Apropå detta med skick, om man har i skick 3 idag ( invändigt inga större repor eller skador men utvändigt aldrig varit professionellt lackbehandlad och den har tvättats omväxlande för hand och i automattvätt och en hel del asfalt på bilen, pärlvit, glansen nedtill på bilen inte så bra pga asfalt/flygrost), om man nu lämnar in bilen på en Ditec behandling eller motsvarande, skulle man kunna säga att skicket höjs till en 4? Enligt modellen så låter det som att det skiljer ungefär 10.000 kr i pris för varje nivå och då är ju ofta behandlingen något billigare än så.
Apropå detta med skick, om man har i skick 3 idag ( invändigt inga större repor eller skador men utvändigt aldrig varit professionellt lackbehandlad och den har tvättats omväxlande för hand och i automattvätt och en hel del asfalt på bilen, pärlvit, glansen nedtill på bilen inte så bra pga asfalt/flygrost), om man nu lämnar in bilen på en Ditec behandling eller motsvarande, skulle man kunna säga att skicket höjs till en 4? Enligt modellen så låter det som att det skiljer ungefär 10.000 kr i pris för varje nivå och då är ju ofta behandlingen något billigare än så.
Det du beskriver är ju smuts, om än grovt sådant. Smuts är inget jag räknar in i bedömningen. Bedömningen baseras på faktiska skador, dvs repor, bucklor, skrapade fälgar, funktionsfel, hårt slitna däck osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
* Årsmodell 2019
* Miltal 16000
* LR eller P LR RWD
* Vinterhjul (Ja/Nej) Ja
* Dragkrok (Ja/Nej) Ja
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
* Årsmodell 2019
* Miltal 16000
* LR eller P LR RWD
* Vinterhjul (Ja/Nej) Ja
* Dragkrok (Ja/Nej) Ja
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Grå
LR RWD finns tyvärr ingen data på, men grovt skulle jag säga 240-250k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Vit
Misstänkt likt en som såldes ikväll
300-310k enligt beskrivningen ovan. 295-305k med skick 2 som jag anser att bilen som auktionerades var
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Vit
Misstänkt likt en som såldes ikväll
300-310k enligt beskrivningen ovan. 295-305k med skick 2 som jag anser att bilen som auktionerades var
Ja du gissade rätt, det var jag som vann auktionen ikväll .
Lite osäker om det är ett bra pris med tanke på missljud från Kupéfläkt, skanade vinterdäck, utan att nämna att vibrationer som kanshe är lätte att fixa.....
Senast redigerad av ericbear89, redigerad totalt 1 gånger.
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Vit
Misstänkt likt en som såldes ikväll
300-310k enligt beskrivningen ovan. 295-305k med skick 2 som jag anser att bilen som auktionerades var
Lite osäker om det är ett bra pris med tanke på missljud från Kupéfläkt, skanade vinterdäck, utan att nämna att vibrationer som kanshe är lätte att fixa.....
Bra pris skulle jag helt klart säga att det är, men inte exceptionellt.
Negativt i min värld är att den saknar dubbla uppsättningar hjul samt dragkrok. Detta värderas lågt på KVD men högre på Blocket osv är min erfarenhet. Men de "maskinella" felen ska ju gå på garanti och det är ju jättetrevligt med en sen 21a med alla uppgraderingar.
Summa summarum, har du köpt bilen för att du vill ha och köra just en helt uppgraderad SR från 21 så skulle jag vara nöjd och glad och köpa den. Har du däremot köpt för att "göra affär" så skulle jag tycka marginalen är lite för liten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Vit
Misstänkt likt en som såldes ikväll
300-310k enligt beskrivningen ovan. 295-305k med skick 2 som jag anser att bilen som auktionerades var
Lite osäker om det är ett bra pris med tanke på missljud från Kupéfläkt, skanade vinterdäck, utan att nämna att vibrationer som kanshe är lätte att fixa.....
Testa att låta balansera hjulen och se om vibrationerna försvinner. Det kan vara det.
Missljud från kupefläkt, gör serviceärende i appen. Borde gå på garanti (som du fortfarande har kvar, så utnyttja tiden väl).
* Årsmodell 2021, Första datum i trafik i Sverige 2021-09
* Miltal 3700
* LR eller P SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) Nej
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 3
Vit
Misstänkt likt en som såldes ikväll
300-310k enligt beskrivningen ovan. 295-305k med skick 2 som jag anser att bilen som auktionerades var
Lite osäker om det är ett bra pris med tanke på missljud från Kupéfläkt, skanade vinterdäck, utan att nämna att vibrationer som kanshe är lätte att fixa.....
Testa att låta balansera hjulen och se om vibrationerna försvinner. Det kan vara det. [...
Vibrationer i ratten – kan vara obalans i ett eller båda framhjul. Vibrationer i sätet/rumpan kan vara obalans i ett eller båda bakhjul.
Har precis köp en begagnad tesla model 3 performance för 439 000 kr. Har jag betala ett överpris ?
Årsmodell 2021
* Miltal 3100
* LR eller P
* Vinterhjul (Ja/Nej) Ja
* Dragkrok (Ja/Nej) Ja
* EAP (Ja/Nej) Nej
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 4
Jämfört med förväntat pris via KVD så ja, men har du köpt den via handlare så är det där ett helt normalt, eller tom ett ganska bra pris. De ska ju såklart tjäna pengar på affären. Har du köpt privat så har du imo betalat aningen för mycket men inget dramatiskt.
Dragkrok har du nog inte om det är en P?
Prisbild via KVD 400-410 om det är en tidig 21a (utan rattvärme) och 410-420k om det är en sen 21a med rattvärme.
Men förhoppningsvis ska du behålla bilen länge och då kommer några tusen inte spela någon roll över tid. Du hade även fått betala mer än 50.000:- mer för bara ett halvår sedan! Njut av en fantastiskt bra bil!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur kan man förklara dessa kraftigt skiljande priser?
Den nedersta gick till ett riktigt högt pris som skulle kunna indikera att priserna är på väg upp men det två förstnämnda är samma bil som av någon anledning auktionerats ut två gånger trots att reservationspriset uppnåddes redan första gången.
Första gången gick den till rimligt pris 335k med andra gången lite väl billigt... Skick ser ut som 2a, möjligen 1a, men 310k, lite väl lågt?
Hur kan man förklara dessa kraftigt skiljande priser?
Den nedersta gick till ett riktigt högt pris som skulle kunna indikera att priserna är på väg upp men det två förstnämnda är samma bil som av någon anledning auktionerats ut två gånger trots att reservationspriset uppnåddes redan första gången.
Första gången gick den till rimligt pris 335k med andra gången lite väl billigt... Skick ser ut som 2a, möjligen 1a, men 310k, lite väl lågt?
Att reservationspris nås och bilen inte säljs är inget ovanligt. Köparen har en option att köpa bilen, inget som helst tvång (även om KVD såklart gärna vill antyda tvång...).
310k var billigt (jag hade 302k som maxbud på den), men så är det, priserna varierar mycket och det är det som gör att det finns pengar att tjäna
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur kan man förklara dessa kraftigt skiljande priser?
Den nedersta gick till ett riktigt högt pris som skulle kunna indikera att priserna är på väg upp men det två förstnämnda är samma bil som av någon anledning auktionerats ut två gånger trots att reservationspriset uppnåddes redan första gången.
Första gången gick den till rimligt pris 335k med andra gången lite väl billigt... Skick ser ut som 2a, möjligen 1a, men 310k, lite väl lågt?
Priset blir lägre och lägre tycker jag det ser ut som.
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
Hursomhelst är det ju mer än 50% av nypriset efter bonus. För en 3 år gammal bil med närmare 8k mil.
Mer än dubbelt så mkt som jag gav för min Volvo V60 som också var 3 år gammal med 9k mil.
Så det är inte något jättelågt pris direkt.
Jaha, då återstår att se hur sänkt nybilspris på M3 påverkar begagnatpriserna. Tror ni de går ner med 23k som nypriset?
Känns fortfarande som mycket pengar med 586k för en ny LR, givet storleken och bagageutrymmet
Justeringar av nypriset har typ 0 påverkan på begmarknaden.
Det handlar bara om efterfrågan. Just nu är efterfrågan på elbilar förhållandevis låg, därför går priserna ner.