Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

Marof90 skrev: 04 dec 2023 15:15
Kan faktiskt bara instämma. Ganska besviken på räckvidden. Hade en nissan leaf som användes till samma resor tidigare, 62kwh batteri. Efter ca 3 veckor i kallt väder kan jag konstatera att teslan inte kommer längre vid samma körmönster. Jag känner också att uppvärmningen slukar otroligt mycket batteri jämfört med nissan. Förvärmer jag den längre än 10-15 min går det åt hur många procent som helst. Leafen gick åt mindre vid förvärmning.
Det återstår och se ifall denna presterar bättre på längre resor och varmare klimat än leafen, annars har jag gjort en dålig affär enligt mig.
Tror den kommer prestera bra vid längre resor och absolut på sommaren, tycker jag det finns gott om tester som visar.
Men det finns få jämförande tester som visar hur bilarna drar vid korta resor!

Men hur som, sjukt mycket roligare bil att köra jämfört mot Kian, synd att den bara har Chill & Standard, skulle vilja ha ett lekläge också!
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

mykie skrev: 04 dec 2023 15:14
taliz skrev: 04 dec 2023 14:02
mykie skrev: 04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.



Tesla_kortur.jpg

Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?


Körjournal _ Automile.jpg

Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

taliz skrev: 04 dec 2023 15:31
mykie skrev: 04 dec 2023 15:14
taliz skrev: 04 dec 2023 14:02
mykie skrev: 04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.



Tesla_kortur.jpg

Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?


Körjournal _ Automile.jpg

Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
Nej, med det körmönster jag haft i helgen och en tur till arbetet idag så har jag inga 26 mil.
Det är precis det jag säger, Kian drog inte lika mycket som Teslan vid korta turer, där märks det tydligt att Teslan drar mer.
Men fram och tillbaka till arbete så 26 mil vid -8 grader.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

mykie skrev: 04 dec 2023 15:47
taliz skrev: 04 dec 2023 15:31
mykie skrev: 04 dec 2023 15:14
taliz skrev: 04 dec 2023 14:02
mykie skrev: 04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.

Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.

Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.



Tesla_kortur.jpg

Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?


Körjournal _ Automile.jpg

Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
Nej, med det körmönster jag haft i helgen och en tur till arbetet idag så har jag inga 26 mil.
Det är precis det jag säger, Kian drog inte lika mycket som Teslan vid korta turer, där märks det tydligt att Teslan drar mer.
Men fram och tillbaka till arbete så 26 mil vid -8 grader.
Gasar du mer? Teslan har väl ca 100hk mer. :D
Annars verkar det ju udda. Kollar du appen ofta eller har någon tredjeparts app kopplad? I så fall "somnar" ju inte bilen riktigt, och då drar det rätt mkt ström.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

taliz skrev: 04 dec 2023 16:14
mykie skrev: 04 dec 2023 15:47
taliz skrev: 04 dec 2023 15:31
mykie skrev: 04 dec 2023 15:14
taliz skrev: 04 dec 2023 14:02


Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?


Körjournal _ Automile.jpg

Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
Nej, med det körmönster jag haft i helgen och en tur till arbetet idag så har jag inga 26 mil.
Det är precis det jag säger, Kian drog inte lika mycket som Teslan vid korta turer, där märks det tydligt att Teslan drar mer.
Men fram och tillbaka till arbete så 26 mil vid -8 grader.
Gasar du mer? Teslan har väl ca 100hk mer. :D
Annars verkar det ju udda. Kollar du appen ofta eller har någon tredjeparts app kopplad? I så fall "somnar" ju inte bilen riktigt, och då drar det rätt mkt ström.
Vad är det som är udda?
Att Tesla med LFP skulle vara mindre effektiv vid korta turer är väl inte så konstigt/udda.
Det är ju en av LFP batteriernas nackdel att dom inte klarar kyla lika bra och p.g.a. det så ingen regen vid korta turer.
Tesla kanske dessutom drar lite mer i uppvärming m.m. vid korta turer jämfört med andra bilar?

Men vad jag kan se på andra siffror så tror jag absolut att Tesla Model 3 RWD är effektivare än min gamla e-Niro vid längre resor och högre hastigheter.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

mykie skrev: 04 dec 2023 16:28
taliz skrev: 04 dec 2023 16:14
mykie skrev: 04 dec 2023 15:47
taliz skrev: 04 dec 2023 15:31
mykie skrev: 04 dec 2023 15:14


Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?


Körjournal _ Automile.jpg

Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.

Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!

Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.
Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
Nej, med det körmönster jag haft i helgen och en tur till arbetet idag så har jag inga 26 mil.
Det är precis det jag säger, Kian drog inte lika mycket som Teslan vid korta turer, där märks det tydligt att Teslan drar mer.
Men fram och tillbaka till arbete så 26 mil vid -8 grader.
Gasar du mer? Teslan har väl ca 100hk mer. :D
Annars verkar det ju udda. Kollar du appen ofta eller har någon tredjeparts app kopplad? I så fall "somnar" ju inte bilen riktigt, och då drar det rätt mkt ström.
Vad är det som är udda?
Att Tesla med LFP skulle vara mindre effektiv vid korta turer är väl inte så konstigt/udda.
Det är ju en av LFP batteriernas nackdel att dom inte klarar kyla lika bra och p.g.a. det så ingen regen vid korta turer.
Tesla kanske dessutom drar lite mer i uppvärming m.m. vid korta turer jämfört med andra bilar?

Men vad jag kan se på andra siffror så tror jag absolut att Tesla Model 3 RWD är effektivare än min gamla e-Niro vid längre resor och högre hastigheter.
Hmm ja alltså buffern blir nog som sagt betydligt större. Om batteriet inte blir varmt så kan du nog inte få ut alla kwh. Men då borde du nog se en snöflinge-symbol?
Hursomhelst så "försvinner" ju inte mer ström bara för att du har LFP, batteriet kan bara inte leverera(eller ta emot) så mkt effekt när det är kallt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

taliz skrev: 04 dec 2023 16:32
mykie skrev: 04 dec 2023 16:28
taliz skrev: 04 dec 2023 16:14
mykie skrev: 04 dec 2023 15:47
taliz skrev: 04 dec 2023 15:31


Ser att du gick från 20 till 26 mil. Då är det plötsligt bara ca 10% mer räckvidd för Kian vilket ju stämmer med batteristorleken.

Sen ska man komma ihåg att Tesla har en dynamisk buffer, på LFP-bilarna kan den variera rejält. Är det kallt och man inte laddar till 100% ofta så kan den nog bli väldigt stor.
Nej, med det körmönster jag haft i helgen och en tur till arbetet idag så har jag inga 26 mil.
Det är precis det jag säger, Kian drog inte lika mycket som Teslan vid korta turer, där märks det tydligt att Teslan drar mer.
Men fram och tillbaka till arbete så 26 mil vid -8 grader.
Gasar du mer? Teslan har väl ca 100hk mer. :D
Annars verkar det ju udda. Kollar du appen ofta eller har någon tredjeparts app kopplad? I så fall "somnar" ju inte bilen riktigt, och då drar det rätt mkt ström.
Vad är det som är udda?
Att Tesla med LFP skulle vara mindre effektiv vid korta turer är väl inte så konstigt/udda.
Det är ju en av LFP batteriernas nackdel att dom inte klarar kyla lika bra och p.g.a. det så ingen regen vid korta turer.
Tesla kanske dessutom drar lite mer i uppvärming m.m. vid korta turer jämfört med andra bilar?

Men vad jag kan se på andra siffror så tror jag absolut att Tesla Model 3 RWD är effektivare än min gamla e-Niro vid längre resor och högre hastigheter.
Hmm ja alltså buffern blir nog som sagt betydligt större. Om batteriet inte blir varmt så kan du nog inte få ut alla kwh. Men då borde du nog se en snöflinge-symbol?
Hursomhelst så "försvinner" ju inte mer ström bara för att du har LFP, batteriet kan bara inte leverera(eller ta emot) så mkt effekt när det är kallt.
Gårdagens körning visar i alla fall vilken skillnad det blir om bilen fått stå i varmgarage jämfört mot utomhus i minusgrader.

Till jobbet igår, start med kall bil -8 grader, 46 km drog ca 22% totalt. Förbrukning/körning 215 Wh/km.

Från jobbet igår, start med "garage-varm" bil vet inte exakt temp i garage, kanske +15 grader? 42 km -9 grader drog 11,6%. Förbrukning/körning 155 Wh/km.

Rusningstrafik Essingeleden/Värmdöleden båda riktningarna! Skillnaden (4km) beror på annan avfart sista km.

Till arbetet:
Tesla_kortur.jpg

Till hemmet:
Tesla_kortur_hem.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av dfa »

Nu har jag inte hängt med på ett tag så detta kanske har avhandlats (ursäkta på förhand), men förvärmer Tesla batteriet när man värmer kupén?
Isf kanske det förbättrar räckvidden om bilen är inkopplad i en laddbox undertiden den är parkerad då den kan ta energi till uppvärmning från nätet istf batteiet.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Claes_B »

dfa skrev: 07 dec 2023 07:34
Nu har jag inte hängt med på ett tag så detta kanske har avhandlats (ursäkta på förhand), men förvärmer Tesla batteriet när man värmer kupén?
Isf kanske det förbättrar räckvidden om bilen är inkopplad i en laddbox undertiden den är parkerad då den kan ta energi till uppvärmning från nätet istf batteiet.
Ja, batteriet förvärms och det är gynnsamt för förbrukningen. Jag förvärmer nästan alltid och jag har på min -21 RWD en genomsnittlig förbrukning, med vinterdäcken på och de senaste veckornas kyla, på knappt 150Wh/km.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

dfa skrev: 07 dec 2023 07:34
Nu har jag inte hängt med på ett tag så detta kanske har avhandlats (ursäkta på förhand), men förvärmer Tesla batteriet när man värmer kupén?
Isf kanske det förbättrar räckvidden om bilen är inkopplad i en laddbox undertiden den är parkerad då den kan ta energi till uppvärmning från nätet istf batteiet.
Om jag förstått rätt så värms alltid batteriet när man värmer kupén.
Svaret på din fråga är ja, för att maximera räckvidden bör du ha bilen inkopplad till laddboxen och värma kupé och batteri i förväg.
Dock så minskar inte det den totala förbrukningen, energin tas bara från elnätet istället för från batteriet.
För att förtydliga, du pluggar ur laddkabeln med 100% laddning och bilen är uppvärmd och förkonditionerad, du kommer att få en låg förbrukning den körturen eftersom bil och batteri redan är varma. Optimalt om du ska åka lite längre.

Det jag önskar är möjligheten att stoppa värmning av batteri m.m, t.ex. när jag ska åka fram och tillbaka till affären 2,5 km bort. Som tidigare sagts, en ECO-knapp eller liknande skulle vara bra.

Som exempel, ja, bilen är ny och jag labbar och testar och jämför :lol:
Laddade till 100% natten mot tisdagen, från 15% till 100%. Enligt appen lades då 51 kWh till, enligt Tibber 58 kWh, så 7kWh för spill/värmning.
Jobbade hemifrån tis-ons och har bara kört till affär både tisdag & onsdag, så totalt 11,1 km det drog totalt 14% från batteriet (ca 8,4 kWh). Det är vid såna här resor som jag känner att Teslan brassar på med kW för värmning som aldrig hinner komma bilen tillgodo?
Här skulle jag önska möjligheten att bara skrapa rutorna och köra iväg utan att Teslan brassar på max för att värma allting.
Jag har i alla fall bytt till "Chill mode" då det tydligen lägger lite mer kW på kupén än batteriet.
Finns det några andra trick eller har jag missat någon inställning.

Obs! restid stämmer inte, Automile-pucken har något timout värde på 5 minuter som läggs på resorna. 6 minuter är mer korrekt.
86_procent.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av airdrive »

Om man förvärmer kupén med laddsladd inkopplad så förvärms batteriet om det behövs.
Utan laddsladd inkopplad så värms enbart kupén vid förvämning.

Dvs är batteriet tillräckligt kallt, och man kör med förvämning och bestämt tid avresa i appen(bilen), börar bilen ofta först värma batteriet och när det närmar sig tid för avgång värms kupén.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av simin »

airdrive skrev: 07 dec 2023 12:51
Om man förvärmer kupén med laddsladd inkopplad så förvärms batteriet om det behövs.
Utan laddsladd inkopplad så värms enbart kupén vid förvämning.

Dvs är batteriet tillräckligt kallt, och man kör med förvämning och bestämt tid avresa i appen(bilen), börar bilen ofta först värma batteriet och när det närmar sig tid för avgång värms kupén.
Stämmer inte för mig, oavsett om bilen är inkopplad eller ej så värmer den även batteriet när jag startar klimatanläggningen från telefonen (får ”bacon-symbolerna). Har en M3 SR+ 2021 med 60 kWh LFP.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av pejvic »

mykie skrev: 07 dec 2023 10:37
dfa skrev: 07 dec 2023 07:34
Nu har jag inte hängt med på ett tag så detta kanske har avhandlats (ursäkta på förhand), men förvärmer Tesla batteriet när man värmer kupén?
Isf kanske det förbättrar räckvidden om bilen är inkopplad i en laddbox undertiden den är parkerad då den kan ta energi till uppvärmning från nätet istf batteiet.
Om jag förstått rätt så värms alltid batteriet när man värmer kupén.
Svaret på din fråga är ja, för att maximera räckvidden bör du ha bilen inkopplad till laddboxen och värma kupé och batteri i förväg.
Dock så minskar inte det den totala förbrukningen, energin tas bara från elnätet istället för från batteriet.
För att förtydliga, du pluggar ur laddkabeln med 100% laddning och bilen är uppvärmd och förkonditionerad, du kommer att få en låg förbrukning den körturen eftersom bil och batteri redan är varma. Optimalt om du ska åka lite längre.

Det jag önskar är möjligheten att stoppa värmning av batteri m.m, t.ex. när jag ska åka fram och tillbaka till affären 2,5 km bort. Som tidigare sagts, en ECO-knapp eller liknande skulle vara bra.

Som exempel, ja, bilen är ny och jag labbar och testar och jämför :lol:
Laddade till 100% natten mot tisdagen, från 15% till 100%. Enligt appen lades då 51 kWh till, enligt Tibber 58 kWh, så 7kWh för spill/värmning.
Jobbade hemifrån tis-ons och har bara kört till affär både tisdag & onsdag, så totalt 11,1 km det drog totalt 14% från batteriet (ca 8,4 kWh). Det är vid såna här resor som jag känner att Teslan brassar på med kW för värmning som aldrig hinner komma bilen tillgodo?
Här skulle jag önska möjligheten att bara skrapa rutorna och köra iväg utan att Teslan brassar på max för att värma allting.
Jag har i alla fall bytt till "Chill mode" då det tydligen lägger lite mer kW på kupén än batteriet.
Finns det några andra trick eller har jag missat någon inställning.

Obs! restid stämmer inte, Automile-pucken har något timout värde på 5 minuter som läggs på resorna. 6 minuter är mer korrekt.
86_procent.jpg
Som ECO-knapp så kan du hålla på klimasymbolen 2-3 sekunder så slocknar hela systemet. Bra om man åker många väldigt korta sträckor.
(eller tex står med dörrarna öppna)
systemet startar inte automatiskt vid nästa färd heller utan man måste hålla 2-3 sekunder igen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 07 dec 2023 12:51
Om man förvärmer kupén med laddsladd inkopplad så förvärms batteriet om det behövs.
Utan laddsladd inkopplad så värms enbart kupén vid förvämning.
Nej, det stämmer inte.

Både schemalagd avresa och att “bara” slå på värmen värmer batteriet. Men det sker bara om det behövs, dvs om batteriet är tillräckligt kallt.
LFP kan ha andra gränser, men för LR/P värms batteriet bara om det är kallare än +5C, och då det värms värms det till +5C.
Detta sker oavsett om bilen är inkopplad eller inte.

Kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt.
Min åsikt innan, från tester den första vintern tesla hade värmepump var att bilen värmde batteriet även då, men nu gör den uppenbarligen inte det.

(Jag har kollat med scan my tesla och loggat i snart tre år. Just nu är mins loggar för model 3 inte åtkomliga men jag har för MSP)

Bilden visar min MSP som fick stå ute och kylas ned. Ej inkopplad. Schemalagd avfärd till 16:15 har jag för mig.

Celltempen är den bruna som börjar kl15:15 på -5.5C. Det lila är aktiv batterivärme, från 15:15-15:32. Plaiden stänger batterivärmen vid 4.25C, men eftersom statorerna i motorerna och kylvätskan är varmare än batteriet och cirkulerar så når batteriet cirka 5C.
Preconditioning av kupen (och en massa annat) är bortvalt från bilden för att dekluttra den men man ser att batteripower går upp igen vid cirka 15:53, vilket är kabinvärmen som gick på.
Celltempen når som högst 5.5C
B7815DA4-A191-4E1B-8E23-FA5FC862B73B.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

mykie skrev: 07 dec 2023 10:37

Laddade till 100% natten mot tisdagen, från 15% till 100%. Enligt appen lades då 51 kWh till, enligt Tibber 58 kWh, så 7kWh för spill/värmning.
Bilens app och displayen överdriver hur mycket man laddat med 4.7% (om man har en buffer på 4.5% som LR/P-bilarna har fast).

Anledningen är att bilen visar hela batteriets kapacitet som underlag för den räckvidd man ser vid batteriet, men bilen döljer successivt buffern när man kör ut batteriet, så varje procent av batteriet man kör ut på skärmen är bara 0.955% av den riktiga batterikapaciteten.
Pga det blir automatiskt så att den påfyllda energin anges som 1/0.955x det som faktiskt fylldes på i batteriet (= 1.047 x verklig energi).

Man ser det väldigt tydligt om man kikar på BMS-värdena nominal remaining före och efter laddning.

Så i ditt fall, om bilen angav 51 kWh så var det i verkligheten omkring 48.7kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 08 dec 2023 21:43

Som ECO-knapp så kan du hålla på klimasymbolen 2-3 sekunder så slocknar hela systemet.
För mig räcker det med ett jättekort tryck, bara dutta för både av- och på. (Samma på min M3P och MSP).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

AAKEE skrev: 09 dec 2023 01:50
airdrive skrev: 07 dec 2023 12:51
Om man förvärmer kupén med laddsladd inkopplad så förvärms batteriet om det behövs.
Utan laddsladd inkopplad så värms enbart kupén vid förvämning.
Nej, det stämmer inte.

Både schemalagd avresa och att “bara” slå på värmen värmer batteriet. Men det sker bara om det behövs, dvs om batteriet är tillräckligt kallt.
LFP kan ha andra gränser, men för LR/P värms batteriet bara om det är kallare än +5C, och då det värms värms det till +5C.
Detta sker oavsett om bilen är inkopplad eller inte.

Kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt.
Min åsikt innan, från tester den första vintern tesla hade värmepump var att bilen värmde batteriet även då, men nu gör den uppenbarligen inte det.

(Jag har kollat med scan my tesla och loggat i snart tre år. Just nu är mins loggar för model 3 inte åtkomliga men jag har för MSP)

Bilden visar min MSP som fick stå ute och kylas ned. Ej inkopplad. Schemalagd avfärd till 16:15 har jag för mig.

Celltempen är den bruna som börjar kl15:15 på -5.5C. Det lila är aktiv batterivärme, från 15:15-15:32. Plaiden stänger batterivärmen vid 4.25C, men eftersom statorerna i motorerna och kylvätskan är varmare än batteriet och cirkulerar så når batteriet cirka 5C.
Preconditioning av kupen (och en massa annat) är bortvalt från bilden för att dekluttra den men man ser att batteripower går upp igen vid cirka 15:53, vilket är kabinvärmen som gick på.
Celltempen når som högst 5.5C
B7815DA4-A191-4E1B-8E23-FA5FC862B73B.jpeg
Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.

Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°. Kan säkert vara som så att jag slagit på värmen från appen 5 min innan avfärd tidigare vilket i såna fall förklarar den höga förbrukningen.
Om batterivärmning inte slås på när man "bara kör iväg" så är ju det lösningen för mig vid korta turer.

Hittade denna gamla https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... in.211056/ där samma sak diskuteras, man antar att saker och ting ändras mella mjukvaru-versioner.

Tack för siffror och input, det hjälper mig verkligen att förstå hur allting fungerar :D
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av taliz »

mykie skrev: 09 dec 2023 11:38
Om batterivärmning inte slås på när man "bara kör iväg" så är ju det lösningen för mig vid korta turer.
Du menar att du hellre skrapar rutor än har lite högre förbrukning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

mykie skrev: 09 dec 2023 11:38

Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.

Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jo.

Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.

Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

taliz skrev: 09 dec 2023 11:53
mykie skrev: 09 dec 2023 11:38
Om batterivärmning inte slås på när man "bara kör iväg" så är ju det lösningen för mig vid korta turer.
Du menar att du hellre skrapar rutor än har lite högre förbrukning?
Ja, ibland, kanske inte jämt.
Men viktigast för mig är att förstå bilen.
Önskemålet är helt klart att få välja själv vad som ska slås på när man startar uppvärmning via appen.

Men alternativet kanske blir att gå ut i bilen och starta kupévärme och rattvärme och trycka på alternativet "Behåll klimatanläggningen på". Under tiden borster jag snö och skrapar rutor som jag alltid brukar göra. :D
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Marof90
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av Marof90 »

Märkte också enorm skillnad idag på förbrukningen. +1 grad i gbg området och förbrukningen vid samma typ av resor gick från runt 200 till 160 ish. En dag som idag utan snö och is på bilen gick det även fint att starta en av resorna utan förvärme. Märkte inte heller att jag fick den peaken i förbrukningen som annars har kommit.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av airdrive »

AAKEE skrev: 09 dec 2023 01:50
airdrive skrev: 07 dec 2023 12:51
Om man förvärmer kupén med laddsladd inkopplad så förvärms batteriet om det behövs.
Utan laddsladd inkopplad så värms enbart kupén vid förvämning.
Nej, det stämmer inte.

Både schemalagd avresa och att “bara” slå på värmen värmer batteriet. Men det sker bara om det behövs, dvs om batteriet är tillräckligt kallt.
LFP kan ha andra gränser, men för LR/P värms batteriet bara om det är kallare än +5C, och då det värms värms det till +5C.
Detta sker oavsett om bilen är inkopplad eller inte.

Kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt.
Min åsikt innan, från tester den första vintern tesla hade värmepump var att bilen värmde batteriet även då, men nu gör den uppenbarligen inte det.

(Jag har kollat med scan my tesla och loggat i snart tre år. Just nu är mins loggar för model 3 inte åtkomliga men jag har för MSP)

Bilden visar min MSP som fick stå ute och kylas ned. Ej inkopplad. Schemalagd avfärd till 16:15 har jag för mig.

Celltempen är den bruna som börjar kl15:15 på -5.5C. Det lila är aktiv batterivärme, från 15:15-15:32. Plaiden stänger batterivärmen vid 4.25C, men eftersom statorerna i motorerna och kylvätskan är varmare än batteriet och cirkulerar så når batteriet cirka 5C.
Preconditioning av kupen (och en massa annat) är bortvalt från bilden för att dekluttra den men man ser att batteripower går upp igen vid cirka 15:53, vilket är kabinvärmen som gick på.
Celltempen når som högst 5.5C
B7815DA4-A191-4E1B-8E23-FA5FC862B73B.jpeg
Tack för förklaringar och rättning båda två! 👍
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mykie »

AAKEE skrev: 09 dec 2023 12:24
mykie skrev: 09 dec 2023 11:38

Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.

Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jo.

Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.

Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgen :)
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.

DriveDetails_heater.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av AAKEE »

mykie skrev: 16 jan 2024 22:46
AAKEE skrev: 09 dec 2023 12:24
mykie skrev: 09 dec 2023 11:38

Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.

Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jo.

Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.

Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgen :)
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.


DriveDetails_heater.jpg
Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.

Min M3P jag hade värmde sällan (typ inte) batteriet vid ”bara ta bilen och kör”.

Min Plaid gör det inte, har koll på en annan Plaid som kollat också.

Det kan ju skilja mellan bilmodellerna, och batterier.


Det som är säkert är att utetemperaturen inte spelar någon roll utan det är celltemperaturen.

Jag loggar på ett liknande sätt men med scan my tesla och teslalogger.

Plaiden värmer batteriet till 4.25-5C vid schemalagd avresa eller om man bara startar värmen. (Kräver dock att batteriet är kallare än 4.25C, annars blire ingen batterivärmning)

Startade Plaiden från parkerat ute och batteriet runt -6C och körde en halvtimme för test. Ingen batterivärme alls o h det tog en bra stund för batteriet att komma upp i temp.

Min M3P gjorde lika som ovan men värmde batteriet någon enstaka grad till (6-7C har jag för mig, kommer inte åt loggarna sedanjag bytte bil…eventuellt raderade eller så ligger de kvar på minnet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland RWD förbrukning och tillgänglig energi.

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 16 jan 2024 23:06
mykie skrev: 16 jan 2024 22:46
AAKEE skrev: 09 dec 2023 12:24
mykie skrev: 09 dec 2023 11:38

Tack, suveränt med lite riktig loggad data.
Nu när temperaturen gått upp till 0° så såg förbrukningen riktigt trevlig ut, även vid kort resa och sitta i bilen och vänta på flickvän som ska hämta paker på olika ställen.

Men ni skriver "kör man bara iväg värms inte batteriet aktivt", är vi 100% säkra på det och gäller det oavsett temp, typ även vid -15°.
Jo.

Jag hade kunnat svära på att min M3P gjorde det innan ( 2.5 år sen ish). Men det var bara en test.

Har testat min MSP genom att lämna ute i kylan, scheduled departure och bara trycka på värmen gör samma batterivärmning (från celltemp ~ -5C till +5C (det var ordentligt kallt ute).
Bara starta körning med celltemp -5C värmde inte batteriet aktivt.
Kan återkomma med bikder på datan senare.
Kom på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så jag installerade Teslamate i helgen :)
På förmiddagen när jag åkte ner till macken så ser jag i drive details att "Battery Heater" var ON, då var det -13°C ute, kall bil och ingen förkonditionering.
Dagen innan när det var -6°C ute så startade ingen "Battery Heater". Så när det blir riktigt kallt verkar den köra lite värme på batterierna även utan att ha startat värme från appen.


DriveDetails_heater.jpg
Ta gärna en log med batteritemperatur vs battery heater, och dekluttra bilden från alla andra data så blir den merlättläst.

Min M3P jag hade värmde sällan (typ inte) batteriet vid ”bara ta bilen och kör”.

Min Plaid gör det inte, har koll på en annan Plaid som kollat också.

Det kan ju skilja mellan bilmodellerna, och batterier.


Det som är säkert är att utetemperaturen inte spelar någon roll utan det är celltemperaturen.

Jag loggar på ett liknande sätt men med scan my tesla och teslalogger.

Plaiden värmer batteriet till 4.25-5C vid schemalagd avresa eller om man bara startar värmen. (Kräver dock att batteriet är kallare än 4.25C, annars blire ingen batterivärmning)

Startade Plaiden från parkerat ute och batteriet runt -6C och körde en halvtimme för test. Ingen batterivärme alls o h det tog en bra stund för batteriet att komma upp i temp.

Min M3P gjorde lika som ovan men värmde batteriet någon enstaka grad till (6-7C har jag för mig, kommer inte åt loggarna sedanjag bytte bil…eventuellt raderade eller så ligger de kvar på minnet).
Mykie verkar ha LFP, det kanske spelar in?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar