Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 12 dec 2023 07:39
Jag har funderat en del på detta med att det känns vilsammare med autopilot. Jag har nu kört Renault Zoe, Tesla 3, e-Golf och MG4. Det jag ser som avgörande är två saker:
* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
* Den adaptiva farthållaren.
När det kommer till buller håller jag inte med. Välisolerade fossiler är inte bullrigare än elbilar på landsväg eller motorväg. Det kan mycket väl vara tvärtom. En välisolerad fossilbil bullrar mindre på landsväg och motorväg än en halvbra isolerad elbil.
När det gäller farthållaren är det en sak som jag också uppskatter, men för mig handlar det om att slippa sitta och hålla högerfoten i så gott som exakt samma ställning hela tiden när jag tuggar asfalt på t ex motorväg. Den adaptiva delen klarar jag mig däremot utan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev: 12 dec 2023 08:20
Jerker skrev: 12 dec 2023 07:39
Jag har funderat en del på detta med att det känns vilsammare med autopilot. Jag har nu kört Renault Zoe, Tesla 3, e-Golf och MG4. Det jag ser som avgörande är två saker:
* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
* Den adaptiva farthållaren.
När det kommer till buller håller jag inte med. Välisolerade fossiler är inte bullrigare än elbilar på landsväg eller motorväg. Det kan mycket väl vara tvärtom. En välisolerad fossilbil bullrar mindre på landsväg och motorväg än en halvbra isolerad elbil.
När det gäller farthållaren är det en sak som jag också uppskatter, men för mig handlar det om att slippa sitta och hålla högerfoten i så gott som exakt samma ställning hela tiden när jag tuggar asfalt på t ex motorväg. Den adaptiva delen klarar jag mig däremot utan.
Så kan det kanske vara, men jag har aldrig kört en premiumfossil. Mina referenser har varit rätt ålderstigna fossiler.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 08:42
Tror Tesla kommer krossa mkt konkurrens med tillverkningen. Det verkar vara deras nya spjutspets. Effektiv och "billig" tillverkning.
Instämmer helt, man ser ju dessutom ofta jämförelser där Teslas marginaler jämförs med dom traditionella tillverkarnas, och att man med illa dold skadeglädje siar om att Teslas marginaler minsann sjunker och att man inom kort bara kommer vara en biltillverkare i mängden.

Det man då "glömmer" är att dom traditionella tillverkarnas positiva marginaler helt bygger på döende produkter, dvs ICE, och att i stort sett alla andra tillverkare har kraftigt negativa marginaler på det segment som har en framtid, dvs BEV. Ford har t.ex. BEV-marginaler på -79% (!), VW har gett upp målet om att vara i paritet med ICE till 2025, Toyota är ju inte ens med i matchen, etc etc.

Jag hävdar att det inte finns någon traditionell tillverkare som idag klarar av att bygga BEV med rimlig lönsamhet, och att Teslas försprång här ökar snarare än minskar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 12 dec 2023 09:16
Det man då "glömmer" är att dom traditionella tillverkarnas positiva marginaler helt bygger på döende produkter, dvs ICE, och att i stort sett alla andra tillverkare har kraftigt negativa marginaler på det segment som har en framtid, dvs BEV. Ford har t.ex. BEV-marginaler på -79% (!), VW har gett upp målet om att vara i paritet med ICE till 2025, Toyota är ju inte ens med i matchen, etc etc.

Jag hävdar att det inte finns någon traditionell tillverkare som idag klarar av att bygga BEV med rimlig lönsamhet, och att Teslas försprång här ökar snarare än minskar.
Man ska inte glömma att inte Tesla heller hade "rimlig lönsamhet" vid liknande volymer på annat sätt är Porsche har det.
När det gäller Toyota så tror jag de blir att räkna med, Dom har inte gått in i matchen ens, som vi diskuterade i aktietråden.

Framtiden får utvisa om Teslas modell med stora castings och batterier som inte går att byta är hållbart. Billigt att tillverka är det. Hur det kommer att påverka försäkringspremier på sikt är mer oklart. Tesla är redan marknadsledande i dyra försäkringar.

Lyckas Tesla bli en tillverkare med volymer likt Toyotas 5-10M med "rimliga marginaler" efter alla subventioner är avvecklade så kanske aktiekursen kan vara 100-150 dollar på sikt. Det tror jag Tesla har goda chanser till. Synd bara att kursen är på det dubbla ;)

Att auto-marginalerna kommer att fortsätta falla är klart i alla fall, eftersom det finns konkurrens nu.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 dec 2023 09:34
Man ska inte glömma att inte Tesla heller hade "rimlig lönsamhet" vid liknande volymer på annat sätt är Porsche har det.
En jämförelse med Ford, som ju är den enda (?) traditionella tillverkare som redovisar EV separat, är ganska talande tycker jag, där ser man att Tesla vid motsvarande fas hade c:a -16% marginal med en brant kurva uppåt mot lönsamhet, Ford har -79% med en kurva som pekar brant nedåt. GM är jag rätt säker på har ännu sämre marginaler och trend.

Vi får som sagt se hur detta utvecklar sig, men jag har mycket små förhoppningar om dom traditionella tillverkarnas framtid här, det är snarare Kinesiska drakar som BYD etc som kan komma att konkurrera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 dec 2023 09:34
När det gäller Toyota så tror jag de blir att räkna med, Dom har inte gått in i matchen ens, som vi diskuterade i aktietråden.
Jag har faktiskt helt gett upp hoppet om Toyota vad gäller BEV.

Det är möjligt att dom kan vända hela skutan på något sätt någon gång i framtiden, men jag tvivlar starkt, och just nu saknar dom ju fullständigt trovärdighet i det här segmentet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

Jerker skrev: 12 dec 2023 07:39

* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
Det där stämmer inte. En Tesla låter mycket mer i kupén än även fossilt drivna konkurrenter. Motorn hör man ju knappt på en modern bruksbil. Min gamla BMW M550d med 6-cylindrig diesel morrade lite under acceleration men vid konstant hastighet var den väldigt mycket tystare än vilken Tesla som helst.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 dec 2023 09:16
HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 08:42
Tror Tesla kommer krossa mkt konkurrens med tillverkningen. Det verkar vara deras nya spjutspets. Effektiv och "billig" tillverkning.
Instämmer helt, man ser ju dessutom ofta jämförelser där Teslas marginaler jämförs med dom traditionella tillverkarnas, och att man med illa dold skadeglädje siar om att Teslas marginaler minsann sjunker och att man inom kort bara kommer vara en biltillverkare i mängden.

Det man då "glömmer" är att dom traditionella tillverkarnas positiva marginaler helt bygger på döende produkter, dvs ICE, och att i stort sett alla andra tillverkare har kraftigt negativa marginaler på det segment som har en framtid, dvs BEV. Ford har t.ex. BEV-marginaler på -79% (!), VW har gett upp målet om att vara i paritet med ICE till 2025, Toyota är ju inte ens med i matchen, etc etc.

Jag hävdar att det inte finns någon traditionell tillverkare som idag klarar av att bygga BEV med rimlig lönsamhet, och att Teslas försprång här ökar snarare än minskar.

/fth
Marginaler och lönsamhet kommer vid högre volymer. Just nu är utvecklingskostnaderna för höga sett till antalet sålda bilar.

Får hoppas du har fel för vore ju verkligen skittråkigt om allt man har att välja på är Tesla eller kinesiska bilar. Eftersom jag inte tänker köpa bilar som saknar parkeringssensor o dyl så återstår kineserna och det känns inte riktigt rätt heller.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:09
Marginaler och lönsamhet kommer vid högre volymer. Just nu är utvecklingskostnaderna för höga sett till antalet sålda bilar.
Så är det absolut generellt sett, men som sagt, varken Ford, GM, VW, Toyota eller egentligen någon annan traditionell tillverkare verkar ha någon trovärdig plan och strategi för att faktiskt nå lönsamhet för närvarande.

Om något så skalar dom ned sina BEV-satsningar på grund av "vikande efterfrågan", då når man ju förstås aldrig positiva marginaler.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 dec 2023 09:56
spacecoin skrev: 12 dec 2023 09:34
Man ska inte glömma att inte Tesla heller hade "rimlig lönsamhet" vid liknande volymer på annat sätt är Porsche har det.
En jämförelse med Ford, som ju är den enda (?) traditionella tillverkare som redovisar EV separat, är ganska talande tycker jag, där ser man att Tesla vid motsvarande fas hade c:a -16% marginal med en brant kurva uppåt mot lönsamhet, Ford har -79% med en kurva som pekar brant nedåt. GM är jag rätt säker på har ännu sämre marginaler och trend.

Vi får som sagt se hur detta utvecklar sig, men jag har mycket små förhoppningar om dom traditionella tillverkarnas framtid här, det är snarare Kinesiska drakar som BYD etc som kan komma att konkurrera.

/fth
De andra kanske tjänar bra med pengar på sina EV? ;) Ford är ju inte direkt välskött.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:12
De andra kanske tjänar bra med pengar på sina EV? ;) Ford är ju inte direkt välskött.
Dom andra särredovisar inte som sagt, men VW har alltså backat från sitt mål att nå paritet med ICE-marginaler till 2025, det tolkar iaf jag som att dom idag förlorar pengar på varje BEV dom säljer. GM har så små volymer att det inte finns en chans att dom är lönsamma, Toyota är inte med i matchen, etc etc.

Så nej, "dom andra" tjänar med största sannolikhet inte några pengar på BEV, snarare förlorar dom stora summor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 dec 2023 10:12
Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:09
Marginaler och lönsamhet kommer vid högre volymer. Just nu är utvecklingskostnaderna för höga sett till antalet sålda bilar.
Så är det absolut generellt sett, men som sagt, varken Ford, GM, VW, Toyota eller egentligen någon annan traditionell tillverkare verkar ha någon trovärdig plan och strategi för att faktiskt nå lönsamhet för närvarande.

Om något så skalar dom ned sina BEV-satsningar på grund av "vikande efterfrågan", då når man ju förstås aldrig positiva marginaler.

/fth

Efterfrågan är såklart vikande på i princip allting just nu. Det har mer med konjunkturen att göra än med något annat.

Nu får du en Model Y Performance för 654 010:-. För ett år sen kostade en Model Y Performance över 800 tkr. men inte ens den sänkningen räcker för att sälja den svenska tilldelningen utan nu kan man ju privatleasa för under 7 tusen i månaden. Inklusive räntekostnad motsvarar det ca 70% restvärde efter 3 år.

De andra tillverkarna jobbar på ett annat sätt än Tesla och stoppar hellre produktionen än dumpar priserna. Eller ja, det blir så automatiskt då man mest bygger mot beställningar. Tesla bygger mot lager och så matchar man mot ordrar. Nu kör man tydligen fabrikerna fullt trots vikande efterfrågan så om ekonomin fortsätter gå kräftgång kommer vi se allt bättre erbjudanden och allt lägre priser.
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Frunken »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:05
Jerker skrev: 12 dec 2023 07:39

* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
Det där stämmer inte. En Tesla låter mycket mer i kupén än även fossilt drivna konkurrenter. Motorn hör man ju knappt på en modern bruksbil. Min gamla BMW M550d med 6-cylindrig diesel morrade lite under acceleration men vid konstant hastighet var den väldigt mycket tystare än vilken Tesla som helst.
Det är härligt med lite generalisering! En stor skopa salt kanske?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 dec 2023 10:16
Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:12
De andra kanske tjänar bra med pengar på sina EV? ;) Ford är ju inte direkt välskött.
Dom andra särredovisar inte som sagt, men VW har alltså backat från sitt mål att nå paritet med ICE-marginaler till 2025, det tolkar iaf jag som att dom idag förlorar pengar på varje BEV dom säljer. GM har så små volymer att det inte finns en chans att dom är lönsamma, Toyota är inte med i matchen, etc etc.

Så nej, "dom andra" tjänar med största sannolikhet inte några pengar på BEV, snarare förlorar dom stora summor.

/fth
Förlorar de på varje såld bil så är det ju illa ute. Dvs om fler sålda bilar innebär en högre förlust än färre sålda.

Oftast är det ju så att en biltillverkare investerar några miljarder i en ny bilmodell och så jobbar man av den skulden med vinster från varje såld bil. Men om skulden dessutom ökar för varje såld bil så är det ju konkurs som gäller.

Som sagt, jag hoppas att du har fel. Många bilmärken gjorde rekordvinster nu innan lågkonjunkturen och det gjorde de trots en snabbt växande andel elbilar. Så jag antar att det inte kan vara så farligt som du uppenbarligen hoppas att det är...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Mickep »

Enligt lag måste bilar ge ifrån sig ett irriterande buller (så blinda inte blir skadade).
Truckar när de backar likaså.
Dock är bilar väldigt tysta nuförtiden. jag menar testa tillför buller i kupen för att motverka vägbuller. (likadant görs i tex bibliotek där man har porlande vatten för att neutralisera surr från kulturpersonligheter.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

Frunken skrev: 12 dec 2023 10:23
Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:05
Jerker skrev: 12 dec 2023 07:39

* Man slipper en massa buller när man kör elbil. Sånt är tröttande. Även välisolerade fossiler låter mer i kupén än en elbil.
Det där stämmer inte. En Tesla låter mycket mer i kupén än även fossilt drivna konkurrenter. Motorn hör man ju knappt på en modern bruksbil. Min gamla BMW M550d med 6-cylindrig diesel morrade lite under acceleration men vid konstant hastighet var den väldigt mycket tystare än vilken Tesla som helst.
Det är härligt med lite generalisering! En stor skopa salt kanske?
Jag generaliserade men inte Jerker? ;)

Det jag menar är att huruvida en bil är bullrig eller inte beror på hur den är isolerad och byggd, inte hur den drivs. En E-Tron är t ex jättetyst. Men det är nog en Q8 fossil också. Samtidigt som en Skoda Octavia från 1998 är bullrigare än en BMW i4.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Verdi_ »

Mickep skrev: 12 dec 2023 10:27
Enligt lag måste bilar ge ifrån sig ett irriterande buller (så blinda inte blir skadade).
Truckar när de backar likaså.
Dock är bilar väldigt tysta nuförtiden. jag menar testa tillför buller i kupen för att motverka vägbuller. (likadant görs i tex bibliotek där man har porlande vatten för att neutralisera surr från kulturpersonligheter.
Ja bilar är nog tystare än förr rent generellt men det är fortfarande stora skillnader. En E-Tron eller EQE SUV är ju vansinnigt tyst jämfört med Teslas bilar, även om de faktiskt är ganska ok nuförtiden. De första Model 3 som kom var dock hopplöst bullriga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:26
Så jag antar att det inte kan vara så farligt som du uppenbarligen hoppas att det är...
Jag "hoppas" verkligen inte på det, jag vill att omställningen sker så snabbt som möjligt, vilket kräver att alla deltar och satsar.

Det är dock väldigt tydligt att dom traditionella tillverkarna absolut inte vill detta, och detta tror jag kommer att straffa sig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av renes »

taliz skrev: 11 dec 2023 12:57
Är enig med Tibors analys gällande Teslas utveckling. Precis så jag ser det också. Det handlar om att bygga volym och satsa på det som är ”good enough”.
Tesla har ju ett motto ”the best part is no part”.

Gällande ”Model 2” så kan man titta på tex Volvo EX30 hur de kan spara och förenkla ytterligare.
Där finns inget som kräver kablar i dörrarna. Inga högtalare eller fönsterhissknappar. Allt sånt sitter centralt i bilen.
Fönsterhissarnas motorer behöver väl ström på något vis? Så helt kabelfritt kan det väl inte vara.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

renes skrev: 12 dec 2023 11:05
taliz skrev: 11 dec 2023 12:57
Är enig med Tibors analys gällande Teslas utveckling. Precis så jag ser det också. Det handlar om att bygga volym och satsa på det som är ”good enough”.
Tesla har ju ett motto ”the best part is no part”.

Gällande ”Model 2” så kan man titta på tex Volvo EX30 hur de kan spara och förenkla ytterligare.
Där finns inget som kräver kablar i dörrarna. Inga högtalare eller fönsterhissknappar. Allt sånt sitter centralt i bilen.
Fönsterhissarnas motorer behöver väl ström på något vis? Så helt kabelfritt kan det väl inte vara.
Nä, ström finns nog. Men inga kontrollfunktioner AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

taliz skrev: 12 dec 2023 11:27
renes skrev: 12 dec 2023 11:05
taliz skrev: 11 dec 2023 12:57
Gällande ”Model 2” så kan man titta på tex Volvo EX30 hur de kan spara och förenkla ytterligare.
Fönsterhissarnas motorer behöver väl ström på något vis? Så helt kabelfritt kan det väl inte vara.
Nä, ström finns nog. Men inga kontrollfunktioner AFAIK.
Jag är dock rätt säker på att alla kommande modeller från Tesla kommer använda modellen med 48V och Ethernet som i Cybertruck, det gör ju att man kan bibehålla funktioner och ändå reducera kabelstammen med typ 70%.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av fth »

Nu rapporterar Ford att dom kommer att sänka produktionen av F-150 med 50% :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Thed75 »

VW koncernen har ju för länge sen sagt att taket brinner så bromsar dom inte produktionen så blir det KK om det pågår flera år
TSLA har dock fortfarande marginalerna på sin sida men får dom inte ordning på alla betaversioner så lär ju kunderna gå till annat märke
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av taliz »

Thed75 skrev: 12 dec 2023 12:55
VW koncernen har ju för länge sen sagt att taket brinner så bromsar dom inte produktionen så blir det KK om det pågår flera år
TSLA har dock fortfarande marginalerna på sin sida men får dom inte ordning på alla betaversioner så lär ju kunderna gå till annat märke
Var ska dom gå när övriga går i kk?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Inlägg av Jerker »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 10:31
De första Model 3 som kom var dock hopplöst bullriga.
...och jag med en 2019 model 3 tyckte att den var väldigt tyst... :D
Skriv svar