Traila med Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Andy132
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2023 15:39

Traila med Model 3

Inlägg av Andy132 »

Hej,
Är snart ny tesla ägare. Har beställt en M3LR.
Satt och läste lite i handboken där det stod lite som får mig att fundera.

Jag har en båt som väger ca 750kg som jag trailar relativt ofta. Oftast inga längre sträckor.
Kommer från en Polestar 2 och traila med den har varit helt problemfritt.

Så det som får mig att fundera är:

1. M3 har ju en godkänd dragvikt på 1000kg men står så här angående släpvagnsbromsar.
Anm
Model 3 stödjer inte användning av släpvagnsbromsar.
Varning
Anslut inte släpvagnsbromsar till fordonets bromssystem. Det kan orsaka skador på fordonet och släpvagnen och kan orsaka funktionsstörningar i bromssystemet som kan leda till allvarliga personskador.

Går det alså inte att traila ett släp på 1000kg då alla släp över 750kg är bromsade?

2. Angående att parkera i sluttning
Undvik att parkera i en sluttning när så är möjligt. Om parkering i en sluttning är absolut nödvändig ska stoppklossar placeras under släpvagnens hjul. Försök ta hjälp av en person med dessa steg:

En person trycker ned och håller kvar bromspedalen.
En annan person placerar stoppklossarna under fordonets hjul på den sida som pekar nedåt sluttningen.
När klossarna är på plats kan bromspedalen släppas upp varefter du säkerställer att klossarna klarar fordonets och släpvagnens vikt.

Är ju i princip det man gör när trailar i och ur en båt, är detta Tesla som försöker ha hängslen och livrem om något händer eller ska man vara orolig att parkeringsbromsen inte håller?

Ursäktar ett rent för långt inlägg och tacksam för all hjälp.
Ser väldigt mycket fram emot Teslan :)
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Traila med Model 3

Inlägg av rsk »

Menar man påskjutsbroms då? Jag har kört typiska 1000 kg-släp hyrda på macken med dylika bromssystem utan problem.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Andy132
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2023 15:39

Re: Traila med Model 3

Inlägg av Andy132 »

rsk skrev: 08 nov 2023 15:52
Menar man påskjutsbroms då? Jag har kört typiska 1000 kg-släp hyrda på macken med dylika bromssystem utan problem.
Vet tyvärr inte vad de menar, det är så det står i handboken. Får en att fundera lite iaf.
Vet inte heller om det är ändrat med Highland eller det stått så tidigare med.
niklas12
Inlägg: 2571
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Traila med Model 3

Inlägg av niklas12 »

Andy132 skrev: 08 nov 2023 15:47
Hej,
Är snart ny tesla ägare. Har beställt en M3LR.
Satt och läste lite i handboken där det stod lite som får mig att fundera.

Jag har en båt som väger ca 750kg som jag trailar relativt ofta. Oftast inga längre sträckor.
Kommer från en Polestar 2 och traila med den har varit helt problemfritt.

Så det som får mig att fundera är:

1. M3 har ju en godkänd dragvikt på 1000kg men står så här angående släpvagnsbromsar.
Anm
Model 3 stödjer inte användning av släpvagnsbromsar.
Varning
Anslut inte släpvagnsbromsar till fordonets bromssystem. Det kan orsaka skador på fordonet och släpvagnen och kan orsaka funktionsstörningar i bromssystemet som kan leda till allvarliga personskador.

Går det alså inte att traila ett släp på 1000kg då alla släp över 750kg är bromsade?

2. Angående att parkera i sluttning
Undvik att parkera i en sluttning när så är möjligt. Om parkering i en sluttning är absolut nödvändig ska stoppklossar placeras under släpvagnens hjul. Försök ta hjälp av en person med dessa steg:

En person trycker ned och håller kvar bromspedalen.
En annan person placerar stoppklossarna under fordonets hjul på den sida som pekar nedåt sluttningen.
När klossarna är på plats kan bromspedalen släppas upp varefter du säkerställer att klossarna klarar fordonets och släpvagnens vikt.

Är ju i princip det man gör när trailar i och ur en båt, är detta Tesla som försöker ha hängslen och livrem om något händer eller ska man vara orolig att parkeringsbromsen inte håller?

Ursäktar ett rent för långt inlägg och tacksam för all hjälp.
Ser väldigt mycket fram emot Teslan :)
Med släpvagnsbroms antar jag att de menar elektriskt ansatt broms, vilket är väldigt ovanligt fanns främst på gamla husvagnar upp till typ 70-tal

Mekanisk påskjutsbroms är det vanligaste idag
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Traila med Model 3

Inlägg av airdrive »

Ja och i andra länder, tex USA finns fortfarande elektriska släpvagnsvbromsar som kan aktiveras med knapp på instrumentpanelen. Just tex vid trailer så inte den ska halka ner i vattnet. Det kanske är den typen av släpvagnsbroms man menar man inte har stöd för?
M3 LR 2023
Andy132
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2023 15:39

Re: Traila med Model 3

Inlägg av Andy132 »

Det låter troligt. Tack för svar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Traila med Model 3

Inlägg av taliz »

De e bar å åk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar