Tesla är inte anpassad för vinterväder
Moderator: Redaktion
Tesla är inte anpassad för vinterväder
Den tidiga och kalla vintern med "Teslastrul" framkallade detta negativa inlägg.
Fastfrusen laddlucka. Värmepistol ligger nu i bilen.
Fastfrusen bagagelucka
Fastfrusna fönster
Farthållare som inte kan användas i lätt snöfall. Tesla Vision är ett riktigt skämt.
Farthållaren tillåter otillräckligt avstånd till framförvarande bil innan den bromsar
Torkare går på ren ruta i mulet väder. Låter ju riktigt illa med frusna torkarblad.
Bra med USS när man inte kan se något med bakre kamera p g a snörök eller smuts.
Försvinner nog snart i en kommande uppdatering liksom radarn gjorde.......
Tesla tvingande i höstas att ta bort radarn genom att inte kunna väcka bilen med appen.
Som någon skrev tidigare
De flesta tillverkare förbättrar sina bilar
Tesla försämrar självklara basfunktioner
Fastfrusen laddlucka. Värmepistol ligger nu i bilen.
Fastfrusen bagagelucka
Fastfrusna fönster
Farthållare som inte kan användas i lätt snöfall. Tesla Vision är ett riktigt skämt.
Farthållaren tillåter otillräckligt avstånd till framförvarande bil innan den bromsar
Torkare går på ren ruta i mulet väder. Låter ju riktigt illa med frusna torkarblad.
Bra med USS när man inte kan se något med bakre kamera p g a snörök eller smuts.
Försvinner nog snart i en kommande uppdatering liksom radarn gjorde.......
Tesla tvingande i höstas att ta bort radarn genom att inte kunna väcka bilen med appen.
Som någon skrev tidigare
De flesta tillverkare förbättrar sina bilar
Tesla försämrar självklara basfunktioner
M3 RWD -22
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Känns som att någon har tagit det här med att Tesla inte kräver service eller underhåll allt för bokstavligt…..
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1979
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Förvärm och/eller använd silikon på gummilister.
Laddporten frös på min Zoe också häromdan, efter lite förvärmning funkade den igen.
Lätt snöfall tenderar att blocka radar i många bilar.
Laddporten frös på min Zoe också häromdan, efter lite förvärmning funkade den igen.
Lätt snöfall tenderar att blocka radar i många bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Tesla har väl ingen radar längre, även avstängd på äldre bilar som jag fattat de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Värms inte laddluckan upp av samma knapp som kör bakrutedefrostern?
Undvik att bakluckan fryser fast genom att sopa av bilen från snö innan du kör kupevärmaren/defrost efter snöfall. Då slipper du att inlandsisen lägger sig eftersom det inte finns något smältvatten som kan rinna ner. Fast det är klart, det förtar ju en hel del av syftet med kupevärmaren att man ändå måste gå ut och sopa av bilen först.
Ta ett kreditkort och dra mellan fönsterlisten och fönstret om det inte släpper.
Sätt torkarna i serviceläge vid parkering så ligger de an mot den delen av rutan som värms upp. Se till att gröpa ur snön som hamnar där torkarna vilar.
Parkeringssensorerna på Tesla tjuter för minsta lilla frostflinga, så man behöver rengöra dem också.
Fastfrusna handtag släpper om man ger dem en rejäl smäll. Det finns en knapp i appen för att öppna förardörren också.
Undvik att bakluckan fryser fast genom att sopa av bilen från snö innan du kör kupevärmaren/defrost efter snöfall. Då slipper du att inlandsisen lägger sig eftersom det inte finns något smältvatten som kan rinna ner. Fast det är klart, det förtar ju en hel del av syftet med kupevärmaren att man ändå måste gå ut och sopa av bilen först.
Ta ett kreditkort och dra mellan fönsterlisten och fönstret om det inte släpper.
Sätt torkarna i serviceläge vid parkering så ligger de an mot den delen av rutan som värms upp. Se till att gröpa ur snön som hamnar där torkarna vilar.
Parkeringssensorerna på Tesla tjuter för minsta lilla frostflinga, så man behöver rengöra dem också.
Fastfrusna handtag släpper om man ger dem en rejäl smäll. Det finns en knapp i appen för att öppna förardörren också.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Dessa problem har man med alla bilar. Jag har haft alla möjliga bilar som MB, Saab, BMW, Skoda, Dodge.
Har flertalet vilse just nu och ingen bil gillar vintern. Har tesla utsatta delar, ja men det har alla bilar. MB fick jag inte upp dörren på en vinter och kunde inte heller få ner rutan och värmen kunde jag inte sätta på för den funkade sällan.
Min F150 Raptor som är brukdbilarnas bruksbil hände samma sak med. Och båda av dessa bilar är från 2018. Fördelen med Raptorn är att jag kan fjärrstarta den och då tina upp bilen.
Har flertalet vilse just nu och ingen bil gillar vintern. Har tesla utsatta delar, ja men det har alla bilar. MB fick jag inte upp dörren på en vinter och kunde inte heller få ner rutan och värmen kunde jag inte sätta på för den funkade sällan.
Min F150 Raptor som är brukdbilarnas bruksbil hände samma sak med. Och båda av dessa bilar är från 2018. Fördelen med Raptorn är att jag kan fjärrstarta den och då tina upp bilen.
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Jag tycker inte heller den är särskilt praktisk på vintern men det är å andra sidan ingen annan ny bil jag känner till heller. Saker som rejäla utskjutande taklister, mer upprätta fram och bakrutor, strålkastartorkare, uppvärmd spolarvätska, osv, saknas ganska genomgående.
M3LR 2022
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Det här med laddlucka och handtag/fönster som fryser har ju Tesla fixat genom att man låter den varma kupéluften värma in mot de komponenterna, men man måste ju veta om det för att det ska gå naturligtvis.ANLI skrev: ↑29 nov 2023 21:33Den tidiga och kalla vintern med "Teslastrul" framkallade detta negativa inlägg.
Fastfrusen laddlucka. Värmepistol ligger nu i bilen.
Fastfrusen bagagelucka
Fastfrusna fönster
Farthållare som inte kan användas i lätt snöfall. Tesla Vision är ett riktigt skämt.
Farthållaren tillåter otillräckligt avstånd till framförvarande bil innan den bromsar...
I förra huset, då jag inte hade bilen i garage, så hade jag också en Model 3 parkerad utomhus, och följer man råden som finns så blir det inte ett problem.
Björn visar här hur man fixar.
För att snabba upp värmningen mot laddluckan kan man fälla ett av baksätena.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Tack för videon - har bara haft problem med laddluckan en gång, tog varmt vatten i en plastpåse. Men Tejes tips var också bra. Hade ingen aning om funktionen.HerrNilsson skrev: ↑30 nov 2023 09:32Det här med laddlucka och handtag/fönster som fryser har ju Tesla fixat genom att man låter den varma kupéluften värma in mot de komponenterna, men man måste ju veta om det för att det ska gå naturligtvis.ANLI skrev: ↑29 nov 2023 21:33Den tidiga och kalla vintern med "Teslastrul" framkallade detta negativa inlägg.
Fastfrusen laddlucka. Värmepistol ligger nu i bilen.
Fastfrusen bagagelucka
Fastfrusna fönster
Farthållare som inte kan användas i lätt snöfall. Tesla Vision är ett riktigt skämt.
Farthållaren tillåter otillräckligt avstånd till framförvarande bil innan den bromsar...
I förra huset, då jag inte hade bilen i garage, så hade jag också en Model 3 parkerad utomhus, och följer man råden som finns så blir det inte ett problem.
Björn visar här hur man fixar.
För att snabba upp värmningen mot laddluckan kan man fälla ett av baksätena.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Model 3 LR -21
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Ja, jag fattar inte hur det kan funka längre norrut med Tesla.
Senaste upplevelsen var igår i -9, strålkastarna lös "rakt upp" högre än helljus, fastnat i det läget, efter fem minuter droppade de tillbaks.
Senaste upplevelsen var igår i -9, strålkastarna lös "rakt upp" högre än helljus, fastnat i det läget, efter fem minuter droppade de tillbaks.
M3LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Problemen brukar vara värst när temperaturen pendlar runt nollan, då blir det massa fukt som fryser. Är det alltid kallt är det mindre problem enligt min erfarenhet. Sen är det ju som med alla bilar rätt skönt att ha den under tak så mycket som möjligt, kanske ännu mer med karmlösa dörrar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Tesla behöver garage eller carport.
Kunde inte öppna bagaget på en vecka vid förra köldknäppen i december.
Man är rädd för att skada lacken runt bagage och dörrhandtag.
I morgon ska jag börja använda bilen efter en en veckas stillestånd i snö och extremkyla........
Kunde inte öppna bagaget på en vecka vid förra köldknäppen i december.
Man är rädd för att skada lacken runt bagage och dörrhandtag.
I morgon ska jag börja använda bilen efter en en veckas stillestånd i snö och extremkyla........
M3 RWD -22
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Tesla är ingen magi. På den här fronten får man tänka efter, före, med alla bilar.
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Nja, snarare en sop. Läs Mikebikes inlägg.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 13:21Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Nej, jag svarade på Electrons inlägg om vad göra när det pendlar runt nollan och det är ispansar på bilen. En sop funkar ju inte då utan man behöver lösa isen.LarsaR skrev: ↑07 jan 2024 14:53Nja, snarare en sop. Läs Mikebikes inlägg.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 13:21Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Det är sällan det regnar is. Vanligen är det snö som smälter och sedan fryser.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 14:58Nej, jag svarade på Electrons inlägg om vad göra när det pendlar runt nollan och det är ispansar på bilen. En sop funkar ju inte då utan man behöver lösa isen.LarsaR skrev: ↑07 jan 2024 14:53Nja, snarare en sop. Läs Mikebikes inlägg.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 13:21Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Jag råkade ut för det när jag låg i lumpen. Medan jag var borta kom det 20 cm snö som tinade och sedan frös. När jag kom hem var bilen täckt av 5 cm is.
Det tog någon timme innan jag lyckades öppna bakluckan så att jag kunde kravla in och starta bilen. Sedan fick den stå på tomgång ett par timmar.
Sedan dess sopar jag av bilen regelbundet, även om jag inte skall köra i närtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Exakt, förebyggande är alltid bäst. (Jag har sopen på golvet i baksätet eftersom en dörr är lättare att sopa ren med handen)mikebike skrev: ↑07 jan 2024 15:06Det är sällan det regnar is. Vanligen är det snö som smälter och sedan fryser.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 14:58Nej, jag svarade på Electrons inlägg om vad göra när det pendlar runt nollan och det är ispansar på bilen. En sop funkar ju inte då utan man behöver lösa isen.LarsaR skrev: ↑07 jan 2024 14:53Nja, snarare en sop. Läs Mikebikes inlägg.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 13:21Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Jag råkade ut för det när jag låg i lumpen. Medan jag var borta kom det 20 cm snö som tinade och sedan frös. När jag kom hem var bilen täckt av 5 cm is.
Det tog någon timme innan jag lyckades öppna bakluckan så att jag kunde kravla in och starta bilen. Sedan fick den stå på tomgång ett par timmar.
Sedan dess sopar jag av bilen regelbundet, även om jag inte skall köra i närtid.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Jajjamen, det är sen gammalt! Gäller ju inte bara EV’s
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Exakt, hållit på så sen -74
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Den här vintern liknar ingen annan. Runt Roslagen har vi haft ett flertal nätter med väderomslag från plus till minusgrader eller tvärtom, med snö och regn. Min bil står ute.mikebike skrev: ↑07 jan 2024 15:06Det är sällan det regnar is. Vanligen är det snö som smälter och sedan fryser.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 14:58Nej, jag svarade på Electrons inlägg om vad göra när det pendlar runt nollan och det är ispansar på bilen. En sop funkar ju inte då utan man behöver lösa isen.LarsaR skrev: ↑07 jan 2024 14:53Nja, snarare en sop. Läs Mikebikes inlägg.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 13:21Du behöver en flaska med av-isningsspray.Electron skrev: ↑24 dec 2023 14:31Gårdagskvällen var på plus två grader för att under natten övergå till tolv minusgrader. Härlig ispansar längst ned runt fönsterlisterna. Skrapade bort den lilla pudersnö som var kvar på taket och runt bilen.
Var ute i god tid. Slog på min värmer i 30 minuter. Ökade sedan successivt till 18 grader. Två timmar. Jahapp, tog fram stekspaden (bästa verktyget) lättade ned runt fönsterlisterna.
Och jaa, jag har smort in listerna med silikon. I god tid innan vintern kom.
Smällde handen mot handtaget, som fastande i intryckt läge…..
Fönstret satt fast.
Inte bra. Blir nervös då vi ska åka iväg….
Fick felmeddelande om att fönsterbeklädnad kan ha tagit skada pga felaktigt öppnad dörr… Suck.
Stänger ytterst försiktigt. Dörren går att stänga. Provar igen. Fönstret åker med som det ska.
Meckar med resterande dörrar. Samma problem.
Vi åker iväg och under tiden vi gör vårat ärende får bilen stå på värmning.
Längtar helt plötsligt efter en bil som inte har karmlösa fönster.
Det Tesla-Björn visar i videoklipp i ovanstående inlägg var en baggis om jag jämför med hur det kan se ut i verkligheten.
Haft många bilar genom åren, visst de har också frusit (såklart). Men så länge jag inte fipplat med fönstren, så har det funkat helt ok.
Att värma bilen på det här sättet kräver tillgång på energi. Vilket kan ställa till det i vissa situationer.
Jag råkade ut för det när jag låg i lumpen. Medan jag var borta kom det 20 cm snö som tinade och sedan frös. När jag kom hem var bilen täckt av 5 cm is.
Det tog någon timme innan jag lyckades öppna bakluckan så att jag kunde kravla in och starta bilen. Sedan fick den stå på tomgång ett par timmar.
Sedan dess sopar jag av bilen regelbundet, även om jag inte skall köra i närtid.
Men det är klart, du är säkert en hurtbulle som går upp mitt i natten (gärna flera ggr) för att sopa av bilen
Jag sopar alltid av billen innan jag slår på värmen.
Men det där tipset med avisningsspray ska jag testa.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Jag har min sop i bakluckan, den är oftast inga problem att öppna.LarsaR skrev: ↑07 jan 2024 15:35Exakt, förebyggande är alltid bäst. (Jag har sopen på golvet i baksätet eftersom en dörr är lättare att sopa ren med handen)mikebike skrev: ↑07 jan 2024 15:06Det är sällan det regnar is. Vanligen är det snö som smälter och sedan fryser.
Jag råkade ut för det när jag låg i lumpen. Medan jag var borta kom det 20 cm snö som tinade och sedan frös. När jag kom hem var bilen täckt av 5 cm is.
Det tog någon timme innan jag lyckades öppna bakluckan så att jag kunde kravla in och starta bilen. Sedan fick den stå på tomgång ett par timmar.
Sedan dess sopar jag av bilen regelbundet, även om jag inte skall köra i närtid.
Slipper våndas över att rutan inte åker med som den ska.
Model 3 LR -21
Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder
Tesla har ju rekommendationer på hur man ska förbereda sig inför vintern. Exempelvis att smörja dörrhandtagen med wd40. Se över även listerna, speciellt då det är en bil som har karmlösa dörrar (likt fler bilar på marknaden). Använd funktionen att avfrosta bilen i appen. Jag är nu inne på min andra Model 3 och har inte haft några större problem vintertid.