Internal isolation F123 batteri problem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av agehall »

Nej, bly får inte användas numera men det finns ganska bra alternativ. Problemet är dock detsamma som med bly - dvs lödningar är mjuka förbindningar som rör sig så fort de belastas och utmattas rätt fort.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 08 okt 2023 19:24
Nej, bly får inte användas numera
Måstemanju få ha det i foten åtminstone? 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mattias andersen
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 sep 2023 11:00
Ort: Jung

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av mattias andersen »

!31 tusen helt nytt så det är inte kul
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av RagWal »

agehall skrev: 08 okt 2023 18:14
RagWal skrev: 05 okt 2023 08:40
agehall skrev: 05 okt 2023 07:19
Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.

Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.
Inga kabellödningar i bil :o Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Det är av rent mekaniska skäl.

Givetvis finns det lödningar på olika kretskort i bilar, men det finns i princip inga kablar som är lödda i en bil, varken mot andra kablar eller mot kretskort. Alla styrboxar jag sett, har externa kontakter som kablar kopplas in mot med hjälp av kontaktstycken där kablarna är krimpade. Finns inte heller några kablar som är skarvade med lödning från fabrik.

Den enda form av lödning jag kan tycka är OK, är skarvhylsor med lödtenn och lim som man i nödfall kan använda för att skarva kablar.

Tyvärr är det extremt svårt att avlasta en kabel som löds då det krävs att kabeln är helt avlastad vid själva lödningen. I praktiken skulle det innebära att man måste innesluta hela lödningen i smärtlim eller liknande. Dessutom bör kabeln även avlastas en bit ifrån lödningen.

Ni som tycker det är OK med lödningar mot kablar (som är det vi pratar om här) får gärna ge exempel på där det görs från fabrik i någon modern bil.
Att det inte finns lödda kablage i ny bil är knappast ett bevis på att det är dåligt. Kontaktdon är mer typiskt mer automatiserbart och produktionsvänligt. Man står helt enkelt inte med en lödkolv vid produktionslinan.

En pressad kabelsko/kontaktstift etc kan också ge utmattning i ledarna över tid. Typiskt pga mekanisk utmattning och/eller korrosion.
Avlastningar, tätningar osv bör nästan överdrivas.

Bly i lod vid nyproduktion är förbjudet sen åtminstone 15 år.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Inom elinstallationer i byggnader används ofta fjäderanslutning med olika typer av snabbklämmor.

Är det något som används i fordonsbranchen?
.
Screenshot_20231009-103533_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RagWal skrev: 09 okt 2023 09:55
agehall skrev: 08 okt 2023 18:14
RagWal skrev: 05 okt 2023 08:40
agehall skrev: 05 okt 2023 07:19
Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.

Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.
Inga kabellödningar i bil :o Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Det är av rent mekaniska skäl.

Givetvis finns det lödningar på olika kretskort i bilar, men det finns i princip inga kablar som är lödda i en bil, varken mot andra kablar eller mot kretskort. Alla styrboxar jag sett, har externa kontakter som kablar kopplas in mot med hjälp av kontaktstycken där kablarna är krimpade. Finns inte heller några kablar som är skarvade med lödning från fabrik.

Den enda form av lödning jag kan tycka är OK, är skarvhylsor med lödtenn och lim som man i nödfall kan använda för att skarva kablar.

Tyvärr är det extremt svårt att avlasta en kabel som löds då det krävs att kabeln är helt avlastad vid själva lödningen. I praktiken skulle det innebära att man måste innesluta hela lödningen i smärtlim eller liknande. Dessutom bör kabeln även avlastas en bit ifrån lödningen.

Ni som tycker det är OK med lödningar mot kablar (som är det vi pratar om här) får gärna ge exempel på där det görs från fabrik i någon modern bil.
Att det inte finns lödda kablage i ny bil är knappast ett bevis på att det är dåligt. Kontaktdon är mer typiskt mer automatiserbart och produktionsvänligt. Man står helt enkelt inte med en lödkolv vid produktionslinan.

En pressad kabelsko/kontaktstift etc kan också ge utmattning i ledarna över tid. Typiskt pga mekanisk utmattning och/eller korrosion.
Avlastningar, tätningar osv bör nästan överdrivas.

Bly i lod vid nyproduktion är förbjudet sen åtminstone 15 år.

Avlastningar, tätningar osv bör nästan överdrivas.

Detta får jag verkligen instämma på.

Jag ägnar ju mycket av dagarna till att leta efter dåliga elanslutningar i starkströmsanläggningar.

Så fort det vibrerar och skakar lite blir det ofta problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Bjelke »

mattias andersen skrev: 09 okt 2023 07:26
!31 tusen helt nytt så det är inte kul
Gissar att det skulle stå 131 tusen…? Om det är nytt (och det kan kanske stämma
för ett 70-batteri, men låter ändå som ett renoverat tycker jag) så ska det ju
ha ungefär samma egenskaper som det ursprungliga när DET var nytt, dvs
lite mer räckvidd och laddeffekt borde du väl få? Har du ifrågasatt det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 09 okt 2023 12:48
mattias andersen skrev: 09 okt 2023 07:26
!31 tusen helt nytt så det är inte kul
Gissar att det skulle stå 131 tusen…? Om det är nytt (och det kan kanske stämma
för ett 70-batteri, men låter ändå som ett renoverat tycker jag) så ska det ju
ha ungefär samma egenskaper som det ursprungliga när DET var nytt, dvs
lite mer räckvidd och laddeffekt borde du väl få? Har du ifrågasatt det?
Ett refurbished pack kommer inte hålla nykapacitet. Det går ju inte utan att byta alla cellerna.

Vid garantirep får (ska man få) man ett som håller minst samma kapcitet som innan det man hade gick sönder. Tesla verkar ofta matcha det när de kan.

Köper man en refurbished pack vet jag inte vad specen säger men det står helt klart att det inte kommer vara full kapacitet såvida de inte stoppat helt nya celler i ett gammalt pack.

Det verkar inte finnas speciellt många ”nya pack” i omlopp, sett flera i USA som velat ha nytt men där Tesla inte kunnat garantera att det kommer ett nytt.

Törs man gissa att man har några fler pack i omlopp för resp. Batteripack än antalet bilar och att dessa renoveras efterhand.

Är nog dyrt att hålla verktyg mm i drift och tillverka ett fåtal nya till varje modell av äldre Teslor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 09 okt 2023 14:11
Bjelke skrev: 09 okt 2023 12:48
mattias andersen skrev: 09 okt 2023 07:26
!31 tusen helt nytt så det är inte kul
Gissar att det skulle stå 131 tusen…? Om det är nytt (och det kan kanske stämma
för ett 70-batteri, men låter ändå som ett renoverat tycker jag) så ska det ju
ha ungefär samma egenskaper som det ursprungliga när DET var nytt, dvs
lite mer räckvidd och laddeffekt borde du väl få? Har du ifrågasatt det?
Ett refurbished pack kommer inte hålla nykapacitet. Det går ju inte utan att byta alla cellerna.

Vid garantirep får (ska man få) man ett som håller minst samma kapcitet som innan det man hade gick sönder. Tesla verkar ofta matcha det när de kan.

Köper man en refurbished pack vet jag inte vad specen säger men det står helt klart att det inte kommer vara full kapacitet såvida de inte stoppat helt nya celler i ett gammalt pack.

Det verkar inte finnas speciellt många ”nya pack” i omlopp, sett flera i USA som velat ha nytt men där Tesla inte kunnat garantera att det kommer ett nytt.

Törs man gissa att man har några fler pack i omlopp för resp. Batteripack än antalet bilar och att dessa renoveras efterhand.

Är nog dyrt att hålla verktyg mm i drift och tillverka ett fåtal nya till varje modell av äldre Teslor.
Jo det är jag med på, reagerade på att han skrev helt nytt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av granlundii »

Fast 20 mil låter onekligen illa, säkert klart kortare än vad bilen gick innan batteriet blev dåligt?

Överlag känns det som att Model S och X inte åldras speciellt bra, tycker man läser om mycket problem med tanke på att de ändå inte är så vanliga. Ser bättre ut med Model 3 och förhoppningsvis också Model Y.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av AAKEE »

Richardk skrev: 21 sep 2023 23:28
Har
Sett denna?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2013 ... 0-6095.pdf
(Tech Note: Troubleshooting Isolation Faults)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av taliz »

granlundii skrev: 09 okt 2023 17:28
Överlag känns det som att Model S och X inte åldras speciellt bra, tycker man läser om mycket problem med tanke på att de ändå inte är så vanliga. Ser bättre ut med Model 3 och förhoppningsvis också Model Y.
Brukar vara klokt att hålla sig borta från första generationen av något helt nytt. Särskilt när garantin löpt ut. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av juristen »

Kan tycka att Tesla skulle kunna hantera detta bättre. Om de nu vill att det ska bli en omställning till elbilar från fossila drivmedel så måste elbilarna och elbilsägandet även ha en hållbarhet över tid. Tesla har löpande kommunicerat att batterierna är väldigt tåliga och hållbara, medan det för många verkar vara motsatsen. Även om det är svårt att veta hur stora problemen är, är iaf inte min uppfattning att det är särskilt riskfritt med en gammal S eller X efter garantitiden gått ut...

Det är inte rimligt att erbjuda refurbished batteripack för en bra bit över 100 000 kr som enda lösning på batteripack som felar. Så gamla är inte bilarna, de är bara 8-10 år. Enligt det som Tesla själva förmedlat borde de hålla längre än så.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev: 11 okt 2023 17:13
Kan tycka att Tesla skulle kunna hantera detta bättre. Om de nu vill att det ska bli en omställning till elbilar från fossila drivmedel så måste elbilarna och elbilsägandet även ha en hållbarhet över tid. Tesla har löpande kommunicerat att batterierna är väldigt tåliga och hållbara, medan det för många verkar vara motsatsen. Även om det är svårt att veta hur stora problemen är, är iaf inte min uppfattning att det är särskilt riskfritt med en gammal S eller X efter garantitiden gått ut...

Det är inte rimligt att erbjuda refurbished batteripack för en bra bit över 100 000 kr som enda lösning på batteripack som felar. Så gamla är inte bilarna, de är bara 8-10 år. Enligt det som Tesla själva förmedlat borde de hålla längre än så.
Amen.
Håller med fullständigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Nect »

juristen skrev: 11 okt 2023 17:13
Kan tycka att Tesla skulle kunna hantera detta bättre. Om de nu vill att det ska bli en omställning till elbilar från fossila drivmedel så måste elbilarna och elbilsägandet även ha en hållbarhet över tid. Tesla har löpande kommunicerat att batterierna är väldigt tåliga och hållbara, medan det för många verkar vara motsatsen. Även om det är svårt att veta hur stora problemen är, är iaf inte min uppfattning att det är särskilt riskfritt med en gammal S eller X efter garantitiden gått ut...

Det är inte rimligt att erbjuda refurbished batteripack för en bra bit över 100 000 kr som enda lösning på batteripack som felar. Så gamla är inte bilarna, de är bara 8-10 år. Enligt det som Tesla själva förmedlat borde de hålla längre än så.
Grufmansbil hade ett långt inlägg om just detta på FB för ett tag sedan. Tydligen verkar inte Tesla tillverka några nya batterier (till gamla Model S/X) utan de tar gamla fungerande delar från batterier för att laga de trasiga. Det här kommer innebära att det tillslut inte kommer finnas några batterier att laga trasiga med. Vilket är ett stort problem.

Hans rekommendation var att inte köpa en gammal Model S/X utan giltig batterigaranti. Och sälja innan den löper ut.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

AAKEE skrev: 11 okt 2023 10:11
Richardk skrev: 21 sep 2023 23:28
Har
Sett denna?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2013 ... 0-6095.pdf
(Tech Note: Troubleshooting Isolation Faults)
Tack. Jo jag har läst den flera gånger. Dock skulle man ha special pluggar som jag minns det nu och använda isolationsmätningsverktyg. Det står väl på listan när jag löst alla andra problem :( :)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

Först vill jag tacka RagWal för att han skickade ett paket med bleck och lite skarvhylsor mm. Stort tack! Med allt krig och elände så börjar man tro att godheten ska övervinna när en okänd skickar paket till mig!

Använde ett av blecken från RagWal och lödade fast kabeln, sedan popnitades kabeln fast i aluminium plåten. Lödningen blev superfin, dock lyckades jag vända plåten upp och ner så man ser inte lödningen :( Men funktionen är där!

9C57FFCB-E709-423D-8052-5A15F277BB78.jpeg
Som bevis på det så har jag nu kopplat upp batteriet vid sidan om med den kabeln som jag köpte. Jag har även förlängt kabeln.

7B40C6F8-5D85-4F29-818B-C53D1D48BEE9.jpeg
85969356-62F4-4A3D-A071-03FB3BE955EB.jpeg
Och cell imbalance är nu på 26 mV.

Så långt är allt bra.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

Nu till det tråkiga. Efter att ha kopplat in batteriet så var det på samma sätt som sist, innan jag demonterade batteriet, dvs 0km och 9 felkoder varav isolationsfel och även volt fel. Dock blinkar det lampor på BMS och BMB korten. Även huvudskärmen funkar fint med huvudbatteriet vid sidan om.

Då bestämmer jag mig för att försöka uppdatera bilen med senaste mjukvaran (ej i servicemenyn). Uppdateringen genomförs och sedan är bara backkameran igång efter detta. Alltså huvudskärmen går inte att använda alls!

Enligt länken så är emmc död. Och det verkar även ha hänt andra när dom uppdaterat bilen: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ra.213145/

Allt funkade ett par timmar tills jag uppdaterade mjukvaran så jag tror bara det är mjukvaran som pajade emmc. Några tankar på hur man fixar detta fel med en bil som står på pallbockar utan batteri? :D

Det verkar vara gratis hos Tesla men det blir svårt att köra in bilen där. Vad har man för val?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av RagWal »

Richardk skrev: 16 okt 2023 21:26
Nu till det tråkiga. Efter att ha kopplat in batteriet så var det på samma sätt som sist, innan jag demonterade batteriet, dvs 0km och 9 felkoder varav isolationsfel och även volt fel. Dock blinkar det lampor på BMS och BMB korten. Även huvudskärmen funkar fint med huvudbatteriet vid sidan om.

Då bestämmer jag mig för att försöka uppdatera bilen med senaste mjukvaran (ej i servicemenyn). Uppdateringen genomförs och sedan är bara backkameran igång efter detta. Alltså huvudskärmen går inte att använda alls!

Enligt länken så är emmc död. Och det verkar även ha hänt andra när dom uppdaterat bilen: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ra.213145/

Allt funkade ett par timmar tills jag uppdaterade mjukvaran så jag tror bara det är mjukvaran som pajade emmc. Några tankar på hur man fixar detta fel med en bil som står på pallbockar utan batteri? :D

Det verkar vara gratis hos Tesla men det blir svårt att köra in bilen där. Vad har man för val?
Boka mobilservice? Om du misstänker att Tesla inte vill pilla på en bil som har tappat batteriet så kanske du kan skruva ur den och åka till SC med MCUn under armen och be dem fixa den.
Annars fixar du det själv. Lite lödning kan väl inte vara ett oöverstigligt problem för dig :lol:
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

Tesla säger att dom behöver ha hela bilen så mobilservice funkar inte. Någon som vet något ställe att byta emmc i Sverige eller utomlands?

Någon som har tillgång till Toolbox 3? Kan man använda Toolbox 3 om skärmen på bilen inte funkar och emmc är defekt?

Tanken är att kolla om felkoderna är aktiva. Om dom inte är aktiva så radera felkod f123 & w123 isolation fault, samt f107 & w107 cell voltage sensor. Allt bör vara fixat men behöver raderas. Och sedan sätta ihop bilen och lämna in den till Tesla.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av SwedishAdvocate »

Richardk skrev: 23 okt 2023 18:40
Tesla säger att dom behöver ha hela bilen så mobilservice funkar inte. Någon som vet något ställe att byta emmc i Sverige eller utomlands? [...
Vet inte.

EV Repair & Convert i Malmötrakten?
Grufman bil i Sthlm?
Firman i Östersundstrakten som jag inte kommer ihåg namnet på?

Det kanske finns ngt i Norge? Ngn på ngt norskt forum kanske vet ngt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

Det går inte snabbt men framåt :D

Lite uppdatering:
Skickade iväg emmc till Tesland i Nederländerna. Så nu funkar skärmen! Balanserat cellerna genom att ladda ur någon modul och laddat några moduler med labaggregat. Så nu är jag nere på 14 mV cell imbalance. Även beställt en diagnos kabel.

Försöker ansluta en Windows 10 dator till bilen enligt denna videon (med fast ip adress).Men jag lyckas inte få upp någon webbsida som i videon. Jag har testat stänga av brandvägggar. Hur får man fram vilken ip adress teslan har? Verkar som flera frågar i videon på samma sak men inget svar. Några andra tips hur man kopplar upp Toolbox?

-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av -AG- »

Testa att koppla in din laptop i bilen. Ställ in manuellt enligt video (ip 192.168.90.125) och scanna med advanced ip scanner i intervallet 192.168.90.0-254. Då borde bilen dyka upp någonstans mellan 0-254. Om man ska tro videon har bilen 100. Om det inte funkar kan du ju testa med dhcp och se vilken ip du får. Om det blir något annat än 192.168.90.xxx kan du scanna i intervallet 0-254 men med de nya siffrorna i början. Funkar inget av ovanstående är antingen guiden fel för din bil, eller så är det någon inställning i din dator (brandvägg, defender, etc…), eller något med din bil.

https://www.advanced-ip-scanner.com/
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av Richardk »

-AG- skrev: 20 nov 2023 15:33
Testa att koppla in din laptop i bilen. Ställ in manuellt enligt video (ip 192.168.90.125) och scanna med advanced ip scanner i intervallet 192.168.90.0-254. Då borde bilen dyka upp någonstans mellan 0-254. Om man ska tro videon har bilen 100. Om det inte funkar kan du ju testa med dhcp och se vilken ip du får. Om det blir något annat än 192.168.90.xxx kan du scanna i intervallet 0-254 men med de nya siffrorna i början. Funkar inget av ovanstående är antingen guiden fel för din bil, eller så är det någon inställning i din dator (brandvägg, defender, etc…), eller något med din bil.

https://www.advanced-ip-scanner.com/
Tack för svar. Jag har testat med fast ip och med dhcp på och diverse brandväggar och inställningar av. Men jag hittar inte bilens ip. Hittar andra ip adresser när dhcp är på men inte bilens ip. Båda lamporna vid ethernet anslutningen på datorn lyser/blinkar. (Bilen är givetvis på). Måste man hitta bilens ip adress för att få Toolbox att funka?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Internal isolation F123 batteri problem

Inlägg av infelicitas »

Du behöver göra någon sorts scanning för att få bilen att berätta vad den har för IP. Vet man inte alls vilket IP-nät det är, så blir det knivigt.

Det som talar om vad din dator har "sett" för enheter är arp -a i en konsol.

"enklast" är väl med NMAP eller advanced-ip-scanner. ex nmap -sn <ip-nät> eller nmap -A -v <ip-nät>.
Skriv svar