Jag beställde Tesla Model 3 RWD som ny tjänstebil så fort Highland släpptes och jag hunnit se dom första testerna.
Har tack vare detta forum/facebook/TeslaMotorClub kunnat bildat mig en hyfsad uppfattning innan beställning ang. brister och fördelar.
Gällande blinkers så är det ju tyvärr bara att gilla läget, helt idiotiskt beslut enligt mig att ersätta blinkerspak med knappar.
Växla via skärmen fungerar, men helt klart skönare att göra med fysisk reglage, särskilt när man ska göra en trång fickparkering.
Adaptiv Farthållare & AP fungerar ändå ganska bra, kanske min förväntan som var låg efter att ha läst om alla problem.
Missförstå mig inte, har upplevt och upplever alla beskrivna fel som spökbroms, vindrutetorkar-automatik o.s.v.
Men det känns ändå som förutsättningarna finns där för att kunna få det att fungera?
Men det är väl den stora frågan, hur lång tid får det ta innan Tesla får ordning på koden för att få bort buggarna!
Det som förvånar mig mest är hur automatiken för vindrutetorkarna kan vara så dålig!
Häromdagen när det snöade så hade jag dom på auto, runt 0° och saltad motorväg (Värmdöleden-Stockholm), dom gick inte igång automatiskt en ända gång på 2 mil trots att jag knappt såg ut genom rutan!
Först när jag kom in till stan och snöflingorna smälte mot rutan så kickade torkarna igång "automatiskt". Att dom inte får detta att fungera bättre har jag svårt att förstå.
Varför valde jag en Tesla då?
Främst för att jag faktiskt tycker om bilen som bil, att köra alltså, den har ett bra avstämmt chassi, bakhjulsdrift, skön styrning, bra komfort m.m.
Erkännt en av dom bästa elbilsplattformarna när det kommer till pretanda, räckvidd, laddning m.m. Hade redan innan börjat använda Tesla SuC för gamla bilen (Kia e-Niro MY20).
Priset, då den skulle in som tjänstebil hittade jag ingen annan bil prismässigt som kändes intressant.
Sen ville jag faktiskt prova på Tesla som bil för att kunna bilda mig en egen uppfattning ang. appar, multimedia och Teslas tänk i största allmänhet.
Min förhoppning är väl att dom ska lösa buggarna som finns, men det är väl det många av er som har hoppats under en lång tid
Men jag håller med TS, med en stor andel förstgångsköpare så kan det ju bli första och sista Teslan för många om Tesla inte fixar sina "BETA-funktioner".
Tycker Peter Esse sammanfattar det ganska bra i sin video
https://youtu.be/Pq00fB41NuU?si=2ymloiQNcvxdLByK.
Men jag ska i alla fall BETA-testa i några år nu så får vi väl se vad det blir för tjänstebil nästa gång.