Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av iAkita »

Consumption reports har tydligen börjat göra räckviddstester vid 70 mph (112 km/h). Jag måste säga att BMW bygger imponerande snåla drivlinor, med tanke på att iX xDrive50 kom lika långt som Model S LR. Ioniq 6 är däremot en besvikelse.
https://carup.se/kordes-tills-de-dog-sa ... -motorvag/
Screenshot_20231206_164616_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Legato »

Jag slås nästan alltid av hur oseriöst testerna görs.

En bil som gått 2400 mil har ju inte sällan uppemot 5% degradering. Stor spridning även i yttertemperatur. Det framgår inte heller om de ens kör samma sträcka med bilarna.

Tycker inte det borde vara så svårt att köra "rundbana" med bilarna under nära identiska förhållanden. Som vi alla vet som kört mycket elbil så varierar ju förbrukningen extremt mycket beroende på en rad förutsättningar.

Synd helt enkelt att det inte finns standardiserade och relevanta tester som man kan lita på. Att EPA/WLTP ofta är missvisande råder det ju ingen tvekan om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av MrRun »

Nja, litar inte på det där testet. Bara det att Ioniq 5 kom länge än 6:an :lol:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av taliz »

Rätt stort batteri i en iX också... samma med EQS.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av iAkita »

Jo, absolut. Det är väl ca 10% mer tillgängligt än i Model S LR, så det får man naturligtvis ta med i jämförelsen. Men ändå imponerande tycker jag, med tanke på hur den ser ut och hur högbyggd den är. Framförallt är det intressant att både den och i4:an slår EPA-räckvidden med så pass mycket, trots laglig motorvägsfart. Jag tyckte även iX 3:an jag körde gick förvånansvärt snålt med tanke på bilturen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av iAkita »

MrRun skrev: 06 dec 2023 21:10
Nja, litar inte på det där testet. Bara det att Ioniq 5 kom länge än 6:an :lol:
Antagligen kördes Ioniq 6:an på 20-tums hjulen, och då är inte aerodynamiken/drag coefficient så imponerande längre Rullmotsyåndet ökar också såklart. Men viss, det är ändå förvånande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Gustafsson »

Siffrorna är ju inte exakt representativa och kan inte jämföras på decimalnivå, men nog ser man ganska tydligt var a-laget och b-laget finns. Intressant test trots allt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Pontus »

Jag hade iX ett par dagar och effektiviteten var ju inte en av dom saker imponerade så lite tveksam till dessa resultat är jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av spacecoin »

Problemet är ju att tillverkarna kan välja vilken modell dom vill redovisa i EPA. Det vore bättre med ett test så man fick jämförbara siffror. Bra att det finns seriösa organisationer och individer som gör tester!

Man kan vara helt säker på att en vissa bilar aldrig når redovisad EPA och vara helt säker på att andra gör det. Det blir ju lite löjligt.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Verdi_ »

Detta forum i sitt esse. Så fort det kommer ett test där Tesla är sämre än någon annan så kommer tusen bortförklaringar och vittnesmål om hur det bara inte kan stämma. Och då särskilt när det är BMW som är bättre. Har alltid varit nåt slags särskilt BMW-hat här. Vet inte hur många ggr jag läst om hur dåligt BMW ligger till bla bla bla. Men som jag ser det så bygger BMW de bästa elbilarna i Europa åtminstone. Möjligen i konkurrens med Mercedes.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 07 dec 2023 10:35
Detta forum i sitt esse. Så fort det kommer ett test där Tesla är sämre än någon annan så kommer tusen bortförklaringar och vittnesmål om hur det bara inte kan stämma. Och då särskilt när det är BMW som är bättre. Har alltid varit nåt slags särskilt BMW-hat här. Vet inte hur många ggr jag läst om hur dåligt BMW ligger till bla bla bla. Men som jag ser det så bygger BMW de bästa elbilarna i Europa åtminstone. Möjligen i konkurrens med Mercedes.
Verdi i sitt esse. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av iAkita »

Pontus skrev: 06 dec 2023 23:57
Jag hade iX ett par dagar och effektiviteten var ju inte en av dom saker imponerade så lite tveksam till dessa resultat är jag.
iX xDrive50 gjorde väldigt väldigt bra ifrån sig i NAFs sommar- och vintertest 2022 också, så att det är en snål bil för biltypen råder nog ingen tvekan om. Men de har en låg genomsnitthastighet. Jag blev förvånad att den går så pass bra även i högre hastigheter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 07 dec 2023 10:41
Verdi_ skrev: 07 dec 2023 10:35
Detta forum i sitt esse. Så fort det kommer ett test där Tesla är sämre än någon annan så kommer tusen bortförklaringar och vittnesmål om hur det bara inte kan stämma. Och då särskilt när det är BMW som är bättre. Har alltid varit nåt slags särskilt BMW-hat här. Vet inte hur många ggr jag läst om hur dåligt BMW ligger till bla bla bla. Men som jag ser det så bygger BMW de bästa elbilarna i Europa åtminstone. Möjligen i konkurrens med Mercedes.
Verdi i sitt esse. ;)
Taliz i sitt esse. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Maw »

Verdi_ skrev: 07 dec 2023 10:35
Detta forum i sitt esse. Så fort det kommer ett test där Tesla är sämre än någon annan så kommer tusen bortförklaringar och vittnesmål om hur det bara inte kan stämma. Och då särskilt när det är BMW som är bättre. Har alltid varit nåt slags särskilt BMW-hat här. Vet inte hur många ggr jag läst om hur dåligt BMW ligger till bla bla bla. Men som jag ser det så bygger BMW de bästa elbilarna i Europa åtminstone. Möjligen i konkurrens med Mercedes.
Det handlar nog helt enkelt om mindervärdeskomplex och dåligt självförtroende som gör att så många känner att de måste försvara sitt bilval. Ett ganska vanligt för många bilmärken men ganska extremt hos Teslaägare. (och en och annan före detta Teslaägare ;))
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 07 dec 2023 11:49
Verdi_ skrev: 07 dec 2023 10:35
Detta forum i sitt esse. Så fort det kommer ett test där Tesla är sämre än någon annan så kommer tusen bortförklaringar och vittnesmål om hur det bara inte kan stämma. Och då särskilt när det är BMW som är bättre. Har alltid varit nåt slags särskilt BMW-hat här. Vet inte hur många ggr jag läst om hur dåligt BMW ligger till bla bla bla. Men som jag ser det så bygger BMW de bästa elbilarna i Europa åtminstone. Möjligen i konkurrens med Mercedes.
Det handlar nog helt enkelt om mindervärdeskomplex och dåligt självförtroende som gör att så många känner att de måste försvara sitt bilval. Ett ganska vanligt för många bilmärken men ganska extremt hos Teslaägare. (och en och annan före detta Teslaägare ;))
Ännu mer extremt hos vissa som verkar spendera hela dagarna med att sprida dynga på ett forum för ett bilmärke de inte gillar. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av OfarligTesla »

Undrar verkligen över testet när de får ut så lång räckvidd på en i4 M50, det hade till och med inneburit en förbrukning markant under vad ABRP använder för 110 km/h. Av egen erfarenhet vet jag att förbrukningen var inte något att hurra över när jag hade min jämfört med en Model 3 som är av liknande storlek, jag trodde det skulle vara värre än det var dock men jag var fortfarande nere mot 27 mils räckvidd på långfärd ibland (och då var det inte ens vinter).
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 07 dec 2023 12:21
Undrar verkligen över testet när de får ut så lång räckvidd på en i4 M50, det hade till och med inneburit en förbrukning markant under vad ABRP använder för 110 km/h. Av egen erfarenhet vet jag att förbrukningen var inte något att hurra över när jag hade min jämfört med en Model 3 som är av liknande storlek, jag trodde det skulle vara värre än det var dock men jag var fortfarande nere mot 27 mils räckvidd på långfärd ibland (och då var det inte ens vinter).
Körde du med de lite bredare 20-tummarna? Det verkar göra stor skillnad på förbrukningen. Men Model 3 kommer den naturligtvis inte i närheten av oavsett. eDrive 40 verkar däremot vara i princip lika snål som Model 3. Iallafall i de tester jag sett.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 07 dec 2023 12:36
OfarligTesla skrev: 07 dec 2023 12:21
Undrar verkligen över testet när de får ut så lång räckvidd på en i4 M50, det hade till och med inneburit en förbrukning markant under vad ABRP använder för 110 km/h. Av egen erfarenhet vet jag att förbrukningen var inte något att hurra över när jag hade min jämfört med en Model 3 som är av liknande storlek, jag trodde det skulle vara värre än det var dock men jag var fortfarande nere mot 27 mils räckvidd på långfärd ibland (och då var det inte ens vinter).
Körde du med de lite bredare 20-tummarna? Det verkar göra stor skillnad på förbrukningen. Men Model 3 kommer den naturligtvis inte i närheten av oavsett. eDrive 40 verkar däremot vara i princip lika snål som Model 3. Iallafall i de tester jag sett.
Nepp, hade 19” på sommardäcken och 18” på vinterdäcken, största problemet var väl att den drog mycket när man körde snabbare eller i motvind.

Har som sagt svårt att tro på testet när det är över 10% lägre förbrukning än ABRP använder för 110 km/h (som är lägre än CRs 112 km/h), de har själva sagt att de testat på olika dagar så det kan garanterat vara medvind ibland osv som hjälper till.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av spacecoin »

Poängen med testet är väl inte att se vilken bil som kommer längst? Det är även för att jämföra med vad tillverkaren säger? BIlarna har olika batterier/storlekar, design och pris.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 07 dec 2023 13:02
Poängen med testet är väl inte att se vilken bil som kommer längst? Det är även för att jämföra med vad tillverkaren säger? BIlarna har olika batterier/storlekar, design och pris.
Njae. Där har du faktiskt fel. EPA är väl en körcykel med relativt låg medelhastighet och säger inte så mycket om räckvidd i högre hastigheter. Dvs man har inte utlovat någon motorvägsräckvidd med EPA-siffran.

Just räckvidd i motorvägshastighet är dock det primära måttet på räckvidd för mig och många andra. Det är ju då man behöver räckvidden. Hur långt man kommer i stadstrafik eller på 50-70 sträckor är för mig fullkomligt irrelevant.

Av testet kan man ju se att europeiska märken varit mer försiktiga i sin EPA-rating relativt motorvägsräckvidd medan amerikanerna varit lite mer optimistiska.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 07 dec 2023 13:14
spacecoin skrev: 07 dec 2023 13:02
Poängen med testet är väl inte att se vilken bil som kommer längst? Det är även för att jämföra med vad tillverkaren säger? BIlarna har olika batterier/storlekar, design och pris.
Njae. Där har du faktiskt fel. EPA är väl en körcykel med relativt låg medelhastighet och säger inte så mycket om räckvidd i högre hastigheter. Dvs man har inte utlovat någon motorvägsräckvidd med EPA-siffran.

Just räckvidd i motorvägshastighet är dock det primära måttet på räckvidd för mig och många andra. Det är ju då man behöver räckvidden. Hur långt man kommer i stadstrafik eller på 50-70 sträckor är för mig fullkomligt irrelevant.

Av testet kan man ju se att europeiska märken varit mer försiktiga i sin EPA-rating relativt motorvägsräckvidd medan amerikanerna varit lite mer optimistiska.
Nja, jag tror du missförstod mig. Jag syftade på CR-testet som ju är bra. Det var min poäng. De jämför äpplen med äpplen.

Problemet är att tillverkaren får välja vilken VERSION av EPA-testet dom vill redovisa för konsumenterna:

"A vehicle with a fully charged battery is driven continuously over the EPA city cycle until the battery is depleted and the vehicle can drive no further. The distance driven is recorded. This is repeated, again starting with a full charge, over the EPA highway cycle, again recording the distance driven when the battery is depleted. This “single cycle” test consists of multiple repeat drives of the city or highway cycle.

Automakers also have the option of doing a multi-cycle test, which consists of four city cycles, two highway cycles, and two constant speed cycles."
https://www.epa.gov/greenvehicles/fuel- ... ge-testing

Det vore bättre om alla gjorde lika, och att det var ett test och helst vid olika temperaturer med. Som tur är finns det oberoende tester som CR. EPA-testet är just nu "epa".
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Maw »

Verdi_ skrev: 07 dec 2023 13:14
spacecoin skrev: 07 dec 2023 13:02
Poängen med testet är väl inte att se vilken bil som kommer längst? Det är även för att jämföra med vad tillverkaren säger? BIlarna har olika batterier/storlekar, design och pris.
Njae. Där har du faktiskt fel. EPA är väl en körcykel med relativt låg medelhastighet och säger inte så mycket om räckvidd i högre hastigheter. Dvs man har inte utlovat någon motorvägsräckvidd med EPA-siffran.

Just räckvidd i motorvägshastighet är dock det primära måttet på räckvidd för mig och många andra. Det är ju då man behöver räckvidden. Hur långt man kommer i stadstrafik eller på 50-70 sträckor är för mig fullkomligt irrelevant.

Av testet kan man ju se att europeiska märken varit mer försiktiga i sin EPA-rating relativt motorvägsräckvidd medan amerikanerna varit lite mer optimistiska.
Nej, EPA är en körcykel med relativt hög snitthastighet jämfört med andra körcykler som t ex wltp. Snitthastighetwn för EPA highway ligger på runt 80 km/h.

Det är nästan bara Tesla som visar sig överdriva EPA i de flesta tester, jag har för mig att det var något märke till. Ford brukar t ex klara sig bra om jag minns rätt även om det inte gjorde jättebra ifrån sig i tabellen ovan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 07 dec 2023 15:53
Det är nästan bara Tesla som visar sig överdriva EPA i de flesta tester
Nja ;)

Det är flera, som t ex Lucid. Men av de stora är det i princip bara Tesla som fläskar på konsekvent.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Consumer reports räckvidd i motorvägsfart

Inlägg av Lembritt »

Jag ser inget direkt värde i att det alltid testas med att köra tills bilen stannar. Tycker det borde vara mer fokus på förbrukning istället, tex i 110 km/h. Kanske göra fler tester i olika temperaturer. Då blir det också enklare att testa och jämföra med andra bilar.

Måste ta otroligt mycket mer tid att se till att bilen är 100% laddad och tempererad innan man åker iväg, sedan hålla korrekt hastighet tills man kört slut på hela batteriet.

Och eftersom vi är på detta forum ska förbrukningen anges korrekt. Wh/km och inget annat ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar