dfa skrev: ↑07 dec 2023 07:34
Nu har jag inte hängt med på ett tag så detta kanske har avhandlats (ursäkta på förhand), men förvärmer Tesla batteriet när man värmer kupén?
Isf kanske det förbättrar räckvidden om bilen är inkopplad i en laddbox undertiden den är parkerad då den kan ta energi till uppvärmning från nätet istf batteiet.
Om jag förstått rätt så värms alltid batteriet när man värmer kupén.
Svaret på din fråga är ja, för att maximera räckvidden bör du ha bilen inkopplad till laddboxen och värma kupé och batteri i förväg.
Dock så minskar inte det den totala förbrukningen, energin tas bara från elnätet istället för från batteriet.
För att förtydliga, du pluggar ur laddkabeln med 100% laddning och bilen är uppvärmd och förkonditionerad, du kommer att få en låg förbrukning den körturen eftersom bil och batteri redan är varma. Optimalt om du ska åka lite längre.
Det jag önskar är möjligheten att stoppa värmning av batteri m.m, t.ex. när jag ska åka fram och tillbaka till affären 2,5 km bort. Som tidigare sagts, en ECO-knapp eller liknande skulle vara bra.
Som exempel, ja, bilen är ny och jag labbar och testar och jämför
Laddade till 100% natten mot tisdagen, från 15% till 100%. Enligt appen lades då 51 kWh till, enligt Tibber 58 kWh, så 7kWh för spill/värmning.
Jobbade hemifrån tis-ons och har bara kört till affär både tisdag & onsdag, så totalt 11,1 km det drog totalt 14% från batteriet (ca 8,4 kWh). Det är vid såna här resor som jag känner att Teslan brassar på med kW för värmning som aldrig hinner komma bilen tillgodo?
Här skulle jag önska möjligheten att bara skrapa rutorna och köra iväg utan att Teslan brassar på max för att värma allting.
Jag har i alla fall bytt till "Chill mode" då det tydligen lägger lite mer kW på kupén än batteriet.
Finns det några andra trick eller har jag missat någon inställning.
Obs! restid stämmer inte, Automile-pucken har något timout värde på 5 minuter som läggs på resorna. 6 minuter är mer korrekt.