Tror inte man kan få batteritemperatur via API, just nu är det bara ON/OFF som visas.AAKEE skrev: ↑16 jan 2024 23:06Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.mykie skrev: ↑16 jan 2024 22:46Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgenAAKEE skrev: ↑09 dec 2023 12:24Jo.mykie skrev: ↑09 dec 2023 11:38
Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.
Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.
Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.
DriveDetails_heater.jpg
Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
Moderator: Redaktion
Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
Bra catch! De är ju tempkänsliga!mikebike skrev: ↑17 jan 2024 07:30Mykie verkar ha LFP, det kanske spelar in?AAKEE skrev: ↑16 jan 2024 23:06Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.mykie skrev: ↑16 jan 2024 22:46Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgenAAKEE skrev: ↑09 dec 2023 12:24Jo.mykie skrev: ↑09 dec 2023 11:38
Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.
Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.
Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.
DriveDetails_heater.jpg
Min M3P jag hade värmde sällan (typ inte) batteriet vid ”bara ta bilen och kör”.
Min Plaid gör det inte, har koll på en annan Plaid som kollat också.
Det kan ju skilja mellan bilmodellerna, och batterier.
Det som är säkert är att utetemperaturen inte spelar någon roll utan det är celltemperaturen.
Jag loggar på ett liknande sätt men med scan my tesla och teslalogger.
Plaiden värmer batteriet till 4.25-5C vid schemalagd avresa eller om man bara startar värmen. (Kräver dock att batteriet är kallare än 4.25C, annars blire ingen batterivärmning)
Startade Plaiden från parkerat ute och batteriet runt -6C och körde en halvtimme för test. Ingen batterivärme alls o h det tog en bra stund för batteriet att komma upp i temp.
Min M3P gjorde lika som ovan men värmde batteriet någon enstaka grad till (6-7C har jag för mig, kommer inte åt loggarna sedanjag bytte bil…eventuellt raderade eller så ligger de kvar på minnet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
Ahh, teslamate kör via API?mykie skrev: ↑17 jan 2024 10:11Tror inte man kan få batteritemperatur via API, just nu är det bara ON/OFF som visas.AAKEE skrev: ↑16 jan 2024 23:06Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.mykie skrev: ↑16 jan 2024 22:46Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgenAAKEE skrev: ↑09 dec 2023 12:24Jo.mykie skrev: ↑09 dec 2023 11:38
Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.
Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.
Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.
DriveDetails_heater.jpg
Kan man tänka sig att det blir fel i datan så att det ser ut som batterivärmen går längre än den defakto gör?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
Vet inte om jag förstår vad du menar? Grafen är bara en kort körning (6 min) ner till centrum. Så batterivärmen gick bara i 6 minuter.AAKEE skrev: ↑17 jan 2024 11:31Ahh, teslamate kör via API?mykie skrev: ↑17 jan 2024 10:11Tror inte man kan få batteritemperatur via API, just nu är det bara ON/OFF som visas.AAKEE skrev: ↑16 jan 2024 23:06Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.mykie skrev: ↑16 jan 2024 22:46Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgenAAKEE skrev: ↑09 dec 2023 12:24
Jo.
Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.
Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.
DriveDetails_heater.jpg
Kan man tänka sig att det blir fel i datan så att det ser ut som batterivärmen går längre än den defakto gör?
När jag körde tillbaka 8 minuter senare så var batterivärmaren inte igång, däremot fick jag då regen.
Så här såg det ut när jag laddade och batterivärmaren gick i 45 minuter -11,5°C, man ser att värmaren slår av strax efter 03:00:
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.
För att optimera innan långresa så kan man ställa in så att den laddar och värmer innan avresa. Kan göra så mycket som ca 30% på långresa. Mer på korta stopp.