12v batteri urladdat

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

12v batteri urladdat

Inlägg av axel »

Parkerade på Arlanda Beta för en veckas resa, behövde åka 30 mil till midsommarfirande när vi kom tillbaka idag. Planen var att sätta igång en full laddning igår så det var bara att köra när vi landade. Ingen kontakt med bilen...
Ringde Tesla Service och de bekräftade att bilen varit offline ett dygn, vilket sannolikt berodde på att 12v batteriet laddat ur. Det laddas tydligen inte från huvudbatteriet när laddporten är öppen. De sa också att det fanns en risk att bilen inte gick att få igång alls, men den var liten då det bara gått ett dygn. Detta var något de avser fixa med en uppdatering i framtiden.
Bilen hoppade igång, men alldeles för lite laddning för vår resa var ett faktum. Åkte hem och tog surt den andra bilen istället.

Det går alltså inte att ställa bilen inkopplad och vara säker på att den går att köra efter lång tids parkering. Bra att veta.

Det hör till saken att Energy Saving var avslaget sedan den var på service och jag hade missat det. Förmodligen hade det funkat om den varit på.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av lator »

Så om jag förstår det rätt så laddas 12 volt när bilen står utan att vara inkopplad samt när laddning pågår men inte om man bara har förberett för laddning som ska starta senare... Kan man isåfall programmera laddningen så att den går igång en stund varje dygn för att inte tömma 12 volten? Jag antar att du inte ville låta bilen ladda tidigare för att ha maxat laddningen tills du kom hem? Frågan är ju ändå hur bilen reagerar när den är fulladdad och står kvar med sladden i? Ligger det fortfarande ström på så att 12 volten får sin laddning eller stryps tillförseln så att resultatet blir det samma?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av hybris »

har du en windows phone kan du ställa in nör bilen skall laddas .,det sparas i en.molntjänst som sedan pratar med bilen. man ställer en laddning en viss tid och kan även få emailnotifieringar att laddningen är klar. om kabeln dras ur etc.,, finns en app.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av axel »

Fick förklarat att det räcker att laddporten är öppen så laddas aldrig 12v från huvudbatteriet, av säkerhetsskäl.
När jag parkerade så var laddningsgränsen på ca 60%, så den har laddar ju med jämna mellanrum när huvudbatteriet sjunker under gränsen (ungefär varannan dag) automatiskt. Det räcker inte för att underhålla 12v.
Det spelar ingen roll vad laddgränsen står på, det räcker inte ändå.
Det lät som det var en fix på gång för detta. Tillsvidare skulle jag inte rekommendera att ställa bilen en längre tid med laddning inkopplad.
Dock ger det lite begränsningar i användningen, t ex att vi fick köra törstig SUV 60 mil istället.
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av Tesla595 »

Jag har också fått mitt 12v urladdat. Numera har jag alltid en 12v laddare med i bilen. Men den måste ha bra kräm helst 25A jag köpte denna på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 5-A-37736/
Man tar bort front konen och där hittar man 12v kontakterna.
/Martin
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av lator »

Förstår inte riktigt vad det skulle vara för säkerhetsrisk att låta 12 volten ta sitt underhållsbehov från driftsbatteriet genom DC-DC. Så fungerar det ju hela tiden du kör bilen och vid laddning så händer ju inget annat än att du återmatar till driftsbatteriet. DC-DC sköter om att reglera rätt spänning till 12 volt oavsett spänning i driften.

Om DC-DC kopplas bort genom att laddporten öppnas så måste ju då 12 volten få sin laddning via en annan väg. Finns det en extra omformare som kopplas in vid laddning? Eller kopplas det om så att DC-DC får sin matning från nätet?

Hur fungerar det när man använder Supercharger? Då går det ju DC rakt in i batteriet, men vad jag förstår, via samma anslutningsstift som vid normal laddning.
Var tas då spänning till 12 volten när man kör in DC? Har någon ett elschema på detta?

Orsaken till att jag är så intresserad av detta är givetvis för att man ska slippa överraskningar av den typ som Axel fick. Hade det funnits en supercharger i närheten så hade det ju löst sig i alla fall men nu fick han alltså åka fossil-SUV istället för Tesla. Tur att det fanns en backup... Sen är ju saken att detta verkar vara ett problem med alla nya elbilar. Funkar bra så länge man kör dagligen men i vissa lägen så kan man hitta sin bil död pga att 12 volten har tömts. Tur att Tesla har satt sitt 12 volts-batteri så att det är enkelt att komma åt utifrån (bakom grillen) för hur öppnar man dörrarna när man inte har 12 volt???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
har du en windows phone kan du ställa in nör bilen skall laddas .,det sparas i en.molntjänst som sedan pratar med bilen. man ställer en laddning en viss tid och kan även få emailnotifieringar att laddningen är klar. om kabeln dras ur etc.,, finns en app.
Funkar detta även till Windows 8.1 appen (pc)?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av hybris »

inte provat windows appen... men tror svaret är ja
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av f0x »

Jag har stått på Arlanda Beta 2 gånger i 3 respektive 4 veckor utan problem!

Jag valde att sätta gränsen för laddning av batteriet på ca 50% och kan se att bilen laddar ca 3% per dag regelbundet.
När hemresan närmade sig ändrade jag till 100% via appen och bilen var fulladdad när vi kom hem.

Är det verkligen så att 12V inte laddas alls när porten är öppen?
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
ziggy
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 18:18

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av ziggy »

Nu blev man lite orolig.
Berodde detta på att "Energy Saving" var av eller pga att man laddat i en vecka?
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av EricH »

Bumpar den här tråden då jag själv har tänkt att stå på Arlanda i en vecka. Kan mitt 12v batteri ladda ur trots att jag står och konstant laddar eller är det bara om jag ställer in en scheduled start senare?
Model X P100D
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av f0x »

Jag skulle inte vara orolig. Jag har stått betydligt längre och det har fungerat bra!
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: 12v batteri urladdat

Inlägg av axel »

Se till att Energy Saving är påslaget, då är det inga problem. Det var det jag inte hade eftersom servicen stängt av det.
Skriv svar