Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 11 dec 2023 14:27
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.


Givetvis är det relevant hur mycket det kostar per bil.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av mykie »

Jag beställde Tesla Model 3 RWD som ny tjänstebil så fort Highland släpptes och jag hunnit se dom första testerna.
Har tack vare detta forum/facebook/TeslaMotorClub kunnat bildat mig en hyfsad uppfattning innan beställning ang. brister och fördelar.

Gällande blinkers så är det ju tyvärr bara att gilla läget, helt idiotiskt beslut enligt mig att ersätta blinkerspak med knappar.
Växla via skärmen fungerar, men helt klart skönare att göra med fysisk reglage, särskilt när man ska göra en trång fickparkering.

Adaptiv Farthållare & AP fungerar ändå ganska bra, kanske min förväntan som var låg efter att ha läst om alla problem.
Missförstå mig inte, har upplevt och upplever alla beskrivna fel som spökbroms, vindrutetorkar-automatik o.s.v.
Men det känns ändå som förutsättningarna finns där för att kunna få det att fungera?
Men det är väl den stora frågan, hur lång tid får det ta innan Tesla får ordning på koden för att få bort buggarna!

Det som förvånar mig mest är hur automatiken för vindrutetorkarna kan vara så dålig!
Häromdagen när det snöade så hade jag dom på auto, runt 0° och saltad motorväg (Värmdöleden-Stockholm), dom gick inte igång automatiskt en ända gång på 2 mil trots att jag knappt såg ut genom rutan!
Först när jag kom in till stan och snöflingorna smälte mot rutan så kickade torkarna igång "automatiskt". Att dom inte får detta att fungera bättre har jag svårt att förstå.

Varför valde jag en Tesla då?
Främst för att jag faktiskt tycker om bilen som bil, att köra alltså, den har ett bra avstämmt chassi, bakhjulsdrift, skön styrning, bra komfort m.m.
Erkännt en av dom bästa elbilsplattformarna när det kommer till pretanda, räckvidd, laddning m.m. Hade redan innan börjat använda Tesla SuC för gamla bilen (Kia e-Niro MY20).
Priset, då den skulle in som tjänstebil hittade jag ingen annan bil prismässigt som kändes intressant.
Sen ville jag faktiskt prova på Tesla som bil för att kunna bilda mig en egen uppfattning ang. appar, multimedia och Teslas tänk i största allmänhet.
Min förhoppning är väl att dom ska lösa buggarna som finns, men det är väl det många av er som har hoppats under en lång tid :)

Men jag håller med TS, med en stor andel förstgångsköpare så kan det ju bli första och sista Teslan för många om Tesla inte fixar sina "BETA-funktioner".
Tycker Peter Esse sammanfattar det ganska bra i sin video https://youtu.be/Pq00fB41NuU?si=2ymloiQNcvxdLByK.

Men jag ska i alla fall BETA-testa i några år nu så får vi väl se vad det blir för tjänstebil nästa gång.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av mikebike »

Chansen att de skall få till fungerande torkarautomatik utan regnsensor är nog närmare noll eftersom de redan försökt över 5 år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av kallekula »

taliz skrev: 11 dec 2023 14:27

Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Irrelevant? Jag skulle vilja påstå att priset på en är väldigt starkt korrelerat med vad många kostar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

kallekula skrev: 11 dec 2023 15:56
taliz skrev: 11 dec 2023 14:27

Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Irrelevant? Jag skulle vilja påstå att priset på en är väldigt starkt korrelerat med vad många kostar.
Givetvis, men det är inte så man räknar när man massproducerar. Något som bara kostar något öre kan kosta miljarder i slutänden vid tillräckligt hög volym.
Återigen, "the best part is no part".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 11 dec 2023 16:00
kallekula skrev: 11 dec 2023 15:56
taliz skrev: 11 dec 2023 14:27

Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Irrelevant? Jag skulle vilja påstå att priset på en är väldigt starkt korrelerat med vad många kostar.
Givetvis, men det är inte så man räknar när man massproducerar. Något som bara kostar något öre kan kosta miljarder i slutänden vid tillräckligt hög volym.
Återigen, "the best part is no part".
Så länge funktionen är fullgod, annars börjar det kosta i form av minskad efterfrågan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 11 dec 2023 16:27
taliz skrev: 11 dec 2023 16:00
kallekula skrev: 11 dec 2023 15:56
taliz skrev: 11 dec 2023 14:27

Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Irrelevant? Jag skulle vilja påstå att priset på en är väldigt starkt korrelerat med vad många kostar.
Givetvis, men det är inte så man räknar när man massproducerar. Något som bara kostar något öre kan kosta miljarder i slutänden vid tillräckligt hög volym.
Återigen, "the best part is no part".
Så länge funktionen är fullgod, annars börjar det kosta i form av minskad efterfrågan.
Ja, man har ju gjort stora framsteg på andra områden folk klagat på, såsom NVH iom Highland. Så det är alltid en balansgång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av larjon »

taliz skrev: 11 dec 2023 14:27
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.
Jag körde Range Rover tidigare och där satte jag på automatiken och kunde sedan låta den styra själv i tre års tid, så visst går det att få till en vettig automatik.
Automatiken i min Tesla är helt obrukbar. Detta är dock inte en dealbreaker för mig, eftersom allt sammantaget är det den bästa/roligaste bil jag har ägt. :D
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av HerrNilsson »

magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Håller med. Autopiloten är underbar. Avlastar enormt och känns som att det är 2 st som kör bilen vilket känns tryggt.
Kör med AP aktiverad hela tiden i princip på motorväg och landsväg.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Niklas Z »

HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 17:00
magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Håller med. Autopiloten är underbar. Avlastar enormt och känns som att det är 2 st som kör bilen vilket känns tryggt.
Kör med AP aktiverad hela tiden i princip på motorväg och landsväg.
Men jag undrar fortfarande vad det är som är jobbigt med körning som man slipper med autopiloten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

larjon skrev: 11 dec 2023 16:45
taliz skrev: 11 dec 2023 14:27
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.
Jag körde Range Rover tidigare och där satte jag på automatiken och kunde sedan låta den styra själv i tre års tid, så visst går det att få till en vettig automatik.
Automatiken i min Tesla är helt obrukbar. Detta är dock inte en dealbreaker för mig, eftersom allt sammantaget är det den bästa/roligaste bil jag har ägt. :D
Är du säker på det? Jag har fått skruva på känsligheten och/eller aktivera manuellt på såväl min V60 som min ID4 och nu Zoe.
Nu på Zoen så reagerar sensorn aldrig när jag kör iväg även om rutan är blöt, så måste manuellt slå igång. Sen får jag justera känsligheten med ett vred för att få rätt hastighet.
Enda fördelen med sensorn är väl egentligen att den åtminstone automatiskt slutar torka. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:29
Om så FSD endast klarar lugna förortsgator har vi redan en fördel. Den kanske inte klarar rondellen runt Triumfbågen i Paris men kan hjälpa till vid morgonpendlingen till jobbet.

FSD-s största problem är dess namn. Skulle den heta något mindre provocerande skulle fler få upp ögonen för hur mycket den klarar av att göra redan idag. Nu jämförs den hela tiden mot en utopi.
Nej det är inte namnet som är värst. Det är för att den sålts som utopi och med tvärsäkra uttalanden av Tesla under 8(!) år (paint it black anno 2016, autonomy day 2019 med robotaxi 2020, tjäna pengar medan du sover etc). Priset (och prishöjningarna) har tillsammans med Teslas löften skapat en FOMO och antyder att den kommer att klara mer, dessutom. Ren och skär lögn.

Definiera "klarar"? Jag tror att ride quality är ett problem fortfarande. Jag testade i våras, och det var inte särskilt kul. Chuck Cooke drar över farthinder i 30-40 km/h så han slår huvudet i taket nästan i nästan varje video. Bilen tvekar i för många situationer dessutom och svänger slumpmässigt in i mötande trafik.

I dess nuvarande form kör jag hellre själv. Min gissning är att FSD kommer att vara sämre och osäkrare under en överskådlig framtid. Kan man inte ens ta ögonen av vägen så tänker jag inte använda den i stadstrafik iaf. Att jobba gratis som körskollärare är varken avkopplande eller kul efter en vecka. Inte min grej, och jag tycker det är en felsatsning som på sin höjd demo:ar bra. Man kan fortsätta hoppas på "nästa version (fire emoji)" men jag har gett upp efter fyra år.

Motorväg med filbyten och av/påfart (typ NoA) vill jag ha däremot.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 11 dec 2023 17:17

Är du säker på det? Jag har fått skruva på känsligheten och/eller aktivera manuellt på såväl min V60 som min ID4 och nu Zoe.
Två Audis kvar av tre. Det är inte så ofta det behöver justeras, men ibland händer det.
När man gör det så fungerar det ju resten av dagen, eller i vart fall den resan. Det är äbdå relativt ofta jag kör någon sv mina andra bilar samma dag eller direkt efter varandra.
Jag har aldrig behövt reta mig på regnsensorfunktionen då den gör det den ska, och det jag förväntar mig att den ska.

Teslas torkar överlag inte alls i duggregn och man tvingas handklicka alla tork.
Det är inte så stora problem i min nya, med radar där den inte okynnestorkar när den inte ska i alla fall.

Men förra bilen vintertid kunde man absolut inte ha torkaren i auto pga att den kunde komma på att torka när det inte skulle ske, tex underkylt duggregn. Vilket innebar att man inte kunde köra AP efter att radarn kopplades yr. Jag blev tvungen att börja ha med en petflaska med varmt vatten på mina 24-mila resor till jobbet för att stanna och hälla på framrutan. Har aldrig behövt det på de 35 åren innan (det ska sägas att det inte är så dumt att ha med, för råkar man köra torkarna på underkylt-regn-ruta så är det slut-tittat igenom den.) Det är inte bara vid underkylt, utan skit som dras upp av framförvarande bil på rutan på saltad väg brukar fungera bra om Man undviker att torka, tills man behöver o h då spola riktligt = vilket inte går för att Tesla model 3 har en pissig sparfunktion som knappt väter rutan. Anmärkte på det för Tesla men det var ”by spec” enligt Tesla. S fungerar betydligt bättre där.


Man köper ju en bil med funktioner man förväntar sig att fungera. Flera av funktionerna ser ut att aldrig bli lösta i de bilar som nu rullar, eftersom den reducerade hårdvaran inte kommer lösa ut det oavsett mjukvara.


Jag är lite orolig att Tesla sätter sig i ett dåligt läge iom att det kanske finns en miljon bilar som inte kommer nå den nivån ägarna väntar på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 11 dec 2023 18:02
taliz skrev: 11 dec 2023 17:17

Är du säker på det? Jag har fått skruva på känsligheten och/eller aktivera manuellt på såväl min V60 som min ID4 och nu Zoe.
Två Audis kvar av tre. Det är inte så ofta det behöver justeras, men ibland händer det.
När man gör det så fungerar det ju resten av dagen, eller i vart fall den resan. Det är äbdå relativt ofta jag kör någon sv mina andra bilar samma dag eller direkt efter varandra.
Jag har aldrig behövt reta mig på regnsensorfunktionen då den gör det den ska, och det jag förväntar mig att den ska.

Teslas torkar överlag inte alls i duggregn och man tvingas handklicka alla tork.
Det är inte så stora problem i min nya, med radar där den inte okynnestorkar när den inte ska i alla fall.

Men förra bilen vintertid kunde man absolut inte ha torkaren i auto pga att den kunde komma på att torka när det inte skulle ske, tex underkylt duggregn. Vilket innebar att man inte kunde köra AP efter att radarn kopplades yr. Jag blev tvungen att börja ha med en petflaska med varmt vatten på mina 24-mila resor till jobbet för att stanna och hälla på framrutan. Har aldrig behövt det på de 35 åren innan (det ska sägas att det inte är så dumt att ha med, för råkar man köra torkarna på underkylt-regn-ruta så är det slut-tittat igenom den.) Det är inte bara vid underkylt, utan skit som dras upp av framförvarande bil på rutan på saltad väg brukar fungera bra om Man undviker att torka, tills man behöver o h då spola riktligt = vilket inte går för att Tesla model 3 har en pissig sparfunktion som knappt väter rutan. Anmärkte på det för Tesla men det var ”by spec” enligt Tesla. S fungerar betydligt bättre där.


Man köper ju en bil med funktioner man förväntar sig att fungera. Flera av funktionerna ser ut att aldrig bli lösta i de bilar som nu rullar, eftersom den reducerade hårdvaran inte kommer lösa ut det oavsett mjukvara.


Jag är lite orolig att Tesla sätter sig i ett dåligt läge iom att det kanske finns en miljon bilar som inte kommer nå den nivån ägarna väntar på.
Beror väl på om nederbörden ändras. Dvs om det tex går från fint duggregn till "vanligt" regn eller vice versa(gör det ofta här nere tycker jag).
Jag tycker jag får justera känsligheten varje gång det regnar i stort sett, och som sagt aktivera varje gång jag kör iväg(trots att spaken är i läget "aktiv").

Det du nämner om underkylt regn är väl en anledning att ha uppvärmd vindruta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av HerrNilsson »

Niklas Z skrev: 11 dec 2023 17:02
HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 17:00
magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Håller med. Autopiloten är underbar. Avlastar enormt och känns som att det är 2 st som kör bilen vilket känns tryggt.
Kör med AP aktiverad hela tiden i princip på motorväg och landsväg.
Men jag undrar fortfarande vad det är som är jobbigt med körning som man slipper med autopiloten.
För min del är det att fokus på rattrörelser, pedaler och omgivande trafik inte behöver vara lika hög som annars. Upplever att man kan köra länge utan att bli kör-trött.
Sen är ju en uppenbar fördel också att man kan svara på nåt mess, fixa nån inställning etc. och bilen kör åt en under den stunden. Tyvärr ser man ju i trafiken ibland folk som gör det i bilar som inte har AP eller motsvarande funktion och det blir ju ibland livsfarligt.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Niklas Z »

HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 18:34
För min del är det att fokus på rattrörelser, pedaler och omgivande trafik inte behöver vara lika hög som annars. Upplever att man kan köra länge utan att bli kör-trött.
Sen är ju en uppenbar fördel också att man kan svara på nåt mess, fixa nån inställning etc. och bilen kör åt en under den stunden. Tyvärr ser man ju i trafiken ibland folk som gör det i bilar som inte har AP eller motsvarande funktion och det blir ju ibland livsfarligt.
OK. Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur folk tänker och upplever saker och ting. Dock håller jag inte med om att fokus på omgivande trafik kan minskas med autopiloten. Jag tycker inte det är bra. Inte heller tycker jag man ska messa under körning, med eller utan autopilot.
Jag kanske har automatiserat rattrörelser och pedaler i så stor grad att jag inte alls upplever det som tröttande. Jag blir inte trött av att köra. det är snarare avkopplande. Det kanske medför att jag inte är rätt målgrupp för autopiloten. För mig löser autopiloten inte något problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 11 dec 2023 18:47
HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 18:34
För min del är det att fokus på rattrörelser, pedaler och omgivande trafik inte behöver vara lika hög som annars. Upplever att man kan köra länge utan att bli kör-trött.
Sen är ju en uppenbar fördel också att man kan svara på nåt mess, fixa nån inställning etc. och bilen kör åt en under den stunden. Tyvärr ser man ju i trafiken ibland folk som gör det i bilar som inte har AP eller motsvarande funktion och det blir ju ibland livsfarligt.
OK. Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur folk tänker och upplever saker och ting. Dock håller jag inte med om att fokus på omgivande trafik kan minskas med autopiloten. Jag tycker inte det är bra. Inte heller tycker jag man ska messa under körning, med eller utan autopilot.
Jag kanske har automatiserat rattrörelser och pedaler i så stor grad att jag inte alls upplever det som tröttande. Jag blir inte trött av att köra. det är snarare avkopplande. Det kanske medför att jag inte är rätt målgrupp för autopiloten. För mig löser autopiloten inte något problem.
Jag messar med röststyrningen...

P.g.a. det "sjukt irriterande" plingandet vid körfältsbyte får jag inte använda AP när frun är med i bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 11 dec 2023 18:56
Jag messar med röststyrningen...

P.g.a. det "sjukt irriterande" plingandet vid körfältsbyte får jag inte använda AP när frun är med i bilen.
Ja, röststyrning är bättre, men den kan man använda utan autopilot.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

Niklas Z skrev: 11 dec 2023 18:47
HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 18:34
För min del är det att fokus på rattrörelser, pedaler och omgivande trafik inte behöver vara lika hög som annars. Upplever att man kan köra länge utan att bli kör-trött.
Sen är ju en uppenbar fördel också att man kan svara på nåt mess, fixa nån inställning etc. och bilen kör åt en under den stunden. Tyvärr ser man ju i trafiken ibland folk som gör det i bilar som inte har AP eller motsvarande funktion och det blir ju ibland livsfarligt.
OK. Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur folk tänker och upplever saker och ting. Dock håller jag inte med om att fokus på omgivande trafik kan minskas med autopiloten. Jag tycker inte det är bra. Inte heller tycker jag man ska messa under körning, med eller utan autopilot.
Jag kanske har automatiserat rattrörelser och pedaler i så stor grad att jag inte alls upplever det som tröttande. Jag blir inte trött av att köra. det är snarare avkopplande. Det kanske medför att jag inte är rätt målgrupp för autopiloten. För mig löser autopiloten inte något problem.
Lika med mig. Jag blir inte trött av att köra. Jag tycker det är som meditation. Man sitter där man sitter och har tid att fundera på ett och annat. Ungefär som att vara ute och gå med hunden eller springa. En paus från allt annat runt en.
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Profion »

Givetvis kommer Tesla fortsatta effektivisera och strömlinjeforma produktionen än mer, men både tror och hoppas att flaggskeppen/premium modellerna kommer att kvarstå ett gäng år till. En god anledning för att tillverkare ska behålla premium inom modellutbudet är när de introducerar billigare alternativ, de har då något att sola sig i glansen av.

Vågar svära på att Porsche inte skulle sälja lika många Macan ifall de bara saluförde Macan och Cayenne.

Tror inte folket på Tesla är övervägande insnöade på prisoptimerad produkt och effektiv produktion att de glömmer bort att varan också måste vara attraktiv för tilltänkt köpare. Att de återinförde den runda ratten talar för att det de i vart fall har ett öra mot rälsen.

Angående bristande funktion hos Teslas utrustning så är jag inte lika kritisk som många andra känner jag (brukar förvisso vara missnöjda som låter mest). Saknar en kamera i fronten, men ljudvarningar och då egentligen us saknar i vart fall inte jag då dessa varningar på tidigare bilar bara tjöt så fort man var ca 25-30 cm ifrån vilket då gör att de mest tjuter hela tiden när man t.ex fickparkerar. Att kamerorna inte fälls ut rena ur ett hus är dock lite tokigt kan man tycka men också något man vants sig vid att reflexmässigt torka av när man öppnar bakluckan.
”Regnsensor” på min bil funkar hyfsat upplever jag, något gång får man dutta till för en extra torkning.

Att regen skulle vara orsak till trafikfarliga kast har jag försökt provocera fram utan vidare framgång, snarare så att det överstyr lite lagom och ställer ”tangenten” i rätt riktning.

Edit: Summon som man betalat för skulle dock vara lite roligt att få ta del av :D
//Micke

2023 M3P
Melon Must
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Melon Must »

Jag tycker Tesla gjort några dumma beslut och nu finns det mycket fler ”riktiga” elbilar att välja på. Men hur mycket jag än har trott på Tesla så hade jag aldrig gissat att konkurrenterna fortfarande skulle vara så långt efter nu när vi går in i 2024 och elbil har blivit accepterat av de flesta. Riktigt besviken på Volvo och övriga etablerade bilmärken som kommer bli brutalt slaktade av kineser och Tesla gissar jag. Ska bli spännande att se vad som sker de närmsta 10 åren när i princip alla som kan kommer byta ut sin fossilbil mot elbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av SwedishAdvocate »

HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 18:34
Niklas Z skrev: 11 dec 2023 17:02
Men jag undrar fortfarande vad det är som är jobbigt med körning som man slipper med autopiloten.
För min del är det att fokus på rattrörelser, pedaler och omgivande trafik inte behöver vara lika hög som annars. Upplever att man kan köra länge utan att bli kör-trött.
Sen är ju en uppenbar fördel också att man kan svara på nåt mess, fixa nån inställning etc. och bilen kör åt en under den stunden. Tyvärr ser man ju i trafiken ibland folk som gör det i bilar som inte har AP eller motsvarande funktion och det blir ju ibland livsfarligt.
Nu säger inte jag att man ska skicka sms med fingrarna när man kör bil. Men om man någon gång ändå får för sig att göra det, så föreslår jag att man håller telefonen så nära siktlinjen ut genom rutan som möjligt. Då kan man fortfarande använda sitt perifera seende när man omväxlande fokuserar blicken på telefonen. Det kan man inte ifall man sitter med telefonen i knät... Och om man vill vara säker på att inte bli påkommen av farbror blå får man även ha lite span efter tänkbara civila polisbilar. Och skulle man mot förmodan ändå åka fast är ju det ändå bättre än att ha orsakat en olycka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Jerker »

Jag har funderat en del på detta med att det känns vilsammare med autopilot. Jag har nu kört Renault Zoe, Tesla 3, e-Golf och MG4. Det jag ser som avgörande är två saker:
* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
* Den adaptiva farthållaren.

Den andra ingår ju i Teslas AP. Jag har kört långkörningar med alla ovannämnda bilar och Zoen hade inte adaptiv farthållare och det var kanske därför jag upplevde övergången till Tesla så befriande. Men med tiden använde jag själva AP allt mindre och enbart den adaptiva farthållaren. På motorväg är det ju sjukt irriterande att behöva avbryta och sen åter slå på AP vid varje omkörning, plingande eller ej. På min nya MG4 så testade jag dess motsvarighet till AP lite mer ingående igår och den har en rad brister vilket i praktiken gör den oanvändbar men en funktion den har överraskade mig positivt: När jag blinkade för filbyte så slocknade symbolen för självstyrning men så fort den konstaterade att jag åter låg mitt i en fil så slog den på självstyrningen igen (utan några pling)! Så skulle Teslas AP också göra, då vore den otroligt mycket bättre och om man dessutom tog bort plinget helt, iaf i detta sammanhang, så skulle det vara en stor förbättring.

Jag har också kört e-Golfen rätt mycket på långkörningar och dess adaptiva farthållare upplevde jag som lika vilsam som Teslas AP, om inte mer. Den är bättre på att accelerera efter att man bytt fil. Alltså, om man kommer ikapp en bil och inte kan byta fil i tid så att farthållaren tvingas sakta ned, så ökar den farten mycket snabbare och börjar ökningen i princip samtidigt med att man börjar byta fil, precis som jag själv gör när jag gör det manuellt. Jag var väldigt irriterad på Teslan som väntade med accelerationen tills man låg helt stadigt i den andra filen, och ingrep därför ofta med att gasa på själv. I e-Golfen blev det färre ingrepp från min sida än i Teslan.

Slutsats: Det är inte självstyrningen som jag upplever som vilsam utan den adaptiva farthållaren. Med tiden använde jag AP allt mindre i Teslan och bara farthållaren men kunde ibland slå på AP om jag blev tvungen att göra nåt som tvingade mig att släppa blicken på vägen för en kort stund. Det känns ju ändå väldigt tryggt.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Collin87 »

taliz skrev: 11 dec 2023 14:27
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.
Kan inte annat än hålla med, Vår ID.4 gör långt ifrån ett perfekt jobb med regnsensorn.
Det är inte sällan jag fått aktivera den själv för att den tydligen inte uppfattar en pisseblöt ruta som regn.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Thed75 »

Märkligt att många nya bilar har kass regnsensor. Många 20år gamla bilar är ju mycket bättre på den punkten
Sen skulle jag vilja se spolare på och uppvärmda framlyktor. I kalifornien går det säkert bra utan men rimfrost på insidan minskar ljuskäglan

Sen har jag noterat att i vissa ljus är auto värdelös. I mörker funkar det i princip helt utan problem. Skymning och lågt stående sol=torkare går i autoläget och spökbromsar mer
Med sexiga knappar så är torkningen löst men det ska inte behövas på en 600k bil
Skriv svar