På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Moderator: Redaktion
På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Det tror inte jag.taliz skrev: ↑24 aug 2023 13:14På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.Legato skrev: ↑24 aug 2023 13:30Det tror inte jag.taliz skrev: ↑24 aug 2023 13:14På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.
De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.
Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
Säkerligen och det kommer givetvis finnas massor av småbilar med bra räckvidd också.taliz skrev: ↑24 aug 2023 13:39Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.Legato skrev: ↑24 aug 2023 13:30Det tror inte jag.taliz skrev: ↑24 aug 2023 13:14På längre sikt tror jag bilar som inte kan användas på långresa kommer bli svårsålda.
Dvs de behöver 40+kwh(gärna 50+) och användbar snabbladdning.
Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.
De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.
Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
De behöver dock ofta en bil som funkar "till allt". De vill kunna göra långresor ibland, till släkt och vänner etc.
För min del får du gärna ha rätt. Så jag kan sälja min Zoe utan alltför stor förlust.Legato skrev: ↑24 aug 2023 14:13Säkerligen och det kommer givetvis finnas massor av småbilar med bra räckvidd också.taliz skrev: ↑24 aug 2023 13:39Den stora marknaden för begagnade(läs billiga) småbilar finns väl ändå hos ensamstående, pensionärer och låginkomsttagare. Dvs de som inte har behov av, eller råd med, en större bil.Legato skrev: ↑24 aug 2023 13:30Det tror inte jag.
Jag håller med om att det idag är totalt fokus på räckvidd, men med tiden tror jag folk kommer inse att det finns en marknad för rena andrabilar/citybilar också.
De får såklart inte kosta lika mycket med mindre batterier, men både ur miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är slöseri att bygga alla bilar för långresor. De bilar som aldrig körs långt behöver inte ett stort batteri.
Däremot får det inte vara som på Honda E att räckvidden är begränsad och att laddningen samtidigt är begränsad till enfas...
De behöver dock ofta en bil som funkar "till allt". De vill kunna göra långresor ibland, till släkt och vänner etc.
Det relevanta är dock att det finns massor av bilar som enbart agerar andrabil också.
37% av alla hushåll i Sverige har två bilar eller fler. Med tanke på att snittbilen bara rullar drygt 3 mil per dag så tror jag det finns en rejäl mängd bilar som aldrig körs långt. Tror även en hög andel av de som dagspendlar gör det mindre än 10 mil per sträcka.
Ja den uppfyller nog egentligen alla mina krav - charmig, kul att köra och acceptabel pris. Tyvärr tycker min fru den är konstig/ful och jag har därför räknat bort den. Men jag kanske ska ge den ett till försök.
Honda E pga V2L .Donk skrev: ↑22 aug 2023 22:59Efter att ha införskaffat en Model S LR i våras går vår MYP nästan uteslutande som andrabil och i stort sett bara kortare sträckor i Stockholmsområdet. Känns lite onödigt så jag funderar därför på att byta till en billigare elbil. Behöver inte vara superpraktisk eller ha jättelång räckvidd. Två barn behöver få plats men ingen barnvagn eller annat skrymmande. Kommer mycket sällan användas på längre resor, som mest turer på upp till 10-12 mil några enstaka gånger per år. Viktigare att det är något kul som man trivs med i vardagen. Får gärna kosta nånstans runt 300’ för att det ska vara värt att byta. De jag har börjat kolla på är:
- Mini Cooper 2022-2023
- Fiat 500CE Cabrio 2021-2022
- Honda E 2020-2022
Någon som har erfarenhet av dessa och som kan ge lite feedback hur de är att köra och hur de funkar som vardagsbilar? Ungefär vilken räckvidd kan man räkna med på sommaren resp vintern? Har de fungerande appar så de går att förvärma utan problem? Duger infotainmentsystemet om man är van vid Tesla (eller kommer man bli tokig)? Osv. Finns det andra alternativ jag ska kolla på?
Lutar just nu mest mot Minin. Om jag förstått det rätt så är det samma drivlina och batteri som BMW I3 och den verkar ju folk nöjda med. Min fru gillar dock inte I3an så den är tyvärr inget alternativ.
Tacksam för all input.
Jag håller med frugan För ful för att ha som kul/njutningsbil.
En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
Jag kan bara hålla med om detta, den är verkligen en aquired taste. Tyckte dom var skitfula när jag såg dom för första gången för typ tio år sen men nu tycker jag den är skittuff. Har en ”blacked out” i3s, och den lite bredare looken på s’en gör verkligen stor skillnad. En hot hatchback:)Bjelke skrev: ↑25 aug 2023 12:47En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
och sambon (och flera andra när dom hade en liten träff i Högbo för några år sedan)
Den är även lite större än man kan tro, designen lurar ögat typ…
Fast har ni redan provkört den så har ni ju redan tittat närmare på dom, men en vända till
så kanske…
Har inte provkört I3 så har inget belägg för att den är kul att köra men det verkar onekligen så när man läser foruminlägg och tester. Gillar att den var så tidigt ute som dedikerad elbil och charmigt med lite udda lösningar. Har suttit i en I3 och den känns helt klart luftig och rätt så rymlig åtminstone fram. Ska som sagt göra ett till försök med denna, om jag gillar den efter en provkörning så får jag göra ett övertalningsförsök.Rasmussen skrev: ↑25 aug 2023 12:56Jag kan bara hålla med om detta, den är verkligen en aquired taste. Tyckte dom var skitfula när jag såg dom för första gången för typ tio år sen men nu tycker jag den är skittuff. Har en ”blacked out” i3s, och den lite bredare looken på s’en gör verkligen stor skillnad. En hot hatchback:)Bjelke skrev: ↑25 aug 2023 12:47En närmare titt på dom tror jag kan göra att man gillar dom lite mer, så var det iaf för både mig
och sambon (och flera andra när dom hade en liten träff i Högbo för några år sedan)
Den är även lite större än man kan tro, designen lurar ögat typ…
Fast har ni redan provkört den så har ni ju redan tittat närmare på dom, men en vända till
så kanske…
Kul att höra att du är nöjd med Fiaten. Hur tillförlitlig är appen, funkar det att sätta på värmen på morgonen varje gång eller är det ett lotteri som på vissa andra bilar? Att kunna förvärma bilen på vintern så den både är varm och isfri är nästan det allra bästa/viktigaste med elbilar. Hur är stereon/infotainmentsystem, har den tex trådlös Apple AirPlay?Pontus skrev: ↑23 aug 2023 13:46Vi har en model S och en 500e. Fiaten är en 3+1 dörrar och 42 kWh varianten samt högsta utrustningsnivån som går att få. Den är kul att köra och i stan drar den inte så mycket. På motorväg sommartid så går det att räkna med ca 20 mil, är det regnigt och lite kallare så kommer man i varje fall 15 mil utan problem.
Kan tycka att appen är väldigt blek jämfört med Tesla men det går att starta klimatanläggningen men inte ändra temp tex. Det går även att se var bilen är och lite sådant. Det går dock inte att ställa in laddnivån på något sätt i bilen.
Hondan provkörde jag en gång och den kändes väldigt mycket mer törstig.
Fiaten fungerar bra som andrabil för oss med en 8-åring.
Ska försöka!benke_berguv skrev: ↑26 aug 2023 07:29Ett tips är att få frugan bakom ratten på i3s. Frugan ändrade åsikt totalt efter att ha kört den. Alla fördelar övervägde med råge trots utseendet. Vi är inne på nr 2 efter att inte hittat nåt annat som lockade lika mycket när det var dags att byta bil
//benke
Tror hjulen sitter aningen bredare på i3s, men kan ha fel.
Honda E är ännu mer "otrolig" sett till vändcirkelbenke_berguv skrev: ↑26 aug 2023 19:22Bredare spårvidd samt bredare däck (från skitsmala till bar rätt smala. Gör dock stor skillnad på vägen, framför allt om det är lite blåsigt.
Bilen är sjukt pigg att köra. Inte 0-100-racer men i beteende i stan. Smidig som få och otrolig vändcirkel som för det till en dröm att köra i stan
//benke
Förvärmningen fungerar tillförlitligt, dock är det ju en stor nackdel att man kan inte se i appen om den är på eller inte vilket känns osäkert. Stereon är bra för biltypen då vi har max utrustning så fick vi också stora skärmen vilken jag tycker är bra när man jämför med andra bilar (alla utom Tesla då). Tror den har AirPlay, kör inte Apple själv så lite osäker.Donk skrev: ↑25 aug 2023 22:27Kul att höra att du är nöjd med Fiaten. Hur tillförlitlig är appen, funkar det att sätta på värmen på morgonen varje gång eller är det ett lotteri som på vissa andra bilar? Att kunna förvärma bilen på vintern så den både är varm och isfri är nästan det allra bästa/viktigaste med elbilar. Hur är stereon/infotainmentsystem, har den tex trådlös Apple AirPlay?Pontus skrev: ↑23 aug 2023 13:46Vi har en model S och en 500e. Fiaten är en 3+1 dörrar och 42 kWh varianten samt högsta utrustningsnivån som går att få. Den är kul att köra och i stan drar den inte så mycket. På motorväg sommartid så går det att räkna med ca 20 mil, är det regnigt och lite kallare så kommer man i varje fall 15 mil utan problem.
Kan tycka att appen är väldigt blek jämfört med Tesla men det går att starta klimatanläggningen men inte ändra temp tex. Det går även att se var bilen är och lite sådant. Det går dock inte att ställa in laddnivån på något sätt i bilen.
Hondan provkörde jag en gång och den kändes väldigt mycket mer törstig.
Fiaten fungerar bra som andrabil för oss med en 8-åring.
Vad jag kan se så har inte Tibber med Fiat bland sina Power-Ups och det är helt klart en nackdel. Gillar att låta Tibber styra laddningen av bilarna till när det är som billigast.