Mini, Fiat 500 eller Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Verdi_ »

BTC skrev: 30 nov 2023 15:51
Någon som vill delge fler erfarenheter av BMW i3 kontra Honda E?

Har inte kört någon av dem men det kommer till 90% sannolikhet stå mellan dessa två nästa gång det är dags för ny pendlarbil.

Tar hemskt gärna emot fler praktiska erfarenheter av hur de är att leva med i vardagen. Appar, förvärmning, infotainment, servicekostnader etc. Att Hondan har dålig räckvidd och BMWn anses vara ful vet jag redan 8-)
Vi har haft i3 i familjen i 6,5 år. Först en vanlig i3 94Ah med 33 kWh batteri och sen ett drygt år har vi en i3S 120Ah med 40kWh batteri.

Jag skulle definitivt välja i3S över den vanliga. Den är stabilare framförallt. Den vanliga i3:an är vinglig och vindkänslig.

Jag tycker även i3S är lite snyggare och så är den en aning kvickare. Den röda här nedan är en i3S och den blå en vanlig. Det ser man främst på att S-modellen har skärmbreddare.

Bild
Bild


Varför man ska välja i3? Den har allt du behöver fast i ett mindre format. Frunk, bra utrymmen fram, hyfsat baksäte (dock strikt 2-sitsigt baksäte) och "kombi". Går in en rätt stor hund där utan problem t ex. Man sitter ganska högt, bekvämt insteg. Hyfsad app, trefasladdning... Tycker även kvalitetskänslan är bra. Vi har en som är absolut fullutrustad med skinn, taklucka, Harman Kardon osv...

Hondan ser ju rolig ut också iofs men det känns som en mer begränsad bil.
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av larkar »

Om du väljer en Honda E får du skynda dig lite, när lagret är slut kommer det inte några nya.
https://www.vibilagare.se/nyheter/slutk ... an-sverige
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Verdi_ »

larkar skrev: 30 nov 2023 20:05
Om du väljer en Honda E får du skynda dig lite, när lagret är slut kommer det inte några nya.
https://www.vibilagare.se/nyheter/slutk ... an-sverige
I3 slutade säljas nya för länge sedan så vi pratar nog om begagnade bilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 13:01
...]

Bild
Såg precis en rödmetallic nytvättad sån här Ioniq med samma fälgar som bilen på bilden parkerad i mörkret under gatubelysning. Tyckte den såg rätt mycket bättre ut i verkligheten än på den här bilden. Är rätt låg också, vilket jag personligen gillar.

Såg den från andra sidan. Som jag minns det så såg fälgarna rätt mkt bättre ut på den sidan som inte syns på den här bilden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

Donk skrev: 26 nov 2023 10:37
Uppdatering i tråden.

Min MYP är nu såld och nu ska lämplig andrabil införskaffas. Har provkört Mini, 500 och I3s.

Minin var kul att köra men kändes lite instängd och trång även i framsätet, kanske pga den är så låg? Så den går tyvärr bort.
Minin är ju en hothatch/halvkombi, och ingen högbyggd SUV om du tänker på det. Men bilen blir ju inte mindre interiört bara för att den har lägre markfrigång än en SUV?

Tycker Minin känns att man snarare sitter lite högre i den än en ren sedan som vår Tesla M3.

Själv är jag 1,87 m och ca 100 kg, och har inget som helst problem att få gott om plats i Minin. Tycker den är rymligare och bekvämare än många större bilar (som tex. PS2 där jag slår i höger knä i den stora mittkonsolen).

Men stolar är ju mycket olika preferenser, och kan säkert variera mellan olika personer och kroppsformer.
Donk skrev: 26 nov 2023 10:37
Ja inte lätt att bestämma sig. Sen börjar jag också fundera om man ska skippa kul-faktorn och hitta något mer praktiskt och lite billigare.
Nej!

Ta gärna någon annan bil än Minin, om du inte gillade den, men skippa inte glädjefaktorn! Livet är för kort för att sitta i tråkiga bilar! :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 26 nov 2023 10:46
Antar det var gamla Mini du provade?
Eller finns nya ute hos ÅF nu?
Kommer i januari/februari som jag förstår det.
larkar skrev: 30 nov 2023 20:05
Om du väljer en Honda E får du skynda dig lite, när lagret är slut kommer det inte några nya.
https://www.vibilagare.se/nyheter/slutk ... an-sverige
Ahh! Vad trist! :(

Enormt kul bil, men har alltid misstänkt att det var lite av en "compliance car" av Honda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

martinot skrev: 30 nov 2023 23:21
Donk skrev: 26 nov 2023 10:37
Uppdatering i tråden.

Min MYP är nu såld och nu ska lämplig andrabil införskaffas. Har provkört Mini, 500 och I3s.

Minin var kul att köra men kändes lite instängd och trång även i framsätet, kanske pga den är så låg? Så den går tyvärr bort.
Minin är ju en hothatch/halvkombi, och ingen högbyggd SUV om du tänker på det. Men bilen blir ju inte mindre interiört bara för att den har lägre markfrigång än en SUV?

Tycker Minin känns att man snarare sitter lite högre i den än en ren sedan som vår Tesla M3.

Själv är jag 1,87 m och ca 100 kg, och har inget som helst problem att få gott om plats i Minin. Tycker den är rymligare och bekvämare än många större bilar (som tex. PS2 där jag slår i höger knä i den stora mittkonsolen).

Men stolar är ju mycket olika preferenser, och kan säkert variera mellan olika personer och kroppsformer.
Donk skrev: 26 nov 2023 10:37
Ja inte lätt att bestämma sig. Sen börjar jag också fundera om man ska skippa kul-faktorn och hitta något mer praktiskt och lite billigare.
Nej!

Ta gärna någon annan bil än Minin, om du inte gillade den, men skippa inte glädjefaktorn! Livet är för kort för att sitta i tråkiga bilar! :D
Tack! Behöver bli påmind att inte köpa en praktisk tråkig bil. Slutar alltid på samma sätt, efter 1 mån börjar jag kolla på annat och inom 6 mån är bilen såld.

Vet inte riktigt varför jag inte kom överens med minin. Jag gillar ju utseendet och den var kul att köra. Är varken särskilt lång el bred så jag måste ju ha fått plats. Kanske var den mörka klädsel och innertaket som gjorde att den kändes instängd. Men tur att man tycker olika, annars hade ju alla kört samma bil 😬

Nej nu ska jag försöka gå vidare med en I3s eller 500e. Kör en fossil-golf som andrabil för tillfället och man inser nu hur bortskämd man är med att endast ha kört elbil de senaste åren. Helt fruktansvärt att sätta sig i en kall bil och behöva skrapa rutor. Är det nån gång man verkligen älskar elbilar så är det på vintern!!
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Swallat »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 22:25
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 13:01
...]

Bild
Såg precis en rödmetallic nytvättad sån här Ioniq med samma fälgar som bilen på bilden parkerad i mörkret under gatubelysning. Tyckte den såg rätt mycket bättre ut i verkligheten än på den här bilden. Är rätt låg också, vilket jag personligen gillar.

Såg den från andra sidan. Som jag minns det så såg fälgarna rätt mkt bättre ut på den sidan som inte syns på den här bilden.
Är inte en fördel med orginal Ioniq att den är brutalt effektiv, sjukt strömsnål
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av BTC »

SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 16:07
BTC skrev: 30 nov 2023 15:51
Någon som vill delge fler erfarenheter av BMW i3 kontra Honda E?

Har inte kört någon av dem men det kommer till 90% sannolikhet stå mellan dessa två nästa gång det är dags för ny pendlarbil.

Tar hemskt gärna emot fler praktiska erfarenheter av hur de är att leva med i vardagen. Appar, förvärmning, infotainment, servicekostnader etc. Att Hondan har dålig räckvidd och BMWn anses vara ful vet jag redan 8-)
Ifall du skulle vara otålig så finns en eller flera existerande trådar om båda bilarna på forumet. ;)
T.ex:

viewtopic.php?t=22622&p=600178
viewtopic.php?t=26597
viewtopic.php?t=21958

Om du matar in:
site:teslaclubsweden.se bmw i3

...i Google så får du fler träffar som handlar om i3.
Tack för tips!

Tänkte egentligen på mer direkta jämförelser mellan de två modellerna då detta är en aktiv tråd där båda två kommit på tal. (Även om det möjligtvis blir lite OT).

Får nog hursomhelst lova att göra grovjobbet och sammanställa en lista med teoretiska för och nackdelar för de båda. Samt provkörning såklart.
Verdi_ skrev: 30 nov 2023 16:25
Vi har haft i3 i familjen i 6,5 år. Först en vanlig i3 94Ah med 33 kWh batteri och sen ett drygt år har vi en i3S 120Ah med 40kWh batteri.

Jag skulle definitivt välja i3S över den vanliga. Den är stabilare framförallt. Den vanliga i3:an är vinglig och vindkänslig.

Jag tycker även i3S är lite snyggare och så är den en aning kvickare. Den röda här nedan är en i3S och den blå en vanlig. Det ser man främst på att S-modellen har skärmbreddare.

Varför man ska välja i3? Den har allt du behöver fast i ett mindre format. Frunk, bra utrymmen fram, hyfsat baksäte (dock strikt 2-sitsigt baksäte) och "kombi". Går in en rätt stor hund där utan problem t ex. Man sitter ganska högt, bekvämt insteg. Hyfsad app, trefasladdning... Tycker även kvalitetskänslan är bra. Vi har en som är absolut fullutrustad med skinn, taklucka, Harman Kardon osv...

Hondan ser ju rolig ut också iofs men det känns som en mer begränsad bil.
Tack för sammanställningen! Då räknar jag till en början bort alla i3 utan S. Prisskillnaden verkar inte direkt gigantisk mellan de två varianterna.

I övrigt är det precis som skrevs ovan - detta gäller begagnade bilar. Förövrigt synd att Honda E försvinner men tyvärr inte så förvånande. Att sälja en bil med en av marknadens absolut sämsta räckvidder till ett riktigt högt pris var uppenbarligen ingen framgångssaga, även om i princip alla tycks gilla utseendet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Swallat skrev: 01 dec 2023 11:11
SwedishAdvocate skrev: 30 nov 2023 22:25
Såg precis en rödmetallic nytvättad sån här Ioniq med samma fälgar som bilen på bilden parkerad i mörkret under gatubelysning. Tyckte den såg rätt mycket bättre ut i verkligheten än på den här bilden. Är rätt låg också, vilket jag personligen gillar.

Såg den från andra sidan. Som jag minns det så såg fälgarna rätt mkt bättre ut på den sidan som inte syns på den här bilden.
Är inte en fördel med orginal Ioniq att den är brutalt effektiv, sjukt strömsnål
Den bilden har jag också fått. Som jag förstått det så har den energieffektiva motorkomponenter mm. Och till det så har den ju även riktigt lågt luftmotstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

Donk skrev: 01 dec 2023 08:32
Tack! Behöver bli påmind att inte köpa en praktisk tråkig bil. Slutar alltid på samma sätt, efter 1 mån börjar jag kolla på annat och inom 6 mån är bilen såld.

Vet inte riktigt varför jag inte kom överens med minin. Jag gillar ju utseendet och den var kul att köra. Är varken särskilt lång el bred så jag måste ju ha fått plats. Kanske var den mörka klädsel och innertaket som gjorde att den kändes instängd. Men tur att man tycker olika, annars hade ju alla kört samma bil 😬

Nej nu ska jag försöka gå vidare med en I3s eller 500e. Kör en fossil-golf som andrabil för tillfället och man inser nu hur bortskämd man är med att endast ha kört elbil de senaste åren. Helt fruktansvärt att sätta sig i en kall bil och behöva skrapa rutor. Är det nån gång man verkligen älskar elbilar så är det på vintern!!
Jo, i3s och 500e är ju även de roliga små körglada bilar. Håller med om att elbilar är perfekt på vintern!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

Blev en 500e! En demobil som gått drygt 100 mil. Ska bli spännande att se om en sån här liten bil funkar för familjen. Var iaf helt klart smidigare att snirkla runt med i parkeringsgaraget på MoS än med S:en…

Hade ju eg tänkt mig en cab men efter att jag kollat på den blev jag lite tveksam då taket kändes väldigt tunt. Men fick åtminstone panoramatak 😬
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av SwedishAdvocate »

Donk skrev: 09 dec 2023 21:23
Blev en 500e! En demobil som gått drygt 100 mil. Ska bli spännande att se om en sån här liten bil funkar för familjen. Var iaf helt klart smidigare att snirkla runt med i parkeringsgaraget på MoS än med S:en…

Hade ju eg tänkt mig en cab men efter att jag kollat på den blev jag lite tveksam då taket kändes väldigt tunt. Men fick åtminstone panoramatak 😬
Stellantis for the Win! ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av martinot »

Donk skrev: 09 dec 2023 21:23
Blev en 500e! En demobil som gått drygt 100 mil. Ska bli spännande att se om en sån här liten bil funkar för familjen. Var iaf helt klart smidigare att snirkla runt med i parkeringsgaraget på MoS än med S:en…

Hade ju eg tänkt mig en cab men efter att jag kollat på den blev jag lite tveksam då taket kändes väldigt tunt. Men fick åtminstone panoramatak 😬
Kul - grattis! :)

Tror det är vettigt att skippa en cab i vårt svenska klimat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

martinot skrev: 10 dec 2023 10:54
Donk skrev: 09 dec 2023 21:23
Blev en 500e! En demobil som gått drygt 100 mil. Ska bli spännande att se om en sån här liten bil funkar för familjen. Var iaf helt klart smidigare att snirkla runt med i parkeringsgaraget på MoS än med S:en…

Hade ju eg tänkt mig en cab men efter att jag kollat på den blev jag lite tveksam då taket kändes väldigt tunt. Men fick åtminstone panoramatak 😬
Kul - grattis! :)

Tror det är vettigt att skippa en cab i vårt svenska klimat.
Tack! Känns bra att det inte blev nån Leaf el likn 😬

Efter första laddningen i natt så inser jag att den automatiskt laddat bilen till 100%. Har letat i menyer och instruktionsbok men kan inte hitta någonstans där det går att ändra laddgränsen. Vad jag kan läsa mig till på utländska Fiat-forum så ska det inte var något problem då det ska finnas tillräcklig buffert i batteriet.

Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Donk skrev: 10 dec 2023 11:11
Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev: 10 dec 2023 11:16
Donk skrev: 10 dec 2023 11:11
Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
Samma sak med min Peugeot (Stellantis), även fast det står i appen att man bör begränsa daglig laddning till 80% så finns det inget stöd för detta varken i bilen eller i appen.
Nu efter 3 år och 6000 mil har jag tappat drygt 10% SoH enligt Car Scanner, men det kanske är normalt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

BEV[e-Rage] skrev: 10 dec 2023 11:29
taliz skrev: 10 dec 2023 11:16
Donk skrev: 10 dec 2023 11:11
Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
Samma sak med min Peugeot (Stellantis), även fast det står i appen att man bör begränsa daglig laddning till 80% så finns det inget stöd för detta varken i bilen eller i appen.
Nu efter 3 år och 6000 mil har jag tappat drygt 10% SoH enligt Car Scanner, men det kanske är normalt.
Enligt CanZe är min SoH 86% efter 4 1/2 år och 13k mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

taliz skrev: 10 dec 2023 11:52
BEV[e-Rage] skrev: 10 dec 2023 11:29
taliz skrev: 10 dec 2023 11:16
Donk skrev: 10 dec 2023 11:11
Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
Samma sak med min Peugeot (Stellantis), även fast det står i appen att man bör begränsa daglig laddning till 80% så finns det inget stöd för detta varken i bilen eller i appen.
Nu efter 3 år och 6000 mil har jag tappat drygt 10% SoH enligt Car Scanner, men det kanske är normalt.
Enligt CanZe är min SoH 86% efter 4 1/2 år och 13k mil.
Ja det var ju lite märkligt. Borde ju vara superenkelt att lägga in det i appen eller i bilens meny. Gissar att de gjort så för att de inte vill krångla till det (skrämma upp?) för alla nyblivna elbilsägare. Men surt för alla som vill vara rädd om batteriet.

Vad tror ni om inbyggd buffert i batteiet?

10% tapp efter 3 år/6000 mil samt 14% efter 4,5 år/13000 mil låter väl iof inte jättefarligt. Vad brukar en Tesla tappa?
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av taliz »

Donk skrev: 10 dec 2023 11:59
taliz skrev: 10 dec 2023 11:52
BEV[e-Rage] skrev: 10 dec 2023 11:29
taliz skrev: 10 dec 2023 11:16
Donk skrev: 10 dec 2023 11:11
Någon som vet om det går att ändra laddgränsen till typ 80 % eller om det stämmer att man kan ladda till 100 % varje gång utan att skada batteriet?
Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
Samma sak med min Peugeot (Stellantis), även fast det står i appen att man bör begränsa daglig laddning till 80% så finns det inget stöd för detta varken i bilen eller i appen.
Nu efter 3 år och 6000 mil har jag tappat drygt 10% SoH enligt Car Scanner, men det kanske är normalt.
Enligt CanZe är min SoH 86% efter 4 1/2 år och 13k mil.
Ja det var ju lite märkligt. Borde ju vara superenkelt att lägga in det i appen eller i bilens meny. Gissar att de gjort så för att de inte vill krångla till det (skrämma upp?) för alla nyblivna elbilsägare. Men surt för alla som vill vara rädd om batteriet.

Vad tror ni om inbyggd buffert i batteiet?

10% tapp efter 3 år/6000 mil samt 14% efter 4,5 år/13000 mil låter väl iof inte jättefarligt. Vad brukar en Tesla tappa?
Vad jag förstått ska det vara ca 44kwh i teorin i min ZE40, så buffert ska det finnas. Den verkar dessutom ladda med full fart, dvs 22kw, upp till nära 100%. Så det bör finnas en viss toppbuffert.

De flesta tappar nog samma. Det viktigaste är nog celltypen och att det finns aktiv kylning. En Leaf som har kassa celler och passiv kylning tappar ju rejält mkt mer normalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev: 10 dec 2023 13:11
Donk skrev: 10 dec 2023 11:59
taliz skrev: 10 dec 2023 11:52
BEV[e-Rage] skrev: 10 dec 2023 11:29
taliz skrev: 10 dec 2023 11:16


Vet att det inte går att ändra på många småbilar. Samma på min Zoe.
Det är knappast optimalt men inte mkt att göra.
Samma sak med min Peugeot (Stellantis), även fast det står i appen att man bör begränsa daglig laddning till 80% så finns det inget stöd för detta varken i bilen eller i appen.
Nu efter 3 år och 6000 mil har jag tappat drygt 10% SoH enligt Car Scanner, men det kanske är normalt.
Enligt CanZe är min SoH 86% efter 4 1/2 år och 13k mil.
Ja det var ju lite märkligt. Borde ju vara superenkelt att lägga in det i appen eller i bilens meny. Gissar att de gjort så för att de inte vill krångla till det (skrämma upp?) för alla nyblivna elbilsägare. Men surt för alla som vill vara rädd om batteriet.

Vad tror ni om inbyggd buffert i batteiet?

10% tapp efter 3 år/6000 mil samt 14% efter 4,5 år/13000 mil låter väl iof inte jättefarligt. Vad brukar en Tesla tappa?
Vad jag förstått ska det vara ca 44kwh i teorin i min ZE40, så buffert ska det finnas. Den verkar dessutom ladda med full fart, dvs 22kw, upp till nära 100%. Så det bör finnas en viss toppbuffert.

De flesta tappar nog samma. Det viktigaste är nog celltypen och att det finns aktiv kylning. En Leaf som har kassa celler och passiv kylning tappar ju rejält mkt mer normalt.
Hmm, enligt ev-database.org skulle min årsmodell haft 46 kWh (av 50) tillgängligt som ny, och nu säger Car Scanner att det bara kvarstår 36 kWh vid 100% SoC vilket snarare borde innebära ett SoH på 78% efter 6000 mil.
Antigen är SoH värdet (90%) i Car Scanner helt fel eller så har tillgänglig kapacitet aldrig varit mer än 40 kWh.
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av larkar »

https://github.com/flobz/psa_car_controller borde kanske fungera till mini.
Lägg in i en docker så kan du ställa maxladdningen därifrån.

Jag använder det till min Stellantisbil.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Donk »

larkar skrev: 11 dec 2023 08:53
https://github.com/flobz/psa_car_controller borde kanske fungera till mini.
Lägg in i en docker så kan du ställa maxladdningen därifrån.

Jag använder det till min Stellantisbil.
Tack, låter intressant. Jag förstår dock inte riktigt vad det är och hur det fungerar. Är det någon slags docka som ska kopplas in till OSB-uttaget? Toppen om du orkar förklara så en som jag förstår 😬
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av larkar »

https://github.com/flobz/psa_car_controller är en mjukvara som körs på egen server hemma, i docker eller "på riktigt"
Skapar en lokal websida med statistik för varje körning och varje laddning.
Kommunicerar med bilen via det inbyggda API som finns, men det enda som man egentligen kan göra är att begränsa laddningen och att starta värme/kyla i bilen, resten är bara data att titta på i princip.
MEN jag vet inte om det funkar till Fiat 500e, de andra Stellantisbilarna Citroën ë-C4, Citroën ë-C4 X,Dongfeng Aeolus Yixuan EV, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008. Annars kanske det finns något liknande för Fiaten?

Det jag hittar är https://github.com/wubbl0rz/FiatChamp men det verkar som om det inte finns stöd för att begränsa laddningen från bilens håll, men det är efterfrågat av andra.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mini, Fiat 500 eller Honda E

Inlägg av Pontus »

Vi har en 500e som andrabil och igår bytte jag plats eftersom Teslan behövde lite ström. Men när jag ställde Fiaten på den andra p-platsen så glömde jag som så ofta låsa den. Den hade 97% SoC men i morse hade den bara 57% kvar. Någon här som vet om bilen fortsätter att hålla sig varm om man inte låser den och i så fall kan man stänga av det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar