”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Frunken »

Legato skrev: 17 feb 2024 04:10
Frunken skrev: 17 feb 2024 00:37
Jag är tyvärr rätt besviken på teslaclubsweden, alldeles för många troll som ägnar All sin tid åt att smutskasta Tesla.

Helt obegripligt att de i tråd efter tråd får fortsätta.

Det är inte något konkret och konstruktivt utan ren tråkig TikTok kultur där du ska få cancelkultur nertryckt i halsen av avdankade woke människor med dåligt samvete.
Nej, den typen av troll är inte det största problemet på TCS. Det största problemet är att det finns så många som anammat extremhögerns retorik med just benämningar som "woke" och "cancelkultur". Hela tankesättet att det skulle vara värre att bli kallad rasist än att faktiskt vara rasist är helt absurd och något som jag innerligt hoppas förpassas till historien snarast.
Ok, så det är ditt största problem med TCS…

Att några skriker om att man stödjer en viss person/land/krig det är inget att bry sig om.

Varför detta hat på ett forum? Jag trodde det skulle vara ett forum för att dela med sig av erfarenheter och att lära sig något.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av frippe »

Frunken skrev: 17 feb 2024 09:39
Legato skrev: 17 feb 2024 04:10
Frunken skrev: 17 feb 2024 00:37
Jag är tyvärr rätt besviken på teslaclubsweden, alldeles för många troll som ägnar All sin tid åt att smutskasta Tesla.

Helt obegripligt att de i tråd efter tråd får fortsätta.

Det är inte något konkret och konstruktivt utan ren tråkig TikTok kultur där du ska få cancelkultur nertryckt i halsen av avdankade woke människor med dåligt samvete.
Nej, den typen av troll är inte det största problemet på TCS. Det största problemet är att det finns så många som anammat extremhögerns retorik med just benämningar som "woke" och "cancelkultur". Hela tankesättet att det skulle vara värre att bli kallad rasist än att faktiskt vara rasist är helt absurd och något som jag innerligt hoppas förpassas till historien snarast.
Ok, så det är ditt största problem med TCS…

Att några skriker om att man stödjer en viss person/land/krig det är inget att bry sig om.

Varför detta hat på ett forum? Jag trodde det skulle vara ett forum för att dela med sig av erfarenheter och att lära sig något.
Du tänker speciellt då på ditt inlägg med det konstruktiva epitetet ”woke människor med dåligt samvete” på andra som något särledes framgångsrikt i området dela med sig av erfarenheter?
Model Y LR.
Model S70D
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Frunken »

frippe skrev: 17 feb 2024 09:45
Frunken skrev: 17 feb 2024 09:39
Legato skrev: 17 feb 2024 04:10
Frunken skrev: 17 feb 2024 00:37
Jag är tyvärr rätt besviken på teslaclubsweden, alldeles för många troll som ägnar All sin tid åt att smutskasta Tesla.

Helt obegripligt att de i tråd efter tråd får fortsätta.

Det är inte något konkret och konstruktivt utan ren tråkig TikTok kultur där du ska få cancelkultur nertryckt i halsen av avdankade woke människor med dåligt samvete.
Nej, den typen av troll är inte det största problemet på TCS. Det största problemet är att det finns så många som anammat extremhögerns retorik med just benämningar som "woke" och "cancelkultur". Hela tankesättet att det skulle vara värre att bli kallad rasist än att faktiskt vara rasist är helt absurd och något som jag innerligt hoppas förpassas till historien snarast.
Ok, så det är ditt största problem med TCS…

Att några skriker om att man stödjer en viss person/land/krig det är inget att bry sig om.

Varför detta hat på ett forum? Jag trodde det skulle vara ett forum för att dela med sig av erfarenheter och att lära sig något.
Du tänker speciellt då på ditt inlägg med det konstruktiva epitetet ”woke människor med dåligt samvete” på andra som något särledes framgångsrikt i området dela med sig av erfarenheter?
Ja precis såna här konstruktiva inlägg menar jag.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Earplugged skrev: 16 feb 2024 22:53
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2024 22:41
Henriksson skrev: 15 feb 2024 14:37
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
Har övervägt samma sak, mest för att äldre S-klass är sjukt snygga och inredningen får en att må BRA! Mjukt och omtänksamt. Men sedan så inser man att det är DYYYRT, de är allt för stora i stan och snart är det dessutom förbjudet att köra in i städerna.
Efter ett år med Tesla så finns det inga knappar jag saknar, oerhört sällan jag behöver fingra på skärmen då alla inställningar står på auto och är synkat till min profil som automatiskt väljs när den känner av min telefon, navigationen styrs med röstkommando och autopiloten styrs med spak och rattknappar.
Är just nu utomlands och kör en MG hyrbil som har hysteriskt med spakar och knappar plus en seg ologisk pekskärm, gud vad jag längtar efter min Y nu....

Efter en vecka med MG hatar man pekskärmar och efter ett år med Tesla älskar man pekskärmar 🤣
Ja där har du rätt!
Tesla är bäst på elbilsteknologi, de andra är 5+ år efter.

PS
Har kört den kritikerrosade MG4, var hemsk. Ok, övriga MG är sämre men maken till ologiskt handhavande var länge sedan jag upplevde. Andra asiater är inte bra de heller iof.
BMW, MB, Volvo och Tesla kan ergonomi och "det funkar logiskt". Även om Volvo tappat på slutet med svårmanövrerade skärmar.
Och vad VW håller på med vete tusan i sina ID's. Var tidigare bror duktig i reglagehanteringen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Jag har inga problem med att du och Elon tror att Ryssland inte kommer att förlora, det är väl inte en orimlig tanke i sig
även om jag tror att det helt beror på hur mycket vi stöder Ukraina.
Nu utrycker sig ju Elon lite mer kategoriskt typ "there is no way in hell that Putin will loose". Det är väl heller inget problem.

Problemet med Elons uttalanden är ju i nästa steg att han vill stoppa allt amerikanskt stöd till Ukraina.

Det blir ju i praktiken en självuppfyllande profetia - stoppar vi allt stöd till Ukraina så kommer de såklart att förlora så småningom
och Putin tar över Ukraina.

Ytterligare ett steg framåt så kommer Putin så småningom att välja ut något annat land, tex Litauen och de kommer ju inte heller ha någon chans, så då stöder vi inte dem heller då? O sedan Lettland o sedan Estland o sedan Finland.........

Elon har ju naturligtvis rätt att säga vad han vill men det tråkiga är ju att det förutom att skada Ukraina även skadar varumärket Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

Elon är inte dum i huvudet. Ryssland är en större marknad än Ukraina och dessutom den troliga "vinnaren" i konflikten tyvärr.. En mer taktisk CEO kanske inte skulle konstant basunera ut sina åsikter i alla aktuella frågor 24/7 och därmed alienera de som tycker olika.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 17 feb 2024 10:56
Elon är inte dum i huvudet. Ryssland är en större marknad än Ukraina och dessutom den troliga "vinnaren" i konflikten tyvärr.. En mer taktisk CEO kanske inte skulle konstant basunera ut sina åsikter i alla aktuella frågor 24/7 och därmed alienera de som tycker olika.

Ryssland är ingen stor bilmarknad så att det skulle vara därför känns långsökt.
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

Verdi_ skrev: 17 feb 2024 13:05
spacecoin skrev: 17 feb 2024 10:56
Elon är inte dum i huvudet. Ryssland är en större marknad än Ukraina och dessutom den troliga "vinnaren" i konflikten tyvärr.. En mer taktisk CEO kanske inte skulle konstant basunera ut sina åsikter i alla aktuella frågor 24/7 och därmed alienera de som tycker olika.

Ryssland är ingen stor bilmarknad så att det skulle vara därför känns långsökt.
Nej, som du skriver så är Ryssland en så liten marknad att det verkar osannolikt att det är därför Elon driver frågan.
Verkar tyvärr som Elon har gått all in i det inrikespolitiska polariserade träsket i USA och därav kommer med diverse konstiga
uttalanden.
Obegripligt att man som gudabenådad entreprenör väljer att istället för att göra det entreprenörer gör, istället aktivt förstöra
för de egna företagen/ varumärkena genom att göra uttalanden om saker som man verkar ha noll talang för och därtill mycket lite
kunskap om.

Slutligen - även om han hade haft talang och kunskap om utrikespolitik så hade det ju varit bättre att hålla en låg profil i
polariserande frågor som inte direkt rör företagen för att inte skada företagen så som 99% av alla andra företagsledare gör. Visst yttrandefrihet gäller även Elon men som VD mm är man ju inte bara en fritt tyckande privatperson.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 17 feb 2024 10:56
Elon är inte dum i huvudet. Ryssland är en större marknad än Ukraina och dessutom den troliga "vinnaren" i konflikten tyvärr.. En mer taktisk CEO kanske inte skulle konstant basunera ut sina åsikter i alla aktuella frågor 24/7 och därmed alienera de som tycker olika.
Ang. Elons motiv när det gäller den Ryska Diktatorns erövringskrig mot Ukraina så tror inte jag heller att hans uttalanden skulle handla om den ryska bilmarknaden. Jag tror att det är betydligt större än så – han är orolig för ett katastrofalt kärnvapenkrig som skulle hota mänsklighetens existens på den här planeten – eller "the light of consciousness" som han har uttryckt det. Se t.ex:

https://www.theguardian.com/commentisfr ... -it-closer
https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... im/675282/
https://www.popularmechanics.com/scienc ... ciousness/

Jag håller naturligtvis inte med Elon om det här. Jag håller istället med historieprofessorn vid Yale – Timothy Snyder (se den länkade artikeln från brittiska The Guardian ovan). Jag anser att Elon aktivt förstör för Ukraina. Och eftersom han aktivt förstör för Ukraina så hjälper han den ryska Diktatorn vilket jag å det starkaste motsätter mig.
gjohansson skrev: 17 feb 2024 10:34
...] Problemet med Elons uttalanden är ju i nästa steg att han vill stoppa allt amerikanskt stöd till Ukraina.

Det blir ju i praktiken en självuppfyllande profetia - stoppar vi allt stöd till Ukraina så kommer de såklart att förlora så småningom och Putin tar över Ukraina. [...
Exakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-fulfilling_prophecy

Och allt det här illustrerar ju tyvärr i realtid riskerna med att koncentrera så här mycket makt i händerna på en enda människa – Elon i det här fallet. Tänker naturligtvis även på Elons ägande av X/Twitter här.

Det finns massvis av militära experter som kan förklara varför Elon har fel om Ukraina. Här är t.ex. två amerikanska generaler:




Även den här tråden på det amerikanska Teslaforumet är enligt mig väldigt bra på att förklara varför Elon har fel om Ukraina:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8082919/

EDIT: Ändrade länken till det amerikanska Teslaforumet. Nu går den till ett inlägg som diskuterar Elon's senaste grupptelefonsamtal om Ukraina på X/Twitter. Det följer mer diskussion om det här efter det inlägget.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av frippe »

Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Lerumsexpressen »

frippe skrev: 17 feb 2024 14:44
Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Enligt vissa är just det du skriver anledningen till alla krig.
Att målet inte är fred utan att hålla igång krig.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mjwahl »

Lerumsexpressen skrev: 17 feb 2024 15:46
frippe skrev: 17 feb 2024 14:44
Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Enligt vissa är just det du skriver anledningen till alla krig.
Att målet inte är fred utan att hålla igång krig.
Jag tror inte att ukrainarna håller med dig. Särskilt inte de som dött eller våldtagits av ryska styrkor.

Det orimliga i ditt påstående kan belysas i följande strof skriven av svensk diktare Per Lagerkvist vid tiden för 2:a världskriget.

"Barbaren väljer vapen - du välja må som han."

Vid tidpunkten gick samhällsdiskussion om huruvida de demokratiska staterna skulle resa sig och ta till vapen mot Nazismen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev: 15 feb 2024 17:33
Problemet är att man kanske främst skulle ha ägnat sig åt drivlinan. Alltså från bensin/diesel till el. Nu har man ägnat en hel del tid till att göra extremt fula bilar med stora fula bildskärmar i mitten precis som att köra bilen inte är en central del. Inga spakar och knappar. Man har övergett allt som utvecklats i årtionden. Ren galenskap. Sen att de säljer så många bilar är helt galet.
Spakar håller jag med om, men resten är fel tycker jag. Ser tex. din mobiltelefon i dag ut som på 80/90-talet?

Utvecklingen går framåt, och inte ens bilar ser lika dana ut i användargränssnittet som för 100 år sedan.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

jpetters skrev: 15 feb 2024 17:35
martinot skrev:
jpetters skrev: 15 feb 2024 15:12
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 15 feb 2024 14:29

I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.

Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.

Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.

Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Låter riktigt bra!

Får bli en sådan lösning även för mig om jag beställer en Highland Performance.
Att sätta dit knapparna på ratten lär ju fungera lika bra och enligt Enhauto ska Gen 2 fungera bra på Highland.
De har en 3 Highland sedan första leveransen i Europa.
Riktigt bra! :)

Har Gen1-knappar, men kommer isf. köpa två stycken Gen2-knappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:31
Att köpa en Tesla idag är att stödja Ryssland och Putin. Fy f-n vad vidrig Musk har blivit!
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/

Hoppas folk har moral nog att tänka på detta innan de trycker på köpknappen.
Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev: 16 feb 2024 06:57
martinot skrev: 15 feb 2024 14:53
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 21:27
Nicke Nyfiken skrev: 14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: 14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar :?:
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Tycker det är dumt att Tesla tar bort spakarna (hade helst sett att de varit kvar), men gällande rondellerna så är det absolut största problemet att 70% av alla skiter i att blinka alls, och många som ens blinkar gör så felaktigt (även med spakar och fungerande blinkers).

Detta ursäktar inte Tesla, men det är här det verkligt stora problemet är.
Helt klart är det många som inte blinkar ut ur rondell men biltillverkarens designval är i vart fall oskyldigt i sammanhanget. Detta var ju en klagotråd på Tesla som biltillverkare.
Instämmer. Läs gärna vad jag skriver i stycket ovan.

Men min stora poäng; den är att även om alla bilar har blinkersspakar (som jag även tycker Tesla bör ha, och ursäktar inte deras beslut här), så är det det stora problemet att nästan inga använder de i cirkulationsplatserna, och om de gör det så gör de ofta så felaktigt.

Vet inte riktigt hur man skall lösa det. Kanske hårdare böter, eller att bilar själva anammar smartare funktioner som sköter blinkningen åt en (om man tex. har en aktiv navigering).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 10:29
Earplugged skrev: 16 feb 2024 22:53
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2024 22:41
Henriksson skrev: 15 feb 2024 14:37
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
Har övervägt samma sak, mest för att äldre S-klass är sjukt snygga och inredningen får en att må BRA! Mjukt och omtänksamt. Men sedan så inser man att det är DYYYRT, de är allt för stora i stan och snart är det dessutom förbjudet att köra in i städerna.
Efter ett år med Tesla så finns det inga knappar jag saknar, oerhört sällan jag behöver fingra på skärmen då alla inställningar står på auto och är synkat till min profil som automatiskt väljs när den känner av min telefon, navigationen styrs med röstkommando och autopiloten styrs med spak och rattknappar.
Är just nu utomlands och kör en MG hyrbil som har hysteriskt med spakar och knappar plus en seg ologisk pekskärm, gud vad jag längtar efter min Y nu....

Efter en vecka med MG hatar man pekskärmar och efter ett år med Tesla älskar man pekskärmar 🤣
Ja där har du rätt!
Tesla är bäst på elbilsteknologi, de andra är 5+ år efter.

PS
Har kört den kritikerrosade MG4, var hemsk. Ok, övriga MG är sämre men maken till ologiskt handhavande var länge sedan jag upplevde. Andra asiater är inte bra de heller iof.
BMW, MB, Volvo och Tesla kan ergonomi och "det funkar logiskt". Även om Volvo tappat på slutet med svårmanövrerade skärmar.
Och vad VW håller på med vete tusan i sina ID's. Var tidigare bror duktig i reglagehanteringen.
Instämmer med er båda.

Det finns dåliga och bra användargränssnitt med gammaldags knappar, och det finns även dåliga och bra användargränssnitt med moderna skärmar.

Skulle själv föredra tex. fysiska blinkersspakar framför fysiska touchknappar på ratten på Tesla, men däremot så tycker jag att Teslas skärmgränssnitt är bland de bättre/bästa i branschen (personlig åsikt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:35


Alltså man kan tycka vad man vill om kriget och Ryssland men ryssarna kommer inte förlora. Elon är intelligent och saknar PK-filter. Han säger det han tror utan att tänka på hur det kommer tas emot.

Att säga att man tror att Ryssland vinner är inte att stödja Putin. Jag tror Man City vinner Champions League men jag ogillar de starkt ändå.
Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av frippe »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28


Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
En bedömning som gjorts är att säkra tillgång på metaller som behövs för framställning av batteri till bilar. Men har själv ingen aning om detta stämmer.
En annan kan vara en allmän tanke om att skapa stabilitet i världsekonomin som inte alls mår speciellt bra vid krig. Och en instabil världsekonomi påverkar människors vilja och möjligheter att köpa nya bilar.
Model Y LR.
Model S70D
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

frippe skrev: 19 feb 2024 11:33
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28


Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
En bedömning som gjorts är att säkra tillgång på metaller som behövs för framställning av batteri till bilar. Men har själv ingen aning om detta stämmer.
En annan kan vara en allmän tanke om att skapa stabilitet i världsekonomin som inte alls mår speciellt bra vid krig. Och en instabil världsekonomi påverkar människors vilja och möjligheter att köpa nya bilar.
Jodå det är naturligtvis bättre för alla inklusive världsekonomin om vi inte har krig.
Men jag tror inte att det är en långsiktigt effektiv strategi för att få färre krig om vi underlättar för dem som startar krig
att vinna dem. Dvs om Ryssland får vinna och ockupera hela/ delar av Ukraina så kommer det med säkerhet öka Putins aptit
på att starta fler krig framöver. Moldavien är uppenbart en kandidat, Georgien också, kanske Lettland och så vidare. ......
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Jerker »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:44
Jodå det är naturligtvis bättre för alla inklusive världsekonomin om vi inte har krig.
Men jag tror inte att det är en långsiktigt effektiv strategi för att få färre krig om vi underlättar för dem som startar krig
att vinna dem. Dvs om Ryssland får vinna och ockupera hela/ delar av Ukraina så kommer det med säkerhet öka Putins aptit
på att starta fler krig framöver. Moldavien är uppenbart en kandidat, Georgien också, kanske Lettland och så vidare. ......
Det är lite samma resonemang som att skjuta upp att ta krafttag mot klimatförändringar. Att göra det nu kostar en massa men att inte göra det nu kommer att kosta mycket mer i framtiden. Som att kissa i byxan.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:44
frippe skrev: 19 feb 2024 11:33
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28


Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
En bedömning som gjorts är att säkra tillgång på metaller som behövs för framställning av batteri till bilar. Men har själv ingen aning om detta stämmer.
En annan kan vara en allmän tanke om att skapa stabilitet i världsekonomin som inte alls mår speciellt bra vid krig. Och en instabil världsekonomi påverkar människors vilja och möjligheter att köpa nya bilar.
Jodå det är naturligtvis bättre för alla inklusive världsekonomin om vi inte har krig.
Men jag tror inte att det är en långsiktigt effektiv strategi för att få färre krig om vi underlättar för dem som startar krig
att vinna dem. Dvs om Ryssland får vinna och ockupera hela/ delar av Ukraina så kommer det med säkerhet öka Putins aptit
på att starta fler krig framöver. Moldavien är uppenbart en kandidat, Georgien också, kanske Lettland och så vidare. ......
Ja, om Ryssland skulle vinna i Ukraina så har vi garanterat världskrig med kärnvapen att vänta inom en inte alltför avlägsen framtid. Det borde Elon kunna begripa.

Tyvärr så framstår det allt mer tydlig att Elon hela tiden ansett att Ryssland ska vinna. Att han gick med på att Ukraina fick Starlink var nog övertygelsen att det inte skulle påverka Rysslands vinst och att det skulle ge bra PR för systemet och för Elon själv. Han har helt enkelt underskattat kraften i modiga Ukrainares förmåga att försvara sig, precis som Putin gjort. De båda och de flesta andra utan insyn i Ukrainas motståndskraft trodde att Ryssland skulle vinna snabbt och enkelt.

För att återknyta till ämnet så tycker jag däremot inte att man behöver avstå från att köpa en Tesla pga Elon Musk men var och en får göra sin egen bedömning. :)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Lerumsexpressen »

mjwahl skrev: 17 feb 2024 16:04
Lerumsexpressen skrev: 17 feb 2024 15:46
frippe skrev: 17 feb 2024 14:44
Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Enligt vissa är just det du skriver anledningen till alla krig.
Att målet inte är fred utan att hålla igång krig.
Jag tror inte att ukrainarna håller med dig. Särskilt inte de som dött eller våldtagits av ryska styrkor.

Det orimliga i ditt påstående kan belysas i följande strof skriven av svensk diktare Per Lagerkvist vid tiden för 2:a världskriget.

"Barbaren väljer vapen - du välja må som han."

Vid tidpunkten gick samhällsdiskussion om huruvida de demokratiska staterna skulle resa sig och ta till vapen mot Nazismen.
Det är inte jag som vill ha krig, jag vill ha fred.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39


Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Fast Kina stöttar ju Ryssland mycket mer än vad Elon gör.

Dels med att köpa olja/gas för att finansiera kriget, men även att de exporterar en massa som används direkt i kriget mot Ukraina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

martinot skrev: 19 feb 2024 21:52
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43


Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Fast Kina stöttar ju Ryssland mycket mer än vad Elon gör.

Dels med att köpa olja/gas för att finansiera kriget, men även att de exporterar en massa som används direkt i kriget mot Ukraina.
Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Det är ju dock inte ett argument som gör Elons handlande ett dyft bättre?
Eller hur tänker du?
Skriv svar