men Hudik senast gav inte heller mer än 150 kW.
Ny resa om några veckor, då blir det Hudik och Dorotea....
I Dorotea fick jag 260 vid minus 20…
Med en 2022 Model YLR?
Jag fick 252 kW med min 2021 Model 3LR, För knappt två år sedan. Betydligt mindre med min MY i fjol, men då hade jag inte förvärmt lika länge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar