Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Tjena.
Första gången jag äger en Tesla model 3 så har lite funderingar kring hur förbrukningen räknas.
Bilen är en 3a RWDsom rullat ca 100 mil, 60 kwh LFP batteri med som jag förståt det ca 57 användbara. Rullar just nu på 18 tum dubbdäck och vi har runt 0 grader i Göteborgsområdet.

Som bilden visar har bilen förbrukat 41 KWH med drygt 18 procent i kvar i batteriet. Med lite kanske jag kommer upp i 49 kwh innan batteriet hamnar på runt 1-2 procent. Det innebär att det saknas ca 8 kWH? Någon som har något tanke av var dessa tagit vägen?

På bild nr 2 står det att bilen förbrukat ca 10 procent i parkerings läge, innebär i runda slängar ca 5-6 kwh. Kan det vara dessa som saknas ifrån de 49 kwh som bilen förbrukat vid körning? Eller är den förbrukade energin inkluderad i bild nr 1 tror ni?

Öppen för tankar och idéer.

Önskar vänligt men bestämt att ni inte diskuterar annat i denna tråd som inte är relevant, som strejk och annat i den stilen 😊
IMG_2600.jpeg
IMG_2601.jpeg
Senast redigerad av Marof90, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

Har du sentry mode aktiverat? Det bör förklara det hela i så fall.
Det drar förhållandevis mycket el och räknas inte in i förbrukningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

taliz skrev: 17 nov 2023 18:53
Har du sentry mode aktiverat? Det bör förklara det hela i så fall.
Det drar förhållandevis mycket el och räknas inte in i förbrukningen.
Sentry mode är inte aktiverad, men ifall den skulle varit det så skulle det stå i förbrukad energi i parkering antar jag? Då kanske du är inne på att den förbrukningen från bild 2 inte räknad med i förbrukningen på bild nr 1?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av iAkita »

Räknas uppvärmningen av kupén med i förbrukningen? Ett enkelt sätt att testa är att du kör en kort sträcka, stannar bilen, sitter kvar, och låter den vara på. Går då förbrukningen upp med tiden även fast du står stilla eller ligger den kvar på samma? Om det senare så är inte uppvärmningen av kupén medräknad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Knix »

Det inringade i bilden visar bara förbrukning under körning. Inget av det bilen förbrukar när den är i parkeringsläge är med där.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

Marof90 skrev: 17 nov 2023 19:04
taliz skrev: 17 nov 2023 18:53
Har du sentry mode aktiverat? Det bör förklara det hela i så fall.
Det drar förhållandevis mycket el och räknas inte in i förbrukningen.
Sentry mode är inte aktiverad, men ifall den skulle varit det så skulle det stå i förbrukad energi i parkering antar jag? Då kanske du är inne på att den förbrukningen från bild 2 inte räknad med i förbrukningen på bild nr 1?
Det stämmer som du tänker, bild 1 visar bara förbrukning under körning och bild 2 visar övrig förbrukning. Så med 161Wh/km har du en räckvidd på 35 mil om batteriet är laddat till 100% vid samma körmönster.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Tack för alla svar. Då börjar poletten trilla ner.
Rätt rimligt då med ca 50 kwh under körning och sedan ca 6 kwh under parkering. 56 kwh ish tillgänglig.

350 km med samma körmönster är ok med tanke på kyla och dubbar. Ska bli kul och se hur mkt det går att kräma ur under sommaren och längre körturer. Vi kör inte speciellt långa resor och blir därför rätt hög förbrukning vid start, hinner inte bli riktigt varm innan den ska köras några timmar senare.


Mykie har su någon bra formel du baserar uträck ingen på? Vet att det ska gå genom typ snitt och körsträcka för att sedan dividera med något kanske haha 😁
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

Marof90 skrev: 17 nov 2023 19:58
Tack för alla svar. Då börjar poletten trilla ner.
Rätt rimligt då med ca 50 kwh under körning och sedan ca 6 kwh under parkering. 56 kwh ish tillgänglig.

350 km med samma körmönster är ok med tanke på kyla och dubbar. Ska bli kul och se hur mkt det går att kräma ur under sommaren och längre körturer. Vi kör inte speciellt långa resor och blir därför rätt hög förbrukning vid start, hinner inte bli riktigt varm innan den ska köras några timmar senare.


Mykie har su någon bra formel du baserar uträck ingen på? Vet att det ska gå genom typ snitt och körsträcka för att sedan dividera med något kanske haha 😁
Som du skrev: 57 kWh användbart = 57000 Wh.
Förbrukning 161 Wh/km.
57000/161=354 (354 km = 35.4 mil)
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

Marof90 skrev: 17 nov 2023 19:58
Tack för alla svar. Då börjar poletten trilla ner.
Rätt rimligt då med ca 50 kwh under körning och sedan ca 6 kwh under parkering. 56 kwh ish tillgänglig.
Du måste i princip köra allt i en körning för att räkna på totalen. Det går ström till annat.

Hur laddar du?

RWD med LFP har dynamisk buffer. Som minst 4.5% (som övriga Teslor har statiskt) men det kan bli mer än 10, kanske 12%.

BMS behöver få bilen fulladdad relativt ofta för att inte riskera tappa räkningen, och kompenserar att man inte laddar fullt tillräckligt ofta genom att öka bufferns storlek för att ha marginal.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

CATL LFP är 60.5 kWh som nytt så ca 57.7kWh ”netto”, när buffern är på min.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Tack för den mykie.

AAKEE hänger inte helt med på hur du menar men med buffert menar du antalet procent som är kvarstående när den visar 0% på displayn?
Laddar alltid till 100, tror vi laddat den fullt 3-4 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

Marof90 skrev: 17 nov 2023 21:09
Tack för den mykie.

AAKEE hänger inte helt med på hur du menar men med buffert menar du antalet procent som är kvarstående när den visar 0% på displayn?
Laddar alltid till 100, tror vi laddat den fullt 3-4 gånger.
Ja, buffern är det som är under noll % /km på displayen. Den är dynamisk vad avser procent av totala batterikapaciteten.

Laddar du fullt minst en gång i veckan är nog buffern åt det mindre hållet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Ok då tror jag att jag förstår. Men bufferten (de under 0%) är alltså räknat bland de 57 kwh som är tillgängliga? Trodde tidigare att bufferten var en del av de 3 kwh (60 kwh som bilen marknadsförs med) men de 3 som finns kanske är för att överhuvudtaget få maskineriet att starta och fungera.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

Marof90 skrev: 17 nov 2023 21:34
Ok då tror jag att jag förstår. Men bufferten (de under 0%) är alltså räknat bland de 57 kwh som är tillgängliga? Trodde tidigare att bufferten var en del av de 3 kwh (60 kwh som bilen marknadsförs med) men de 3 som finns kanske är för att överhuvudtaget få maskineriet att starta och fungera.
Nej.

Total kapacitet 60.5kWh ny. (Som inte bilen marknadförs med. Tesla slutade informera om batteristorlek för ett gäng år sen).

Av totala kapaciteten är minst 4.5% buffer, kan vara öppåt eller över 12% på LFP.

Buffern är tillgänglig att köra på, bilen stannar inte föränn huvuddelen av buffern är utkörd.

Har du laddat till 100% tilkräckligt ofta har du cirka 57.7 kWh till ”0” men du kan köra upp buffern också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

AAKEE skrev: 17 nov 2023 22:12
Marof90 skrev: 17 nov 2023 21:34
Ok då tror jag att jag förstår. Men bufferten (de under 0%) är alltså räknat bland de 57 kwh som är tillgängliga? Trodde tidigare att bufferten var en del av de 3 kwh (60 kwh som bilen marknadsförs med) men de 3 som finns kanske är för att överhuvudtaget få maskineriet att starta och fungera.
Nej.

Total kapacitet 60.5kWh ny. (Som inte bilen marknadförs med. Tesla slutade informera om batteristorlek för ett gäng år sen).

Av totala kapaciteten är minst 4.5% buffer, kan vara öppåt eller över 12% på LFP.

Buffern är tillgänglig att köra på, bilen stannar inte föränn huvuddelen av buffern är utkörd.

Har du laddat till 100% tilkräckligt ofta har du cirka 57.7 kWh till ”0” men du kan köra upp buffern också.
Tack för infon. Väldigt lärorikt.
Om jag då förstår dig rätt innebär det då att de 57.7 kwh egentligen är flexibla i relation till 0-100 % som bilen visar? Alltså att de 4.5% - 12% bufferten som är varierande egentligen tar och ger tillbaka av de 57.7 kwh. Tänker så att eftersom totalen på 60.5 % är fast.

Om jag då inte laddat bilen till 100% på över en månad kanske det endast är 54 kwh mellan 0-100 och sedan 8% i buffert upp till totalen innan bilen stannar. Enbart tagit de siffrorna som ett exempel.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

Japp!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

AAKEE skrev: 18 nov 2023 10:05
Japp!
Bästa, tack för bra förklaringar.
Det stämmer även då att bild 1 inte har med energin förbrukad från bild nr 2 utan de får man själv räkna ihop?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

Marof90 skrev: 18 nov 2023 10:09
AAKEE skrev: 18 nov 2023 10:05
Japp!
Bästa, tack för bra förklaringar.
Det stämmer även då att bild 1 inte har med energin förbrukad från bild nr 2 utan de får man själv räkna ihop?
Oklart om jag fattar frågan rätt…

Bild 1 ”sedan sista laddning” är precis vad det låter som, men det är bara energi under körning (bilen inte i P).

Bild 2, är valt sedan sista laddning som dragit 10.1%.
Skärmen har dragit 5% vilket låter orimligt mycket…stått och sett film flera timmar?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Du har förstått det rätt 👍 precis så jag menade.
Blev en stund när vi försökte få igång skärmen bak med hörlurar också.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.


Tesla_kortur.jpg
Tesla_park.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Knix »

Jag har snittat 278 km räckvidd senaste veckan med min M3RWD, medeltemp -7. Har en mil till jobbet med 100 m höjdskillnad som inte LFP-batteriet klarar av att regenerera nu när det är kallt. Jag misstänker att Tesla värmer ganska aggressivt när det är kallt, och det kostar ju både verkningsgrad och effekt. Hade önskat ett eco-läge för klimatanläggningen som på andra elbilar. Tycker inte det är någon större poäng att värma upp kupén mer än att det blir imfritt. Hinner ju ändå halvvägs till jobbet innan det är varmt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

mykie skrev: 04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.



Tesla_kortur.jpg

Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

taliz skrev: 04 dec 2023 14:02
mykie skrev: 04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.



Tesla_kortur.jpg

Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?

Körjournal _ Automile.jpg
Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Kan faktiskt bara instämma. Ganska besviken på räckvidden. Hade en nissan leaf som användes till samma resor tidigare, 62kwh batteri. Efter ca 3 veckor i kallt väder kan jag konstatera att teslan inte kommer längre vid samma körmönster. Jag känner också att uppvärmningen slukar otroligt mycket batteri jämfört med nissan. Förvärmer jag den längre än 10-15 min går det åt hur många procent som helst. Leafen gick åt mindre vid förvärmning.
Det återstår och se ifall denna presterar bättre på längre resor och varmare klimat än leafen, annars har jag gjort en dålig affär enligt mig.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

Knix skrev: 04 dec 2023 13:41
Jag har snittat 278 km räckvidd senaste veckan med min M3RWD, medeltemp -7. Har en mil till jobbet med 100 m höjdskillnad som inte LFP-batteriet klarar av att regenerera nu när det är kallt. Jag misstänker att Tesla värmer ganska aggressivt när det är kallt, och det kostar ju både verkningsgrad och effekt. Hade önskat ett eco-läge för klimatanläggningen som på andra elbilar. Tycker inte det är någon större poäng att värma upp kupén mer än att det blir imfritt. Hinner ju ändå halvvägs till jobbet innan det är varmt.
Stämmer ganska väl med min resa till jobbet i morse -8 grader och 215 Wh/km. Blir ju ungefär 260 km räckvidd.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Skriv svar