Men dessutom är det mer sannolikt att småhusboende äger 0-3 år gammal bil (oavsett drivmedel).
Det betyder, som sagt ovan, inte att det skulle vara ovidkommande att tillgodose behovet av laddmöjlighet för de som bor i lägenhet, tvärtom.
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
Men dessutom är det mer sannolikt att småhusboende äger 0-3 år gammal bil (oavsett drivmedel).
Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
1. Ok.Niklas Z skrev: ↑29 sep 2023 18:03Vad är det du argumenterar emot? [1] Jag är definitivt för att laddmöjligheterna för de som bor i flerbostadshus förbättras. Jag har själv levt med problemet att ladda min elbil i tre år som boende i brf.SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2023 17:47Och du tror inte att det finns ett samband här med de ytterst begränsade laddmöjligheterna? Har du aldrig noterat den mängd bilar som är parkerade på gatunivå i Sthlm, Gbg och Malmö och alla andra städer?Niklas Z skrev: ↑29 sep 2023 17:38Och? Min poäng var dels att majoriteten av befolkningen inte bor i flerbostadshus och framför allt att den del av befolkningen som kan tänkas äga elbil i huvudsak bor i småhus. Jag är fullt medveten om att inte alla gör det. Jag är själv en av dem som bor i bostadsrätt och har elbil utan laddplats. Men allt tyder på att det är betydligt vanligare att de som äger bilar som är 0-3 år gamla (vilket är merparten av alla elbilar) bor i villa än att de bor i lägenhet [Min u.].SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2023 17:28Ja. Det är ju bara 4 503 084 som bor i flerbostadshus...Niklas Z skrev: ↑29 sep 2023 14:51
Flest personer i Sverige bor i småhus:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
De som bor i villa äger också en stor del av bilar 0-3 år gamla (vilket innefattar huvuddelen av alla elbilar i drift i Sverige), se tabell på sid 21 i denna undersökning:
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ktorer.pdf
Var tror du Right-to-Charge kommer ifrån?
Det jag invände mot var niklas12:s påstående.
Att elbil är vanligare bland villaboende kan givetvis delvis hänga ihop med laddmöjligheterna, [2] men notera att det är mycket vanligare att ha ny bil bland villaboende än bland boende i flerfamiiljshus, oberoende av om bilarna drivs av el eller om de går på fossila drivmedel.
Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.Elbilisten skrev: ↑29 sep 2023 18:55Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
Jo, speciellt ett som är fullastat.Oscar11 skrev: ↑30 sep 2023 07:10Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.Elbilisten skrev: ↑29 sep 2023 18:55Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
... med för högt kultrycknek0 skrev: ↑30 sep 2023 07:21Jo, speciellt ett som är fullastat.Oscar11 skrev: ↑30 sep 2023 07:10Haha tar ju Max 1 minut att koppla av ett släp.Elbilisten skrev: ↑29 sep 2023 18:55Jag såg en som krånglade med att backa släpet ut i gräset för att komma åt att ladda på Mer. De tog ca 1,50 mer per kWh än den närliggande supercharger där man kan ladda flera bilar med släp samtidigt utan att behöva backa. Vi kan nog allmänt bli bättre på att använda vår konsumentmakt. Betalar man frivilligt via Elli bör man kanske boka tid hos kommunens konsumentvägledare. Några hundralappar är kanske inte mycket i en bilbudget, men många bäckar små...
Haha, det var det roligaste jag läst på länge!Franz skrev: ↑29 sep 2023 09:03Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.
Ja misstänkte det ,sen är vi i norden unika i denna fördelningen med andelen småhus.
Ja, min svåger bor i parhus med parkeringslängor. Blånej från styrelsen att ens sätta upp motorvärmaruttag.
Det beror på var. De bygger hundratals lägenheter tvärsöver gatan hemma. Jag frågade byggbolaget hur många parkeringsplatser de bygger.Banane skrev: ↑30 sep 2023 20:26Eftersom jag varit runt och kollat på en del lägenheter pga min separation så kan jag meddela att i nyare byggnationer så är det ganska vanligt med elbilsladdning. Värre i äldre föreningar med pensionärer i styrelsen.
Påminner mig om den gången 2001 som jag blev inkallad som teknisk expert när min dåvarande förening funderade på att dra in fiber o hastigheten. Blev inget då det var så många äldre och dessutom hade de hört att mobilt internet var framtiden. 22 år senare är fiber fortfarande kung även om mobilt blivit mycket bättre än på den tiden.
Om det är en samfällighet finns det väl en del begränsningar i lagen som sätter käppar i hjulet? Anläggningsbeslutet eller vad det var. Så inte säkert det är styrelsen det är fel på.
I princip all nyproduktion (av bostadsrätter) har i vart fall några laddplatser. Men dessa är oftast belagda med en förhöjd hyra ovanpå den redan från början höga hyran för parkeringsplatserna. Jag flyttade ganska nyligen och i nya föreningen tar man ut en extra avgift på 300 kr/laddplats. Eftersom jag oftast inte kör upp 100 kWh per månad är det billigare för mig att parkera på publik parkering och ladda för 3 kr/kWh än att betala för laddplats i garaget. Men för att återknyta till rubriken på tråden, det hade varit billigare för mig som inte kör så mycket om jag behållt bensinvolvon jag hade innan teslan. Det var inte bensinkostnaden som var den stora kostnaden för mig, och teslan kostar lika mycket i vagnskadeförsäkring som volvon kostade i vagnskada+service.Banane skrev: ↑30 sep 2023 20:26Eftersom jag varit runt och kollat på en del lägenheter pga min separation så kan jag meddela att i nyare byggnationer så är det ganska vanligt med elbilsladdning. Värre i äldre föreningar med pensionärer i styrelsen.
Påminner mig om den gången 2001 som jag blev inkallad som teknisk expert när min dåvarande förening funderade på att dra in fiber o hastigheten. Blev inget då det var så många äldre och dessutom hade de hört att mobilt internet var framtiden. 22 år senare är fiber fortfarande kung även om mobilt blivit mycket bättre än på den tiden.
Jag skar bort lite lite plast på min kontakt och nu tar det inte ens 1 min att koppla på och av släpet.tor-ake skrev: ↑30 sep 2023 15:50Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Off topic men skulle du kunna dela en bild på hur du gjort?Oscar11 skrev: ↑01 okt 2023 09:36Jag skar bort lite lite plast på min kontakt och nu tar det inte ens 1 min att koppla på och av släpet.tor-ake skrev: ↑30 sep 2023 15:50Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Så skulle det ju bli om familjen av någon anledning var tvungen att bo i Göteborg men inte kunde hitta en bostad med kokmöjligheter.Franz skrev: ↑29 sep 2023 09:03Enda gången Mikael var i Göteborg...
Jag var på besök i Göteborg en dag. Jag åt frukost på ett café för 115:-, lunchrestaurangen kostade 150 kr och sedan åt jag middag för 1500. Det blir ju 1 765:- i matkostnader per person och dag!! En familj på fyra personer behöver alltså lägga över 200 000:- i månaden bara på mat om de bodde i Göteborg och folk tycker det är dyrt i Stockholm.
Apropå det, är SuC de enda laddstationerna som har dynamiska priser som både följer allmänna prisläget och som har olika priser över dygnet? Idag är SuC riktigt billigt att ladda på jämfört med de andra.Gustafsson skrev: ↑01 okt 2023 10:09Befinner mig i Norge för tillfället.
Priset på SuC idag 2,20 NOK (ung samma i SEK)/kWh. Motsvarar ca 3,60:- milen med min senaste genomsnittsförbrukning. Det är ju rätt långt i från dieselpriset som här ligger på 25 kr/l nu.
Artikeln är inte helt rätt ute mao...
Beror ju även på hur man räknar, kör farthållaren på 130 så har cirka 1,5-2kr milen just nu.
InCharge har olika priser över dygnet.Jerker skrev: ↑01 okt 2023 10:47Apropå det, är SuC de enda laddstationerna som har dynamiska priser som både följer allmänna prisläget och som har olika priser över dygnet? Idag är SuC riktigt billigt att ladda på jämfört med de andra.Gustafsson skrev: ↑01 okt 2023 10:09Befinner mig i Norge för tillfället.
Priset på SuC idag 2,20 NOK (ung samma i SEK)/kWh. Motsvarar ca 3,60:- milen med min senaste genomsnittsförbrukning. Det är ju rätt långt i från dieselpriset som här ligger på 25 kr/l nu.
Artikeln är inte helt rätt ute mao...