MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av spacecoin »

Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv :)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av bjornnilsson »

Typ så här är min högst ovetenskapliga sammanställning, vilken heller inte riktigt går att jämföra mellan bilarna, men:

Sträckan är min klassiska resväg Örnsköldsvik- Stockholm på 50 mil. Skyltfart + moms med fler glada gaspådrag. Bilen förvärmd vid avresa.

Tid för att ladda på i ett hyfsat tom Hudiksvall vid några plusgrader och snålblåst:

MS90D (2016) med typ 16000 mil på mätaren: 45-60 min. Med fortsatt gasfot krävdes sedan eventuellt ytterligare laddning i Gävle eller Uppsala.

MS Performance (2021) helt ny: laddtid på typ 20-35 min. Kommer fram med hyfsat tomma batterier.

MS Plaid (2023) helt ny: 5-10 minuter laddtid. Hinner knappt beställa burgaren innan det går att smiska motorväg igen.. kommer fram med en god marginal el kvar i batteriet.

Skulle man hålla igen klarar man resan i både Performance samt i Plaiden utan att ladda, men med viss räckviddsångest i båda bilarna.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av renes »

Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

renes skrev: 05 nov 2023 11:54
Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Om man stänger av ANC ett tag och startar om så påbörjas en kalibrering som tickar på medan man kör. När den når 100 % så aktiveras funktionen. Lyssnar man då noga i det lågfrekventa området så hör man direkt skillnaden som på lite lagom bullrig väg ändå är klart märkbar. Har också upplevt den där lockkänslan i öronen, försvann efter rekalibrering. Det sitter mikrofon vid nackstödet som mäter bullret och används i kalibreringen. Så optimal effekt får man om man har huvudet nära nackstödet. ANC funkar bara i det lågfrekventa området, där ljudvåglängden är i storleksordningen bilens kupé som jag förstår. Annars skulle det vara svårt att få en bra effekt i hela kupén. Så i mina öron fungerar det, men effekten är inte stor. Det spekuleras ju lite om att infraljud, lågfrekvent buller, är tröttande vid körning och jag är piggare i LR än i tidigare Teslor efter lång körning. Men den är ju generellt mycket tystare i högre frekvenser (omgivningsljuden) så vad som är vad vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

Apropå laddhastighet på palladium kan man följa Teslabjörns video


Svårt att hänga med i början, blir intressantare mot slutet, men jag tycker den är bra om man vill optimera sin körning.
För mig är det klart att det är ineffektivt att ladda 20-80% när man har så gott om räckvidd. Kanske 5-10% till 60-70% är mer optimalt.
Som jag skrivit tidigare är det antalet mil/tidsenhet som är intressantast att veta, då det har större betydelse för hur man vill planera en specifik resa.
Men då diskussionen i denna tråd handlar om raven kontra palladium där räckvidden är liknande spelar det inte så stor roll om man använder kWh eller procent i jämförelsen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av renes »

Gustafsson skrev: 05 nov 2023 12:22
renes skrev: 05 nov 2023 11:54
Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Om man stänger av ANC ett tag och startar om så påbörjas en kalibrering som tickar på medan man kör. När den når 100 % så aktiveras funktionen. Lyssnar man då noga i det lågfrekventa området så hör man direkt skillnaden som på lite lagom bullrig väg ändå är klart märkbar. Har också upplevt den där lockkänslan i öronen, försvann efter rekalibrering. Det sitter mikrofon vid nackstödet som mäter bullret och används i kalibreringen. Så optimal effekt får man om man har huvudet nära nackstödet. ANC funkar bara i det lågfrekventa området, där ljudvåglängden är i storleksordningen bilens kupé som jag förstår. Annars skulle det vara svårt att få en bra effekt i hela kupén. Så i mina öron fungerar det, men effekten är inte stor. Det spekuleras ju lite om att infraljud, lågfrekvent buller, är tröttande vid körning och jag är piggare i LR än i tidigare Teslor efter lång körning. Men den är ju generellt mycket tystare i högre frekvenser (omgivningsljuden) så vad som är vad vet jag inte.
Jo, jag låter den alltid kalibrera klart, men som sagt, jag hör ingen skillnad. Jag har inte testat senaste versionen (2023.38) än, så kanske det hänt något mer signifikant med den. Ska kolla.

Vad gäller trötthet på långfärd så är MS LR bättre än M3 SR som jag har och båda tydligt bättre än min gamla Volvo S80, men det även utan ANC. Å andra sidan kör jag (på långfärd) till stor del med EAP på, vilket nog bidrar en hel del. Fast jag måste säga att med MS LR är det såpass trevligt att köra själv att jag märkt att jag allt mindre använder EAP och trots det är mer avslappnad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 05 nov 2023 11:54
Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.

Det räcker med att luta sig framåt mot instrumentbrädan om man sitter till höger för att höra att man kommer utanför bubblan. Slår man av det i menyn får man väldigt tydligt högre lågfrekvent däcksljud, precis som när man flyttar huvudet utanför bubblan.

Tekniken med ANR/active noice reduction (ANC på Teslaspråk) är bäst på lågfrekvent buller, så det är där vi kommer höra skillnad.
Jag tycker ANC är riktigt bra på att ta bort det klassiska däcksljudet man fått acceptera när man kör med stora/breda högprestandadäck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev: 03 nov 2023 22:44
Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv :)
Funderade vad det beror på då jag upplever skillnaden som betydligt större.
En tanke är att google jämför de amerikanska testerna. I USA laddar Raven betydligt fortare än i europa då den är begränsad till ca 150 kW pga CCS adaptern här. Bifogar en kurva på det från nätet (Car & driver) där man kan förstå att det blir större skillnad här än vad som är fallet over there... Har ritat om kurvan lite som den ser ut här hos oss för jämförelse. Det gröna är mitt tillägg.
Jag skulle vilja att fler kurvor som visas inte är plottade som kW / SOC utan som laddade km/tid. Det första alternativet ger en dålig känsla för hur lång tid laddningen tar i praktiken.
laddkurva plaid jfr LR+ raven us red.png
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 05 nov 2023 20:24
spacecoin skrev: 03 nov 2023 22:44
Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv :)
Funderade vad det beror på då jag upplever skillnaden som betydligt större.
Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av spacecoin »

FYI:
Laddkurvan påverkas av vilken revision på batteripacket det är tror jag. Har för mig att det kom en reviderad BP under våren 2020. Kanske är det de som heter Long Range Plus? Osäker.

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-mo ... se-225-kw/

Min Raven är från 2019 så den peakar under 150.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 05 nov 2023 16:17
renes skrev: 05 nov 2023 11:54
Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.

Det räcker med att luta sig framåt mot instrumentbrädan om man sitter till höger för att höra att man kommer utanför bubblan. Slår man av det i menyn får man väldigt tydligt högre lågfrekvent däcksljud, precis som när man flyttar huvudet utanför bubblan.

Tekniken med ANR/active noice reduction (ANC på Teslaspråk) är bäst på lågfrekvent buller, så det är där vi kommer höra skillnad.
Jag tycker ANC är riktigt bra på att ta bort det klassiska däcksljudet man fått acceptera när man kör med stora/breda högprestandadäck.
Det låter ju uppmuntrande. Jag hade nästan gett upp på systemet, men ska prova igen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 06 nov 2023 11:09
AAKEE skrev: 05 nov 2023 16:17
renes skrev: 05 nov 2023 11:54
Banane skrev: 03 nov 2023 11:27
Fungerar ANC bra?
Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.

Det räcker med att luta sig framåt mot instrumentbrädan om man sitter till höger för att höra att man kommer utanför bubblan. Slår man av det i menyn får man väldigt tydligt högre lågfrekvent däcksljud, precis som när man flyttar huvudet utanför bubblan.

Tekniken med ANR/active noice reduction (ANC på Teslaspråk) är bäst på lågfrekvent buller, så det är där vi kommer höra skillnad.
Jag tycker ANC är riktigt bra på att ta bort det klassiska däcksljudet man fått acceptera när man kör med stora/breda högprestandadäck.
Det låter ju uppmuntrande. Jag hade nästan gett upp på systemet, men ska prova igen.
Jag har ju testat många ggr men gjorde det igen med vinterdäck på snöslaskunderlag.
Då gick det uppfatta att det blir skillnad men inte i närheten av samma som med 21” sommarhjul i landsvägsfart.

Man ska ju ha kvar huvudet i ”bubblan” när man slår av/på ANC för att höra skillnaden förresten. Mikrofonerna sitter i stolen under nackstödet och det är bara där det är tänkt att ha huvudet och kanske uppåt 30cm framför som det fungerar.

Föreslår landsväg i 100+ och helst original sommardäck gissar jag. Det skulle kunna skilja hur bra det fungerar mellan original 19” och 21”
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev: 05 nov 2023 20:38
Gustafsson skrev: 05 nov 2023 20:24
spacecoin skrev: 03 nov 2023 22:44
Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv :)
Funderade vad det beror på då jag upplever skillnaden som betydligt större.
Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
Gjorde ett test på följande sätt:
Utan förvärmning körde jag 5 mil (Motala-Linköping) med bägge bilarna. I bägge fallen navigerade jag till SuC Linköping så bilen förkonditionerades. Lite olika ingångsvärden, LR hade lite mindre energi. I bägge fallen valde jag att ladda till 40 mils räckvidd - det är ungefär så jag brukar köra när jag åker långt - lagom att pausa helt enkelt och undvika den senare delen av laddkurvan.
Filmade instrumentdisplayen med iphonen på "uppsnabbat" och gjorde graferna nedan utifrån de data jag fick fram från filmerna.
Skillnaden i laddtid blev mycket större än jag trodde - testet kan förstås ha påverkats av att det var några grader varmare när jag körde LR och att 100D inte riktigt utnyttjade den snabbaste delen av laddkurvan, MEN för att komma till 40 mil behövde LR ladda ca 33 mil och 100D ca 28 mil. Tror att kurvorna talar för sig själva. När LR hade laddat klart efter 16 minuter hade den gamle bara fått i sig sisådär 20 mils räckvidd trots handikapp i början.
Jag tror inte heller att 100D batteriet var varmt nog - sommartid har det laddat snabbare.
laddkurva.jpg
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev: 23 nov 2023 22:07
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.
Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:02
spacecoin skrev: 05 nov 2023 20:38
Gustafsson skrev: 05 nov 2023 20:24
spacecoin skrev: 03 nov 2023 22:44
Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv :)
Funderade vad det beror på då jag upplever skillnaden som betydligt större.
Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
Gjorde ett test på följande sätt:
Utan förvärmning körde jag 5 mil (Motala-Linköping) med bägge bilarna. I bägge fallen navigerade jag till SuC Linköping så bilen förkonditionerades. Lite olika ingångsvärden, LR hade lite mindre energi. I bägge fallen valde jag att ladda till 40 mils räckvidd - det är ungefär så jag brukar köra när jag åker långt - lagom att pausa helt enkelt och undvika den senare delen av laddkurvan.
Filmade instrumentdisplayen med iphonen på "uppsnabbat" och gjorde graferna nedan utifrån de data jag fick fram från filmerna.
Skillnaden i laddtid blev mycket större än jag trodde - testet kan förstås ha påverkats av att det var några grader varmare när jag körde LR och att 100D inte riktigt utnyttjade den snabbaste delen av laddkurvan, MEN för att komma till 40 mil behövde LR ladda ca 33 mil och 100D ca 28 mil. Tror att kurvorna talar för sig själva. När LR hade laddat klart efter 16 minuter hade den gamle bara fått i sig sisådär 20 mils räckvidd trots handikapp i början.
Jag tror inte heller att 100D batteriet var varmt nog - sommartid har det laddat snabbare.
Min erfarenhet är att det är dramatisk skillnad på laddhastighet, men inte så där dramatisk ;)

Din 100D förlorade mycket på att laddningen startas vid relativt hög SOC, men jag tycker effekten ser misstänkt låg ut trots det. Är ju ganska vanligt med stolpar som ger begränsad effekt, känns som du kanske hade lite otur.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av AAKEE »

Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.

I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.
IMG_6126.jpeg
IMG_6127.jpeg
IMG_6128.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:15
Legato skrev: 23 nov 2023 22:07
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.
Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.
Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?

Jag tror uppriktigt sagt att Palladium laddar dubbelt så fort som Raven i praktiken. Typ 70-80% högre snitteffekt kombinerat med ca 20% lägre förbrukning.

Förbrukningen är det som fascinerar mig mest med min X Plaid. Den drar ganska exakt lika mycket som min SP Raven drog!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av Gustafsson »

Har också tänkt i de banorna. Gör om testet vid tillfälle med lite längre tids körning/alt garagevarm bil. Sommartid brukar den hålla sig över 100 kW upp till nästan 50% SOC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 23 nov 2023 22:23
Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.

I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.

IMG_6126.jpeg

IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg
Kombinerar man det med Palladiums låga förbrukning samt gör laddstopp ofta så blir skillnaden verkligen extrem!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 23 nov 2023 22:23
Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.

I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.

IMG_6126.jpeg

IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg
Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.
Men ny kurva kommer "när som helst" ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:28
AAKEE skrev: 23 nov 2023 22:23
Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.

I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.

IMG_6126.jpeg

IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg
Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.
Men ny kurva kommer "när som helst" ....
Det är extremt lätt att räkna om till tid från effekt.

En sak att betänka pga att vi bor i kallt klimat är att Palladium har värmepump med möjlighet att ta batterivärmen för att värma kupen. Det gör kanske 10% skillnad i förbrukning i temperaturer på -10C och varmare, där värmepumpen klarar att ta uteluft och luftvärmepumpa. Det blir 10% mer range i det området.

Är det kallare skiljer det betydligt mer, speciellt efter en superchargingsession där batteriet får väldigt hög temperatur och mycket värmeenergi att gratisvärma med. Är det kallare än cirka -10C och batteriet inte har någon värme att bjuda på går värmepumpen i lossy mode, dvs COP 1 så då har man ingen nytta av värmepumpen jämfört med en klassisk tesla utan VP.

Efter en supercharging finns det massor av batterivärme och då går de nya bilarna riktigt snålt. Hemmavid gör man bäst i att ladda så sent som möjligt och med högsta effekten man kan.

Jag körde till flygplatsen t.o.r (~50km resa enkel väg) med batteriet runt 20C efter laddning i tisdags. Utetemp -23C hemma och -15C på flygplatsen. Det rådde ingen vind och det är samma höjd hemmavid som på flygplatsen(give or take nån enstaka meter).

Bilen drog 224Wh/km dit, och 250Wh/km hem. Då hade batteriet temperatur för att förse värmepumpen med energi hela resan till flygplatsen och cirka 25% av hemresan. Skillnaden i förbrukning var egentligen större än de 10 procenten eftersom värmepumpen hade hjälp av batterivärme en del av vägen hem. (jag hade min tablett med Scan My Tesla framme så jag såg exakt när batteritempen var nere på 5C, som är vad model S låter den sjunka till i Chill mode. (har loggar på allt också.) Snittförbrukningen på den delen av körningen där batteriet inte hjälpte till bör rent matematiskt ha vart cirka 260Wh/km, dvs 16% högre än med värmeenergi i batteriet.
Körde exakt lagfart och snittfarten blev samma i bägge riktningarna enligt mina loggar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev: 23 nov 2023 22:24
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:15
Legato skrev: 23 nov 2023 22:07
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.
Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.
Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?

Jag tror uppriktigt sagt att Palladium laddar dubbelt så fort som Raven i praktiken. Typ 70-80% högre snitteffekt kombinerat med ca 20% lägre förbrukning.

Förbrukningen är det som fascinerar mig mest med min X Plaid. Den drar ganska exakt lika mycket som min SP Raven drog!
Mina mätningar gäller ju 100D och där är räckviddsskillnaden betydligt större, knappt 50 mil för 100D och vad- 60+ för Raven? Det skulle innebära 20% skillnad i km/min om jag inte har otur när jag tänker. Således långt kvar till palladiums laddhastighet trots det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS 2020-21 Raven vs 22/23 Paladium

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 23 nov 2023 23:56
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:28
AAKEE skrev: 23 nov 2023 22:23
Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.

I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.

IMG_6126.jpeg

IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg
Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.
Men ny kurva kommer "när som helst" ....
Det är extremt lätt att räkna om till tid från effekt. .
Jo det är lätt, men om man vill visa tiden det tar att ladda till 40 mils range bör tiden vara representerad i grafen. I dina exempel måste man förutsätta att man känner till batteriets storlek. Intuitivt är det svårt att se hur lång tid en laddsession tar med bara effekt kontra SOC. Självklart intressant också, men kanske mer för att visa på batteriets egenskaper än på hur min restid påverkas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev: 24 nov 2023 01:41
Legato skrev: 23 nov 2023 22:24
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 22:15
Legato skrev: 23 nov 2023 22:07
bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 13:22
Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.
Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.
Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?

Jag tror uppriktigt sagt att Palladium laddar dubbelt så fort som Raven i praktiken. Typ 70-80% högre snitteffekt kombinerat med ca 20% lägre förbrukning.

Förbrukningen är det som fascinerar mig mest med min X Plaid. Den drar ganska exakt lika mycket som min SP Raven drog!
Mina mätningar gäller ju 100D och där är räckviddsskillnaden betydligt större, knappt 50 mil för 100D och vad- 60+ för Raven? Det skulle innebära 20% skillnad i km/min om jag inte har otur när jag tänker. Således långt kvar till palladiums laddhastighet trots det.
Ok, förstår vad du menar. När jag pratade om 19 vs 20 och 20 vs 21 så syftade jag enbart på Raven (dvs det kom en räckviddsökning även mellan 19 och 20 Raven, inte bara mellan 20 och 21).

Men du utgick ifrån S100D-2019 och då blir skillnaden, som du säger, mycket större.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar